vraag

Trage/wisselende internetsnelheid vanaf afgelopen vrijdag

• 13 december 2018
  • 95 reacties
  • 1837 keer bekeken

Toon het eerste bericht

95 reacties

Reputatie 8
Wel nog 1 vraag gericht aan @Babylonia is zo'n grillige lijn normaal voor DSL?
Nee, normaal is dat zeker niet.
Heb wel enig vergelijk met meer kabellengte als netwerkstructuur.
Zowel bij mezelf, maar dat is al wat verder gedateerd (heb inmiddels al verschillende jaren glasvezel). Minder gedateerd, bijvoorbeeld een aansluiting zoals eerder beschreven HIER.

Die gaf op verschillende testen met dagen / weken / maanden ertussen, altijd ongeveer dezelfde internetsnelheid. (Als ik er was testte ik dat geregeld nog eens even uit).
In de loop van de tijd zakte die algemene snelheid wel enigszins. Ik denk als gevolg van de algemeen grotere vraag aan bandbreedte in de straat / wijk. Maar gaf op momenten nooit dit soort rigoureuze verschillen. Ondanks pair bonding was die snelheid niet zo hoog. Aanvankelijk iets van 45 Mbps. Later zakte dat iets terug naar 42-43 Mbps. Inmiddels heeft de wijk/straatkast een update gehad naar VDSL. Waarbij nu op één connectie ruim 100 Mbps mogelijk is, en met pair bonding het dubbele. Dat heb ik echter niet meer kunnen testen, want de bewoner is inmiddels verhuist, en heb geen contact met de nieuwe bewoner.

Wat met het opzetten van die netwerkstructuur indertijd wel naar voren kwam, toen het "half af was" en ik voor een stuk eventjes een gewone telefoonkabel hebt gebruikt, was een grillig verloop in de grafiek van de testen die ik op dat moment uitvoerde.

Ergens halverwege (5e plaatje ----> link geeft rechtstreeks het plaatje).

Woonkamer:
De situatie in de woonkamer, waar de modem/router in een hoek „achter een gordijn“ is aangebracht.

Aanvankelijk was eerst even het stuk doorgetrokken tot aan de contactdoos in de muur.
De rest van de kabelgootjes in de woonkamer zou ik op een andere dag aanbrengen. Van daaruit gewoon even met een "telefoonkabeltje" op een RJ45 stekkertje geknepen van pakweg 2 meter vanuit die wand contactdoos naar de Experia Box. Geen getwiste afgeschermde kabel op dat stuk.

Dat gaf indertijd in de WiFi vergelijkbare resultaten zoals weergegeven < HIER > (Maar dan in de oude interface zoals Ookla speedtest die indertijd gebruikte). Niet zozeer door het gebruik van de WiFi zelf, maar door de achterliggende connectie in het gebruik van dat korte stukje kabel met internet, wat vermoedelijk nog steeds te gevoelig was voor elektromagnetische interferentie.

Met erna het aanleggen van die kabelgootjes naar beneden, en in de hoek weer omhoog, ondanks beslist een langere omweg met kabel, maar nu wel een afgeschermde kabel met voldoende twisting op dat stuk, en de aanvullende kleine verbeteringen in de meterkast, was ook dat erna gewoon "strak" met wat je ervan mag verwachten.

Die verbinding was verder uitermate stabiel. Ben alleen een keer opgeroepen omdat er geen internet was na een fikse onweersbui in de zomer. Met Hersteltoets / herstart was het probleem toen weer opgelost.
Reputatie 8
Badge +10
Hi allemaal, ik lees ook nog steeds mee 🙂 @edenmar fijn om te lezen dat je snelheid de goede kant op gaat! Aan onze kant is er niets veranderd. Het is wel een feit dat je verbinding in ieder geval 72 uur nodig heeft om weer stabiel te worden, nadat er aanpassingen gedaan zijn (zoals het verwijderen van de splitter nu). De snelheid gaat dan langzamerhand klimmen, als het een goede verandering is geweest. Dat lijkt nu het geval te zijn, dat is een goed teken dus!

Mocht het toch twijfelachtig of wisselend blijven, dan ga ik de suggesties opvolgen om het modem om te wisselen. Hou je ons op de hoogte van hoe het gaat?
Ik heb weer een screenprint gemaakt van de VDSL-status en ter vergelijking ook die van 8-1 weer meegestuurd.
Wat mij opvalt is de andere waardes in de laatste 2 regels, de error- en de dtu-counter-regels. De counter downtream is veel hoger. Voor de rest is er niet zoveel verschil. Het zou kunnen liggen in het feit dat ik gisteren bij het testen zonder kabels de dsl-kabel per ongeluk verwijderd had. Dat had die naar de telefoon moeten zijn. Daardoor werd de modem onbedoeld opnieuw gestart.

Reputatie 8
En redelijk wat FEC errors. En dat is niet het gevolg van "het modem", maar van de verbinding, die IMO nog steeds niet optimaal is.
Reputatie 3
Badge +1
Je attainable en actual liggen nu wel dichter bij elkaar, dat is altijd beter.
Geen CRC erros meer op de downstream, dat is ook heel goed
Uncorrected DTU downstream wel toegenomen maar omdat je gemeten snelheid wel is verbeterd zal dat wel niet echt van invloed zijn.

Maar je meet nu zo'n 50mbit via wifi, heb je ook een 50mbit abonnement?
Welke snelheid meet je bedraad, ook 50mbit?
Hallo Alexandra,
Je had het over 75 uur maar gisteren was het met 5x24uur al veel meer. En nog was gisteren de performance slecht. Babylonia vroeg toen om een test zonder kabels. Ik trok toen per abuis de dsl-kabel i.p.v. de dsl naar de telefoon eruit. Zo onbedoeld een restart van de modem veroorzakend. Misschien heeft deze onderbreking iets uitgemaakt. Niet direct overigens maar wel na een aantal uren.
Ik ben blij dat er nu een goede normale respons is. Hopelijk blijft het zo.
Groet, edenmar
Reputatie 8
Het eruit trekken van een DSL-kabel of bijv. stroomonderbreking betekent niet dat alles weer opnieuw ingetraind hoeft te worden. Dat is achterliggend in het systeem reeds vastgelegd.
Zou wel heel vervelend zijn als bij elk akkefietje alles weer van voren af aan zou beginnen.
@Babylonia het eerste zinnetje was voor mij genoeg, dat het niet normaal is toch bedankt voor de uiteenzetting zeker ook nuttig voor andere meelezers.

Het zal dan zeker schelen als uit voorzorg die 8 meter wordt vervangen en wellicht het overgangs punt ik heb geen foto gezien(toch?) maar ben nu wel benieuwd hoe dat er nu bij @edenmar uitziet.

Aan de andere kant blijft de term 'if it ain't broke don't fix it' waarheid bevatten, regelmatig dat er productiebedrijven meer storingen hebben na regulier onderhoud dan voor die tijd.
Hallo Dennis-L
Aan de kabel is zoals verwacht nog hoger. Ik meet zo'n 53Mbps. Ik heb inderdaad een 50Mbps-abonnement dus als dit zo blijft mag ik niet klagen. Groet edenmar
Reputatie 8
Badge +10
Fijn dat je verbinding nu goed is! Laat het ons vooral weten mocht je snelheid toch weer veranderen of omlaag gaan. Dan kan ik actie voor je ondernemen.
Dag Alexandra,
Van tijd tot tijd doe ik snelheidsmetingen, als ik er aan denk. Wat mij opvalt is dat de internetsnelheid steeds na een paar dagen weer terugvalt naar zo'n 17Mbps aan WiFi.
Ik heb een grafiek van snelheidsmetingen van 10 t/m 17 januari gemaakt waaraan je dat goed kunt zien.
Zie bijlage.
Op 10 januari had ik per abuis de dsl-verbinding uit de modem getrokken. Daarna ging de internetsnelheid langzaam omhoog tot af en toe boven de 40Mbps. Op 12 januari was de snelheid terug naar 14Mbps. Ik heb toen weer de dsl los gemaakt en, ja hoor, de snelheid ging weer langzaam omhoog tot bij de 40Mbps.
Vanmiddag weer een paar metingen gedaan en meet nu weer een lage snelheid van 16 Mbps. Als ik nu de dsl-kabel weer loshaal dan zal wel weer hetzelfde gebeuren.
Ik neem aan dat je het met mij eens bent dat dit niet normaal is, die sterk wisselende snelheden.
Achteraf bezien is de situatie dus nog steeds dezelfde als voorheen, wat de aanleiding was om het forum te raadplegen. Dat was overigens erg aangenaam om te zien hoe iedereen behulpzaam is en mij daarin wegwijs maakte met links voor bepaalde situaties. Erg goed. Ik denk er nog over om de oude telefoonkabel te vervangen door een afgeschermde kabel, omdat ik daarmee de snelheid vermoedelijk nog beter kan krijgen. Maar dan moet die rare situatie wel over zijn.
Hier de grafiek van Ookla

Met vriendelijke groet,
edenmar

.
Dag Alexandra,
Vandaag weer wat metingen gedaan.
Aan de bedrading ligt het blijkbaar niet. Een aantal dagen achter elkaar heb ik waarden boven de 30Mbps. Het trucje met het even losmaken van de dsl, vorige keer beschreven, helpt nu blijkbaar niet met snelheden sinds eergisteren van zelfs onder de 14Mbps krijg ik niet waar ik voor betaal!
Met vriendelijke groet,
edenmar

Reputatie 3
Badge +1
Ah dat is jammer zeg, het leek zo goed te gaan.
Maar wat zeker niet aan te raden is bij xDSL is om de kabel elke keer los te halen als de snelheid lager is.
Hierdoor zal de centrale denken dat de lijn slecht.

Ben wederom benieuwd wat nu je xDSL waardes zijn, nog steeds rond de 60 of nu wel aanzienlijk lager?
Ook ben ik nog steeds een voorstander van een modemwissel.
Dag Dennis-L,
Ja ik hoopte ook dat de snelheid in ieder geval boven de 30 à 35 op peil bleef. Helaas.
Ik is nu zelfs zo dat videos af en toe stil staan tot er weer voldoende bytes binnenkomen.
Volgens mij zijn de vDSL waarde niet erg anders dan de vorige keer. Hier is de screenprint.
Groet edenmar

Hebben jullie wel eens een Telfortklant gehad waarvan de download- lager was dan de uploadsnelheid.
Hier is er een.

Reputatie 8
Hebben jullie wel eens een Telfortklant gehad waarvan de download- lager was dan de uploadsnelheid.
Ja hoor.
Doorgaans bij de meeste "oudere" instap basis glasvezel abonnementen (met symmetrische snelheidsverdeling) is de downloadsnelheid lager dan de upload. Kies je voor een hogere snelheid krijg je sowieso een symmetrische snelheidsverdeling.
Dag Babylonia,
Inderdaad heb je gelijk. Door de vele links die ik van jou heb gekregen had ik dat gezien maar even niet aan gedacht. Glasvezel zal voor ons nog wel vele jaren duren als het al komt.
Voorlopig zit ik met een hele lage snelheid van 10Mbps. Ik ben wel van plan de kabel te vervangen zoals je aangeraden hebt, maar dat dan om het beste uit de aansluiting te krijgen. Zoals je in de grafiek van de afgelopen 10 dagen hebt gezien kan ik met de huidige telefoonkabel toch ook al een acceptabele snelheid boven de 30 Mbps behalen. De metingen van vandaag geven bedroevend lage waarden aan. Ik zou wel eens een andere modem van Telfort willen aansluiten zodat ik kan nagaan of de modem het zwakke punt is.
Groet edenmar
Reputatie 8
Ik zou wel eens een andere modem van Telfort willen aansluiten zodat ik kan nagaan of de modem het zwakke punt is.
Als een van je buren een Telfort abonnement heeft, zou je dat op een rustig moment gewoon even kunnen lenen, en die modem/router kunnen aansluiten, en kijken wat het daarmee doet.
(Mogelijk wel een reset uitvoeren, maar probeer het eerst zonder).
Ik zie niemand in de WiFi die zo'n modem heeft als ik. Mijn zwager heeft een oude zyxel modem. Die zou ik eventueel kunnen proberen. Maar gooi ik dan niet het hele protocol omver?
Je weet dat een Wifi ssid weinig zegt tenzij niemand dat veranderd heeft.

Reageer