beantwoord

Telfort SIP wachtwoord

• 12 mei 2015
  • 98 reacties
  • 9892 keer bekeken

Begreep van de helpdesk van Telfort glasvezel dat ik hier wel een Telfort Sip Wachtwoord kan aanvragen om mijn Telfort telefoonlijnen op een centrale te gebruiken. Graag advies !
icon

Beste antwoord door Stephen 26 januari 2016, 19:13

Hallo allemaal,

Allereerst mijn oprechte excuses voor het lang uitblijven van een definitieve reactie. Bij dezen deel ik hem met jullie

Vanuit Telfort is besloten om géén SIP-gegevens te verstrekken aan klanten. De reden dat wij dit niet doen is omdat het risico op fraude te groot is. We kunnen alleen de beveiliging waarborgen via onze eigen hardware. Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien jullie vragen of opmerkingen hebben dan zie ik deze graag tegemoet.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

98 reacties

Badge +1
Inmiddels heb ik een (uitgebreide) beschrijving gemaakt over hoe je de SIP gegevens kunt achterhalen. De beschrijving is te vinden op: http://blog.ritmeester.co.nl/2015/11/achterhalen-telefonie-gegevens-telfort.html

Feedback op dit artikel is welkom!
Badge
Voor de mensen die niet kunnen wachten:
http://teusensimone.nl/ict/telfort/telfort-sip-getest-met-glasvezel/
Reputatie 8
Badge +16
@aritmeester,

Belofte maakt zeker schuld. :)
Morgenmiddag (dinsdag 3 november) wordt het verstrekken van SIP gegevens besproken met de verantwoordelijken die speciaal hierover gaan inbellen. Vanwege omstandigheden was dit vorige week helaas niet mogelijk. Excuses hiervoor. In ieder geval plaats ik morgen weer een reactie in dit topic.

Ik stel het enorm op prijs dat je hier zo achteraan zit. 😃
Badge
@all
Ik heb van een aantal privé berichten gekregen met de vraag hoe ik dit gedaan heb (SIP gegevens verkregen).
Voor ik dit aan de grote klok ga hangen wil ik Telfort de gelegenheid geven om een reactie te geven op jullie vragen.

Als na een maandje nog niks bekend is vanuit Telfort zal ik hier een handleiding voor maken.
Badge
Er is tijdje geleden mij verteld dat dit te maken zou hebben met dat het platform nog niet ver genoeg afgeschermd zou zijn.

Tevens is er een omweg om het SIP wachtwoord te achterhalen, omdat ze mij ook het wachtwoord niet wouden geven. Via het modem is deze namelijk op een gemakkelijke manier te achter halen 😉
Reputatie 1
Einde van deze week komt in zicht, ben benieuwd wat Stephen te melden heeft.
Badge +1
Voor de mensen die niet kunnen wachten:
http://teusensimone.nl/ict/telfort/telfort-sip-getest-met-glasvezel/

@Mutje, ik heb sinds een week mijn SIP account ook actief in mijn Fritz!Box. Ik heb de SIP gegevens op ongeveer dezelfde manier achterhaald. Ik heb geen gebruik gemaakt van de monitoring functionaliteit van de ExperiaBox maar heb een managed switch met monitoring functionaliteit gebruikt.

Ik wilde deze informatie, na het definitieve antwoord van Telfort, ook in een blog gaan publiceren maar dat is niet meer nodig aangezien jij het al gepubliceerd hebt.

Ik maak momenteel dus gebruik van een Fritz!Box op mijn Glasvezel verbinding waarbij de fritzbox dus ook telefonie afhandeld. De problemen welke jij ervaart met stilvallen heb ik in mijn setup nog niet opgemerkt.
Badge
@aritmeester:
De problemen die ik ervaarde heeft ook te maken dat de ExperiaBox nog voor mijn eigen router hangt.
Omdat ik ook iTV heb kan ik niet zonder, nouja kon ik niet zonder.

Gister heb ik mijn management switch binnen gekregen en draai nu zonder de ExperiaBox.
Internet loopt onder tussen via mijn eigen router met het wan IP, Telefonie werkt nu ook weer perfect.
iTV nog niet kunnen testen wegens landelijke KPN storing, maar deze krijgt wel het juiste IP voor iTV netwerk.
Reputatie 8
Badge +16
Zoals afgesproken hierbij een kleine update.
Het verstrekken van de SIP gegevens is vandaag daadwerkelijk besproken maar hierover is er nog geen standpunt ingenomen. Ik weet dat ik dit vaker heb aangegeven maar ik kan nu met zekerheid zeggen dat er volgende week een definitief antwoord komt. Nogmaals excuses voor het lange wachten.
Reputatie 8
Dat lijkt me niet de juiste optie of volgorde om nu al vast daar daar "iets" van dat besluit te laten horen. Komen er op voorhand allemaal vragen, die wellicht straks na die twee weken duidelijk zijn met die uitwerking. Bespaar je beter die onnodige energie en "onrust" die het antwoord wellicht oplevert.
Het lijkt me zinvoller af te wachten totdat het compleet uitgewerkt is. Als er dan alsnog zaken onduidelijk zijn en er vragen over gesteld worden, kan daar door Telfort nog aanvullend op worden gereageerd.
Reputatie 1
@stephen:
Wat een slappe excuus vertoning is dit. En ook nog een "creatieve oplossingen" toejuichen?

Zeg liever eerlijk dat die gegevens er gewoon niet komen. Punt.
Reputatie 1
Waarschijnlijk is de behandelend telfort- medewerker inmiddels met pensioen...:D
@ Stephen: Ik heb blijkbaar een lastige vraag gesteld 🙂 , toch al twee maanden op het antwoord aan het wachten. Enig idee hoe lang je nog nodig hebt?
Reputatie 8
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.
Gisteren bij een informatieavond geweest m.b.t. glasvezel. Heb mensen die er stonden als representatie van KPN / XS4ALL / (Telfort) er ook naar gevraagd. Dit ook naar aanleiding van "Wake-On-Lan" wat niet werkt bij een Experiabox, en gevraagd naar alternatieven. O.a. het gebruik van een andere modem/router waarbij ik de SIP-gegevens nodig had.

Die verwezen o.a. naar een probleem wat vorig jaar aan de orde is geweest bij XS4ALL, waarbij diverse Fritz!box modem/routers waren gehackt (omdat de gebruiksinterface om van buitenaf te benaderen was ingeschakeld), en met name de VOIP telefoniedienst was gebruikt door middel van uitlezen van die SIP-gegevens, en mensen met torenhoge telefoonrekeningen werden opgescheept. Dat is misschien de achterliggende reden om nu die SIP-gegevens nu niet meer te willen verstrekken?

Afgezien van een zeer snelle firmware update die is doorgevoerd, is die eenzijdige benadering van "dan maar geen SIP-gegevens verstrekken" ook maar een halfbakken oplossing.

Afgelopen dagen bij het TV-programma "Kassa" waarbij iemand met een gestolen mobiele telefoon binnen een uur vele telefoonverbindingen tegelijkertijd had, met een rekening van duizenden Euro's werd dat ook afgewimpeld dat een provider weinig anders kon doen.

Dat is makkelijk gezegd, als de achterliggende partijen die het meest aan die onbedoelde telefoongesprekken verdienen, de telecom-providers zelf zijn. Is het niet de provider in Nederland, dan toch wel de providers elders via roaming. Voor telecom-bedrijven die internationaal opereren blijft het dus "binnen het bedrijf".

Providers zullen op zichzelf echt veel actiever moeten handelen om hun systemen beter te beveiligen.
Daar zijn helemaal geen torenhoog moeilijke aanpassingen voor nodig.

Bij mobiel telefoonverkeer hebben de meeste providers inmiddels een mogelijkheid voor een limiet aan dataverkeer. Kom je erboven, wordt het automatisch geblokkeerd. Betaalde 0900 nummers kan een gebruiker ook blokkeren.

Met vergelijke softwarematige aanpassingen moet dat natuurlijk ook betrekkelijk eenvoudig te realiseren zijn met telefoon-limieten, in je account nog verder persoonlijk af te stemmen. Je zou het verder kunnen doortrekken dat standaard alleen telefoonverbindingen naar Nederlandse telefoonnummers tot stand mogen worden gebracht, en bij uitzondering specifiek in te stellen andere landen eraan toe te voegen als je op vakantie gaat (of familie en zakenrelaties in het buitenland heb).

Een aantal kleine zelfstandige VOIP telefonie-providers hebben dat inmiddels in hun software verwerkt.
Om zodoende het "leed" en torenhoge rekeningen door eventueel misbruik door derden zoveel mogelijk in te perken.
Waarom doen grote partijen als KPN/Telfort dat niet? Liever nog gisteren als vandaag te implementeren.

Zelf gebruik ik een NAS, met o.a. een Firewall, die specifiek op regio's filtert, om benadering van "all over the world" in te perken. Verder indien login-pogingen 3x zijn mislukt, wordt het IP-adres waar het vandaan komt meteen in een blacklist gezet. Firmware updates met eventuele veiligheidsrisico's worden relatief veel door de firma verstrekt. Men is uitermate actief om verbindingen zo veilig mogelijk te hebben en te houden!

Firware van door ISP's verstrekte modem/routers met veiligheidslekken, worden vaak veel te traag met updates gecorrigeerd. Dat is een vaststaand gegeven.
Badge
@Stephen, ik hoop wanneer de SIP gegevens vrij worden gegeven dat de ExperiaBox firmware ook wordt aangepast zodat het protocol 100% kan worden door gelaten naar de eigen SIP apparatuur, dit lijkt tot nu toe nog niet het geval te zijn namelijk.
Reputatie 8
Badge +16
@All,

Excuses voor de late reactie. Ik hoop jullie van aan het eind van volgende week duidelijkheid hierover te geven.
Badge +1
Ik ben benieuwd Stephen, het topic loopt inmiddels 5 maanden. Ik hoop dat het woordje hoop uit jouw reactie overbodig is en dat er eind volgende week gewoon duidelijkheid wordt gegeven.
Ik ben eigenlijk ook benieuwd.
Ik houd namelijk helemaal niet van automatische software updates in mijn netwerk en automatische configs en dat ik zelf afgeschermd word in mijn netwerk, dus de experiabox ligt in de kast en mijn eigen router doet de afhandeling naar het netwerk.
Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom er zo geheimzinnig gedaan word. VOIP is niet zo spannend en als Telfort geen VOIP instellingen vrij wil geven lopen ze denk ik gewoon inkomsten mis, er zijn namelijk genoeg VOIP aanbieders die wel de instellingen vrij willen geven.

Dus mijn vraag aan Stephen is waarom deze informatie afgeschermd word, wat is de reden hier voor?
Reputatie 3
Badge +1
Vrije routerkeuze ook voor Nederland! - Geen verplichte Experiabox etc. alleen voor de telefonie!

Telfort heeft nog 13 dagen . . . volgens de mededeling van Mutje dan.

Maar je kan natuurlijk een andere VoIP aanbieder kiezen, en ook voor TV/video etc. bestaan prima alternatieven.
Reputatie 1
Volg dit ook met interesse, heb net als een ander hierboven een Gigaset IP basis dat altijd perfect werkte met de SIP-gegevens van de Telfort ADSL-verbinding. De situatie is sinds de komst van de glasvezelverbinding daardoor een stuk verslechterd (slechts 1 in-/uitgaande lijn tegelijkertijd) en ik zal waarschijnlijk het telefonie-gedeelte overhevelen van Telfort naar een andere provider als de SIP inloggegevens niet openbaar worden.

Etienne
Reputatie 2
Badge
Hmmmz zeer incosequent beleid. Was namelijk in de veronderstelling dat als de gegevens voor DSL vrijgegeven worden dit ook zou gelden voor glas omdat het op het zelfde platform draait. Helemaal na het zien van http://www.telfort.nl/persoonlijk/service/sipgebruikersgegevens.htm waar geen onderscheid gemaakt wordt tussen glasvezel of DSL. Jammer koste met een tientje om het nummer te porteren en goedkoper uit te zijn maar dan ga ik mijn nummer wel weer migreren.
TV werkt prima, ook met mijn eigen router, heb daar de Experiabox niet voor nodig.
Wat TV en het "beschermen van rechten" betreft dat is een heel ander verhaal, maar daar zal ik dit topic niet mee vervuilen.

Als Telfort hier star in blijft registreer ik een VOIP account bij een ander, zie dat als hun gemis niet de mijne.

Want even... alle providers maken reclame met het nieuwe glasvezel alsof het state of the art is... maar we zijn aangewezen op communicatiemiddelen die 2 eeuwen geleden ontwikkeld is (analoge telefoon toestellen)
Reputatie 1
Badge
Ik zou deze gegevens ook graag hebben.
Maar ik denk niet dat ze via de officiele weg bekend gemaakt zullen worden.
Badge +1
@Telfort
We zijn inmiddels 26 dagen verder. Wanneer krijgen we weer een (bruikbare) statusupdate?
Daar heb ik ook wel interesse in!;)