beantwoord

Telfort VDSL aansluiting naast reeds actieve KPN glasvezel op één adres

• 4 december 2018
  • 19 reacties
  • 617 keer bekeken

Ik ben verhuisd. Mijn nieuwe adres omvat twee woningen met één ingang en één huisnummer.
De vorige bewoner maakte gebruik van Telfort via een koperverbinding op VDSL.
De andere bewoner heeft een abonnement op glasvezel bij KPN in gebruik (en wil dat ook zo houden).
Twee aansluitingen op één adres blijkt dus in de praktijk mogelijk, beide aansluitingen werkten langere tijd prima naast elkaar.
De vorige bewoner heeft het abonnement meegenomen, de koperverbinding is daarbij weer vrijgekomen.

Ik heb bij Telfort een bestelling voor internet en TV gedaan. Daarbij gaat Telfort er van uit dat de aansluiting via glasvezel gaat.
Er is geen gelegenheid bij het bestellen om aan te geven dat er een aansluiting op koper gewenst is.
Telfort wil dus liefst op glasvezel leveren maar omdat die al in gebruik is, gaat dit niet.
Aansluiting op glas is daardoor (logisch) niet mogelijk.
Heb meerdere keren en met meerdere Telfort klantenservice medewerkers gesproken, bij het tweede contact sprak ik een medewerker die begreep de situatie en ook wat er moest worden omgezet in de Telfort order om alsnog aangesloten te worden via VDSL.
Hij kon deze wijziging zelf niet doorzetten, er zou volgens hem binnen 2 dagen contact opgenomen worden via telefoon.
Helaas is dat telefoontje niet gekomen!
Gevraagde opleverdatum stond op 14 december.
Vandaag een mailtje ontvangen met: “Op dit moment is er geen plandatum bekend voor de oplevering van de verbinding op uw adres.”

Heb vandaag deze mail beantwoord en ook contact gezocht met klantenservice.
De medewerker die ik sprak had nog niet eerder gehoord dat je ook 2 aansluitingen kunt hebben op één adres.
Ze ging dat even navragen en komt met het antwoord dat dit niet kan.!!
In de praktijk was dit wel de werkende situatie.

Ben benieuwd wat nu de volgende stap/aktie van Telfort gaat worden!
Misschien niet een alledaagse situatie maar dit is toch niet zo moeilijk, de wijkcentrale staat 100 meter verderop.
Zou graag een indicatie willen krijgen wanneer Telfort de aansluiting op VDSL kan gaan leveren.
Hoop ook dat er iemand van Telfort mee kan denken om de aansluiting zonder veel vertraging gerealiseerd te krijgen.
icon

Beste antwoord door Ann3 3 januari 2019, 18:44

Vanmiddag heeft de monteur van Guidion de verbinding in de wijkcentrale gefixt. Eindelijk werkend internet en TV...
@Bart - Telfort bedankt voor je hulp.
Heeft wel veel frustratie opgeleverd voordat het zover was, totaal 2 uur en 30 minuten gebeld met Telfort !
Zou het fijn vinden om naast de reeds te onrechte gefaktureerde dagen ook de belkosten gecompenseerd te krijgen.
Bekijk reactie

19 reacties

Dat komt een beetje door het bestelsysteem. Technisch kan het prima, maar er zou een virtueel ander adres dus een bijvoorbeeld A bij het huisnummer moeten worden gebruikt. Ook administratief kan het voor problemen zorgen verkeerde ten naam stelling op rekeningen verkeerd verstuurde emails. Het kan maar niet ideaal. Niet zo gek lang terug zorgde een opgedeelde woning voor soortgelijke problemen.

Mischien dat een telfort moderator de juiste persoon kan aansturen om contact met je op te nemen.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Ann3, welkom. Ik begrijp dat je verhuisd bent naar een woning met een huisnummer en voordeur. Daar woont al iemand en die heeft de glasvezelaansluiting geplaatst. Jij hebt nu ook een bestelling geplaatst, deze is op glasvezel gekomen omdat je niet kon kiezen voor koper. Deze order is nu uitgevallen omdat de glasvezel al bezet is. Je wilt nu graag weten hoe het ervoor staat met jouw aanvraag. Je zou er over gebeld worden, maar helaas is dat niet gebeurd, excuses hiervoor. Ik ben dan ook even in de aanvraag gedoken om te kijken wat de gang van zaken. Er is wel degelijk actie uitgezet. Ik zie dat mijn collega de uitgevallen order heeft opgepakt en vraag uit heeft gezet bij de afdeling die de order via VDSL kan aanvragen. Deze afdeling is op de hoogte en mijn collega gaat er mee aan de slag. Zodra hierover meer duidelijkheid komt, dan hoor je dat van ons.
Hallo Bart en Galdor,
Bedankt voor de reacties en het nazoeken. Fijn dat de order weer wordt opgepakt en doorloopt.
Wel apart en minder fijn dat de klantenservice zoveel verwarrende en verschillende antwoorden weet te produceren!
Ik wacht met vertrouwen op het volgende bericht.
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie dat de order opnieuw ingelegd is door mijn collega. Deze stat gepland voor 12-12, dan zal de lijn actief worden. Heb je het installatiepakket al ontvangen? Deze is ook al opgestuurd namelijk. Dus over twee dagen kan je aansluiten en moet alles werken. Wil je dat laten weten?
Hallo Bart,
Bedankt voor je bericht. Het installatiepakket is afgelopen zaterdag gearriveerd, met de juiste (xDSL) inhoud, d.w.z. Experiabox V10 en Arris box.
Bij de initiele order kreeg ik ook een mail voor het maken van een afspraak met Guidion.
Waarschijnlijk verplicht bij glasvezel, volgens mij niet nodig voor een VDSL verbinding.
Ga er van uit dat ik gewoon het grijze kabeltje kan inprikken en dat de 12e de verbinding aktief wordt.
Zodra dat is gelukt, meldt ik dat hier nog even op het forum.
Reputatie 8
Alles lijkt nu vanuit xDSL gepland te zijn. Mooi natuurlijk.
Maar als het om glasvezel gaat. Als het om "twee" glasvezel lijntjes gaat door één kabel, had je mogelijk zelfs glasvezel kunnen nemen, in plaats van xDSL. (Misschien wordt dat alsnog gedaan?).

Tot 2016 zijn glasvezel netwerken standaard met twee glaslijnjes aangelegd, waar er doorgaans slechts één van actief is aangesloten voor een abonnement. De andere is vrij / reserve.
Met uitzondering van oude glasvezel proposities (Concepts - Lijbrandt - KickXL - XMS), die juist die twee glaslijntjes gebruiken voor twee verschillende systemen.

Mocht je aansluiting uit de volgende glasvezel FTU bestaan zoals < HIER > getoond, zijn er gewoon twee glasvezel verbindingen vanuit de wijkcentrale tot aan de woning.
Ofwel als je de xDSL aansluiting meerekent, zelfs 3 aansluitingen mogelijk. Met Ziggo kabel - 4.

Bij die getoonde FTU zit er slechts één glasvezel NT-kastje. De andere helft is een loze "deksel".
Daar kan ook een NT-kastje geplaatst worden. Als die bij de wijkcentrale tevens is "gepatched" (op een actief systeem aangesloten) zijn er dus feitelijk twee aansluitingen mogelijk.
@Bart - Telfort, Helaas, na het aansluiten van de V10 krijg ik nog geen verbinding. Ook het tweede aderpaar geeft geen connectie.
Het lampje Internet gaat niet aan en het Services lampje wordt na enige tijd oranje.
Is er wel geactiveerd, iets technisch mis of wordt er toch pas op de oorspronkelijke datum, 14-12 geactiveerd?

@Babylonia, Er zit inderdaad zo’n FTU met twee glasvezels, de linker is al door mijn buurman in gebruik via KPN.
De tweede glasvezel wordt niet gebruikt. Op glasvezel was nog mooier geweest, wist niet dat die ook kan worden benut voor internet.
Die werd toch voorheen exclusief voor TV signalen (analoog en DVB-C) gebruikt?
Ben wel aan het zoeken geweest op de Telfort- en KPN forums maar ben deze optie van de 2e vezel niet tegen gekomen.

De order is inmiddels door Telfort reeds omgezet naar VDSL, als die straks ook werkelijk gaat functioneren (50/5 Mbit) en ik haal de 50 Mbit download dan ben ik tevreden. Gezien de korte afstand naar de wijkcentrale (90 meter) moet dat wel gaan lukken.
Reputatie 8
De tweede glasvezel wordt niet gebruikt. Op glasvezel was nog mooier geweest, wist niet dat die ook kan worden benut voor internet.
Die werd toch voorheen exclusief voor TV signalen (analoog en DVB-C) gebruikt?

Voorheen werd die tweede glasvezel inderdaad gebruikt voor DVB-C.
Maar omdat sinds 2015 op een enkele uitzondering na dat al niet meer "nieuw" door providers wordt opgeleverd (stamt nog uit de tijd van een paar "oude" glasvezelproviders), en het bijna nergens functioneel wordt ingezet, zou je van die "reserve" ader daar juist mooi gebruik van kunnen maken.

Met zo'n FTU is de infrastructuur aanwezig Kwestie van een tweede NT-kastje schuiven op de plaats van nu die loze deksel, en aan de andere kant in de centrale de verbinding patchen met internet, en het is qua hardware geregeld.
@Bart - Telfort De verbinding is nog niet actief, internet lampje blijft uit, services is oranje.
Wat is handig; kan Telfort zien wat de status is en de lijn doormeten? Of toch een afspraak maken met Guidion?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Ann3, wet balen dat het nog niet werkt. Ik heb even gekeken en volgens mijn gegevens is er wel al opgeleverd. De 10e zelfs al. Ik zie inderdaad geen modem actief. Heb je deze al eens een reset gegeven door met even met iets van een satéprikker in het gaatje te prikken voor een aantal seconden? De kabel is vanuit het aansluitpunt aangesloten op de DSL poort van het modem? Ik zie ook dat je al contact hebt gehad voor een monteur dat lijkt mij een goed idee. Wil je nog delen hoe dat bezoek verlopen is?
@Bart - Telfort , heb het modem een reset gegeven, zoals je me adviseerde. Dat veranderde niets.
Vandaag stond de afspraak met een monteur van Guideon Tussen 12:00 en 16:00 uur.
Helaas, vanochtend om 9:30 stuurt Guideon bericht dat de monteur niet komt...
Heb geprobeerd online een nieuwe afspraak in te plannen, dat wordt dan half januari.
Telefonisch contact gezocht met Guideon, medewerker kon ook geen afspraak op korte termijn maken.
Zij gaat het doorgeven aan een andere afdeling, die gaan mij dan terugbellen.
Op mijn vraag wanneer er dan teruggebeld gaat worden krijg ik geen goed antwoord, misschien vandaag, Moet het doen met: “we gaan er mee aan de slag”.
Pffff, wordt er niet blij van eigenlijk, het kost me erg veel tijd, energie en frustratie om een werkend Telfort internet abonnement te krijgen.
Waar ik al een beetje bang voor was, vandaag niet teruggebeld door Guidion.
Reputatie 8
Badge +11
Jammer om te lezen dat de reset niet geholpen heeft. Het was ook een beetje een laatste hoop. Het moet denk ik toch even door de monteur bekeken worden, of je moet al ergens nog een ander aansluitpunt hebben.

De monteur is echter afgemeld. 😞 Hebben ze nog gezegd waarom?

In ieder geval probeerde je een nieuwe afspraak te maken, maar dit kon pas half januari. Dat is wel heel ver in de toekomst inderdaad. Je hebt daarom gebeld en ze hebben je op de spoedlijst gezet. Je zou nog worden teruggebeld, dit is dus tot op heden niet gebeurd. Dat is erg spijtig om te horen. Wil je mij morgen nog laten weten of je bent gebeld? Zo niet, dan ga ik er morgen ook nog weer voor je achteraan.
In het mailbericht van Guidion stond: “onze monteur is onverwachts uitgevallen, uw oorspronkelijke afspraak kan helaas niet doorgaan. Via link verwijderd kunt u zelf een nieuwe afspraak plannen. Mocht het u niet lukken nemen wij uiterlijk op de afspraakdatum contact met u op om een alternatief te zoeken. Onze excuses voor het ongemak!”

Guidion heeft vandaag wel gebeld maar medewerker kreeg geen contact met hun monteur. Belofte om terug te bellen (na contact met de monteur) is niet nagekomen. Er staat dus nog steeds geen nieuwe afspraak!
Ondertussen al wel een faktuur van Telfort, wordt binnenkort (28 december) afgeschreven. Mag wel even op pauze gezet worden door Telfort.
Zodra het werkt mag het abonnement starten, niet eerder dus.

Begint nu toch wel echt heel vervelend te worden. Heb er begrip voor dat er technisch wel eens wat mis kan gaan.
grootste probleem lijkt nu vooral te weinig capaciteit en/of slechte planning en organisatie te zijn, is het een beetje chaos bij Guidion misschien?
Reputatie 8
Badge +11
Ik kan mij heel goed voorstellen dat het vervelend begint te worden. Dit is ook geen fijne situatie, wel betalen, geen diensten. Ik kan de facturatie zo niet stoppen helaas. Wat ik wel met je kan afspreken is dat wanneer de diensten werken, dat ik de tijd dat je zonder diensten hebt gezeten voor je vergoed. Zo betaal je niet voor deze tijd.

Maar je hebt nu dus nog steeds geen afsrpaak met de monteur. Je zou nog weer teruggebeld worden, maar dit is niet gebeurd, vandaag ook niet? Want dan moeten ze het morgen doen staat er in de mail van ze. Wil je mij op de hoogte houden van de vorderingen?
Ben gisteren gebeld. Nieuwe afspraak gemaakt:
De monteur arriveert op 03-01-2019 tussen 12:00 uur en 16:00 uur.
Reputatie 8
Badge +11
Er staat nu een nieuwe afspraak, fijn. Ik ben benieuwd hoe deze verloopt. Ik hoor het graag.
Vanmiddag heeft de monteur van Guidion de verbinding in de wijkcentrale gefixt. Eindelijk werkend internet en TV...
@Bart - Telfort bedankt voor je hulp.
Heeft wel veel frustratie opgeleverd voordat het zover was, totaal 2 uur en 30 minuten gebeld met Telfort !
Zou het fijn vinden om naast de reeds te onrechte gefaktureerde dagen ook de belkosten gecompenseerd te krijgen.
Reputatie 8
Badge +11
Fijn om te horen dat de monteur het probleem heeft op kunnen lossen. Eindelijk weer diensten na een dikke 3 weken. Heel fijn. 🙂 Ik zal je zo een privébericht sturen voor de afhandeling van de vergoeding.

Reageer