Trucje VOIP-wachtwoord achterhalen uit Experia Box V8 - werkt niet meer !!

• 10 mei 2020
  • 6 reacties
  • 411 keer bekeken

Reputatie 8

Ter informatie, voor mensen die dat nog zouden willen proberen / overwegen?

Daar waar het beleid in het algemeen bij providers was om geen VOIP / SIP-gegevens te verstrekken (met name het gebrek voor het verstrekken van een SIP-wachtwoord).
Kon men die gegevens tot voor kort voor wat betreft Telfort nog met een trucje achterhalen uit o.a. de Experia Box V8 en ZyXEL modem/routers.

Een en ander zoals beschreven < HIER >  (+ vervolgreacties), en  < HIER >

KPN heeft inmiddels een vrij modem/router beleid, en tevens verstrekking van VOIP SIP-gegevens.
Bij Telfort is die verstrekking van die VOIP / SIP gegevens echter niet als zodanig verruimd.
(Loont niet meer voor de korte tijd dat Telfort nog als merk zal opereren).

In de voorbereidingen van de overgang van de “technische” samensmelting van Telfort als onderdeel binnen het KPN merk, worden een aantal achterliggende systemen en de mogelijke verschillen erin, meer en meer gelijk getrokken.

Onlangs is na “enkele” jaren dezelfde firmware gebruikt te zijn voor de Experia Box V8
er toch nog opnieuw een recente upgrade geweest naar Firmware versie:  02.00.141W4

Daarin is het SIP-wachtwoord nu kennelijk niet meer “onversleuteld” terug te lezen.
(Overeenkomstig zoals dat bij de “KPN” Experia Box V8 modellen al helemaal niet mogelijk was).

Dezer dagen kwam ik daar bij toeval achter met aanvullende testen en opnieuw een capture van die gegevens. Persoonlijk had ik die VOIP / SIP gegevens al uit eerdere captures in het verleden. Echter het trucje gaat dus niet op voor mensen die dat nu alsnog zouden willen proberen, als ze hun “oude” Telfort abonnement de komende maande laten doorlopen, en niet willen overstappen op een nieuw KPN abonnement (wat duurder zal uitvallen als men zelf voor die overstap kiest).

6 reacties

Reputatie 3

Ik ben erg benieuwd of ik dan na de overgang van Telfort naar KPN nog steeds de telefoonverbinding via mijn Fritzbox7490 zonder de Experiabox kan blijven gebruiken, zonder een ander, duurder abonnement te moeten nemen. 

Reputatie 8

Als je het “Telfort” abonnement laat doorlopen, en je hebt die gegevens nu NIET.
Kun je dus niet die Telfort VOIP / SIP gegevens intikken in die Fritzbox, omdat die gegevens dan incompleet zijn zonder wachtwoord. Had je die gegevens al WEL is er niets aan de hand.

Dan blijft het gewoon werken zoals het nu ook werkt. De gegevens zelf zijn namelijk niet veranderd.  (Zoals aangehaald had ik die gegevens voor mezelf al lang eerder al eens veilig gesteld en werkt als zodanig met mijn VOIP apparatuur).

Maar zelfs voor gebruikers die het nu pas zouden overwegen, en erlangs grijpen,
zou ik er niet om rouwen hoor.

Overweeg de vaste telefoon te porteren naar een onafhankelijke VOIP-provider.
Is stukken goedkoper dan via KPN/Telfort. Je krijgt daarbij alle gegevens om die VOIP apparatuur in te stellen, en werkt zelfs met "VOIP Softphone" software vanaf PC of tablet, vanuit elke locatie. Combineer dat met nog enkele goedkope Betamax "uitbel" VOIP providers, en je bent per jaar dezelfde telefonie kosten kwijt dan nu in pakweg anderhalf / twee maanden ?
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet

De goedkoopste "betamax" opties om alleen uit te bellen zijn:
-- VoipBuster voor vaste lijn = bij aanvullen van € 10,- beltegoed - 4 maanden vrij
-- PowerVoip voor uitbellen naar mobiele nummers = 3,9 cent start tarief + 1,1 cent per minuut
.. (is ook goed in te zetten als alg. uitbel VOIP Provider, als je niet wilt wisselen met lijnen).
Heb je heel specifieke regio’s waar je naartoe belt (Antillen), is er nog een goedkopere optie.

Dat zijn toch andere bedragen dan de 14 cent starttarief + 14 cent per minuut bij KPN/Telfort.
Zelfs bij maandelijks afkopen voor "onbeperkt bellen" is dat nog altijd vele malen duurder dan via die "Betamax" (uitbel) VOIP providers.

Jammer maar te verwachten denk ik. 

Hier thuis nog steeds een vaste lijn, niet om te bellen puur om gebeld te worden, bellen doen we mobiel,  daar hebben we die abonnementen voor.

Het is bijna vreemd dat de voip aanbieders dat zo voordelig kunnen, dat moet ergens in zitten minder hardware of personeelskosten wie het weet mag het zeggen.

Ik ben hoe dan ook van mening dat we geen bel tikken meer zouden moeten betalen aangezien we al voor data transport betalen echter is dat weer mijn kijk op zaken dat ik middels voip bellen zie als data transport.

Reputatie 8

Zoals jij het je voorstelt met het data-transport van VOIP packets over een internetlijn is technisch gezien inderdaad “globaal” de wijze zoals telefonie tegenwoordig feitelijk wordt onderhouden.

Of het nu om Word bestanden gaat (thuiswerkers), web informatie die wordt geraadpleegd, YouTube filmpjes, of wat al dies meer zij. Het is allemaal gewoon “data” wat over het internet gaat.
Daar wordt door de gebruikers al voor betaald middels een internet abonnement. Wat VOIP betreft, technisch zelfs een minimale belasting, omdat het relatief om bijzonder weinig data omvang gaat.

Bij VOIP komt er eigenlijk alleen nog een stukje conversie bij kijken naar een meer “ouderwetse” infrastructuur, certificering en wettelijke “telecom” regelgeving zoals “telefonie” zich dat in de loop van een 140-150 tal jaren heeft voltrokken en ontwikkeld. Er zitten heel specifieke verdelingen in van nummers per land / regio etc. Die nummerverdeling is ook herkenbaar naar gebruikers toe.

Er zijn mogelijk ook nog regio's in de wereld waar de techniek nog niet is overgegaan naar VOIP ??
Daar heb je nog steeds telefoonpalen boven de grond met een heel netwerk van telefoonkabels ertussen. Ook daarmee moet je contact mee kunnen maken.

Rio de Janeiro 2015

De instandhouding van vooral ook de menselijke “waarde”, herkenbaarheid en betekenis van wat “telefonie” in onze samenleving nog steeds inhoudt, maakt dat het niet gratis kan.

Ondanks contactmogelijkheden als bijv. „whatsapp“ - Skype, etc. is die historische en meer „nostalgische“ betekenis van een „belsysteem“ nog steeds leidend. Mensen willen vooral „telefonisch“ met een bedrijf / organisatie, zorginstelling, tandarts, contact leggen voor een afspraak. Dat zal voorlopig ook nog wel blijven.

Alleen een „tussen station“ om die VOIP-data stromen met elkaar te verbinden en er een stukje administratie omheen te hangen is datgene wat onafhankelijke VOIP providers doen, binnen de reeds bestaande infrastructuur.

Dat het verder zo goedkoop kan, door die providers, is de keus van dit soort providers om alleen met een bel-tegoed te werken. Is het beltegoed op, kun je niet meer bellen. Zo simpel is het.
Een minimale administratieve belasting volledig electronisch en geautomatiseerd geregeld. :sunglasses:

Bedankt voor de info @Babylonia

Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld te downgraden naar de oude firmware? Zo niet is er inmiddels een andere oplossing? 

Reputatie 8

Hallo @Sevn 

Downgraden naar oude firmware is niet mogelijk.

Maar maak je nu geen zorgen meer. Als je al niet bent overgezet van Telfort naar KPN, gaat dat wellicht dit weekend nog gebeuren, of kort erna.

Bij KPN heb je toegang tot een link / online tool, waarbij het wachtwoord van VOIP direct bekend is.
Die kun je naar eigen inzicht dan ook nog aanpassen. (Opgemerkt toen ikzelf ben overgezet).

Met de rest van de VOIP gegevens die al bekend zijn, heb je dan verder alles wat nodig is om "KPN” VOIP / SIP account in andere VOIP apparatuur te gebruiken.

Echter er zitten bij KPN (Telfort) nog steeds wel diverse addertjes onder het gras.

Wil je nog wel van de Telfort (of toekomstige “KPN”) modem/routers gebruik willen maken, maar alleen andere “VOIP” telefonie apparatuur inzetten, gaat het mis.

Normaal gezien wordt in de modem/router automatisch het KPN (Telfort) SIP account aangemeld.

Er kan slechts één apparaat zich aanmelden per SIP-account bij de VOIP-server. Als de modem/router zich al heeft aangemeld met het VOIP-nummer, heeft die de verbinding al “ingepikt”. En kan je dus nog steeds geen gebruik maken van erachter aangesloten eigen VOIP apparatuur.

Bij een Experia Box V8, kun je het daarin opgenomen VOIP account daarbij nog wel uitschakelen. Alleen door een wat vreemde bug in die V8,  blijkt de audio van telefoongesprekken van erachter aangesloten VOIP-apparatuur na een aantal minuten ermee te stoppen.
Hoewel de lijn open staat kun je dus geen gesprekken meer voeren.

Bij een Experia Box V10 - V10A, zijn de in de modem/router aangemelde telefoonnummers NIET uit te schakelen. En heb je dus nog steeds niets aan dat SIP wachtwoord. Omdat andere VOIP apparatuur achter de Experia Box V10 - V10A zich in dat geval niet kunnen aanmelden.

Dus je hebt er feitelijk alleen iets aan als je zeer beslist ook een eigen modem/router gebruikt.

Reageer