beantwoord

Traag internet via mijn glasvezel

• 30 november 2017
  • 11 reacties
  • 258 keer bekeken

Sinds enige tijd heb ik het gevoel dat mijn internet een stuk trager is.
Vandaag maar eens aan het meten geslagen.
Mijn bekabelde verbinding haalt tussen de 28 en 34 Mbps down en tussen de 45 en 48 Mbps up (nee, ik vergis me niet, up gaat bij mij écht sneller dan down).

Bij lange na niet de 100/100 waar ik voor betaal.
Dat ik niet altijd de maximale snelheid haal kan ik nog begrijpen maar dit is wel heel mager.
De metingen die ik zo af en toe doe zijn nooit lager geweest dan 80 Mbps down en 75 Mbps up.

Er lijken geen storingen te zijn in mijn regio (althans, ze worden niet weer gegeven). Dus ik ben heel benieuwd wat hier aan de hand is.

Meer mensen hier last van ?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 4 december 2017, 12:04

Hoi Laurens, welkom op het forum. Met Gewoonikke en Babylonia heb je al snel een antwoord gevonden. Het lijkt er sterk op dat je router zijn beste tijd gehad heeft, ik ga daarom een vervangende router voor je bestellen. Die komt in de loop van de week bij je binnen. Hopelijk biedt dat de gewenste verbetering.

@babylonia en gewoonikke, super advies. Dankjewel!
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Bij lange na niet de 100/100 waar ik voor betaal.
Dan heb je kennelijk een glasvezel abonnement.
- Glasvezelkastje een keer van de stroom afhalen en opnieuw inschakelen.
- Router een keer resetten naar fabrieksinstellingen
- Je ethernet kabels een keer controleren met een kabeltester.

Dan heb je kennelijk een glasvezel abonnement.
- Glasvezelkastje een keer van de stroom afhalen en opnieuw inschakelen.
- Router een keer resetten naar fabrieksinstellingen
- Je ethernet kabels een keer controleren met een kabeltester.

Bedankt voor jullie antwoorden.

De eerste twee punten had ik al gedaan. Het testen van de kabel nog niet.
Ik meet nu een paar keer per dag maar blijf constant op de gemelde snelheden steken.
Het lijkt er een beetje op alsof mijn abonnement gedowngrade is.

Als ik terug denk is dit volgens mij na de stroomstoring (door die helikopter die een hoogspanningskabel molde) van een week of twee geleden begonnen.

Sindsdien waren er ook nog 2 storingen bij Telfort in onze regio.

Tot slot... is er een verborgen update aan het draaien?... misschien belast je wel stiekem de pc (taken) meer dan je denkt.

Ons thuisnetwerk bestaat uit 4 pc's, een NAS en een laptop.
De overige 3 pc's worden nauwelijks meer gebruikt (en zitten elkaar dus niet in de weg), maar als ik vanaf die pc's meet krijg ik dezelfde resultaten.
Het maakt ook niet uit of de NAS wel of niet aan staat.
Reputatie 8
Het testen van de kabel nog niet.
Daar zou ik dan als eerste mee beginnen alvorens andere conclusies te trekken.
(Overigens niet "kabel" maar kabels - meervoud. Alle kabels zou je beter controleren).
de theoretische snelheid van 100/100 is alleen haalbaar als beide partijen (zender/ontvanger) dit ook zelf hebben en kunnen (aanbieden/verwerken), en er geen collaties optreden (druk kruispunt verkeer met opstoppingen).
En 'voelt'trager : alleen als je ECHT alles elke dag hetzelfde doet (en ook zelfde tijdstip !!..)
Tot slot... is er een verborgen update aan het draaien?... misschien belast je wel stiekem de pc (taken) meer dan je denkt.

Een metiing is slechts een moment opname van 1 of meerdere VASTE punten vanuit startpunt... Daar kun je eigenlijk alleen maar uit afleiden of het wel een 'beetje' gaat .
Reputatie 8
de theoretische snelheid van 100/100 is alleen haalbaar als beide partijen (zender/ontvanger) dit ook zelf hebben en kunnen (aanbieden/verwerken)
Met het huidige internet gaat dat toch in uitzonderlijk veel gevallen prima:
Zie eerdere testen en statistieken die ikzelf bij houd.
Snelheden naar plaatsen in het buitenland < HIER >
En verdere statistieken < HIER >
Probleem blijkt in de router te zitten.
Met patchkabel rechtstreeks op modem geeft 82 down, 92 up.
Met kabel in router geprikt zakt dit weer 32, 44.

Vervangen van kabel tussen router en modem geeft geen verschil.

Reset naar factory defaults was al gebeurd en heeft niets opgeleverd. Router heeft ook laatste firmware dus daar valt ook niets te winnen.

Ik ga een beetje spelen met de configuratie om te kijken of er nog wat te winnen valt.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Reputatie 8

Dan zit je kennelijk nog in een oude propositie glasvezel, met een Sitecom router??
OK, dat kan ik me dan wel voorstellen. De laatste tijd lees ik geregeld dat die Sitecom routers beginnen uit te vallen. (En worden geregeld uitgewisseld). Je zou een andere router kunnen aanvragen.
Maar even de reactie van webcare afwachten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Laurens, welkom op het forum. Met Gewoonikke en Babylonia heb je al snel een antwoord gevonden. Het lijkt er sterk op dat je router zijn beste tijd gehad heeft, ik ga daarom een vervangende router voor je bestellen. Die komt in de loop van de week bij je binnen. Hopelijk biedt dat de gewenste verbetering.

@babylonia en gewoonikke, super advies. Dankjewel!

Dan zit je kennelijk nog in een oude propositie glasvezel, met een Sitecom router??

Nee, ik heb een Cisco router die ik zelf heb aangeschaft.
Heb met de configuratie zitten spelen, na een reset blijkt het vinkje media priority aan te staan zonder dat er een prioriteit aan wat dan ook is toegekend. Als ik dat vinkje uit zet zit ik weer op de snelheden die ik gewend was.
Laatste test: ping 3ms. Down 93,07, up 94,06. Dat is prima.

@Wieger: Ik waardeer je pro-actieve opstelling ten zeerste, maar ik zou zeggen:wacht nog maar even met die nieuwe router.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Laurens, goed om te horen dat je je Cisco router even onder handen hebt genomen. Fijn dat het daarmee is opgelost. De router is al wel onderweg, die kan ik niet meer tegenhouden. Heb je nog een router achter de hand voor het geval dat.
Nou, dat is nooit weg. Bedankt.

Reageer