vraag

Trage/wisselende internetsnelheid vanaf afgelopen vrijdag

• 13 december 2018
  • 95 reacties
  • 1999 keer bekeken

Mijn verslag van de laatste dagen.
Mijn telfort Internet snelheid was al een tijd opmerkelijk laag. Lang geleden wel eens getest en was toen 37 Mbps WIFI-Download. Afgelopen vrijdag toch maar weer eens speedtest van KPN gestart. Download was 14 Mbps en upload 9 Mbps.
Aan de LAN-kabel 17 Mbps. Veel te laag dus. Diverse pogingen gedaan om de snelheid te verhogen. Restarten modem, resetten modem. Niets hielp. Gechat met Telfort. Kon niets voor mij doen want volgens de mevrouw aan de lijn was de telefoonkabel van het beginpunt tot de modem te lang. 8 meter. Mijn opmerking dat het downloaden voorheen wel snel genoeg was werd niet beantwoord. De modem moest naar de kast naar het telefoonaansluitpunt.
Nu kan dat helemaal niet. Alle Lan-kabels komen bij de huidige plaats van de modem uit.
Dus dan maar naar Ziiggo om me aan te melden voor internet en telefoon. Omdat Ziggo in de huiskamer binnenkomt. Ziggo heeft toen Telfort van de opzegging op de hoogte gebracht.
Wie schetst mijn verbazing dat ik sinds gisteren plotseling weer bijna 40 Mbps download aan de WIFI heb. Ik kan het gewoon niet geloven, ook vandaag is het nog zo. Ik heb Ziggo maar weer afgezegd want met deze snelheid hoef ik niet over te gaan. Ik blijf dus maar weer bij Telfort waar ik al sinds de "12move tijd" bij zit.
Nu hoop ik wel dat Telfort het op deze snelheid blijft doen want als die weer in de vertraging gaat zijn ze mij kwijt als abonnee.
Wat Telfort precies gedaan heeft weet ik niet dat zouden alleen zij mij kunnen vertellen.
Dat is mijn verhaal. Het hele gedoe heeft best veel tijd gekost.

*Admin: titel aangevuld in verband met vindbaarheid.

95 reacties

Reputatie 8
Badge +10

Wat Telfort precies gedaan heeft weet ik niet dat zouden alleen zij mij kunnen vertellen.

Er wordt geregeld gewerkt aan centrale's en straatkasten als er nieuwe verbindingen worden bijgezet of kasten worden geupgrade naar vectoring VDSL.
Deze werkzaamheden kunnen een tijdelijke fluctuatie in snelheid veroorzaken.
Reputatie 8
Badge +10
Dag @edenmar. Welkom hier op het Forum. Niemand wordt vrolijk van een trage verbinding. Je geeft aan dat je via de LAN-kabel 17 Mb/s mat, terwijl de downloadsnelheid voorheen rond de 37 Mb/s was. Dan is 17 Mb/s inderdaad wel echt aan de lage kant.

Ik zie dat er op jouw adres maximaal 66 Mb/s downloadsnelheid haalbaar is. Dit is ook de snelheid die nu binnenkomt. Wil je gebruikmaken van de volledige snelheid, dan is het wel van belang om gebruik te maken van een ronde DSL-kabel van maximaal 1,5 meter tussen je modem en IS/RA (ook wel hoofdaansluitpunt). Je minimaliseert dan namelijk de kans op verlies van snelheid.

Zoals @Enterprise al aangeeft, is het goed mogelijk dat er werkzaamheden hebben plaatsgevonden, waardoor de snelheid fluctueerde. Ik zie trouwens dat je op 9 december je modem een reset hebt gegeven. De kans is ook zeer aanwezig dat die reset toch wel invloed heeft gehad op de snelheid. Ik kan alleen achteraf niet monitoren waar de dip in de snelheid door werd veroorzaakt helaas. Laat het gerust weten als je nog ergens hulp bij nodig hebt.
Reputatie 8
Badge +10
Dag @edenmar. Ik heb geen reactie meer van je ontvangen en ga er daarom van uit dat je mijn hulp niet langer nodig hebt. Als je toch nog ergens vragen over hebt, dan lees ik dat graag 🙂.
Beste Natasja,
Vreemd dat je niets hebt vernomen, want ik heb meteen gereageerd. Ik vroeg mij al af waarom ik niets hoorde. Hier nogmaals mijn antwoord, dat had ik door vallen en opstaan maar gesaved.:
Beste Natasja,
Ik meet nu iedere dag de internetsnelheid en ik kan er echt geen touw aan vastknopen. Gisteren 13 dec had ik af en toe een snelheid boven de 35Mbps.
Vanochtend om 9.00 uur slechts 12 Mbps. Na een restart van de modem was het ongeveer 20 en nu blijft het steeds tussen de 12 en de 17 Mbps. De reset van 9 december leverde niets op. Pas op 12 december gaf de meeting ineens boven de 30Mbps aan en zo bleef het tot gisterenavond.
Inderdaad loopt er zo'n 8 meter telefoonkabel 4 aderig van het IS/RA punt bij de voordeur naar de telefooncontactdoos boven in de huiskamer. Daar zit de splitser die telefoonsignaal en internet van elkaar scheidt. Hoewel ik nu telefoon van telfort heb neem ik aan dat die splitter moet blijven zitten. Vanaf die splitser loopt 1 1/2 meter dsl-kabel naar de modem.V8.
De modem naar beneden verplaatsen is nogal een ingreep omdat dan in ieder geval 1 Cat5 kabel dan naar beneden gelegd moet worden die dan boven in vieren moet worden gedeeld.
Zuiver ADSL-technisch zal de huidige situatie lang niet optimaal zijn maar waarom kreeg ik dan twee dagen lang toch tegen de 35Mbps? Dat moet blijkbaar toch wel kunnen.
Je zegt speciaal "ronde" dsl-kabel. Maakt dat uit in kwaliteit? Ik heb indertijd bij de V* een platte kabel 1 1/2 mtr gekregen.
Gaarne advies.
Ik meet al een aantal dagen niet meer. Het verandert tocht niet. Een meting op dit moment geeft 11,3 Mbps down en bijna hetzelfde namelijk 10 Mbps upload.
Reputatie 8
Badge +10
Wat irritant dat die snelheid zo fluctueert. Fijn dat je het zo goed in de gaten hebt gehouden de afgelopen periode en op verschillende momenten je internetsnelheid hebt gemeten. Ik ben wel benieuwd hoe je die hebt gemeten. Via WiFi of de kabel? Voor een betrouwbaar resultaat adviseer ik je om internetgerelateerde programma's af te sluiten voor je de speedtest start. Denk daarbij aan webbrowsers, e-mailprogramma's en downloads.

Ook kan het absoluut geen kwaad om de speedtest eens op verschillende apparaten uit te voeren. Als je die namelijk met een verouderde PC uitvoert, is de kans groot dat dit afwijkende resultaten oplevert. Verder is de afstand tussen je modem en het apparaat waarop je de speedtest uitvoert bepalend voor de snelheid bij WiFi.

Meet je ook via de bekabelde verbinding zulke verschillen? Dan is het zeker wijs om naar je aansluiting te kijken. Aan deze kant meet ik noch verbrekingen, noch dipjes in de snelheid. De lijn is stabiel en uit verschillende metingen blijkt dat er tussen de 63 en 66 Mb/s downloadsnelheid binnenkomt bij je modem.

Je geeft aan dat het IS/RA zich beneden bij de voordeur bevindt en dit is doorgelust naar een wandcontactdoos in de woonkamer boven. Hierop heb je het modem aangesloten met een DSL-kabel van maximaal 2 meter. Heb ik je zo goed begrepen? Als ik het zo lees, raad ik je toch aan om eens te testen met je modem rechtstreeks op het IS/RA beneden. De vaste telefoon kun je dan op de groene poort [PHONE1] van je modem aansluiten.

Om nog even terug te komen op de DSL-kabel: wat vooral de reden is om een ronde kabel te gebruiken, is dat hier een draaiing in zit. Een platte telefoonkabel is recht en daarmee is er kans op interferentie. Verder hebben platte kabels bijna altijd erg dunne koperen geleiders, wat verlies van signaal in de hand werkt.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat er nu wat meer duidelijkheid is. Ik ben benieuwd naar je bevindingen 🙂.
Inderdaad een heel verhaal. Bedankt voor de uitleg en tips. Ik heb regelmatig aan de lan-kabel gemeten. Dat geeft een iets hogere waarde aan. Ongeveer 2 Mbps. Dat verschil is een vaste waarde denk ik. Dus ik mat gisteren de wifi op die lage waarde van 11,6. Bij de kabel zal dat dus ongeveer 13 à 14 Mbps zijn.
Een van de laptops is nog geen 3 jaar oud maar geeft dezelfde uitslag.
Het valt mij op dat ik alleen grote fluctuaties heb als ik de modem opnieuw start. Na het starten heb ik na een kwartier de hoge waardes tot 38 Mbps toe. Dat blijft dan een tijdje zo en zakt dan terug naar die lage waarde en blijft dan dagenlang laag, totdat ik de modem weer opnieuw start.
Dat gebeuren was 2 weken terug ook de aanleiding om contact op te nemen met Telfort-chat. Die daar geen ander antwoord voor kon geven dan die lange kabel. Die hoge waarde van tegen de 38 Mbps aan wifi na een modem-restart kon ze niet verklaren. Wat dat betreft tast ik nog steeds in het duister.
Natuurlijk kan ik uitvoeren wat je voorstelt al heeft dat nogal wat impact. Alle kabelaansluitingen inclusief de telefoon op de modem zitten in de huiskamer. Ik zal met de modem beneden de telefoonkabel na het Is/ra punt moeten openmaken en daar de splitter telefoon/internet op moeten zetten. Ik neem aan dat die splitter nog noodzakelijk is. Welke kleuren van de 4 telefoondraden moet ik gebruiken? Vanaf het modem zal ik met een Cat6 kabel en een telefoonkabel door het plafond naar de huiskamer moeten prikken. Je ziet dat het nogal een ingreep is. Dus als er een verklaring (oplossing) is waardoor de internetsnelnelheid hoog blijft (en niet alleen na een modemrestart) hou ik me aanbevolen. Bedankt in ieder geval. Groet Ed.
Reputatie 4
Badge +1
Daar zit de splitser die telefoonsignaal en internet van elkaar scheidt. Hoewel ik nu telefoon van telfort heb neem ik aan dat die splitter moet blijven zitten.

Nee, die splitter kan er tussenuit.
Je hebt telefoon via Telfort (voip), dus je vaste toestel is aangesloten op de PHONE1 poort op je modem zoals @Natasja - Telfort ook al aangaf.
Die splitter is alleen nodig als je nog "analoge" telefonie gebruikt.
Reputatie 8
Badge +10
Geen enkel probleem, Ed. Dank voor het testen met verschillende apparaten. Ik meet nu zelf ook dat er 48 Mb/s downloadsnelheid binnenkomt bij je modem. Hoewel het op basis van de pakketsnelheid van 50 Mb/s natuurlijk prima is, is het wel een groot verschil ten opzichte van mijn vorige metingen. Het is daarom goed om je modem rechtstreeks op het IS/RA aan te sluiten. Zonder tussenkomst van een splitter. Die splitter is, zoals @Dennis-L ook aangeeft, niet noodzakelijk. Je vaste telefoon kan je op de groene poort [PHONE 1] van je modem aansluiten.

Je geeft aan dat het een behoorlijk karwei is om je modem te verplaatsen. Ik stuur daarom een monteur aan. Laat je weten of het lukt om een afspraak te maken? En deel je hier de uitkomsten van het monteursbezoek als de monteur is geweest? Ik ben wel benieuwd.
Dag natasha,
Ik zie dat je twee uur geleden hebt gemeten. Ik wist niet dat je al geantwoord had. Ik heb net zelf gemeten en meet nu meer dan 38Mbps in de huidige situatie. Ik moet wel zeggen dat ik vanochtend de modem 2 keer gestopt en gestart heb. Voor dat ik dat deed mat ik 15Mbps. Na dat starten was de snelheid 22Mbps. Omdat de snelheid nu best goed is wilde ik dat jou meedelen. Zodat je op dit moment kan meten. Maar dat heb je dus al gedaan. Mijn ervaring is dat de snelheid na een dag weer teruggaat naar 14 mbps. Dus dus grote vraag is: hoe komt dat. Als de snelheid tegen de 40 Mbps blijft hoeft die verplaatsing van de modem niet zo nodig. Mij valt ook op dat de upload erg hoog is, die is meestal het 10e deel van de download. Groet, Ed

is nu zelfs boven de 40

Je heb het over een monteur. Dat hoeft nog even niet. Ik heb de draad beneden opengemaakt en afgetapt en de draden in een kastje gemonteerd waar je een dsl-kabel in kan aansluiten. Vervolgens naar de splitter en de modemuitgang aan de modem bevestigd. Na het aanzetten van de modem gebeurde er niets er branden 2 ledjes. Na een kwartier heb ik de modem weer boven aangesloten. ik heb anders geen verbinding meer met de zolder waar ook een accespoint zit, met een cat5 kabel verbonden met de modem in de huiskamer Ik ga het morgen weer proberen zonder de splitter.
Dat is misschien ook een vertragende factor. groet Ed
Beste Natasja,
Ik heb de modem bij het IS/RA punt aangesloten zonder splitter en wat meetingen gedaan.
WIFi geeft dan 32 Mbps dichtbij de modem.Vervolgens in de huiskamer gemeten slechts 13 Mbps. Signaal moet door een vloer heen. Aan de lankabel meet ik bijna 40 Mbps. Mijn conclusie is dat ik de verplaatsing voor de WIFI beter niet moet doen. Dan wordt het alleen maar veel slechter dan in de oude situatie. Met de LANkabel en WIFI dichbij de modem aan het IS/Ra punt meet ik waarden die ik gisteren boven aan de lange telefoonkabel ook had. Ik heb de modem weer teruggeplaatst naar de oude plek in de huiskamer en meet daar nu ongeveer 21Mbps.Lager dan gisteren dus.Wat mij wel opvalt is de de upload bij het is/ra punt lager is dan boven. Ik kreeg een mail om een afspraak te maken met een monteur. Die kan mij waarschijnlijk niet helpen. Dan krijg ik meer van hetzelfde.
Met vriendelijke groet Ed
Reputatie 8
Na een aantal wijzigingen van je waaronder je modem nu vlakbij het ISRA-punt.
Ik kan me voorstellen dat dat weer niet lekker loopt m.b.t. WiFi.

Die verplaatsing was ook helemaal niet nodig geweest.
(Jammer dat ik het onderwerp nu pas opmerk). Het staat nu weer terug op je oude plek.
Hoe verder te gaan?
Een kabel van 8 meter lengte kan best, alleen NIET met een standaard "telefoondraad". Dergelijke kabels voldoen niet aan de specificaties om huidig hoogfrequent internet-signaal door te zetten.
Splitters e.d. er tussenuit. Slechts één kabel gebruiken tussen ISRA-punt en je modem/router

Voor meer uitgebreide informatie lees < HIER > en vervolgreacties.

Verdere gerelateerde berichten:
https://forum.telfort.nl/internet-267/geen-telefoonaansluiting-77449#post640078
https://forum.telfort.nl/internet-267/help-zyxel-modem-met-rode-lampjes-geen-internet-meer-66996#post556791

Uitvoerige reactie met foto's erbij van doortrekken van kabel, met modem/router op andere plek:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/welke-bekabeling-heb-ik-nodig-77905#post646368
Hallo Babylonia, Inderdaad is de kabel van ongeveer 8 meter die van het IS/RA punt af komt een PTT telefoonkabel die uit de jaren 50 dateert. Bedankt voor het wijzen van de weg door allerlei oplossingen in het forum. Ik verwachtte al dat ik niet de enige ben met deze problemen. Ik zal dus deze kabel gaan vervangen.De aangeraden kabels hebben alle vier draden. Waarvan ik er maar twee nodig heb. De huidige kabel eindigt in een montagedooosje waarop de dsl-ingang van de modem via een RJ11 kabeltje is aangesloten. Dat kan zo blijven neem ik aan. De nieuwe kabel twee draden in het ene en twee in het andere contact van het montagedoosje. Bij het IS/RA punt verbind ik 1 of 2 draden aan de rode en 1 of 2 aan de blauwe draad die uit de lasmof komen. Ik kan de verbinding misschien beter in de lasmof maken omdat toch de hele draad vervangen wordt. Zeg het maar als dat niet goed is.
Met vriendelijke groet,
Edenmar
Reputatie 8
Ik zou je eigenlijk willen adviseren meteen een (dubbel) afgeschermde "ethernet" kabel te gebruiken. (Minimaal CAT 6). En daarvan slechts twee aders te gebruiken voor de DSL-verbinding.

Waarom ethernetkabel?
De kans is namelijk groot dat in de komende jaren in zijn algemeenheid van DSL wordt afgestapt, naar glasvezel. Verlenging van ethernet intern in je huis "houdt dan langer" omdat je het tevens kunt inzetten vanaf glasvezel met ethernet. Ben je daar meteen op voorbereid.

Het mooiste op beide uiteinden een RJ45 netwerk contactdoos. Waarvan je de afscherming van de contactdoos (en daarmee de afscherming van de ethernetkabel) aan de kant van de meterkast dan tevens verbind met "aarde".

Voorbeeld van kabel - CAT6 dubbel afgeschermd, bijv. < DEZE >.Wil je twee kabels door een leiding trekken, is die wat te dik, dan zou je bijv. < DEZE > kunnen nemen (is wel CAT5E).

Van daaruit kun je op beide contactdozen weer een korte "DSL-verbinding" maken. Die kortere kabeltjes, aan de ene kant "in het midden" van een RJ45 plugje. Aan de andere kant een RJ11 plugje.

Je spreekt ook over een "lasmof". Dat is een ISRA-punt dat al een kleine 30 jaar niet meer wordt gebruikt. Grote kans dat intern de "verbindings-lassen" zijn gecorrodeerd, daarmee teveel demping en/of storingen.

Die zou je door aansturing van Telfort door KPN beter kunnen laten vervangen door een nieuw hedendaags ISRA-punt. (Tenslotte heb je nu teveel problemen met je netwerk).
Het ISRA-punt is voor verantwoording van KPN. Daar mag je officieel niet eens aankomen.
Beste Babylonia,
Bedankt voor de uitleg en de vele links naar de oplossingen in het forum. Ik ben wel van plan de telefoonkabel te vervangen. De aanleiding om mijn probleem aan het forum voor te leggen was de constante lage snelheid van 19 Mbps aan de kabel. Mijn dochter ontdekte dat toen ze langs kwam.
Ik ben toen gaan meten. Ik heb toen de modem diverse malen uit en aan gezet en zelfs gereset. Dat hielp niet echt. Een aantal dagen na mijn eerste contact met het forum mat ik sterk wisselde snelheden van 12 tot 38 Mbps. Ik mat vanochtend zelfs 48 Mbps en direct daarna weer 37 De laatste week meet ik regelmatig en toeval of niet die lage snelheid van 19 Mbps ben ik niet meer tegengekomen. Er zijn hier heel veel WIFI-zenders in de lucht. Misschien dat er minder verkeer is i.v.m. de kerstvakantie en dat er daardoor minder storing op de telefoonkabel is. Ik ga, denk ik, niet voor de CAT6- kabel die is nogal dik. Bovendien maak ik de glasvezel waarschijnlijk niet echt mee, ik ben al 75 jaar. Die Cat5-kabel is nu even uitverkocht. Ik ben wel van plan voorlopig met RJ11 aan beide kanten te werken. Dat heb ik nu ook. RJ45 kan altijd nog. Ik ga wel in de grijze lasmof kijken hoe het ervoor staat. Contactspray heb ik en draden schoon maken moet ook geen probleem zijn. Desnoods pak ik de soldeerbout erbij.
Nu is het wachten op een mailtje dat de CAT5 er weer is. Eventuele opmerkingen zijn natuurlijk welkom.
Groet,
Edenmar
Reputatie 8
Ik ga, denk ik, niet voor de CAT6- kabel die is nogal dik. Bovendien maak ik de glasvezel waarschijnlijk niet echt mee, ik ben al 75 jaar. Die Cat5-kabel is nu even uitverkocht.
CAT 5E via andere leverancier:

Als je er rechtstreeks RJ11 stekkertjes aan wilt knijpen (moet je wel 4 kerndraden van de 8 kort afknippen, en hopen dat de dikte van de kabel toch nog tot in het RJ11 plugje past), zou je deze met soepele kerndraden kunnen nemen.
https://netwerkproducten.com/webshop/sf-utp-cat5e-netwerkkabel-soepele-kern-per-meter-p-4356182.html

Wil je kabel aan beide uiteinden met een RJ11 contactdoosje verbinden, zou je deze kunnen gebruiken met stugge kern.
https://netwerkproducten.com/webshop/sf-utp-cat5e-netwerkkabel-stugge-kern-100-koper-per-meter-p-4359084.html
Dank voor de snelle reactie. Ik was van plan de draden bij het IS/RA punt aan de oude telefoondraad te solderen vlak nadat hij uit de mof komt. Logischer zou zijn om het rechtstreeks in de mof te solderen maar ik weet niet wat ik daar tegenkom want de mof zit vol hard teerachtig spul. Ik kan de draden er waarschijnlijk uittrekken als ik de mof warm maak. Aan de huiskamerzijde wordt de draad gemonteerd in een contactdoosje waarop de RJ11-plug aangesloten kan worden. Die werd vroeger met een modem geleverd. Daarin zitten nog contacten die je moet vastdraaien met een schroefje.Deze contactdoos is niet afgeschermd. Eventueel kan ik er alufolie omheen doen en zo ook om de mof.
Voor het solderen is een draad met vaste kern handiger. De nu aanwezige koperdraad is ook een (dunne) vaste kern. Ik het raadzaam wat ik doe? Of moet ik er toch een telfort-monteur bij halen die een modern IS/RA punt maakt waar ik op kan aansluiten of dat hij de kabel beneden aansluit op het IS/RA punt.
Ik heb nog nooit RL11 of RL45 pluggen op een draad gemonteerd. Altijd kabels gekocht compleet met pluggen. Zo heb ik nog een CAT5 Crossover liggen die ik eigenlijk geschikt wil maken voor het netwerk.
Reputatie 8
Aan die oude lasmof gaan prutsen, zou ik niet doen. Zeker als er teerachtig spul in zit, is het wel een heel oude lasmof en grondkabel. Als het niet goed lukt, wordt je zo direct ook nog aansprakelijk gesteld, en kost het je geld om het alsnog te corrigeren.

Gewoon Telfort een KPN-monteur laten aansturen en hun het werk laten doen.
Is hun verantwoordelijkheid. Kost je bovendien niets.
Zie vergelijkbaar voorbeeld met "teer" op de kabel < HIER > met vervangend ISRA-punt.

Als je een kabel kunt doortrekken met aangesealde RJ11 pluggen, kun je ook kant en klaar kabels kopen. Alleen vind je de juiste kabels (afgeschermd, draadparen voldoende getwist) met RJ11 pluggen hier niet in Nederland. Enkele weken terug was er wel iemand die een dergelijke kabel met RJ11 stekkers bij een Engelse online winkel had gevonden. Kan de link (of het product) helaas niet meer vinden.

Wel 7,5 meter op de USA Amazon
https://www.amazon.com/Cables-28726-High-Speed-Internet-Meters/dp/B0002GWXNE?th=1

Folie om een contactdoosje doen, om dat af te schermen, is voor die paar centimeter kabellengte in dat doosje niet echt de moeite waard. Zul je praktisch gezien niets van merken.
Je hebt gelijk. Bedankt voor de waarschuwing voor het IS/RA-punt. Misschien kan de monteur van telfort iets betekenen. Natasja had Guidion ingeschakeld.Ik heb gevraagd of die het IS/RA-punt kan moderniseren.Die kabel van Amazon is net iets te krap, jammer. Groet. edenmar
Reputatie 8
Badge +11
Hi edenmar, Natasja is een paar dagen vrij, daarom neem ik het van haar over 🙂 Fijn dat je met Babylonia nog een en ander hebt uitgezocht en nagekeken. Het lijkt mij ook een goed idee om de monteur toch te laten komen. De opdracht die Natasja had aangemaakt, staat nog open en kan daarom nog ingepland worden. Ik zal je de link, waarmee je de afspraak kan inplannen, via een privébericht toesturen.

Laat je ons hier in het topic weten of het gelukt is een afspraak te maken? En natuurlijk ook mocht je andere vragen of opmerkingen hebben 🙂
Reputatie 1
Badge
Ik heb zowel ziggo tv als telfort tv en ik heb veel problemen met ziggo zodra ik kabels gebruik die niet goed zijn afgeschermd, zelfs mijn google chrome cast stoort met de wifi op de antennekabel die in de tv zit terwijl dit een goedgekeurde kabel is van ziggo zelf, kabel aansluiting en hdmi zitten vlak bij elkaar.
Straling is een raar iets, we krijgen steeds meer vervuiling van straling, iedereen met internet heeft ook wifi, apparaten zoals magnetrons kunnen ook storen op kabels en het is bewezen dat gsm masten ook de ontvangst van TV via de kabel kunnen verstoren, het zou ook zomaar een goedkope chinese oplader kunnen zijn.
Ik vermoed dat edenmar dit probleem ook heeft want zo'n oude telefoon kabel zonder afscherming is net een antenne.
Als je het modem reset dan gaat die zich opnieuw intrainen en zoekt de beste instellingen mbt bandbreedte, als op dat moment de storingsbron uit staat dan heb je weer je oude snelheid maar zodra de storingsbron terug komt zakt het weer in.
Vroeger met adsl kon je dat nog in je modem zien op wat voor een snelheid hij communiceerde met het netwerk apparatuur van de provider, met vdsl weet ik dat niet maar zal net als glasvezel modems beter afgeschermd zijn.
Misschien kunnen jullie van telfort dat zien?
Reputatie 8
Mooi omschreven.
(Ook eens iemand anders dan mezelf die de toenemende mate van "vervuiling" van de ether (h)erkent en hoe dat o.a. op te lossen met het gebruik van afgeschermde kabels).
Hallo Alexandra,
Ik heb een afspraak gemaakt met een Telfort monteur. En een bevestigingsmail gekregen.
In de bevestigingstekst van de afspraak staat dat hij verwacht een Telfort-pakket te installeren.
Er staat letterlijk: Houd de orderbevestiging van Telfort bij de hand. Het onderwerp van deze mail is: "Welkom! Uw Telfort bestelling en contract". Deze heeft de monteur namelijk nodig tijdens de installatie.
Ik heb voor alle zekerheid maar een mail teruggestuurd dat het alleen om een vervanging van het jaren 50 IS/RA-punt gaat. Ik neem daarbij aan de een Telfort-monteur dat ook mag doen. Hij zal dan de oude telefoondraad nog even aan moeten koppelen omdat de afgeschermde UTP-kabel nog niet binnen is.
Met vriendelijke groet,
edenmar.

Reageer