Sticky

[Tips van Telfort] Zo voorkom je dat je modem kapot gaat

Reputatie 7
Badge +13

Bij Telfort krijg je de ExperiaBox V8 of V10 in bruikleen. Wil je zo lang mogelijk van je modem genieten en wil je de kans verkleinen dat je tijdelijk zonder internet zit? De onderstaande vier tips helpen!

1. Bescherm tegen bliksem
Een blikseminslag bij jou in de buurt kan zowel via het stroomnet als via de telefoonlijn je modem bereiken. Ontkoppel daarom vóór of tijdens onweer niet alleen het stopcontact, maar ook het kabeltje dat is aangesloten op de poort waarboven 'DSL' staat (zie animatie hieronder). Wil je al je elektronische apparatuur tegen onweer beschermen, haal dan alle stekkers uit het stopcontact. Een andere manier om je modem te beschermen is met een stekker met overspanningsbeveiliging. Ga voor zo'n stekker naar je lokale klusmarkt of schaf er eentje aan bij een online aanbieder.

2. Koel is beter
Apparaten die altijd aan staan, zet je het liefst in een koele omgeving. Zoals je modem bijvoorbeeld. Als je het modem in de zon of in de buurt van een verwarming hebt aangesloten, bestaat de kans dat componenten stuk gaan of dat gesoldeerde onderdelen los komen te zitten. Oververhitting is een van de meest voorkomende oorzaken van een defect aan het modem - goed om op te letten dus.

3. Goed schoonhouden
Ook je modem goed schoonhouden, kan z'n levensduur verlengen. Ga er niet alleen met een doekje overheen, maar gebruik zo nu en dan ook een stofzuiger. Daarmee haal je eventueel stof er in uit, als het in het apparaat is gekropen via de ventilatiegaten. Wil je het helemaal schoon houden? Maak dan de poorten van je modem eens schoon met contactspray. Dit kan je het beste doen door een beetje contactspray op een wattenstaafje te spuiten en dan met het wattenstaafje de vuiligheid los te halen. Pas hierbij goed op: je wilt niet dat de contactspray in je modem komt.

4. Houd het modem up to date
Firmware-updates houden het modem aan de binnenkant 'schoon'. Eventuele beveiligingslekken worden gedicht en zo nu en dan wordt er een functionaliteit toegevoegd. Gelukkig hoef je voor deze updates niets te doen. We laden ze automatisch op afstand in. Gaat dit niet goed? Zet je modem dan even uit en weer aan.

Is je modem ondanks deze tips toch gesneuveld of heb je een vraag over een van de tips?
Laat hieronder een bericht achter en vul je klantnummer en mobiele telefoonnummer in in je forumprofiel. Lees ook ons blog ‘Wat is een modem en hoe werkt het?’

7 reacties

Reputatie 1
Vele huishoudens hebben, net zoals ik, het modem in de meterkast hangen. Meestal (zeker in nieuwere huizen) lopen hier vaak ook afvoerbuizen (water van de wc's / douche etc.) doorheen. Meestal zit de hoofdkraan voor het water ook in de meterkast. Let dus op vocht (slecht voor je modem).

Ik heb over de buizen die het meeste vocht veroorzaken een oude handdoek liggen. Deze absobeert het vocht en 1 x per maand vervang ik de handdoek door een andere. De gebruikte wassen we dan even uit en hergebruiken we de volgende keer weer.

Mvg,
Chris Eeftink
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Chris, een bijzonder goede toevoeging. Dankjewel voor deze tip! Elektronica en vocht zijn inderdaad niet de beste combinatie.
Reputatie 1
Weer een groot voordeel van (Telfort) glasvezel : glas is een isolator dus via de glasvezel-uplink kun je nooit blikseminslag krijgen. Uiteraard wel via het lichtnet maar dat kun je voorkomen door de voeding bij onweer los te koppelen of een goede overspanningsbeveiliging op iedere groep te plaatsen.
Reputatie 1
ceeftink schreef:

Vele huishoudens hebben, net zoals ik, het modem in de meterkast hangen. Meestal (zeker in nieuwere huizen) lopen hier vaak ook afvoerbuizen (water van de wc's / douche etc.) doorheen. Meestal zit de hoofdkraan voor het water ook in de meterkast. Let dus op vocht (slecht voor je modem).

Ik heb over de buizen die het meeste vocht veroorzaken een oude handdoek liggen. Deze absobeert het vocht en 1 x per maand vervang ik de handdoek door een andere. De gebruikte wassen we dan even uit en hergebruiken we de volgende keer weer.

Mvg,
Chris Eeftink

De meterkast is per definitie geen goede plek voor je modem. Niet alleen vanwege eventuele vochtproblemen maar ook door elektromagnetische velden die daar aanwezig zijn, veroorzaakt door je elektra-installatie. Dat is nogal beroerd voor je WiFi. Tot voor kort (een jaar of 2?) werd altijd door providers gesteld dat je je modem zo dicht mogelijk bij het hoofdaansluitpunt moest plaatsen. Maar daar waren en zijn de meningen behoorlijk over verdeeld. Trek liever vanaf de hoofdaansluiting een kabel naar de woonkamer en plaats daar je modem. Vaak is dat lastig, maar stel dat je toch een keer in je kruipruimte moet zijn, trek dan meteen een kabeltje. Overigens heeft volgens mij zo'n beetje iedereen wel een KPN-punt in de woonkamer...
Wij krijgen hier in de buurt binnenkort glasvezel en we mogen kiezen waar de hoofdaansluiting komt. Die laten wij in de woonkamer plaatsen, geen gedoe met kabels trekken, geen gedoe met slechte wifi en geen gedoe met vocht en apparatuur.
Vocht in de meterkast is vaak condens en dat duidt weer op een slechte ventilatie en dergelijke. Dus zorg dat de deur van je meterkast niet volledig afsluit maak er desnoods ventilatie sleuven in.
'Ik heb een TP- Link AC 8 aangesloten waarbij ik de experiabox als modem gebruik . Internet werkt prima maar de tv niet. Krijg de melding tv- ontvanger kan geen verbinding maken met netwerk terwijl de Smart tv die op dezelfde internet aansluiting zit wel internet heeft'
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Dalek, ik heb je eigen topic gezien. Het is niet nodig om je bericht meerdere keren te posten 🙂.

Reageer