beantwoord

Tuner in private-LAN na update V3.11TUE8

Reputatie 1
Badge +1
Sinds 2 dagen staat er FW V3.11TUE8 in mijn ADSL-modem. Sindsdien is het iTV tuner ook verbonden via een het LAN. Ik dacht dat de tuner rechtstreeks op het VLAN van iTV zat, maar zitten beiden nu met elkaar 'verbonden'?
icon

Beste antwoord door Enterprise 4 februari 2016, 20:56

Sinds 2 dagen staat er FW V3.11TUE8 in mijn ADSL-modem. Sindsdien is het iTV tuner ook verbonden via een het LAN. Ik dacht dat de tuner rechtstreeks op het VLAN van iTV zat, maar zitten beiden nu met elkaar 'verbonden'?

Het aparte VLAN voor iTV is met de nieuwe firmware inderdaad komen te vervallen, iTV komt nu samen met het VLAN van de internetverbinding binnen op de modem (WAN2 met eigen IP-adres).
Dat heet 'Routed Mode' omdat WAN 2 voor iTV voorheen in 'Bridge' stond.
Voordeel hiervan is dat de modem nu in het LAN-netwerk zit en hierdoor meer interactieve mogelijkheden biedt zoals Méér TV.

N.B. mocht je Méér TV niet direct kunnen vinden in het menu schakel dan de TV-ontvanger een minuutje uit en dan weer in...
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 8
Badge +19

Het aparte VLAN voor iTV is met de nieuwe firmware inderdaad komen te vervallen, iTV komt nu samen met het VLAN van de internetverbinding binnen op de modem (WAN2 met eigen IP-adres).
Dat heet 'Routed Mode' omdat WAN 2 voor iTV voorheen in 'Bridge' stond.
Voordeel hiervan is dat de modem nu in het LAN-netwerk zit en hierdoor meer interactieve mogelijkheden biedt zoals Méér TV.

N.B. mocht je Méér TV niet direct kunnen vinden in het menu schakel dan de TV-ontvanger een minuutje uit en dan weer in...
Reputatie 1
Badge +1
Bedankt goed antwoord, wist ik nog niet. Dit is nou iets wat Telfort in de nieuwsbrief mag vermelden.
Net Bumba gekeken 😉
Reputatie 1
Badge +1
Hoe kan ik het ADSL-modem zo configureren dat de iTV, Motorola VIP1853, weer via het vLAN verbonden is met Telfort's services. Nu hangt dat ding in mijn eigen LAN. Anders moet ik een nieuwe router (access-point) aanschaffen.

Ook valt mij op dat na deze 'update' bij het zappen het geselecteerde kanaal de eerste 1 á 2 seconden digitale storingen vertoont. (iTV via switch of LAN-poort 4) Dit is overigens niet constant, maar wel storend vaak. Dit was voor de 'update' niet het geval.

Ik had al een e-mail naar de service-desk verzonden met de vraag of het en daar kreeg ik het volgende antwoord op (excuses als het delen niet netjes is)

Telfort dankt u voor uw bericht.

Ja dit is inderdaad mogelijk.
U zou kunnen proberen om alle apparatuur van de modem af te halen, dan geeft u uw modem een reset volgens onderstaande instructies. Eenmaal opgestart sluit u uw tv-ontvanger weer aan en laat u deze volledig opstarten alvorens u uw overige apparatuur weer aansluit aan uw modem.

Indien dit niet tot het gewenste resultaat leid raden we u aan het forum te raadplegen via https://forum.telfort.nl/.

Uw modem reset u door achter op uw modem het reset gaatje voor dertig seconden in te drukken tot u ziet dat het lampje van power aan de voorkant van het modem gaat knipperen. Hiervoor heeft u een tandenstoker of een paperclip nodig. Hierna zal het modem ongeveer twee tot drie minuten nodig hebben om zichzelf opnieuw te installeren en weer volledig op te starten.

Met vriendelijke groet,

Telfort Klantenservice

O ja en sinds een aantal dagen ben ik Dennis04:P
Badge
Kan het hier even niet volgen...:? Hoe zit dat met die TV?
Reputatie 3
Badge
Is gewoon een duidelijk verhaal, Dennis heeft alleen toegevoegd dat z'n e-mailadres nu Dennis04 is geworden.
Beter is om geen privacy gegevens hier neer te zetten wat betreft het e-mailadres,.
Badge
Nogmaals... hoe zit dat nu met die TV?
Reputatie 8
Badge +19
Hoe kan ik het ADSL-modem zo configureren dat de iTV, Motorola VIP1853, weer via het vLAN verbonden is met Telfort's services. Nu hangt dat ding in mijn eigen LAN.
Dat kan alleen door deze weer in Bridge te zetten, maar dan heb je geen TV ontvangst meer.
Het VLAN voor TV ontvangst staat na de firmwareupdate in Routed Mode en dat is niet meer te wijzigen.
Dat je de Motorola nu in je lokale netwerk ziet is logisch, deze heeft nu een lokaal IP-adres.
Maar hij zit toch niet in de weg..?
De Motorola staat nu gewoon tussen de andere devices in je LAN.

Anders moet ik een nieuwe router (access-point) aanschaffen.

Waarom..?
Wat heeft dit met de Motorola te maken?
Reputatie 1
Badge +1

Dat je de Motorola nu in je lokale netwerk ziet is logisch, deze heeft nu een lokaal IP-adres.
Maar hij zit toch niet in de weg..?
De Motorola staat nu gewoon tussen de andere devices in je LAN.

Anders moet ik een nieuwe router (access-point) aanschaffen.

Waarom..?
Wat heeft dit met de Motorola te maken?

Omdat ik graag de controle heb over de devices in mijn netwerk (de private-key hebt ik niet en kan daardoor niet inloggen met SSH).
Dus om de netwerken te scheiden van elkaar kan ik mijn eigen netwerk achter een tweede andere router zetten
Reputatie 8

Dus om de netwerken te scheiden van elkaar kan ik mijn eigen netwerk achter een tweede andere router zetten

Dat zou ook gewoon moeten kunnen. De eerste modem/router de Zyxel met IP-TV, je 2e router erachter.
Zelf heb ik een vergelijkbare set-up met een Experia Box en een 2e router erachter, gewoon NAT achter NAT, compleet met VPN-services etc.
Het principe met een Zyxel is hetzelfde.

Misschien heb je wat aan de volgende draad (en lees de vervolgreacties):
https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/experiabox-vervangen-49307/index4.html#post480580
https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/experiabox-vervangen-49307/index4.html#post480630

Overigens is een Access Point wel anders dan een "router"-functie.
Bij een Access Point blijft je in hetzelfde sub-net als de 1e modem/router die ervoor zit.
In dat geval kun je de TV set-up box zelfs ook gewoon achter een Access Point hangen.