beantwoord

Telfort SIP wachtwoord

Topicstart weergeven
Dit topic is gesloten

98 reacties

aritmeester
Badge +1
Ook ik ben geinteresseerd in de SIP gegevens voor een glasvezel aansluiting. Bij aanvraag van mijn glasvezel verbinding was ook ik in de veronderstelling dat de SIP gegevens net zoals bij DSL gewoon beschikbaar zijn.
aritmeester
Badge +1
@Telfort ?
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
@All,

Excuses voor het lange wachten. Wij zijn het een en ander hierover intern aan het uitzoeken en hopen er zo spoedig mogelijk op terug te komen.

Stephen
aritmeester
Badge +1
@Stephen - Telfort,

Als ik terug lees dan loopt dat uitzoeken al 3 maanden. Kun je niet een iets uitgebreidere status update geven?
Zijn jullie het niet ontsluiten van SIP gegevens voor glasvezel aan het heroverwegen, of ... of ...?
Babylonia
Reputatie 5
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.
Gisteren bij een informatieavond geweest m.b.t. glasvezel. Heb mensen die er stonden als representatie van KPN / XS4ALL / (Telfort) er ook naar gevraagd. Dit ook naar aanleiding van "Wake-On-Lan" wat niet werkt bij een Experiabox, en gevraagd naar alternatieven. O.a. het gebruik van een andere modem/router waarbij ik de SIP-gegevens nodig had.

Die verwezen o.a. naar een probleem wat vorig jaar aan de orde is geweest bij XS4ALL, waarbij diverse Fritz!box modem/routers waren gehackt (omdat de gebruiksinterface om van buitenaf te benaderen was ingeschakeld), en met name de VOIP telefoniedienst was gebruikt door middel van uitlezen van die SIP-gegevens, en mensen met torenhoge telefoonrekeningen werden opgescheept. Dat is misschien de achterliggende reden om nu die SIP-gegevens nu niet meer te willen verstrekken?

Afgezien van een zeer snelle firmware update die is doorgevoerd, is die eenzijdige benadering van "dan maar geen SIP-gegevens verstrekken" ook maar een halfbakken oplossing.

Afgelopen dagen bij het TV-programma "Kassa" waarbij iemand met een gestolen mobiele telefoon binnen een uur vele telefoonverbindingen tegelijkertijd had, met een rekening van duizenden Euro's werd dat ook afgewimpeld dat een provider weinig anders kon doen.

Dat is makkelijk gezegd, als de achterliggende partijen die het meest aan die onbedoelde telefoongesprekken verdienen, de telecom-providers zelf zijn. Is het niet de provider in Nederland, dan toch wel de providers elders via roaming. Voor telecom-bedrijven die internationaal opereren blijft het dus "binnen het bedrijf".

Providers zullen op zichzelf echt veel actiever moeten handelen om hun systemen beter te beveiligen.
Daar zijn helemaal geen torenhoog moeilijke aanpassingen voor nodig.

Bij mobiel telefoonverkeer hebben de meeste providers inmiddels een mogelijkheid voor een limiet aan dataverkeer. Kom je erboven, wordt het automatisch geblokkeerd. Betaalde 0900 nummers kan een gebruiker ook blokkeren.

Met vergelijke softwarematige aanpassingen moet dat natuurlijk ook betrekkelijk eenvoudig te realiseren zijn met telefoon-limieten, in je account nog verder persoonlijk af te stemmen. Je zou het verder kunnen doortrekken dat standaard alleen telefoonverbindingen naar Nederlandse telefoonnummers tot stand mogen worden gebracht, en bij uitzondering specifiek in te stellen andere landen eraan toe te voegen als je op vakantie gaat (of familie en zakenrelaties in het buitenland heb).

Een aantal kleine zelfstandige VOIP telefonie-providers hebben dat inmiddels in hun software verwerkt.
Om zodoende het "leed" en torenhoge rekeningen door eventueel misbruik door derden zoveel mogelijk in te perken.
Waarom doen grote partijen als KPN/Telfort dat niet? Liever nog gisteren als vandaag te implementeren.

Zelf gebruik ik een NAS, met o.a. een Firewall, die specifiek op regio's filtert, om benadering van "all over the world" in te perken. Verder indien login-pogingen 3x zijn mislukt, wordt het IP-adres waar het vandaan komt meteen in een blacklist gezet. Firmware updates met eventuele veiligheidsrisico's worden relatief veel door de firma verstrekt. Men is uitermate actief om verbindingen zo veilig mogelijk te hebben en te houden!

Firware van door ISP's verstrekte modem/routers met veiligheidslekken, worden vaak veel te traag met updates gecorrigeerd. Dat is een vaststaand gegeven.
Mutje
Reputatie 1
Badge
@all
Ik heb van een aantal privé berichten gekregen met de vraag hoe ik dit gedaan heb (SIP gegevens verkregen).
Voor ik dit aan de grote klok ga hangen wil ik Telfort de gelegenheid geven om een reactie te geven op jullie vragen.

Als na een maandje nog niks bekend is vanuit Telfort zal ik hier een handleiding voor maken.
morenoralfo
Reputatie 2
Mutje schreef:

@all
...
Als na een maandje nog niks bekend is vanuit Telfort zal ik hier een handleiding voor maken.

Dit lijkt me een goed plan, Telfort had tenslotte voldoende tijd om het platform? (welk platform?),
naar hun eigen zeggen dan, beter te beveiligen.
Andere providers kunnen dit namelijk ook.
Ik kan geen valide reden bedenken waarom Telfort mijn SIP-gegevens niet aan mij zou willen geven.
aritmeester
Badge +1
@Telfort
We zijn inmiddels weer 18 dagen verder. Wanneer krijgen we weer een (bruikbare) statusupdate?
Matthijs-125
Reputatie 1
Waarschijnlijk is de behandelend telfort- medewerker inmiddels met pensioen...:D
Umbie
Ik ben eigenlijk ook benieuwd.
Ik houd namelijk helemaal niet van automatische software updates in mijn netwerk en automatische configs en dat ik zelf afgeschermd word in mijn netwerk, dus de experiabox ligt in de kast en mijn eigen router doet de afhandeling naar het netwerk.
Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom er zo geheimzinnig gedaan word. VOIP is niet zo spannend en als Telfort geen VOIP instellingen vrij wil geven lopen ze denk ik gewoon inkomsten mis, er zijn namelijk genoeg VOIP aanbieders die wel de instellingen vrij willen geven.

Dus mijn vraag aan Stephen is waarom deze informatie afgeschermd word, wat is de reden hier voor?
morenoralfo
Reputatie 2
Vrije routerkeuze ook voor Nederland! - Geen verplichte Experiabox etc. alleen voor de telefonie!

Telfort heeft nog 13 dagen . . . volgens de mededeling van Mutje dan.

Maar je kan natuurlijk een andere VoIP aanbieder kiezen, en ook voor TV/video etc. bestaan prima alternatieven.
Umbie
TV werkt prima, ook met mijn eigen router, heb daar de Experiabox niet voor nodig.
Wat TV en het "beschermen van rechten" betreft dat is een heel ander verhaal, maar daar zal ik dit topic niet mee vervuilen.

Als Telfort hier star in blijft registreer ik een VOIP account bij een ander, zie dat als hun gemis niet de mijne.

Want even... alle providers maken reclame met het nieuwe glasvezel alsof het state of the art is... maar we zijn aangewezen op communicatiemiddelen die 2 eeuwen geleden ontwikkeld is (analoge telefoon toestellen)
aritmeester
Badge +1
@Telfort
We zijn inmiddels 26 dagen verder. Wanneer krijgen we weer een (bruikbare) statusupdate?
elektrik
Reputatie 1
Ook ik ben zeer geïnteresseerd in bellen via sip, heb nu telfort glasvezel paket, maar krijg via de helpdesk geen wachtwoord, dit is natuurlijk best wel raar omdat deze techniek wel bij adsl klanten wordt ondersteund maar niet bij glasvezel klanten.

Ik hoop dat hier snel nieuws over komt
Babylonia
Reputatie 5
Mutje schreef:

@all

Nog 6 dagen te gaan voordat die maand om is. ;)
Volgens mij zitten diverse mensen "te popelen".
morenoralfo
Reputatie 2
@Babylonia,
Als lid van de "oude propositie" sta ik aan de zijlijn en wacht af.
De SIP gegevens zijn een principe-kwestie voor de nieuwe propositie geworden.
UR data belong to US! (or may be not)
aritmeester
Badge +1
Stephen - Telfort schreef:

@All,

Excuses voor het lange wachten. Wij zijn het een en ander hierover intern aan het uitzoeken en hopen er zo spoedig mogelijk op terug te komen.

Stephen

@Stephen - Telfort
Is er inmiddels al iets te melden? We zijn een maand verder en ik kan me niet voorstellen dat er aan jullie kant niets is gebeurd.

Mutje schreef:

@all
Ik heb van een aantal privé berichten gekregen met de vraag hoe ik dit gedaan heb (SIP gegevens verkregen).
Voor ik dit aan de grote klok ga hangen wil ik Telfort de gelegenheid geven om een reactie te geven op jullie vragen.

@Mutje
We zijn inmiddels een maand verder en vanuit Telfort blijft het angstig stil. Ik (en vele anderen met mij) zou een handleiding erg op prijs stellen!
Babylonia
Reputatie 5
aritmeester schreef:

@Stephen - Telfort
Is er inmiddels al iets te melden?
We zijn een maand verder en ik kan me niet voorstellen dat er aan jullie kant niets is gebeurd.

Dat kan ik me wel voorstellen!! Sterker nog. Er gebeurt helemaal niets. ;)
Voor die laatste maand is er al maanden ervoor dezelfde belofte gedaan. Als het aan Telfort ligt, kun je wachten tot je een ons weegt. Met doodzwijgen zijn ze heel goed daar bij Telfort voor kwesties die ze liever niet behandeld willen hebben.

@Mutje
Graag je uitleg / gebruiksaanwijzing. Daar zouden we heel content mee zijn.
Telfort heeft gelegenheid genoeg gehad, maar doen er toch niets mee.
aritmeester
Badge +1
@Stephen - Telfort
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
@All,

Excuses voor de late reactie. Ik hoop jullie van aan het eind van volgende week duidelijkheid hierover te geven.
aritmeester
Badge +1
Ik ben benieuwd Stephen, het topic loopt inmiddels 5 maanden. Ik hoop dat het woordje hoop uit jouw reactie overbodig is en dat er eind volgende week gewoon duidelijkheid wordt gegeven.
elektrik
Reputatie 1
Einde van deze week komt in zicht, ben benieuwd wat Stephen te melden heeft.
aritmeester
Badge +1

Excuses voor de late reactie. Ik hoop jullie van aan het eind van volgende week duidelijkheid hierover te geven.

@Stephen - Telfort
Hop je ook nog even langs dit topic vandaag?
aritmeester
Badge +1

@Stephen - Telfort
belofte maakt schuld, wanneer kunnen we de duidelijkheid verwachten?
Umbie
En?
Laten we het anders makkelijker maken en de vraag opdelen in 2 stukken.
Is Telfort bereid om de telefoondienst open te stellen voor gebruikers die niet de experiabox gebruiken en/of een SIP telefoon gebruiken?
De technische invulling daarvan is dan even stap 2