beantwoord

Telfort naar Telfort nieuwe ip ranges - niet meer bereikbaar binnen hetzelfde externe subnet

• 25 augustus 2016
  • 25 reacties
  • 998 keer bekeken

Badge
Beste forum-leden en medewerkers van Telfort,

Na al eerder een heel verhaal te hebben gedicht richting Telfort webcare en het abuse team ook hier nog maar even een bericht:

Mijn adsl verbinding is op 6 juni rond 9:30 omgezet naar een nieuwe aansluiting met extern ip 84.87.163.x.
Sindsdien kan mijn familie, welk ook zit op een nieuwe aansluiting van Telfort, met extern IP 84.87.163.41 de mail- en webserver draaiend bij mij niet meer benaderen. Wij wonen beide in dezelfde plaats (1,5 km verder).
Toen ik mijn oude Telfort aansluiting en server nog op ip 77.172.125.208 zat, werkte het wel vanaf ieder ip.

Vanaf een andere oude Telfort aansluitingen 84.87.166.x of 82.169.108.x ook in dezelfde plaats werkt het wel.
Waar ik ook kom, via het mobiele netwerk, andere ITSP provider of wat dan ook, werkt het ook gewoon.

Het modem van extern IP 84.87.163.41 is er al een keer 2 weken uit geweest, maar het IP adres is hetzelfde gebleven. Ook een factory reset van het modem heeft niet geholpen.

Hieronder de log van een trace route:
C:\>tracert attractieschuur.nl

Tracing route to attractieschuur.nl [84.87.163.x]
over a maximum of 30 hops:

1 2 ms 1 ms 3 ms router.home [192.168.1.254]
2 http://ip5457a329.direct-adsl.nl [84.87.163.41] reports: Destination host unreachable.

Trace complete.

Ik zie diverse topic's van mensen met hetzelfde probleem, al vanaf 6 maanden terug... Oplossing zie ik niet terug.
Bij Telfort wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en zeggen dat ze dit niet kunnen oplossen.
Lijkt me gewoon een simpel routerings probleem binnen hun netwerk toch?
Het kan toch niet zijn dat niemand binnen Telfort weet hoe dit op lossen is?

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen, hoor het graag.
Want ik ben eigenlijk genoodzaakt om na 8 jaar tevreden dienstverlening over te stappen naar een andere provider..... Erg jammer..

Met vriendelijk groet,
Martijn Kranendonk
icon

Beste antwoord door Michael 2 maart 2017, 19:32

In dit topic plaats ik updates over dit nog lopende probleem.

Om versplintering te voorkomen en om het centraal te houden, verzoek ik eenieder om daar verdere reacties te plaatsen.

Deze gaat op slot.
Bekijk reactie

Reageren op topics is niet meer mogelijk. Heb je een nieuwe vraag? Ga dan naar het KPN Forum.

25 reacties

Reputatie 8
Ik zie diverse topic's van mensen met hetzelfde probleem, al vanaf 6 maanden terug... Oplossing zie ik niet terug.
Bij Telfort wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en zeggen dat ze dit niet kunnen oplossen.

Het zit waarschijnlijk dieper bij "KPN", en als die het niet willen oplossen (omdat de oplossing misschien meer tijd, moeite en geld kost dan wat het verlies van een paar klanten oplevert), kan Telfort als dochter daar weinig in doen.
Men durft mogelijk "als werknemer" zelf de mond niet open te doen tegenover het kader en de "beleidsmakers" van het KPN-concern. Dus zwijgt men (tot nu toe), en bloedt dit toch uiterst serieuze probleem "dood".

Ik denk dat je als gebruiker makkelijker en beter zelf in actie kunt komen door met de andere gebruikers die hetzelfde probleem hebben (als ze al niet zijn opgestapt) de koppen bij elkaar steekt, en Telfort een aangetekend schriftelijk ultimatum stelt om het op te lossen. Als dat niet wordt opgelost stel je ze in gebreke, en spant een kort geding aan op grond van het niet voldoen aan de wettelijke "net-neutraliteit" waaraan elke provider in Nederland moet voldoen.
Wat inhoudt dat dat men niet mag "discrimineren" / diensten mag filteren / tegenhouden in de doorgifte van internetdiensten. In dit geval "binnen de regio" waar jij en je familie onderling connectie wilt hebben.

Ook al is dat probleem mogelijk onbedoeld ontstaan, en een uitvloeisel van een technische keuze in nieuwe achterliggende netwerkstructuur, (wat mogelijk de reden is waarom je een nieuw IP-adres hebt gekregen).
Men moet gewoon aan de wettelijke eisen voldoen om internetdiensten aan te bieden.

Het is zo'n duidelijke wetgeving en zo duidelijk aan te tonen waar het manco ligt, dat je geen dure advocaten nodig hebt om die case aan te gaan. Je kunt dat makkelijk zelf aantonen en verdedigen. Eventueel laat je je nog adviseren door Arnoud Engelfriet.
http://www.arnoud.engelfriet.net/

Die heeft ook een blog:
http://blog.iusmentis.com/

Daarmee creëer je meteen jurisprudentie wat voor andere gebruikers dan weer handig kan zijn die er in de toekomst tegenaan lopen.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Martijn,

Bedankt voor het aanmaken van een topic!

Het probleem leg je goed en helder uit. Het lijkt inderdaad op een routeringsprobleem. Helaas is het voor ons niet zo gemakkelijk om dat op te lossen, aangezien we gebruikmaken van andermans netwerk en hun IP-pools. Uiteraard zal ik dit probleem voor je aanmelden bij mijn collega's. Zij zullen dit verder voor je oppakken. Heb je voor mij jouw postcode, huisnummer, 06-nummer en e-mailadres? Ook zie ik graag deze gegevens van jouw ouders tegemoet. Je mag deze sturen in een privébericht. Na ontvangst kom ik er dan zo snel mogelijk op terug.

Alvast bedankt!
Badge
Hoi Babylonia en Michael,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
@Michael: Heb je een privebericht gestuurd met de gegevens.

Gr. Martijn
Reputatie 8
Badge +2
Hi Martijn,

Dank voor de gegevens. Ik heb het incident voor je aangemaakt met het verzoek uit dit uit te zetten als routeringsprobleem. Ik houd het verder voor je in de gaten en stel je op de hoogte als ik meer weet.

Alvast bedankt voor je engelengeduld. 🙂
Badge
Hey Michael,

Dank voor je reactie, ik ben zeer benieuwd...
We wachten af en hopen er het beste van..

Gr. Martijn
Reputatie 8
Ik ben ook benieuwd, want met de andere gebruikers eerder met hetzelfde probleem bleef dat liggen voor zover ik er contact mee had (via PB).
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Martijn,

Bedankt voor het lange wachten.

Mijn collega's zijn er nog steeds mee bezig. Ik hoop je spoedig een inhoudelijke reactie te kunnen geven.
Badge
Hoi Michael,

Bedankt voor de tussentijdse reactie.

Gr. Martijn
Badge
Goedemiddag,

Ter info:
Ik heb overigens vorige weekend een nieuw dsl modem ontvangen en geïnstalleerd.
Maar dit heeft het probleem niet opgelost, mijn externe IP adres is dan ook exact hetzelfde gebleven.

Gr. Martijn
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Martijn,

Jammer dat dit alternatief je geen ander IP-adres heeft opgeleverd. Ik heb echter goed nieuws vanuit de organisatie:

Inmiddels is het bekend dat er routeringsproblemen zijn met bepaalde IP-reeksen. Momenteel is men de oplossing aan het testen en het zal niet lang meer duren voordat 'de fix' in gang wordt gezet. Dit zal naar verwachting voor eind november opgelost moeten zijn. Zodra er meer concreet nieuws is wat dit issue betreft, laat ik het je weten. Ik ben in ieder geval blij met dit toch wel heuglijke nieuws. 🙂
Badge
Hey Michael,

Dat is heel goed nieuws, super zeg.
Ook ik ben hier zeer blij mee :)
Nog even geduld dus, ik wacht rustig af.
Bedankt.

Gr. Martijn
Reputatie 8
Inderdaad goed nieuws.
Alleen de tijd dat zoiets moet duren voordat er een oplossing wordt geboden is IMO wel extreem lang.
7 maanden terug is het probleem al aangekaart.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Babylonia,

Het heeft inderdaad even geduurd. Het probleem had kennelijk nogal wat voeten in de aarde. Bovendien moet eerst duidelijk worden dát er werkelijk een probleem is, voordat mensen die hier wat mee kunnen, op actie over kunnen gaan.
Ik ben heel erg blij dat het probleem nu eindelijk onderkend is. Ik was ondertussen al bezig met Vodafone Thuis.
Ik wacht nog heel even af.
https://forum.telfort.nl/internet-267/geen-vpnsshhttps-verkeer-tussen-telfort-glasvezel-telfort-vdsl-klanten-56928
Reputatie 8
Badge +2
Hi Jeroen,

Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels ook in update geplaatst in dat topic. 🙂
Goedenmiddag,

Goed om te lezen dat er een oplossing komt want ik zit met een offsite backup die ik nu binnen hetzelfde externe subnet (84.87.199.0/24) wil maken. Ook hier staan de twee woningen maar 1KM bij elkaar vandaan. Hoewel dit genoemd wordt als een routeringsprobleem, blijft het verkeer binnen hetzelfde subnet waardoor het waarschijnlijk niet eens routeert. Mogelijk was er een goede reden om het VLAN isolated te maken waardoor hosts elkaar niet kunnen benaderen, dus ben benieuwd wat die reden was en hoe ze het straks gaan oplossen.
Reputatie 8
Doorgaans kun je "als buitenstander" bij elke internetaansluiting (WAN IP-adres) "aankloppen".
Afhankelijk van achterliggende services en te nemen stappen aan inlog en wachtwoord kom je dan "binnen".
Zo hoort het gewoon te werken, of je nu ver weg in een andere IP-range zit of in hetzelfde sub-net.
Er is geen enkele goede reden om dat te isoleren of af te blokken als je toevallig in dezelfde wijk zit.
Je telefoon wordt toch ook niet geblokt als je naar de buren wilt bellen?

Dat de meeste mensen geen achterliggende internet-service gebruiken, en om die reden geen toegang tot hun netwerk willen verschaffen, is een ander verhaal. Staat los van het voorgaande.
Er is geen enkele goede reden om dat te isoleren of af te blokken als je toevallig in dezelfde wijk zit.
Je telefoon wordt toch ook niet geblokt als je naar de buren wilt bellen?

Zelf kan ik me ook geen reden bedenken, maar iemand bij KPN heeft dat blijkbaar wel gevonden. Daarbij kan ik me voorstellen dat als jouw buren links vaak naar jouw buren rechts lopen en ze stampen dan je viooltjes plat, jij dat misschien ook wel eens in de gaten wil gaan houden misschien. Denk dat als het verkeer niet routeert dat Telfort dan misschien niet kan zien wat er gebreurt op de lijn 🙂
Reputatie 8
Zelf kan ik me ook geen reden bedenken, maar iemand bij KPN heeft dat blijkbaar wel gevonden.
KPN heeft niks te vinden, want dat ligt namelijk gewoon wettelijk vast in Nederlandse wetgeving.
Een provider moet net neutraal zijn diensten leveren, ofwel mag niet discrimineren op internetdiensten of blokkeren.
Ook al is dat blokkeren op connecties binnen onderling wijkniveau, of misschien "per ongeluk" een technisch voortvloeisel uit een bepaalde internetstructuur die zij op wijkniveau toepassen.
Badge
Hoi Michael,

Heb je al iets vernomen vanuit de organisatie?

Gr. Martijn
Reputatie 8
Badge +2
Hi Martijn,

Goed dat je mij bericht! Je wordt vandaag gebeld voor een update/troubleshoot.

Laat je me weten wat daaruit komt?
Reputatie 8
Badge +17
@all,

Ik heb net een test gedaan en krijg inmiddels in hetzelfde subnet via ping van méérdere IPadressen een response terwijl dit voorheen niet zo was.

Het lijkt er op dat eea opgelost is?!
Nog niet opgelost hoor..
Bepaalde IP's zijn wel te bereiken (was ook al zo) maar niet het adres waar ik op zit te wachten.
Maar ik heb de hoop al opgegeven en het op een andere manier opgelost.
Het lijkt zich zelfs uit te breiden: sinds 21-2-2017 kan ik mijn ipadres niet meer bereiken vanuit het datacentre.
Vanaf dezelfde server kan ik wel via mijn ziggo-verbinding naar binnen dus een blokkade vanuit het datacentre lijkt uitgesloten.

nmap kan de open poorten niet meer vinden op ipadres of ddns.

Na meerdere factory-resets nog steeds geen resultaat.

Na een uur stoeien met de helpdesk bleken mijn problemen op hetzelfde moment te beginnen als de laatste software-update, maar voor Telfort was dat geen reden om aktie te ondernemen.
Uiteindelijk gaan ze, na het opzeggen van de dienst, toch een ander modem opsturen.

Nu ik dit Topic lees, betwijfel ik of dat gaat helpen en zal het toch opzeggen worden na 10+ jaar.
Reputatie 8
Badge +2
In dit topic plaats ik updates over dit nog lopende probleem.
Om versplintering te voorkomen en om het centraal te houden, verzoek ik eenieder om daar verdere reacties te plaatsen.

Deze gaat op slot.