Telfort laatste 2 jaar slecht

  • 24 februari 2013
  • 85 reacties
  • 15406 keer bekeken

Reputatie 1
Van kabel internet van Chello (UPC), waren wij overgestapt naar ADSL2+ 20Mb van Speedlinq.
Hier zijn wij altijd tevreden klant bij geweest, ondanks alle problemen die die klanten ondervonden met VoIP en de klappende internetverbinding. Hier hadden wij geen last van, aangezien wij het Modem in Bridge stand hebben staan met een Server erachter, die zorg draagt voor de NAT/Routering, DHCP, DNS & Beveiliging.
De problemen begonnen echter een aantal jaren, nadat Telfort Speedlinq had overgenomen.
Telfort had een grote storing, waar wij geen last van hadden, totdat Telfort het probleem had opgelost. Toen begonnen onze problemen pas.
1. IP/DNS problemen.
2. VoIP Problemen.
Tijdens mijn Troubleshoot, kwam ik erachter dat ik een ander IP adres had gekregen i.p.v. het IP, wat ik vanaf het begin had verkregen van Speedlinq. Hier had ik immers voor getekend (statisch IP adres).
Aangezien Telfort een Storing had gehad, heb ik mijn netwerk herstart, zodat ik weer mijn eigen IP adres zou krijgen. Helaas kreeg ik weer het vernieuwde IP adres en tevens werkte mijn VoIP nog niet.
Zelf had ik niets aan mijn infrastructuur veranderd, maar Telfort was degene die een storing had en tevens mij een nieuw IP adres hadden gegeven.
Omdat ik een ICT Specialist ben en dus niet zo gauw een Helpdesk bel (tenzij er iets moet gebeuren wat alleen de Helpdesk/Firma kan uitvoeren), heb ik als eerst op mijn Server compleet alles m.b.t. VoIP toegelaten en beveiliging uitgezet. Dit gaf hetzelfde resultaat en heb de wijzigingen teruggedraaid.
Nadat ik ben wezen monitoren van het Netwerk en VoIP, kwam ik erachter dat de telefoongesprekken al werden verbroken voordat deze aankwamen en de uitgaande gesprekken tevens doodliepen bij de ISRA. Dit betekend dat het probleem bij Telfort ligt en ook logisch verklaard kan worden.
Hoewel ik er zeker van ben dat het VoIP probleem bij Telfort ligt (alle Troubleshoots wijzen hierop), ben ik mijn Server opnieuw wezen te installeren. Nadat ik alles geconfigureerd had, ben ik weer wezen testen. Alle resultaten waren hetzelfde.
Omdat ik zelf niets meer kan doen, bel ik de Telfort Helpdesk op, om de VoIP opnieuw te activeren en leg de situatie en tevens de oplossing uit. Het is al gauw te merken dat de Helpdeskmedewerkster niet over de juiste kennis beschikt, aangezien zij opmerkingen maakte zoals:
1. Gebruikersnaam en-/of Wachtwoord niet juist.
2. IP wordt niet door Telfort veranderd, maar door de klant zelf.
Pardon?...
Wanneer een Gebruikersnaam of Wachtwoord verkeerd is, kan de SIP registratie niet plaatsvinden.
Tevens kan de klant nooit het IP wijzigen. De klant kan alleen verzoeken doen voor een nieuw IP. Dit gebeurt alleen niet, tenzij de klant dit omzeilt, door de Modem uit te zetten gedurende 24-48 uur.
Deze “Workaround” werkt tevens niet bij Telfort, aangezien ik dit in het verleden een aantal keer heb geprobeerd.
De Helpdeskmedewerkster sloeg de antwoorden in de wind en gaf aan dat Telfort geen 2e en-/of 3e-Lijns Helpdeskmedewerkers heeft en het klonk tevens alsof ze niet wist wat het is. Tevens gaf zij aan dat Telfort alleen verder tot dienst kon zijn, wanneer de Modem terug werd gezet in Router stand, zodat zij in het Modem konden kijken.
Ik gaf aan dat het resultaat hetzelfde blijft en dat ik het Modem niet kon resetten, aangezien ik de gegevens niet meer heb. De Helpdeskmedewerkster gaf aan dat deze op de Portaal van Telfort staan.
Dit is het volgende probleem waar ik tegenaan loop, wanneer ik de hulp van Telfort nodig heb.
1. Ik gebruik de Portaal nooit, dus hoe zou ik de Gebruikersnaam & Wachtwoord moeten weten? De Portaal heb ik alleen 1x in de zoveel jaar nodig, omdat de medewerkers van Telfort mij alleen dan van dienst willen zijn.
2. Ik moet als eerst mijn Gebruikersnaam & Wachtwoord toe laten sturen, voordat ik weer geholpen word.
Doordat dit allemaal zo stroef gaat, ben ik nog geen klap verder en loopt mijn VoIP nog steeds via mijn Glasvezel verbinding, wat via ADSL hoort te lopen!
Dit weekend wou ik mijn Modem resetten en Telfort terugbellen. Dit is er niet van gekomen, omdat ik met Telfort kap. Een paar dagen terug had Telfort weer in verschillende regio’s storing en nadat het was opgelost, had ik weer een compleet nieuw IP adres verkregen, zonder dat er maar ook iets was veranderd aan mijn eigen Infrastructuur. Mijn Server was al weken niet herstart geweest en de TTL staat op 1 jaar. Hierdoor moest ik weer mijn DNS Records aanpassen.
Aangezien Telfort verschillende contractpunten heeft overschreden, behoed ik mij niet om via mijn advocaat een schadeclaim in te dienen, voor de gemaakte uren en telefoonkosten.

85 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Een internetprovider kan en mag om technische redenen een abonnee een ander IP-adres geven.
Als je claimt dat je bij Speedlinq hebt getekend voor een statisch IP-adres had je tijdens de overgang van Speedlinq naar Telfort hier tegen kunnen protesteren, het is tenslotte een wijziging in de leveringsvoorwaarden.
Dat heb je blijkbaar niet gedaan.

Het bewaren van je gebruikersnaam en wachtwoord is je eigen verantwoordelijkheid.
Alleen zeggen 'ik gebruik de portaal nooit' ontheft je niet van deze verantwoordelijkheid.

Het probleem is overigens inderdaad simpel op te lossen door de modem te resetten, zoals de Telfort medewerkster aangeeft.
Als deze weer in de routerstand staat kan je inloggen met admin en 1234.
De SIP-gegevens worden door de server naar het modem gepushed.
Eventuele andere wijzigingen zal je opnieuw moeten invoeren.
Afhankelijk van hoelang de modem in Bridge-functie heeft gestaan zal de modem ook snel nieuwe firmware ontvangen.
Reputatie 8
Badge +16
Tijdens mijn Troubleshoot, kwam ik erachter dat ik een ander IP adres had gekregen i.p.v. het IP, wat ik vanaf het begin had verkregen van Speedlinq. Hier had ik immers voor getekend (statisch IP adres).
Bij Telfort beb je een dynamisch ip-adres. Het wijzigt bij het aansluiten van een nieuw modem (of router als je in bridge werkt) of soms na onderhoudswerkzaamheden.

Verder vraag ik me af of Speedlinq überhaupt een statisch ip-adres had kunnen garanderen... lijkt me wel interessant als je de betreffende passage uit de voorwaarden c.q. de overeenkomst hier kunt posten.


Aangezien Telfort verschillende contractpunten heeft overschreden, behoed ik mij niet om via mijn advocaat een schadeclaim in te dienen, voor de gemaakte uren en telefoonkosten.

Dat gaat je een hoop geld kosten... Telfort vergoedt volgens de voorwaarden (zeg ik uit mijn hoofd) maximaal de door jou betaalde abonnementskosten over de periode dat je geen gebruik hebt kunnen maken van de dienst.

Verder werkt VoIP via de Zyxel niet als je het modem in bridge-mode zet. Wat voor server gebruik je voor de afhandeling van VoIP? Je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste configuratie hiervan. Je kunt Telfort niet verwijten dat VoIP via je eigen server niet werkt. En je kunt ook geen support van Telfort hierop verwachten.
Reputatie 1
Het probleem is overigens inderdaad simpel op te lossen door de modem te resetten, zoals de Telfort medewerkster aangeeft.
Als deze weer in de routerstand staat kan je inloggen met admin en 1234.
De SIP-gegevens worden door de server naar het modem gepushed.
Eventuele andere wijzigingen zal je opnieuw moeten invoeren.
Afhankelijk van hoelang de modem in Bridge-functie heeft gestaan zal de modem ook snel nieuwe firmware ontvangen.


Kijk uit met wat je zegt, want je geeft aan dat het probleem gelijk is opgelost wanneer de Modem in Router stand staat. Dit is dus niet het geval en tevens heb ik wel vaker in soortgelijke situaties gezeten. Meestal betreffen dit zakelijke aansluitingen, waardoor alles minder stroef verloopt.

Verder werkt VoIP via de Zyxel niet als je het modem in bridge-mode zet. Wat voor server gebruik je voor de afhandeling van VoIP? Je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste configuratie hiervan. Je kunt Telfort niet verwijten dat VoIP via je eigen server niet werkt. En je kunt ook geen support van Telfort hierop verwachten.


Ik heb een UTM Security Appliance en daarachter een PBX en de configuratie hoef je je niet druk om te maken. Dit heeft immers altijd gewerkt en werkt tevens nog steeds, over mijn andere internetverbinding.

Tevens heb ik nooit om support gevraagd en ik verwacht ook geen support. Het enigste wat ik van Telfort verwacht is dat ze het probleem oplossen, wat ze zelf hebben gecreeerd. De oplossing heb ik ze gegeven en zelfs aangeboden om de Troubleshoot gegevens toe te sturen, naar een ICT afdeling van Telfort, die de gegevens kan uitlezen en begrijpt.

BTW: Het IP wat ik heb gekregen, staat tevens op verschillende blacklists, aangezien de vorige eigenaar          geinfecteerd  was met een Trojan. Nu moet ik tevens eerst het IP vrijgeven, aangezien mijn beveiliging ook begint te trippen doordat de publieke IP geblacklist staat. Ik heb hierdoor mijn DNS Sinkhole al uit moeten zetten.
Reputatie 1
Maandag gebeld door Telfort om 17:25. Aan de Telfortmedewerker aangegeven dat ik aan het werk was en beter na 18:30 kon terugbellen.
De Telfortmedewerker heeft mij nog een keer om 18:46 proberen te bellen, echter was ik te laat met opnemen en er is daarna niet meer gebeld.

Om 19:00 ontving ik een email van de Telfortmedewerker. Hierin staat alleen een slap antwoord m.b.t. de klacht die ik verstuurd heb en dus bij nader inzien blij ben dat ik mijn tijd niet heb verdaan aan het telefoongesprek.
Helaas dat het ADSL aanbod de laatste tijd gering is i.v.m. nog maar 2 “grote spelers”.
Anders had ik gisterenavond gelijk een overstap in gang gezet.

Telfort Antwoord:

U geeft aan de nodige problemen te ervaren met Vast Bellen doordat het IP-adres van telfort wisselt. Deze wisseling vindt in principe alleen plaats wanneer dit inverband met storing of performanceproblemen noodzakelijk is. Telfort heeft deze rechten ook voorbehouden. U zult deze vorm van dynamisch IP aantreffen bij elke ADSL provider die particuliere verbindingen levert. Alleen in geval van sommige zakelijke abonnementen zal er sprake zijn van een statisch IP.

1. Ik heb nooit aangegeven dat ik met mijn VoIP (incl. Vast Bellen van Telfort), problemen ervaar d.m.v. het veranderen van het publieke IP. Alleen heb ik aangegeven dat het is ontstaan nadat Telfort een “Landelijke Storing” had gehad, wat als consequenties had, dat mijn IP adres was veranderd en mijn VoIP stuk loopt bij het ISRA.
2. Telfort geeft bij voorbaat aan, dat mijn IP adres veranderd is door een storing of performanceproblemen. Telfort veranderd mijn IP elke keer wanneer zij een storing hebben gehad. Tevens is bij de laatste keer mijn bandbreedte ver omlaag gegooid. Momenteel zit ik op 10Mb, terwijl dit 20Mb moet zijn, met een reservering van 5Mb m.b.t. VoIP.
3. Tegenwoordig is alles Dynamisch bij de ISP’s. Dit neemt niet weg, dat ik een contract afsloot, waarbij een statisch IP werd toegekent.

Telfort Antwoord:

Onze collega's van de technische dienst hebben gepoogd u te helpen, alleen is het zo dat u een eigen modem geïnstalleerd heeft en spreekt over een server. Op beide kennis gebieden kan Telfort geen service verlenen. Wij moeten u dan ook verwijzen naar de fabrikant van uw modem en/of server.

Omdat wij het wel vervelend vinden dat u niet kunt bellen zullen wij uit coulance 3 maanden aan abonnementskosten voor Vast Bellen aan u vergoeden ter waarde van € 7,50

1. Ik heb geen eigen Modem. Vanaf het begin heb ik de situatie uitgelegd. Het is niet mijn probleem dat de Helpdeskmedewerkers niet luisteren. Het was de Helpdeskmedewerker die het had over een HP Modem/Router. Pas toen er werd opgehouden met “pitchen”, kon ik eindelijk aangeven dat de Zyxel in Modem/Bridge stand staat en er een Linux UTM Security Appliance aan gekoppeld zit, die het netwerkverkeer regelt. Deze is geïnstalleerd op een HP DL380 en daarom dat Telfort een MAC Adres van HP zien.
2. Weer heeft Telfort het hier over Service/Support, terwijl ik hier nooit om gevraagd heb. Waarom denkt Telfort altijd dat wanneer je belt, je support nodig hebt? Dit terwijl Telfort een Ticket-Systeem heeft, waar de vorige telefoongesprek wordt genoteerd. Tenzij de vorige medewerker niets of verkeerde informatie heeft genoteerd, dan kan ik het me enigszins voorstellen. Tevens heb ik wel de kennis op dit gebied, anders zou ik ook geen server in een productieomgeving gebruiken.
3. Nog een leuke… Ik ga HP bellen i.v.m. dat mijn VoIP niet werkt i.c.m. hun Server? Ik heb gewoon het Modem van Telfort en wanneer ik Support voor mijn Server nodig zou hebben, zal ik toch bij de Software leverancier moeten zijn en niet bij HP.
4. Uit coulance 3 maanden vergoeden? Sorry hoor, dit probleem speelt wel langer dan 3 maanden en tevens is deze vergoeding niets vergeleken wat het mij gekost heeft.
Badge +1
Ik heb gewoon het Modem van Telfort

maar die gebruik je niet als zodanig.
zolang jij hem in bridge hebt staan kun je niet blijven roepen dat het niet werkt. Ik zie nergens dat je het ook echt geprobeerd hebt.

Telfort geeft alleen ondersteuning op het modem als je deze gebruikt zoals zij dat aangeven (dus als modem).

Als jouw verbinding met een vast ip adres zo ontzettend belangrijk voor je is moet je een cotract afsluiten bij een (zakelijke) dienstverlener die dat wel garandeerd.
Reputatie 1

maar die gebruik je niet als zodanig.
zolang jij hem in bridge hebt staan kun je niet blijven roepen dat het niet werkt. Ik zie nergens dat je het ook echt geprobeerd hebt.


Zoals ik aangaf, gebruik ik het Telfort Modem als Modem. Dat ik hem niet als Router gebruik is een tweede en tevens weet ik dat er geen Support op wordt gegeven, wanneer deze niet in Router stand staat. Nogmaals, heb ik nooit en vraag ik nog steeds niet om Support.

Ook al is het lastig lezen met de lappen tekst erg lastig, toch heb ik aangegeven dat het al getest is.

Tevens, heb ik een contract afgesloten voor een vast IP. Dat Telfort dit om heeft gezet in een Dynamische IP, is niet mijn schuld.
Reputatie 8
Badge +9
Ik zou, kijkende naar wat er allemaal achter die modem hangt aan hard- en software, gewoon een zakelijk abonnement nemen met een statisch IP-adres.
Je draait een Proliant server en hebt 5 mbps gereserveerd voor VoIP.
Daar kan je zelf een telefonische helpdesk mee opzetten met een behoorlijk aantal lijnen... ;)

Moraal: probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten met een consumenten-internetverbinding en bijbehorende modem.
Reputatie 1
Ik zou, kijkende naar wat er allemaal achter die modem hangt aan hard- en software, gewoon een zakelijk abonnement nemen met een statisch IP-adres.
Je draait een Proliant server en hebt 5 mbps gereserveerd voor VoIP.
Daar kan je zelf een telefonische helpdesk mee opzetten met een behoorlijk aantal lijnen... ;)

Moraal: probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten met een consumenten-internetverbinding en bijbehorende modem.


1.Ik ben particulier en heb daarom ook een particulier ADSL verbinding. Ik heb alleen bij de aanschaf van de verbinding een overeenkomst voor een statisch IP adres.
2. Ik draai een Proliant, waar ik zelf geen bandbreedte heb gereserveerd voor VoIP. Als je zo graag wil antwoorden, dan moet je er wel bekend mee zijn dat de ISP standaard 3 tot 5 Mb reserveerd voor de VoIP.
3. Ik probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en i.p.v. dat je eerst leest voordat je antwoord, scheelt mij ook weer een berichtje.
Reputatie 8
Badge +16
[QUOTE=SystemSpider;328083]1. Ik heb geen eigen Modem.  [..] Pas toen er werd opgehouden met “pitchen”, kon ik eindelijk aangeven dat de Zyxel in Modem/Bridge stand staat en er een Linux UTM Security Appliance aan gekoppeld zit, die het netwerkverkeer regelt. Deze is geïnstalleerd op een HP DL380 en daarom dat Telfort een MAC Adres van HP zien.
[..]
3. Nog een leuke… Ik ga HP bellen i.v.m. dat mijn VoIP niet werkt i.c.m. hun Server? Ik heb gewoon het Modem van Telfort en wanneer ik Support voor mijn.


Een deel van de modem-functionaliteit (router en VoIP) handel je met je eigen server af en valt dus buiten Telfort support.

Als je door Telfort geholpen wilt worden zul je de Zyxel als router moeten aansluiten, resetten en dan kijken of het (na een firmware-update) wil werken. Pas daarna kan Telfort je verder helpen.


Tevens, heb ik een contract afgesloten voor een vast IP. Dat Telfort dit om heeft gezet in een Dynamische IP, is niet mijn schuld.

Nogmaals... haal die voorwaarden eens door de scanner en laat zien dat het ècht zo is. Ik vermoed dat geen enkele consumenten-provider dit kan garanderen en dat je je op onjuiste informatie baseert.
Reputatie 8
Badge +9
Ik heb even in mijn modem gekeken maar bij QoS staat de bandbreedtereservering voor VoIP op 0 (nul).
Waarom zou een ISP zoveel bandbreedte (3 tot 5 mbps) reserveren voor een service die niet meer nodig heeft dan max. 256 kilobit/s, afhankelijk van de gebruikte Codec..?

Daarnaast ben je de enige particulier die ik ken die een prijzige HP Proliant server gebruikt., vandaar mijn vermoeden dat deze zakelijk wordt ingezet.
Als dat niet zo is, mea culpa...
Reputatie 1
Ik heb even in mijn modem gekeken maar bij QoS staat de bandbreedtereservering voor VoIP op 0 (nul).
Waarom zou een ISP zoveel bandbreedte (3 tot 5 mbps) reserveren voor een service die niet meer nodig heeft dan max. 256 kilobit/s, afhankelijk van de gebruikte Codec..?

Daarnaast ben je de enige particulier die ik ken die een prijzige HP Proliant server gebruikt., vandaar mijn vermoeden dat deze zakelijk wordt ingezet.
Als dat niet zo is, mea culpa...


Ik ben hier niet gekomen om uitleg te geven, over hoe het in zijn werk gaat. QoS heeft niets te maken met de reservering van VoIP. Wanneer je informatie wilt hoe VoIP werkt, zou ik je aanraden om je te verdiepen erin, i.p.v. basis vragen op het forum te plaatsen.

Tevens ken ik veel meer particulieren die Servers thuis hebben staan. Het ligt er maar net aan in welke branche je werkt. Zelf heb ik langer dan 10 jaar een Server draaien, welke mijn internetverkeer regelt. Aan je reacties/opmerkingen af te lezen, kan ik begrijpen waarom je denkt dat ik een "zakelijke klant" ben.
Ik krijg immers dagelijks met zulke soort klanten te maken in de ICT.
Reputatie 1

Een deel van de modem-functionaliteit (router en VoIP) handel je met je eigen server af en valt dus buiten Telfort support.

Als je door Telfort geholpen wilt worden zul je de Zyxel als router moeten aansluiten, resetten en dan kijken of het (na een firmware-update) wil werken. Pas daarna kan Telfort je verder helpen.


Het Modem functioneerd als Modem en niet als Router, wat ik vanaf het begin aangaf. Dit is een opzet wat niet door Telfort of andere ISP's word ondersteund. Dan kom ik weer op hetzelfde terug en dat is dat ik nooit om support heb gevraagd en ik begrijp ook niet waarom je hier op terug komt.

Telfort helpt je niet verder wanneer het Modem in Routerstand staat. Wat ik ook al eerder heb aangegeven, heb ik een soortgelijke situatie bij een klant van mij (zakelijke klant met 1 particuliere lijn en 1 zakelijk). Deze is per direct overgestapt om weken/maanden voor "niets" een conversatie te houden.

Het probleem wat Telfort heeft gecrëerd, moeten hun oplossen aan "hun kant" en kan niet simpel worden opgelost door het Modem in Routerstand te zetten.


Nogmaals... haal die voorwaarden eens door de scanner en laat zien dat het ècht zo is. Ik vermoed dat geen enkele consumenten-provider dit kan garanderen en dat je je op onjuiste informatie baseert.


??? Weet je eigenlijk wel wanneer Speedlinq begon met het aanbieden van ADSL en wanneer Speedlinq werd overgenomen door Telfort? Zo ja, dan moet je begrijpen dat ik niet meer in het bezit ben van deze overeenkomst.

Al jaren bieden ISP's aan hun particuliere klanten geen Statische IP's meer aan. Dit was in het begin toch anders en heeft meer met de groei van klanten en het aantal IP's te maken.
Reputatie 1
Nu weer een lap tekst en hoop dat de boodschap eindelijk duidelijk is.

Ik ben een ICT Specialist en weet dus hoe ik aan mijn Hardware moet komen.

2x Zyxel Modem (van Speedlinq/Telfort en nog een recente versie).
3x HP DL380 G4 UTM Security Appliance (2x Reserve/Spare Parts).
1x HP DL380 G5 VMware ESXi.
1x Cisco 24 Poorts Managed Gigabit Switch.
1x HP 16 Poorts Managed Gigabit Switch.

Hoewel dit prijzige Hardware lijkt te zijn, hebben de Switches mij het meest gekost, aangezien deze nieuw bij de leverancier zijn besteld. De Servers heb ik 2e hands.

Er staat in mijn netwerk geen QoS aan, aangezien dit van het begin goed uitgerold moet worden.
Dit kost te veel tijd en is sowieso niet nodig i.c.m. mijn UTM Security Appliance en Dual WAN.
ISP’s reserveren 3 tot 5Mb voor hun SIP dienst, om de telefoniedienst te kunnen waarborgen.
Dit is ook de reden waarom ik hier rekening mee houd, wanneer ik een Speedtest uitvoer.

In het begin van Telfort (weet niet of dit nog steeds het geval is), had ik maar 15Mb download i.v.m. de reservering van 5Mb. Bij KPN heb ik ook een reservering op de lijn, van 3Mb. Mijn download van Telfort is echter 10Mb op het moment en heeft te maken met het gekloot van Telfort de laatste tijd.

Ik beheer mijn netwerk netjes en update ook de Firmware van de netwerk componenten.

De VoIP problemen zijn echter ontstaan door een storing van Telfort en de resultaten bleven hetzelfde, na het herstarten van het netwerk en tevens een herinstallatie van de Server.

Even voor de duidelijkheid:Internet werkt gewoon en ik kan ook met een VoIP account bellen en gebeld worden.
Het gaat om de SIP account van Telfort, wat aan hun kant alleen opgelost kan worden.
De andere VoIP/SIP Accounts die voor problemen zorgen, worden amper gebruikt.
Aangezien deze bedoeld zijn voor FAX en telefoongesprekken buiten Europa.

Het feit dat mijn publieke IP wordt aangepast, heb ik geen problemen mee, tenzij dit om de haverklap gebeurt, wat de laatste tijd bij Telfort het geval is.

De reden waarom ik een “Professioneel Netwerk” heb, komt doordat het mijn hobby en beroep is.
Tevens neemt het mij veel werk uit handen, aangezien “alles” geautomatiseerd is en de Werkstations niet belast worden door Security Software, aangezien dit geregeld word door de Servers.
Uit mijn schatting, heeft ruim 40% van de ICT’ers die zich bezighouden met de nieuwste ICT techniek een eigen “Test Lab”. Sommige hebben alleen een professionele Switch/Firewall, NAS/SAN, of andere componenten. Dit houd de ontwikkeling van onze kennis bezig, zodat wij ons verder kunnen ontplooien. 

Dus mensen begin A.U.B. niet weer met dezelfde opmerkingen, want daar begin ik langzamerhand spuugzat van te worden.
Reputatie 8
Badge +16
Sluit gewoon eens alleen je modem aan... reset naar factory defaults en kijk op Telfort SIP werkt.

Indien ja => problem solved.
Indien nee => Melden bij Telfort en zij lossen het op voor je.
Reputatie 1
Sluit gewoon eens alleen je modem aan... reset naar factory defaults en kijk op Telfort SIP werkt.

Indien ja => problem solved.
Indien nee => Melden bij Telfort en zij lossen het op voor je.


1. Dit is al gebeurd, zoals ik al aangaf.Hoewel dit niet het geval was met mijn eigen Modem, heb ik dit bij een klant  gedaan, die wel zijn Telfort gegevens bij de hand had. Tevens geeft een recentere versie van de Zyxel (weet even niet het type model), dezelfde resultaat.
2.  Ik weet voor 100% zeker dat deze “bridge situatie” niet de oorzaak is en mijn Troubleshoot onderbouwd dit ook.
De oplossing is simpel, maar kan alleen door Telfort worden uitgevoerd.

Wanneer het Modem in Routerstand staat en het niet werkt, gaan er weken overeen voordat het probleem is opgelost. Dit omdat eerst de 1e-Lijns zich ermee bezig houd, daarna gaat het naar de 2e-Lijns, die het probleem in de meeste gevallen wel oplost. Zo niet, dan duurt het nog langer.

Deze hele molen ga je door, ook al geef je bij het begin aan wat de oplossing is.

Wat ik ook al eerder aangaf is het feit dat ik kap met het hele Telfort gebeuren.Wanneer “de tijd” het toelaat, maak ik a.s. zondag of maandag de overstap naar een andere ISP.

Tevens reset ik de Modem en laat de uitkomst nog wel weten. Ik heb immers dat gedeelte van de Troubleshoot nog nodig, om de “case” rond te krijgen.
Reputatie 8
Badge +16
1. Dit is al gebeurd, zoals ik al aangaf.Hoewel dit niet het geval was met mijn eigen Modem, heb ik dit bij een klant  gedaan, die wel zijn Telfort gegevens bij de hand had. Tevens geeft een recentere versie van de Zyxel (weet even niet het type model), dezelfde resultaat.

En nu ben ik je helemaal kwijt...

Jij hebt een probleem met Telfort VoIP... en je test dat bij een klant met het modem en de gegevens van die betreffende klant... wat wil je daar dan mee aantonen met betrekking tot jouw eigen probleem? 😕

VoIP gegevens heb je overigens niet nodig want met een recente firmware worden de SIP-settings gewoon naar het modem gepushed.
Badge +2
Ik ben ook verdwaald;
1: Eerst wil je dat Telfort je helpt, inmiddels geef je het op?
2: Je geeft aan dat ISPs tegenwoordig geen statisch IPs meer aanbieden, maar je wilt toch gaan switchen van ISP?
3: Je wilt van je eigen kant het liefst zo min mogelijk veranderen, maar toch ga je van provider wisselen?

Ter extra info sowieso;
Even aannemende dat je ten tijde van Speedlinq een Statisch IP hebt gekregen;
Voor 99% van de Speedlinq klanten van destijds is statisch ip versus dynamisch ip niet relevant.
Zelfs als je zou beargumenteren dat dat het wel was, is het zo dat Telfort desalniettemin het recht heeft naar eigen inzicht dit (zeker na verloop van jaren, maar dat is in dit geval eigenlijk niet eens relevant) aan te passen en dynamische IPs te gaan gebruiken. Eenzijdig de voorwaarden mag, maar geeft jou als klant wel automatisch het recht kosteloos op te zeggen als je nog in een lopende contractstermijn zou zitten (zeg halverwege een jaarcontract). Dat is hier allemaal niet van toepassing; kortom; je hebt het recht om over te stappen als je niet tevreden bent. Gezien de vele, deels niet on-topic/voor jou irrelevante reacties, raad ik je aan evt als je dat nog zou wensen van Telfort, opnieuw een nieuw topic aan te maken met een goede, beknopte omschrijving van jouw situatie, wat je al hebt gedaan, wat je wenst dat Telfort van je doet etc. 

Daarnaast ook ter extra info; wellicht is het zo dat bepaalde providers een bandbreedte van 5MB hanteren (wellicht ook Telfort in het verleden), maar Telfort hanteert momenteel praktisch niks hiervoor. Vast Bellen (maar ook iTV) heeft wel voorrang op internet (en neemt dus een deel van de internetsnelheid weg), maar dit is minimaal. Bij iTV is dit 4MB voor SD stream, 8MB voor HD.

Vast Bellen wordt al geleverd op lijnen van 1-2MB Internet snelheid. Vast Bellen verbruikt dan dus waarschijnlijk net onder de 1MB. Uiteraard zou je dan wel in de praktijk belachelijk sloom internet hebben (los van het feit dat 1-2MB snelheid uberhaupt natuurlijk 10x flut is).
Reputatie 1

Jij hebt een probleem met Telfort VoIP... en je test dat bij een klant met het modem en de gegevens van die betreffende klant... wat wil je daar dan mee aantonen met betrekking tot jouw eigen probleem?

VoIP gegevens heb je overigens niet nodig want met een recente firmware worden de SIP-settings gewoon naar het modem gepushed.

Nee, ik had bij een klant van mij exact hetzelfde met Telfort en na het resetten van het Modem, was er geen steek veranderd.
De Telfortmedewerkers kunnen in de gesprekshistorie en tevens de reden van opzegging uit hun systeem halen.

Het Modem wat ik destijds heb gekregen, moeten er een aantal gegevens handmatig worden ingevoerd. Het Zyxel modem wat ik een poosje geleden heb gekocht, zou de gegevens automatisch moeten ophalen, aangezien dit dezelfde is die Telfort uitleverd.

1: Eerst wil je dat Telfort je helpt, inmiddels geef je het op?
2: Je geeft aan dat ISPs tegenwoordig geen statisch IPs meer aanbieden, maar je wilt toch gaan switchen van ISP?
3: Je wilt van je eigen kant het liefst zo min mogelijk veranderen, maar toch ga je van provider wisselen?

1. Ik heb Telfort het probleem uitgelegd, wat de oorzaak is, hoe dit kan gebeuren en tevens de oplossing. Wat ik aan Telfort vraag is om simpel de oplossing toe te passen.

2. Ik geef het niet op, maar ga stap simpelweg over, aangezien ik met Telfort in het vooruitzicht nog wel een paar weken bezig ben, steek ik deze tijd liever in de overstapprocedure.

3. Bij Telfort heb ik een Dynamische IP, welke om de haverklap verandert. Dus waarom zou ik niet overstappen naar een ISP, waar ik welliswaar ook een Dynamische IP heb, maar welke niet bij elke storing van de ISP veranderd.

4. Als ik van ISP overstap, veranderd er eigenlijk niets van mijn kant, alleen dat ik mijn DNS Records weer zal moeten wijzigen.
[quote]
Gezien de vele, deels niet on-topic/voor jou irrelevante reacties, raad ik je aan evt als je dat nog zou wensen van Telfort, opnieuw een nieuw topic aan te maken met een goede, beknopte omschrijving van jouw situatie, wat je al hebt gedaan, wat je wenst dat Telfort van je doet etc. 
[/quoute]

Ten eerste ga ik niet compleet mijn Troubleshoot op het forum plaatsen en daarbij, heb ik duidelijk aangegeven wat ik zowel gedaan heb, hoewel dit niet in detail staat beschreven.

Daarnaast ook ter extra info; wellicht is het zo dat bepaalde providers een bandbreedte van 5MB hanteren (wellicht ook Telfort in het verleden), maar Telfort hanteert momenteel praktisch niks hiervoor. Vast Bellen (maar ook iTV) heeft wel voorrang op internet (en neemt dus een deel van de internetsnelheid weg), maar dit is minimaal. Bij iTV is dit 4MB voor SD stream, 8MB voor HD.


Het is ten eerste Megabit en niet Megabyte. Ten tweede, als Telfort inderdaad de reservering eraf heeft gehaald, hoe kun je dan verklaren dat er bij een vriend van mij ook 5Mb wordt gereserveerd (terwijl hij alleen internet heeft van Telfort). Hij is pas 5 jaar klant en heeft in het begin hiervoor gebeld, met als antwoord dat dit standaard in de centrale voor alle klanten wordt geregeld. Wanneer Telfort inderdaad geen bandbreedte reserveert, betekend dat ik 10Mb (dus de helft van wat ik betaal) aan bandbreedte heb.
 
Badge +2
Ik ben blij dat je allemaal zo goed weet hoe en wat, en dat al het goed bedoelde advies/de goed bedoelde info niet goed genoeg voor je is. Veel succes bij een andere provider!
Reputatie 1
Ik ben blij dat je allemaal zo goed weet hoe en wat, en dat al het goed bedoelde advies/de goed bedoelde info niet goed genoeg voor je is. Veel succes bij een andere provider!


Ik ben niet van gisteren en draai al ruim 18 jaar mee in de ICT, dus ja ik weet aardig wat.

Uhhhm… Nu volg ik jouw niet meer…

Over welke “goed bedoelde advies/info” heb je het eigenlijk?
Want als ik zo terug lees, zie ik alleen dezelfde opmerkingen over dat ik mijn Modem moet resetten en informatie wat niet of deels op waarheid berusten.
Reputatie 8
Badge +16
1. Ik heb Telfort het probleem uitgelegd, wat de oorzaak is, hoe dit kan gebeuren en tevens de oplossing. Wat ik aan Telfort vraag is om simpel de oplossing toe te passen.
Misschien helpt het dan als je hier op het forum gewoon concreet aangeeft wat er mis gaat. Als een Zyxel modem in routed mode geen VoIP toestaat lijkt er inderdaad iets mis bij Telfort. Maar je bent gewoon in je posts een beetje vaag over de (door jou geconstateerde)  problemen bij Telfort.


3. Bij Telfort heb ik een Dynamische IP, welke om de haverklap verandert. Dus waarom zou ik niet overstappen naar een ISP, waar ik welliswaar ook een Dynamische IP heb, maar welke niet bij elke storing van de ISP veranderd.

Zelf merk ik weinig van IP's die wijzigen zolang ik mijn modem niet omwissel. Het gebeurt zeer sporadisch en echt niet vaker dan bij andere providers. En het gebeurt lang niet bij elke storing of elk onderhoud.

Het enige dat ik weet is dat in bridge-mode een IP-adres wordt uitgedeeld op basis van de apparatuur in het achterliggende netwerk. Dus wellicht gaat het daar mis.

Overigens lijkt het mij niet handig om een eigen server te draaien met DNS-records. Voor een thuisaansluiting met een dynamisch IP is een service als DynDNS praktischer.
Reputatie 1
 

Misschien helpt het dan als je hier op het forum gewoon concreet aangeeft wat er mis gaat. Als een Zyxel modem in routed mode geen VoIP toestaat lijkt er inderdaad iets mis bij Telfort. Maar je bent gewoon in je posts een beetje vaag over de (door jou geconstateerde)  problemen bij Telfort.

Ik weet niet wat je met vaag bedoeld.

1. Het probleem is ontstaan na een storing van Telfort.
2. VoIP loopt stuk bij het ISRA.
3. Dezelfde resultaat met een andere Zyxel modem en herinstallatie van de Server.

Zelf merk ik weinig van IP's die wijzigen zolang ik mijn modem niet omwissel. Het gebeurt zeer sporadisch en echt niet vaker dan bij andere providers. En het gebeurt lang niet bij elke storing of elk onderhoud.

Zelf had ik er helemaal geen last van, tot sinds kort. Nu wordt er bij elke grote storing van Telfort mijn IP veranderd.

Het enige dat ik weet is dat in bridge-mode een IP-adres wordt uitgedeeld op basis van de apparatuur in het achterliggende netwerk. Dus wellicht gaat het daar mis.

Zoals ik al aangaf, staat de TTL van mijn Server ingesteld op 1 jaar (welke nog lang niet voorbij is).
En tevens kan ik ook de TTL uitzetten, maar daar heb ik geen behoefte aan.

Mijn Server is pas geherstart, nadat ik al een nieuw IP had gekregen, dus aan het achterliggende netwerk ligt het niet.


Overigens lijkt het mij niet handig om een eigen server te draaien met DNS-records. Voor een thuisaansluiting met een dynamisch IP is een service als DynDNS praktischer.

Waarom zou ik “Dynamische DNS” gebruiken, als ik mijn netwerk zelf in controle wil houden.
Ik betaal immers voor mijn Domeinnamen en ga deze niet bij een andere Hosting Provider onderbrengen (in dit geval DynDNS, d.m.v. NS forwarding). De gratis Subdomein is ook geen optie.

Tevens maakt het mij niet uit om mijn DNS Records aan te passen, zolang dit niet wekelijks/maandelijks hoeft te gebeuren, wat nu het geval is bij Telfort.
Reputatie 8
Badge +16
 
Ik weet niet wat je met vaag bedoeld.

1. Het probleem is ontstaan na een storing van Telfort.
2. VoIP loopt stuk bij het ISRA.
3. Dezelfde resultaat met een andere Zyxel modem en herinstallatie van de Server.


VoIP kan niet stuk lopen bij een ISRA-punt omdat je daar in het fysieke domein zit. Er zit alleen koper en een ISRA-punt kan dus geen VoIP-verkeer filteren of volledig blokkeren.

VoIP kan wel stuklopen in de (routerfunctie van) je modem of server. Of natuurlijk aan de Telfort-zijde in de routering.

Blijkbaar weet je meer van netwerken dan wij... dus help ons en vertel wat er op netwerkniveau misgaat.
Reputatie 1

VoIP kan niet stuk lopen bij een ISRA-punt omdat je daar in het fysieke domein zit. Er zit alleen koper en een ISRA-punt kan dus geen VoIP-verkeer filteren of volledig blokkeren.

VoIP kan wel stuklopen in de (routerfunctie van) je modem of server. Of natuurlijk aan de Telfort-zijde in de routering.

Blijkbaar weet je meer van netwerken dan wij... dus help ons en vertel wat er op netwerkniveau misgaat.


Voor alle duidelijkheid wil ik nogmaals meegeven, dat ik hier niet ben om alles in detail te beschrijven.
Aan de kernwoorden die ik heb gegeven, moet toch wel duidelijkheid geven, dat mijn Troubleshoot gegrond is. 

Wanneer binnenkomende telefoongesprekken niet eens mijn Modem bereiken (laat staan mijn Server) en uitgaande telefoongesprekken stuk lopen, zodra het mijn netwerk heeft verlaten, ligt het duidelijk aan de kant van Telfort.

Ik benoem het ISRA, omdat dit “het eerste punt” is dat in verbinding is tussen mijn netwerk en de ISP.  Hier loopt dus de telefonie op stuk en dat is precies wat ik aangaf.
De oorzaak is weer heel wat anders en dat heb ik niet benoemd (alleen dat de oorzaak aan de kant van Telfort zit).
Reputatie 8
Badge +16
Maar dan kun je toch nog steeds gewoon vertellen wat er mis is?

Ik krijg nog steeds de indruk dat het allemaal erg vaag is.

Reageer