Uitval internet Zyxel modem/router

• 6 augustus 2013
  • 8 reacties
  • 1238 keer bekeken

Goedemiddag,

Wij hebben in ons studentenhuis internet van Telfort. Het komt bij ons binnen in een Zyxel P-2602HW-D1A (modem en draadloze router in een volgens mij, geleverd door Telfort) en wordt vervolgens via een Sitecom verdeler naar alle kamers geleid (met draad dus).

Het internet via de kabels werkt prima. De draadloze verbinding geeft echter problemen. Voor meerdere computers geldt dat ze soms wel draadloze verbinding kunnen maken, maar er dan na een aantal minuten (soms uren) uitgegooid worden. Vervolgens kan het een tijd duren voor hij het weer doet. Resetten (stekker er uit en er weer in) is een oplossing maar slechts een tijdelijke.

Wat gaat hier verkeerd en kan ik dit makkelijk zelf oplossen of moet ik hiervoor de klantenservice bellen?

Hartelijke groet,
Freek Sorgdrager

8 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Is het modem zo dicht mogelijk aangesloten max 50 cm op het ISRA punt en werken jullie met een losse router achter het modem
Ik weet niet zeker wat het ISRA punt is, maar er zijn in ons hele pand 10 'huizen' die allemaal aangesloten zijn toen het pand is gebouwd (nieuw pand). Ik ga er dus vanuit dat dit goed heeft gezeten. Nee volgens mij is zit de router in het modem (als dat tenminste kan).
Reputatie 8
Badge +17
De router zit inderdaad ook in het zyxel modem van Telfort.
Het kan natuurlijk zijn dat het signaal wegvalt omdat er zoals je schrijft 10 huizen zijn die via de sitecom verdeler gebruik maken dezelfde internet bron.
Nee dit modem werkt alleen voor de vijf mensen in ons huis. Dus het kan zijn dat er maximaal 5 laptops en 5 telefoons op aangesloten zijn. Kan dit de oorzaak zijn?
Reputatie 1
Standaard staat de DHCP vaak op 32 verbindingen ingesteld (ip adressen uitdelen).... maar is aan te passen naar meer. Tien zou dus totaal geen probleem moeten zijn en in een gezin met smartphones, laptops, pc en internet radio etc zit je daar zo aan.
Zolang er maar niemand continu grote downloads aan heeft staan, dan kan de anderen flink hinderen. Met QoS zou je dat probleem kunnen verkleinen.
Ja dat leek mij ook al gek. Volgens mij wordt er echter niet heel veel gedownload bij ons thuis.

En zou veel dataverbruik op hetzelfde moment kunnen leiden tot het echt wegvallen van het internet? MIjn laptop wordt namelijk gewoon van de verbinding afgegooid ipv dat de verbinding heel langzaam wordt...
Bedankt trouwens voor jullie reacties!
Reputatie 1
mooi opgelost

Reageer