beantwoord

Traag internet bedraad/draadloos op 2e router gekoppeld aan Experia V10

• 23 mei 2019
  • 23 reacties
  • 377 keer bekeken

Hallo,

Recent gemigreerd naar nieuw glasvezel modem + Experia v10 box met iptv. Situatie er voor was dat er een Linksys EA9500 als router voor bedraad en wifi aangesloten was op het oude glasmodem wat perfect werkte.

Na installatie door de monteur is de Experia box prima werkend opgeleverd. De wifi is uitgezet op de experia box en een kabel is aangelegd tussen de experia box (192.168.2.*) en de Linksys EA9500 (192.168.1.*). De linksys heeft een fixed ip adres gekregen uit het 2 netwerk. Alle apparaten maken zoals voorheen prima verbinding met het bestaande 1 netwerk en geeft verkeer. Echter.......zowel bedraad als draadloos is giga traag. Via een browser zie je snel een site met de teksten maar plaatjes lezen ontzettend traag in. Ook via wifi aangesloten op de mobiel werkt bv facebook vrij snel qua tekst maar een plaatje of video is niet te doen. De sonos app roept dat tie een te trage internetverbinding heeft en dat tie geen radio kan afspelen. Als je overigens biijvoorbeeld een PC die in het 1 netwerk hangt in het 2 netwerk hangt heb je een top verbinding maar dat hoort ook zo te zijn in het 1 netwerk.

Wat punten:
  1. De bekabeling die tussen 2 en 1 netwerk is geeft op de lampjes aan dat het een gigabit connectie is immers groene en oranje lampje branden
  2. DMZ staat aan op de experia box voor het vaste ip adres wat de linksys router heeft
  3. er is connectiviteit aangezien je wel naar buiten kan en er komt ook wat terug.
  4. de experia heeft een VLAN 6 voor internet en een VLAN 4 voor IPTV; het lijkt wel alsof de routering niet helemaal goed gaat. Moet je iets instellen om te forwarden voor de VLAN6? Lijkt me erg sterk maar goed je weet het niet.
  5. Er valt nergens te zien / te controleren wat van de netwerkpoorten de ingestelde snelheden zijn (100mbit of 1 gigabit)
Heeft iemand enige ervaring er mee met zo'n situatie wat de oplossing zou kunnen zijn?

Zie graag wat suggesties tegemoet.

Dank!
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 24 mei 2019, 14:10

Heb de TV die op poort 4 zat even in poort 2 gedaan en deze deed het perfect. Wellicht is poort 1 voor internet en de rest voor TV??? Dat zou Telfort kunnen zeggen lijkt me....... poort 2 lijkt me niet kapot toch als TV het doet?

Ik neem het even over van Alexandra. Om meteen antwoord op je vraag te geven, dat zou niet uit mogen maken. Alle poorten zouden hetzelfde moeten werken zoals Galdor68 ook al aangeeft. Maar ik begrijp dat alles nu volledig naar behoren werkt nu je de tv op poort 2 hebt aangesloten en de router op poort 4.

Als het voor jou op deze manier nu goed werkt lijkt het mij goed om geen actie uit te voeren. Zo hoef je straks ook niet alles volledig weer opnieuw in te stellen namelijk.
Bekijk reactie

23 reacties

Zijn er TV ontvangers op de Linksys aangesloten, dan is het wel of niet ondersteunen van IGMP een mogelijke oorzaak. Ik heb hier nog niet specifiek naar gezocht of dit wordt ondersteund.

Ervaar je deze problemen continu of enkel bij TV kijken met name via een TV ontvanger.

Wat ik nog mis haal je via een speedtest zowel bedraad als via wifi de juiste snelheden, met name bedraad.
Als je de Linksys er tussen uit haalt verdwijnen de klachten dan?
Maak je nog gebruik van Switches zoja welk merk/model ook hierbij is igmp het toverwoord.

Ps
  • Ethernet VLAN Priority/ VLAN ID: 1/34
  • IPTV_Ethernet VLAN Priority/ VLAN ID: 5/4
Vlan 6 heb je dat van het KPN forum?
Reputatie 8
Met twee routers NAT achter NAT heb je met aanvullende VLAN instellingen niets te maken.
Snelheid met twee routers NAT achter NAT, ook dat zou niet merkbaar uit mogen maken.
Dus vraag me af hoe het zaakje is ingesteld? (Met name die van de Linksys).

Ter referentie net gisteren een test online geplaatst inclusief VPN-verbinding met een NAT achter NAT set-up (Experia Box V10 en een Synology router) bij mij thuis.
Daarachter een switch en een PC van waaruit de tests zijn gemaakt.
De VPN-server "aan de andere kant" betreft eveneens een NAT achter NAT setup (KPN).

https://forum.telfort.nl/internet-267/uploadsnelheid-volgens-contract-82449#post685951
Reputatie 8
Als een connector niet helemaal recht in een poortje wordt geschoven, kan "geforceerd" zo'n verend contactdraadje in het poortje wat zijn verbogen, waardoor mogelijk niet alle contacten meer goed aansluiten. Zo'n situatie is wel een uitzondering, maar het kan voorkomen. Controleer eens door in zo'n poortje te kijken of alle verende contacten niet "zijdelings" zijn verbogen?

Zelf heb ik ook wel eens meegemaakt dat de connector van een kabel zelf wat scheef was, waardoor die niet goed aansloot. (Slecht gegoten / geproduceerde connector).
Overtuig je er ook van dat je bij het insteken van een connector deze ver genoeg doordrukt, totdat deze met een "klik" is geborgd. Niet ver genoeg erin, mis je mogelijk de aansluiting van enkele contacten.

Kabels waarbij het plastic borglipje van een connector is afgebroken, vervangen.
Een niet geborgde connector kan makkelijk net wat uit het contact schuiven, waardoor je geen goede connectie meer hebt op alle 8 draadjes van een kabel.
Hoi Galdor, TV ontvangers op Experia. De linksys ondersteunt geen IGMP.

TV stond wel aan toen we aan het proberen waren maar dat loopr via Experia.

Wat is een goede tool voor speedtest?

Geen switch maar broertje heeft alhoewel Ziggo maar daar staat inderdaad een unmanaged 8-ports switch aangesloten op de main router en zittern er 2 extra wifi routers met aparte netwerken aangesloten en dat werkt prima. Maar is niet geheel hetzelfde natuurlijk

En ja heb ik van KPN.... zoeken op experia v10 krijg je van alles door elkaar. Je hebt gelijk dat het bij telfort andere instellingen zijn
Met twee routers NAT achter NAT heb je met aanvullende VLAN instellingen niets te maken.
Snelheid met twee routers NAT achter NAT, ook dat zou niet merkbaar uit mogen maken.
Dus vraag me af hoe het zaakje is ingesteld? (Met name die van de Linksys).

Ter referentie net gisteren een test online geplaatst inclusief VPN-verbinding met een NAT achter NAT set-up (Experia Box V10 en een Synology router) bij mij thuis.
Daarachter een switch en een PC van waaruit de tests zijn gemaakt.
De VPN-server "aan de andere kant" betreft eveneens een NAT achter NAT setup (KPN).

https://forum.telfort.nl/internet-267/uploadsnelheid-volgens-contract-82449#post685951

Wat bedoel je met het zaakje ingesteld met name linksys?

Heb de llnksys in het 2 netwerk een fixed ip adres gegeven met DMZ zoals beschreven staat. Dat werkt ook pirma doordat de wan poort op de linksys hard het ip adres heb gegeven inl dns en gateway. Aan de LAN kant heb ik op het 1 netwerk niets aangepast omdat dat prima werkte bij de voorgaande glas connectie. En dat werkt ook in principe omdat er netwerk is alleen traag..... kan dat dan routing, gateway, dns oid zijn? Maar klinkt ongeloofwaardig omdat er wel verkeer is.
Reputatie 8
Met allerlei restricties en het "uitkleden" van functies in de firmware welke KPN/Telfort op de door hen geleverde modem/routers doorvoert, weet je nooit of men zich aan de geldende netwerk conventies houdt, en of internet betrouwbaar is met afwijkende instellingen dan wat men "standaard" voor ogen heeft.

Hoewel ik het van een V10 niet eerder heb gehoord of opgemerkt dat het negatief zou uitpakken, maar jij kennelijk toch een slechte connectie ervaart, zou ik afwijkende instellingen zoveel mogelijk vermijden.
(Bijv. van de V8 is het echt een feit dat die niet goed werkt met DMZ ingesteld naar een 2e router).

Eerst maar eens een algehele reset van de V10.
DMZ naar de Linksys niet toepassen. Hooguit handmatig poorten doorsturen als je van buitenaf services binnen je thuisnetwerk wilt aanroepen. WAN-poort van de Linksys gewoon op DHCP laten staan. Vast IP-adres instellen als "DHCP Binding" in de V10 ingesteld voor de Linksys.

Wat levert dat op?
Is er op de Linksys mogelijk ook nog een gast WiFi netwerk actief, en welk sub-net gebruik je daarbij?
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @reneposthuma, wat gek dat je verbinding zo traag is, ondanks alle moeite die je er in gestoken hebt. Het forum is een prima plek om meer informatie te vinden en krijgen :)

Ik zie dat @Galdor68 en @Babylonia je al te hulp geschoten zijn, dat is fijn. Zij weten er veel van, ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt. Laat het vooral weten als je vragen hebt of ergens tegen aan loopt, en we horen het ook graag als je de oplossing gevonden hebt!
Met allerlei restricties en het "uitkleden" van functies in de firmware welke KPN/Telfort op de door hen geleverde modem/routers doorvoert, weet je nooit of men zich aan de geldende netwerk conventies houdt, en of internet betrouwbaar is met afwijkende instellingen dan wat men "standaard" voor ogen heeft.

Hoewel ik het van een V10 niet eerder heb gehoord of opgemerkt dat het negatief zou uitpakken, maar jij kennelijk toch een slechte connectie ervaart, zou ik afwijkende instellingen zoveel mogelijk vermijden.
(Bijv. van de V8 is het echt een feit dat die niet goed werkt met DMZ ingesteld naar een 2e router).

Eerst maar eens een algehele reset van de V10.
DMZ naar de Linksys niet toepassen. Hooguit handmatig poorten doorsturen als je van buitenaf services binnen je thuisnetwerk wilt aanroepen. WAN-poort van de Linksys gewoon op DHCP laten staan. Vast IP-adres instellen als "DHCP Binding" in de V10 ingesteld voor de Linksys.

Wat levert dat op?
Is er op de Linksys mogelijk ook nog een gast WiFi netwerk actief, en welk sub-net gebruik je daarbij?

Algehele reset bedoel je een powercycle of ....?

Maakt het overigens nog uit in welke poorten bv de TV aansluitng zit op de v10? Had iets gelezen dat allen poort 1 en 2 dat ondersteund of was dat zo?
Algehele reset is via het knopje achterop dus terug naar de fabrieks instellingen.
Dat van die poorten was voorheen zo dit is niet meer aan de orde.
Ok, dan gaan we vanavond eens alles opnieuw rustig opbouwen. Zodra we ergens tegen aanlopen stuur ik een reactie en als het werkt uiteraard ook!
Zijn er TV ontvangers op de Linksys aangesloten, dan is het wel of niet ondersteunen van IGMP een mogelijke oorzaak. Ik heb hier nog niet specifiek naar gezocht of dit wordt ondersteund.

Ervaar je deze problemen continu of enkel bij TV kijken met name via een TV ontvanger.

Wat ik nog mis haal je via een speedtest zowel bedraad als via wifi de juiste snelheden, met name bedraad.
Als je de Linksys er tussen uit haalt verdwijnen de klachten dan?
Maak je nog gebruik van Switches zoja welk merk/model ook hierbij is igmp het toverwoord.

Ps
  • Ethernet VLAN Priority/ VLAN ID: 1/34
  • IPTV_Ethernet VLAN Priority/ VLAN ID: 5/4
Vlan 6 heb je dat van het KPN forum?

@Galdor68 bedraad in 2 netwerk (experia) geeft bij speedtest.nl stabiel +/- 50mb/s op het 1 netwerk (linksys) < 1mb/s..... kortom probleem zit hem in de verbinding tussen de 2 routers.

Heb ook geprobeerd zonder de TV's op de experia zelfde resultaat. Heb ook geprobeerd alle andere apparaten op de linksys er af en de wifi uit, zelfde resultaat.

Kga nu de experia naar fabrieksinstellingen doen
Lijkt erop dat je de kabel tussen de 2 apparaten moet vervangen en in ieder geval testen op een breuk.
Lijkt erop dat je de kabel tussen de 2 apparaten moet vervangen en in ieder geval testen op een breuk.
Hoi,

Nou het wordt kabel heeft me wel getriggerd. De kabel in poort 1 van de experia gestopt en toen ging het ineens volop werken!!!

Lijkt erop dat je de kabel tussen de 2 apparaten moet vervangen en in ieder geval testen op een breuk.Hoi,

Nou het wordt kabel heeft me wel getriggerd. De kabel in poort 1 van de experia gestopt en toen ging het ineens volop werken!!!

@Galdor. en nu zit ik met een draadje in poort 2 en heb ik dezelfde traagheid op een PC. Op poort 2 zat dus de linksys ingestoken. Toch vreemd en verdacht..... dat die poort dat traag is? Op poort 3 en 4 zitten 2 tv ontvangers en die werken perfect.
Zeker vreemd die connector kan defect zijn is mijn vermoeden probeer de Linksys eens op de 3 en 4 en test een tv ontvanger op die 2e poort om zeker te zijn.
Zeker vreemd die connector kan defect zijn is mijn vermoeden probeer de Linksys eens op de 3 en 4 en test een tv ontvanger op die 2e poort om zeker te zijn.
Heb de TV die op poort 4 zat even in poort 2 gedaan en deze deed het perfect. Wellicht is poort 1 voor internet en de rest voor TV??? Dat zou Telfort kunnen zeggen lijkt me....... poort 2 lijkt me niet kapot toch als TV het doet?
Hoi @reneposthuma, wat gek dat je verbinding zo traag is, ondanks alle moeite die je er in gestoken hebt. Het forum is een prima plek om meer informatie te vinden en krijgen :)

Ik zie dat @Galdor68 en @Babylonia je al te hulp geschoten zijn, dat is fijn. Zij weten er veel van, ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt. Laat het vooral weten als je vragen hebt of ergens tegen aan loopt, en we horen het ook graag als je de oplossing gevonden hebt!

@Alexandra - Telfort het is opgelost lees het maar..... vraag me af of het iets ongedocumenteerds is of iets anders......
Lijkt inderdaad niet defect alle poorten moeten geschikt zijn voor internet en tv hooguit zat de connector van de kabel naar de linksys er niet goed in.
Als een connector niet helemaal recht in een poortje wordt geschoven, kan "geforceerd" zo'n verend contactdraadje in het poortje wat zijn verbogen, waardoor mogelijk niet alle contacten meer goed aansluiten. Zo'n situatie is wel een uitzondering, maar het kan voorkomen. Controleer eens door in zo'n poortje te kijken of alle verende contacten niet "zijdelings" zijn verbogen?

Zelf heb ik ook wel eens meegemaakt dat de connector van een kabel zelf wat scheef was, waardoor die niet goed aansloot. (Slecht gegoten / geproduceerde connector).
Overtuig je er ook van dat je bij het insteken van een connector deze ver genoeg doordrukt, totdat deze met een "klik" is geborgd. Niet ver genoeg erin, mis je mogelijk de aansluiting van enkele contacten.

Kabels waarbij het plastic borglipje van een connector is afgebroken, vervangen.
Een niet geborgde connector kan makkelijk net wat uit het contact schuiven, waardoor je geen goede connectie meer hebt op alle 8 draadjes van een kabel.

Dit lijkt me erg sterk. We hebben 4 verschillende soorten kabels geprobeerd. Deze hebben we ook allemaal geprobeerd toen bleek dat poortje 1 de gewenste snelheid gaf. Uiteindelijk gewoon de kabel gebruikt die in eerste instantie als eerste is gebruikt.

@Alexandra - Telfort mogelijk dus mss een hardware failure, hoe gaan we hier mee om?
Heb je poort 2 nogmaals met de Linksys geprobeerd?
Juist het niet goed vast zitten kan de verklaring zijn.
1Mbps is voor een TV ontvanger ook te weinig we hebben vastgesteld dat deze op die poort geen problemen geeft.
Reputatie 8
Dit lijkt me erg sterk. We hebben 4 verschillende soorten kabels geprobeerd. Deze hebben we ook allemaal geprobeerd toen bleek dat poortje 1 de gewenste snelheid gaf.
Ik beschrijf alleen mogelijke situaties die voor het probleem zouden kunnen zorgen.
Het is aan jezelf om te controleren of een van de omschreven situaties bij je voorkomt?

Bij een "zijdelings" verbogen contactje in een poortje zou je om die reden bij vier kabels hetzelfde probleem kunnen tegenkomen, omdat het probleem dan in het poortje zit, en niet in de kabels.

Maar ja, dan zou ik in dat geval hetzelfde probleem ook verwachten met een TV-ontvanger?
Hoewel voor de maximale stream daarvoor slechts 7-8 Mbps benodigd is bij gebruik van "gewone" HD TV-kanalen, (en 12-13 Mbps bij gebruik van HD GLAS kanalen).
Bij SD TV-kanalen zelfs niet meer dan 3-4 Mbps.
Dus daar merk je het mogelijk niet eens bij, als de connectiesnelheid feitelijk te laag is omdat één draadje van 8 draadjes van een ethernetkabel geen contact zou hebben.

Bij één verbroken contact van 8, wordt een gigabit verbinding verlaagt naar maximaal 100 Mbps. Afgezien of functies mogelijk daarmee ook niet correct meer werken in de aansturing van data?
Voor "TV" werkt het dan mogelijk nog (het is slechts één service), maar voor internet niet meer?
Reputatie 8
Badge +11

Ik neem het even over van Alexandra. Om meteen antwoord op je vraag te geven, dat zou niet uit mogen maken. Alle poorten zouden hetzelfde moeten werken zoals Galdor68 ook al aangeeft. Maar ik begrijp dat alles nu volledig naar behoren werkt nu je de tv op poort 2 hebt aangesloten en de router op poort 4.

Als het voor jou op deze manier nu goed werkt lijkt het mij goed om geen actie uit te voeren. Zo hoef je straks ook niet alles volledig weer opnieuw in te stellen namelijk.
Reputatie 8
Badge +9
@reneposthuma Fijn om te horen dat alles nu goed werkt. Nog een kleine toevoeging op Bart's berichtje: Mocht je nog wel iets geks merken of andere problemen krijgen met de poorten van het modem, laat het dan vooral weten.

Reageer