Sticky

[Uitleg] Port Forwarding instellen op een ExperiaBox V10

Reputatie 8
Badge +17
Bepaalde games of programma’s vragen toegang tot bepaalde poorten. Met port forwarding en/of Universal Plug and Play (UPnP) kun je deze poorten openzetten in je thuisnetwerk. Normaal gesproken zijn die geblokkeerd door de Experia Box V10.
In deze topic geven we je wat meer achtergrondinformatie en leggen we je stap voor stap uit hoe je een poort kunt forwarden in de Experia Box V10. Weet je niet precies welke poort je moet openzetten? Lees je dan eerst goed in voordat je begint aan port forwarding.

Wat is port forwarding en UPnP?
Binnen jouw netwerk communiceren aangesloten apparaten met het internet door gebruik te maken van poorten. Met port forwarding of UPnP maak je eigenlijk een routebeschrijving.
Je kunt het als volgt zien: je modem (bijvoorbeeld de Experia Box V10) is het distributiecentrum en vanaf daar vertrekt een auto met een pakketje. Het pakketje is voorzien van een afzender (IP-adres en poortnummer) en een geadresseerde (IP-adres en poortnummer). Afhankelijk van de inhoud van het pakketje wordt dit verstuurd via een specifieke rijbaan (poortnummer). Zo wordt TCP poort 80 gebruikt voor verkeer via het HTTP-protocol en TCP poort 443 voor verkeer via het HTTCP-protocol. In totaal zijn er wel meer dan 60.000 poorten. De ontvanger van het pakketje kan vervolgens weer een pakketje terugsturen naar het distributiecentrum (in dit geval de Experia Box V10).
Als je modem (het distributiepunt) alleen als ontvanger functioneert, werkt het net iets anders. De verzender weet het IP-adres van je modem, waardoor het in het distributiecentrum terecht komt. Vanuit het distributiecentrum moet het pakketje dan verstuurd worden naar de uiteindelijke ontvanger (bijvoorbeeld je computer of game console). Dit kan je instellen door gebruik te maken van port forwarding of UPnP.

Instellen via UPnP
Je kunt poorten op 2 verschillende manieren openzetten in de Experia Box V10. De makkelijkste manier is door gebruik te maken van UPnP. Hiermee worden poorten automatisch geopend via de DHCP-server van de Experia Box V10.
Een voorwaarde is wel dat het aangesloten netwerkapparaat UPnP ondersteunt. Het enige dat je dan hoeft te doen is UPnP inschakelen op het aangesloten netwerkapparaat en UPnP IGD inschakelen via je modem. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

UPnP IGD inschakelen
Log in op je modem via http://192.168.2.254 . Is het de eerste keer dat je inlogt op het modem? Je gebruikersnaam is dan ‘admin’. Je kunt het wachtwoordveld leeglaten.

Klik vervolgens op het tabblad ‘Instellingen’. Aan de linkerkant zie je dan de optie ‘UPnP IGD’ staan.

Door UPnP in te schakelen kent de DHCP-server van je modem dynamische IP-adressen toe aan je aangesloten netwerkapparaten.

Handmatig instellen
Als je aangesloten netwerkapparaat geen UPnP ondersteunt of als je hier geen gebruik van wil maken, kun je ook handmatig poorten openzetten. Dit doe je als volgt:

1. Log in op je modem via http://192.168.2.254 . Is het de eerste keer dat je inlogt op het modem? Je gebruikersnaam is dan ‘admin’. Je kunt het wachtwoordveld leeglaten.

2. Klik op het tabblad ‘Instellingen’ en ga naar ‘Port forwarding – Ipv4’.

3. Klik op ‘Application Configuration’ en kies de juiste ‘App Groep’.

4. Klik vervolgens onderaan de pagina op ‘Maak een nieuwe appnaam’.

5. Vul de naam van het te verbinden apparaat in en klik op ‘Toepassen’.

6. Vul alle velden in. Controleer en noteer alle poorten en het protocol (TCP, UDP of TCP en UDP) van het te verbinden netwerkapparaat. Weet je deze niet? Raadpleeg dan de handleiding van het apparaat en vul de gevraagde poortnummers in.

7. Klik op ‘Toepassen’. De nieuwe appnaam is nu opgeslagen in jouw modem.

8. Als laatste stap ken je de geforwarde poort toe aan het IP-adres van het apparaat. Klik hiervoor op ‘Maak nieuw item aan’ onder het kopje ‘Poort forwarding – IPv4’.

9. Vul alle velden in en selecteer je zojuist aangemaakte appnaam uit de lijst. Klik op ‘Toepassen’. Klaar!

25 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Oeps
Reputatie 1
Kees-Jan, kan ik dit ook gebruiken om mijn Humax 5050C via ftp (Filezilla) te verbinden met mijn pc via de Experiabox V10?
Die heeft Geen UPnP, maar dan zou ik wat je beschrijft onder handmatig kunnen doen.
Alleen wat kies ik dan? Audio/Video of servers (ftp)?
En wat je onder punt 6 schrijft, TCP of UDP, dat heeft de Humax allemaal niet. Wat vul ik daar dan in?

Johanna
Reputatie 8
Vanuit je andere draadje, begrijp ik dat je die Humax al via de PC hebt kunnen verbinden.
Port Forwarding heeft geen functie voor het benaderen binnen je eigen thuis netwerk, alleen als je vanuit een externe locatie thuis iets zou willen benaderen.
Beste Kees-Jan,

Alle bovenstaande stappen, stap voor stap gevolgd voor Port Forwarding -IPv4. Helaas krijg ik via de site: https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
nog steeds te zien dat mijn poorten dicht zijn.
Is er nog iets anders dat ik dien in te stellen? Versie van Experia is V1.01.01T01.7

Ik hoor het graag van je.
Reputatie 8
Badge +17
Maarten3991 schreef:

Beste Kees-Jan,

Alle bovenstaande stappen, stap voor stap gevolgd voor Port Forwarding -IPv4. Helaas krijg ik via de site: https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Is er nog iets anders dat ik dien in te stellen? Versie van Experia is V1.01.01T01.7

beetje weinig info om je te kunnen helpen...
kan je het device vanaf je PC/laptop op de ingestelde poort wél bereiken?
kan je de instellingen zoals jij ze gemaakt hebt hier via een screendump tonen?
Kees-Jan schreef:

Maarten3991 schreef:

Beste Kees-Jan,

Beste Kees-Jan,

Mijn NAS is binnen mijn thuis netwerk gewoon te bereiken. Om bij mijn NAS van buiten mijn netwerk te komen, dien ik een poort open te zetten. Hiervoor heb ik al uw stappen gevolgd, zoals hierboven beschreven. Verder heb ik niks gewijzigd aan de standaar instelllingen:
DHCP staat aan
UPnP IGD staat uit
Bij Poort forwarding - IPv4 alle gewenste poorten toegevoegd, zoals beschreven.

Bij een andere provider heb ik exact hetzelfde gedaan met positief resultaat. Geen idee wat ik dit keer anders is, behalve de provider en het modem.

Ik hoor graag van u of u nog ideeën heeft.
Alvast bedankt voor de moeite.
Reputatie 8
Vast LAN IP adres van de NAS, heb je dat in de NAS ingesteld of in de router ?
Zou voor een juiste functionaliteit met de V10 in ieder geval in de router gedaan moeten worden.

Om een vast IP-adres in de V10 vast te leggen - "DHCP Binding" - zie de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/problemen-verbinding-chromecast-na-wissel-oude-modem-naar-v10-66817/index1.html#post560128

Van daaruit Port Forwarding zoals hierboven in de uitleg van deze draad aangegeven.

Verder kan het welslagen van die test via "yougetsignal" afhangen van de gebruikte firewall instellingen in de NAS.
Reputatie 8
Badge +17
Maarten3991 schreef:

Kees-Jan schreef:

Maarten3991 schreef:

Beste Kees-Jan,

Beste Kees-Jan,

Mijn NAS is binnen mijn thuis netwerk gewoon te bereiken. Om bij mijn NAS van buiten mijn netwerk te komen, dien ik een poort open te zetten. Hiervoor heb ik al uw stappen gevolgd, zoals hierboven beschreven. Verder heb ik niks gewijzigd aan de standaar instelllingen:
DHCP staat aan
UPnP IGD staat uit
Bij Poort forwarding - IPv4 alle gewenste poorten toegevoegd, zoals beschreven.

Bij een andere provider heb ik exact hetzelfde gedaan met positief resultaat. Geen idee wat ik dit keer anders is, behalve de provider en het modem.

Ik hoor graag van u of u nog ideeën heeft.
Alvast bedankt voor de moeite.

Of ik nog ideeen heb? Volg de instructies van de TS, dat gaat echt werken!
En zo niet dan is er ergens anders een foute configuratie, bijvoorbeeld in de NAS zelf, zoals Babylonia al aangeeft.
'Ik heb een TP- Link AC 8 aangesloten waarbij ik de experiabox als modem gebruik . Internet werkt prima maar de tv niet. Krijg de melding tv- ontvanger kan geen verbinding maken met netwerk terwijl de Smart tv die op de zelfde internet aansluiting zit wel internet heeft'
Reputatie 8
Dubbelpost. Dat is tegen de huisregels. Antwoord staat bij je andere reactie.
(Één draadje met je vraag lijkt me voor het overzicht ook voldoende).
https://forum.telfort.nl/internet-267/tp-link-ac-8-73501
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Dalek, ik heb je eigen topic gezien. Dubbelposten is niet nodig en tegen de huisregels, zoals Babylonia al aangeeft 🙂.
Reputatie 1
Badge +1
Kan je met de Experia V10 ook poorten open zetten (Port Forwarding) maar dan niet voor heel het internet maar enkel voor bepaalde IP adressen of range van adressen?
Reputatie 8
Badge +19
niq schreef:

Kan je met de Experia V10 ook poorten open zetten (Port Forwarding) maar dan niet voor heel het internet maar enkel voor bepaalde IP adressen of range van adressen?

Ja... dat staat in dit topic uitgelegd.
Even terugscrollen naar de startpost en lezen maar... 😛
Reputatie 6
Badge +12
Dank je @Enterprise 🙂.

Heb je zo voldoende informatie @niq? Als je nog andere vragen hebt hierover, dan kun je die uiteraard stellen.
Reputatie 1
Badge +1
Enterprise schreef:

niq schreef:

Ja... dat staat in dit topic uitgelegd.
Even terugscrollen naar de startpost en lezen maar... :P

Dan lees ik er toch echt overheen ergens.

1 specifiek Extern IP > Experia poort 80 > 192.168.2.10 poort 80
Waar stel je dit dan in? Er staat enkel dat je Experia poort 80 > 192.168.2.10 poort 80 kan open zetten met Port Forwarding, maar ik wil dat beperken van tot 1 enkel extern IP adres.

Mijn doel is om 1 persoon toe te laten en de rest van het internet geen toegang te geven op die port.
In mijn oude Telfort Zyxel modem, kon dat heel handing met NAT regels.
Reputatie 8
Een port forwarding houdt op zichzelf niet in een filtering op IP-adres, dat je slechts één extern IP-adres toegang kunt verschaffen. Dat soort instellingen vallen eerder onder een filtering bij Firewall instellingen.
Die functies kun je in de Experia Box V10 echter niet instellen.
Reputatie 8
Badge +17
Babylonia schreef:

Een port forwarding houdt op zichzelf niet in een filtering op IP-adres, dat je slechts één extern IP-adres toegang kunt verschaffen. Dat soort instellingen vallen eerder onder een filtering bij Firewall instellingen.
Die functies kun je in de Experia Box V10 echter niet instellen.

Bij de Zyxel kon je wel instellen voor welk IPadres de NAT ingesteld werd:

Bij de V10 kan dit niet (meer)!
Reputatie 8
Badge +19
Kees-Jan schreef:

Nee, het zal eens niet... :(
Minder, minder, minder..!
Reputatie 8
Badge +17
Die Zyxel was zo gek nog niet...
Reputatie 8
Badge +19
Kees-Jan schreef:

Best wel... die heeft hier jaren dienst gedaan tot de intrede van de Fritzbox...
Reputatie 8
Kees-Jan schreef:

Klopt. Pas geleden iemand er nog mee geholpen om juist DIE Telfort modem/router te gebruiken.
Die had al jaren ongebruikt er eentje liggen, dus nog "niet versleten" (zoals ze nu bij bosjes uitvallen).
Door de verouderde firmware, werkte die nu echter niet samen met de tegenwoordige VDSL techniek.
Heb die hier toen aan glasvezel gehangen, om hem tot de laatste firmware te laten upgraden.
(Op de WAN-poort geen restricties). Zie draadje < HIER >
Reputatie 1
Badge +1
Kees-Jan schreef:

Bij de Zyxel kon je wel instellen voor welk IPadres de NAT ingesteld werd:

Sinds gister zat ik dus nog met een Zyxel en nu met een V10 en kon de optie al nergens vinden.

Met je "(meer)" insinueer je dan dat er voor de toekomst plannen zijn om functies als deze beschikbaar te maken voor de V10? Komt toch de internet-veiligheid van de gebruikers ten goede.
Reputatie 8
Nee integendeel, er worden steeds meer opties geschrapt tegenover de eerder verstrekte modem/routers.
Reputatie 8
Badge +17
niq schreef:

Met je "(meer)" insinueer je dan dat er voor de toekomst plannen zijn om functies als deze beschikbaar te maken voor de V10?

Nee, ik bedoelde dat de firmware zoals deze door de fabrikant geleverd wordt waarschijnlijk veel meer opties heeft (zoals de optie die jij nu mist) dan de firmware waar KPN de functionaliteiten uit verwijderd (of andere functionaliteiten verknalt :8:P) en waar "wij" het vervolgens mee moeten doen.
Hallo,

Wie kan mij helpen? Ik wil graag optimaal gebruik maken van mijn Playstation 4 met mijn nieuwe V10 modem.

Ik speel graag Call of Duty en heb problemen om een party te maken met bepaalde mensen.

Helaas lukt het mij niet om deze zo goed als mogelijk in te stellen.

Ik heb ook geen handleiding om de gevraagde poortnummers in te vullen. Upnp staat aan en ik krijg mijn nat type maar niet open.

Wie is mijn reddende engel :p

Groet, Dave.

Reageer