beantwoord

Teleurstellende start - internet werkt niet

Op 25 mei heb ik de brief en het installatiepakket ontvangen waar in staat vermeld dat ik op 2 juni 2018 kan beginnen met aansluiten. Het is een experia V10 box voor tv/internet.

Op 3 juni geinstalleerd. Tv gaf al het telfort logo. Internet wifi naam niet vindbaar, wel die van mijn vorige provider KPN.

Vandaag heeft KPN bericht gestuurd alles per vandaag definitief te hebben afgesloten.

En helaas.. de tv doet het.. maar internet niet.
De oude wifi naam stond nog in de lijst en doet het niet meer omdat dan de melding komt “niet bekend in de systemen”. Na een reset van de box is deze wifi naam weg en zie ik nu in de wifi lijst de SSID naam van deze experia box. Maar helaas na inloggen nog steeds de melding “aansluiting momenteel niet bekend in de systemen”. Terwijl de aansluiting al 10 dagen geleden ingegaan zou moeten zijn.

Kan dit snel opgelost worden? Dit is natuurlijk geen goede start en als ik zo google bekijk ook een vaker voorkomend probleem waarbij Telfort niet bekend staat om de snelle oplossing hiervan.
icon

Beste antwoord door Babylonia 13 juni 2018, 19:46

Mbk schreef:

Babylonia, zoals ik al schreef de melding komt op ALLE apparaten, niet alleen op een apple product, in dit geval iphone.

Vandaar dat ik schreef dat ik het vreemd vind met een vraagteken erbij.
Niet dat je die meldingen niet krijgt. Het logisch verloop van een connectie (van welke aard dan ook) kan mogelijk anders in elkaar zitten dan verwacht, afhankelijk van de omstandigheden.
Ik probeer er juist achter te komen wat er aan de hand is. Vandaar mijn vervolgvragen.

Mbk schreef:

Ik reageer verder enkel even op telfort zelf:

De antwoorden erop leveren weinig bruikbare informatie met hetgeen je reeds eerder beschreef.

Wat kom je als informatie tegen als je (met bekabelde verbinding) inlogt in de Experia Box V10 onder de statuspagina, met wat ik eerder vroeg?
Zelfs zonder internet zou je in ieder geval altijd nog in de Experia Box moeten kunnen inloggen.

Heb je buiten de Experia Box V10 nog andere apparatuur in je netwerk die deze vreemde meldingen teweeg zouden kunnen brengen? (Andere router / Apple Time machine, switches, "powerline" adapters, NAS, Apple TV mediabox e.d.??)

Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Mbk schreef:

Internet wifi naam niet vindbaar, wel die van mijn vorige provider KPN

Heb je nog de oude Experia Box V10 van KPN aangesloten?
Indien je nog de oude WiFi SSID vindt in je mobiele apparaten, kan dat alleen met de oude box.
(Tenzij je in het nieuwe apparaat hetzelfde SSID hebt ingevuld als eerder bij de oude modem/router).
Reputatie 8
Badge +17
Aan de onderkant van het nwe modem staan de juiste SSID en het wachtwoord
Nee zoals ik al schreef. 3 juni heb ik al het oude van kpn ontkoppeld (inclusief exp v10). En het hele installatiepakket met de nieuwe experisv10 van telfort aangesloten. Dit kon al vanaf 2 juni.

Tv was gelijk telfort.
Internet deed het nog v kpn, die ssid.

Gister kwam het bericht van de oude provider kpn dat zij per 12 juni alles hebbe gestopt.

De lampjes van internet stonden op rood. En in de wifi lijst nog nog steeds mijn gepersonaliseerde kpn ssid. Maar kwam al de melding dat deze niet meer te gebruiken was.

Modem herstarten deed niets. Na reset vd experiabox was de oude naam verdwenen en verscheen inderdaad de SSID naam die op de onderzijde vd box staat in de wifi lijst.

Maar dan komt er de melding dat ik de melding aan de provider door moet geven
“ aansluiting momenteel niet bekend in de systemen”
Overigens staat in de brief en overige berichten van Telfort als startdatum 2 juni en had kpn bericht dat zij als verwachtte stsrtdatum 2 juni hadden door gekregen, maar pas 12 juni bericht v kpn ‘..per vandaag afgesloten’.

Alle lichtjes branden groen, de nieuwe naam van de nieuwe ssid box na een reset dus vindbaar en mogelijk om in te loggen, maar geen internet verbinding want dan komt er op alle apparaten (pc, laptop, iphone) :

Reputatie 8
Mbk schreef:

zoals ik al schreef. 3 juni heb ik al het oude van kpn ontkoppeld (inclusief exp v10). En het hele installatiepakket met de nieuwe experisv10 van telfort aangesloten.

Internet deed het nog v kpn, die ssid.

Dat is fysiek technisch niet mogelijk met een andere modem/router omdat daar een ander SSID voor geldt. Dat er bij toeval een uitzondering zou zijn lijkt me uitgesloten. Dan zou de beveiliging van WiFi in het algemeen zo lek zijn als een mandje. Zodanig dat WiFi in het geheel niet beveiligd werkbaar is.

Heb je je niet gewoon vergist met de data-connectie die aan staat van je mobiele apparaten dat je daarmee internetconnectie hebt gehad?
(Zonder actieve WiFi loopt internet automatisch over naar de data van het mobiele netwerk).

Mbk schreef:

Gister kwam het bericht van de oude provider kpn dat zij per 12 juni alles hebbe gestopt.

De lampjes van internet stonden op rood. En in de wifi lijst nog nog steeds mijn gepersonaliseerde kpn ssid. Maar kwam al de melding dat deze niet meer te gebruiken was.

Alle SSID's die je actief ooit in een mobiel apparaat eerder hebt gebruikt, blijven in de lijst staan en worden mogelijk weer actief zo gauw dezelfde WiFi SSID actief werkend binnen het bereik is.
Nee, niet vergist. Idem op pc laptop etc. De SSID van de nieuwe experia box was ook niet te vinden in de wifi lijst op alle apparaten, enkel de gepersonaliseerde kpn ssid.
Met reset van een box wis je de gegevens terug naar oorspronkelijke ssid.
Pas na reset van de nieuwe ssid box verdween de oude gepersonaliseerde ssid en verscheen pas de nieuwe ssid in de lijst.
Nogmaals dat is de situatie wat het is.

En nu wanneer de wifi connectie probeert te maken verschijnt de melding op ALLE apparaten:

Reputatie 8
Mbk schreef:

De SSID van de nieuwe experia box was ook niet te vinden in de wifi lijst op alle apparaten, enkel de gepersonaliseerde kpn ssid.

Als de WiFi van de nieuwe Experia Box toevallig uit staat is de SSID ervan niet te vinden.
(Reden te meer aan te nemen dat de internet data-connectie in dat geval dan gewoon zoals verwacht en in mijn vorige reactie aangegeven via het mobiele netwerk loopt van je smartphone).
Met een reset van de modem/router wordt de WiFi in ieder geval weer ingeschakeld.

En zoals aangegeven, alle oudere eerdere WiFi punten zoals ze eerder ooit actief zijn gebruikt, blijven gewoon in je telefoon / tablet / laptop staan, zolang je ze niet zelf verwijdert.

Met een oude afgekoppelde stroomloze Experia Box kun je verder geen WiFi connectie leggen.
Ook is geen connectie mogelijk met hetzelfde "oude" KPN SSID op een andere Experia Box die wel is ingeschakeld waarvan de SSID beslist anders is.
De wifi van de nieuwe experia box stond wel degelijk aan. Alle lichtjes op groen de hele 10 dagen tot de afsluiting van kpn.
En het gaat niet alleen om de smartphone ook de laptops en tablets en pc maakte allemaal gebruik er van en zijn enkel draadloos aangesloten.

Maar aardig dat je reageert, maar dat is uiteindelijk ook niet het probleem want daarmee was er internet.
Het probleem is dat ondanks alles groen brandt, de nieuwe ssid vindbaar is en het wachtwoord ingevuld kan worden en connectie maakt er geen internet mogelijk is op de mobiel (enkel via mobiele netwerk, geen wifi) en geen internet op de pc, tablet, laptop omdat op elk apparaat de melding verschijnt; zie afbeelding

Reputatie 3
Badge +7
Hoi Mbk, welkom bij Telfort en op het forum. Alleen de start gaat nog niet helemaal soepel spijtig genoeg. Ik kan mij goed voorstellen dat je daar niet blij mee bent. Ik lees dat het niet goed gaat met het internet, dit is voor mij ook de eerste keer dat ik deze melding zie. Ik begrijp dat de tv wel werkt. Ik ben nu wel heel benieuwd of het internet via een kabel ook werkt? Heb je dat al getest? Want als ik zo naar de lijn kijk, dan is deze gewoon actief en zou deze in theorie gewoon moeten werken. Ik wil dus heel graag weten of het puur de WiFi betreft ook ook het internet via de kabel. Ik hoor het graag zodat ik verder op onderzoek kan. Heb je voor de zekerheid het modem nogmaals een reset gegeven? Krijg je daarna nog steeds de melding?
Reputatie 8
Mbk schreef:

Het probleem is dat ondanks alles groen brandt, de nieuwe ssid vindbaar is en het wachtwoord ingevuld kan worden en connectie maakt er geen internet mogelijk is op de mobiel (enkel via mobiele netwerk, geen wifi) en geen internet op de pc, tablet, laptop omdat op elk apparaat de melding verschijnt; zie afbeelding

< jouw plaatje >

Met die afbeelding, probeert je mobiele apparaat kennelijk contact te maken
met een internet sub-domein van apple: captive.apple.com Naar ik vermoed omdat je een iPhone gebruikt (=Apple) probeert je iPhone daarmee contact te leggen?

Die foutmelding is uiteraard typisch alleen Apple gerelateerd en heeft niets met Telfort van doen. Vreemd dat je met niet Apple apparaten (PC, tablet of laptop) je dan vergelijkbare "Apple" foutmeldingen zou krijgen?

Als ikzelf met een webbrowser surf naar dat domein captive.apple.com, krijg ik een witte web-pagina met de tekst "Success"

Meer uitgebreide gegevens van captive.apple.com

Als alle lampjes van de Experia Box V10 groen branden, log dan met een PC / laptop in de router via:
http://192.168.2.254
(Als je nog niet eerdere bent ingelogd, klik dan door, of gebruik wachtwoord 1234 en maak je eigen toegangs- wachtwoord aan).

Kijk dan eens bij de "Status pagina" ----> "Geavanceerd" en de tab "Internet".
Welke gegevens krijg je dan te zien?

Situatie als ik een Experia Box V10 aansluit. (In mijn geval heb ik het sub-net IP-bereik aangepast).
MAC-adres en WAN IP-adres afgeschermd:

Je kunt ook verder bij de tab "WiFi" kijken voor meer info voor gebruikte SSID, etc.
Babylonia, zoals ik al schreef de melding komt op ALLE apparaten, niet alleen op een apple product, in dit geval iphone. Alleen kan ik vanaf die apparaten nu niets op internet zetten, vandaar via mijn telefoon geplaatst. Niet alleen op het apple iphone product. Ook op de laptop die niet apple is.

- na nog een reset blijft het probleem, melding zowel op iphone als laptop die niet apple is. Wifi is in de wifilijst wel connected maar er is geen internet access op de laptop.
- de laptop heb ik net via de kabel aangesloten en wifi uitgezet. Bekabeld zelfde probleem, zelfde melding
- de lichtjes van de box staan allemaal op groen.
Reputatie 8
Mbk schreef:

Babylonia, zoals ik al schreef de melding komt op ALLE apparaten, niet alleen op een apple product, in dit geval iphone.

Vandaar dat ik schreef dat ik het vreemd vind met een vraagteken erbij.
Niet dat je die meldingen niet krijgt. Het logisch verloop van een connectie (van welke aard dan ook) kan mogelijk anders in elkaar zitten dan verwacht, afhankelijk van de omstandigheden.
Ik probeer er juist achter te komen wat er aan de hand is. Vandaar mijn vervolgvragen.

Mbk schreef:

De antwoorden erop leveren weinig bruikbare informatie met hetgeen je reeds eerder beschreef.

Wat kom je als informatie tegen als je (met bekabelde verbinding) inlogt in de Experia Box V10 onder de statuspagina, met wat ik eerder vroeg?
Zelfs zonder internet zou je in ieder geval altijd nog in de Experia Box moeten kunnen inloggen.

Heb je buiten de Experia Box V10 nog andere apparatuur in je netwerk die deze vreemde meldingen teweeg zouden kunnen brengen? (Andere router / Apple Time machine, switches, "powerline" adapters, NAS, Apple TV mediabox e.d.??)
Reputatie 3
Badge +7
Heel vreemd dat het probleem zich op alle apparaten afspeelt. Babylonia geeft dit ook aan. Hij stelt verder ook goede vragen waar ik ook graag antwoord op zou willen weten. Zou je deze willen beantwoorden? Dan kunnen we verder op zoek.

Reageer