beantwoord

Traag en wegvallend internet

• 8 mei 2018
  • 11 reacties
  • 425 keer bekeken

Reputatie 1
Zoals de titel stelt hebben wij de afgelopen tijd last van uitvallend en traag internet. Internet werkt voor 10 minuten, valt daarna uit en wordt na 2 minuten automatisch weer aangevangen. In sommige periodes is het internet erg traag. Deze problemen gelden voor zowel bekabeld als draadloos internet.

De volgende probleemoplossingen hebben wij al geprobeerd:

- De stroomstekker en telefoonstekker van de modemrouter eruit halen, 10 minuten wachten en daarna weer inpluggen
- Meerdere harde resets met lange tussenpozen van uren/dagen
- Gezocht naar signaalstorende (verouderde) apparaten en de draadloze verbindingen hiervan getermineerd
- In de instellingen van de modemrouter het WiFi kanaal gewijzigd naar een onbezet en door Telfort geadviseerd kanaal (1, 6, 11)

Geen enkele van bovenstaande pogingen heeft een langdurige oplossing opgeleverd. Persoonlijk kan ik me voorstellen dat het om een hardware defect / verouderde hardware gaat (wij hebben de Experia Box V8). Mogelijk ligt het aan de bekabeling, echter onwaarschijnlijk, want de CAT-kabels naar de bedrade apparaten zijn nieuw en de telefoonstekker naar de modemrouter is relatief nieuw (circa 2 jaar). Mogelijk ligt het aan de end-to-end verbinding tussen ons huis / onze modemrouter en Telfort zelf.

Graag zou ik vernemen hoe wij aan een oplossing kunnen werken. Is het misschien handiger als wij telefonisch contact opnemen?
icon

Beste antwoord door Stephen 23 mei 2018, 09:56

Beste PKCH02, de DLM-reset heeft inmiddels plaatsgevonden en ik zie dat de snelheid nu weer is wat het hoort te zijn.
Er zijn verschillende manieren voor het vertragen van de snelheid. Soms als de verbinding instabiel is dan wordt de snelheid verlaagd waardoor deze weer stabiel wordt.
Niet altijd wordt daarna dan weer de snelheid verhoogd. De reset vindt plaats in de centrale. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan zie ik deze graag tegemoet.
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Als het modem zowel bedraad als via Wifi uitvalt dan kan het zomaar aan de aansluiting liggen, vervang het dsl kabeltje eens van maximaal 150 cm.
Het binnenwerk van het ISRA punt controleren op oxidatie is aan te bevelen
Reputatie 1
Ik zal eens een kijkje nemen, merci!

edit: geen enkel spoor van beschadiging of oxidatie aangetroffen.
Reputatie 1
Update: ik heb contact gehad met de telefonische klantenservice. Samen hebben we de verbinding gereset en hebben zij een stabiliteitsanalyse uitgevoerd en er lijken geen problemen te zijn in de verbinding. We gaan zien of het later op de dag weer stoort of dat het probleem nu uitblijft.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo PKCH02, welkom op het forum. Fijn dat je contact hebt gehad met mijn collega. Indien de problemen zich weer voordoen dan zie ik graag een reactie van jou tegemoet.
Reputatie 1
We zijn nu een weekje verder en na het contact met de klantenservice zijn de problemen omtrent stabiliteit verdwenen. Daarvoor dank! Geen stotterend en wegvallend internetverkeer meer.

Helaas worden we geconfronteerd met een nieuwe anomalie. Sinds het stabiliteitsprobleem is verdwenen, is de snelheid van onze internetverbinding enorm achteruit gegaan. Het verschil werd voor het eerst zichtbaar toen ik probeerde items uit mijn Steam Library te downloaden. Ik haalde aanzienlijk lagere snelheden dan normaal, terwijl ik wel de juiste poortconfiguratie in de modemrouter heb uitgevoerd. Vervolgens heb ik snelheidstesten gedaan met de link die op de Telfort hulp-pagina wordt aangeboden en daaruit bleek inderdaad dat mijn snelheden aanzienlijk lager zijn geworden dan de bedoeling is. Zie de volgende bijlagen:

Test1.png - screenshot vanaf een PC verbonden aan de modemrouter met een LAN-kabel. Statisch IP-adres gemoduleerd via de modemrouter instellingen. Op het moment van testen was deze PC het enige apparaat dat met de modemrouter was verbonden, dus er was geen sprake van lagere snelheden door kruisverkeer. Snelheden geven hier 15,7 Mbit/s download en 1,8 Mbit/s upload aan, die respectievelijk 40 Mbit/s en 4 Mbit/s zouden moeten zijn, zoals ze in het verleden ook zijn geweest (herhaaldelijk getest, helaas heb ik hier geen screenshots van).

Test4.png - screenshot van een mobiele telefoon op 1 meter afstand van de modemrouter. Eveneens op dat moment het enige apparaat dat was verbonden met de modemrouter. Uitslagen zijn vrijwel identiek aan de uitslagen van de test vanaf PC en derhalve ook te laag.

Hiermee is uitgesloten dat het probleem alleen aan de lokale LAN- of WiFi-verbinding zou kunnen liggen. Om verdere factoren uit te sluiten heb ik nog een aantal screenshots gemaakt van de routerinstellingen:

Test2.png - screenshot van de poorten die op de modemrouter worden geforward, geconfigureerd voor onder andere Steam. IP-adres is het lokale adres van de PC die bekabeld is verbonden met statisch IP-adres.

Test3.png - screenshot van de QoS-instellingen ter bewijs dat deze gelijk zijn aan de fabrieksinstellingen en dat ik deze niet heb aangepast, dus hier moet het ook niet aan kunnen liggen.

Hiermee is verder uitgesloten dat de vertraagde snelheden aan een eventuele firewall-instelling of programma-instelling zou kunnen liggen.

Graag zou ik willen vernemen wat de reden is dat de downloadsnelheid nu bijna 25 Mbit/s lager ligt en waarom de uploadsnelheid ruim 2 Mbit/s lager ligt dan voorheen (en dan waarvoor wordt betaald)? En hoe kunnen wij dit oplossen? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.
Reputatie 1
Misschien is het beter als er een nieuw topic wordt aangemaakt voor een probleem dat in principe nieuw is. Link wordt dadelijk toegevoegd.

edit: nieuw topic https://forum.telfort.nl/internet-267/verminderde-internetsnelheden-75922
Reputatie 8
Badge +16
Hallo PKCH02, je hoeft geen nieuw topic aan te maken hiervoor. :)
Ik zie inderdaad dat de snelheid aan de lage kant is. Het modem geeft aan dat er een hoge snelheid gehaald kan worden.
Zojuist heb ik het verzoek ingediend om jouw aansluiting te resetten. Dit wordt binnen 5 werkdagen gedaan en daarna moet de snelheid weer in orde zijn.
Ik stuur je een berichtje zodra de reset heeft plaatsgevonden. In de tussentijd kun je mij gerust benaderen voor vragen of opmerkingen.
Reputatie 1
Top Stephen, bedankt! Dan wachten we het af.

Enig idee wat de vertraging van de snelheid zou kunnen veroorzaken? En deze "reset", vindt die fysiek plaats (als in het lokale netwerkkastje) of alleen over draad?
Reputatie 8
Badge +16
Beste PKCH02, de DLM-reset heeft inmiddels plaatsgevonden en ik zie dat de snelheid nu weer is wat het hoort te zijn.
Er zijn verschillende manieren voor het vertragen van de snelheid. Soms als de verbinding instabiel is dan wordt de snelheid verlaagd waardoor deze weer stabiel wordt.
Niet altijd wordt daarna dan weer de snelheid verhoogd. De reset vindt plaats in de centrale. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan zie ik deze graag tegemoet.
Reputatie 1
Alles in orde. Bedankt, Stephen!
Reputatie 8
Badge +16
Graag gedaan!

Reageer