beantwoord

Telefoon via Fritzbox 7390 achter Experiabox V8

• 8 mei 2015
  • 14 reacties
  • 2397 keer bekeken

Sinds kort heb ik een VVDSL verbinding van Telfort.
Mijn voorkeur gaat er naar uit om de verbinding tot stand te brengen met een Fritzbox 7390 met (firmware 06.20)
Helaas krijg ik de boel niet stabiel. Steeds valt de verbinding weg.
Teneinde raad heb ik nu de Experiabox V8 er tussen gezet.
Nu lijkt de verbinding wel stabiel.

Echter, nu heb ik een probleem met mijn telefonie.
Alles loopt via de Fritzbox en dat wil ik om uiteenlopende redenen graag zo houden.
Mijn VOIP nummers worden correct geregistreerd en uitgaand verkeer gaat goed.
Inkomend verkeer komt niet binnen.

Moet ik op de Experiabox poorten openzetten om het inkomend verkeer naar de Fritzbox te leiden?
Iemand hier ervaring mee en een oplossing voorhanden?

Hoor graag.

John
icon

Beste antwoord door sp010626 11 mei 2015, 17:41

Om de VoIP via de een Fritzbox te laten lopen die ‘achter’ een Experia Box V8 zit volg de volgende stappen.

Aanname:
Je internet verbinding werkt.

1. Klik op "Telephony" in de Gebruikersinterface van de FRITZ!Box.
2. Klik op "Telephone Numbers" in het "Telephony" menu.
3. Klik op de tabblad "Line Settings".
4. Activeer de optie "Keep port forwarding of the Internet router enabled for telephony".
5. Kies voor een geschikt tijdinterval. Kies "30 seconds" als u niet weet hoe lang de router welke met de FRITZ!Box verbonden is de tijdelijke port forwarding regeling handhaaft.
6. Klik op "Apply om de instellingen op te slaan.

Als ondanks bovenstaande instellingen het inkomend belverkeer nog niet aankomt pas dan Port Forwarding toe in je Experia box V8 toe.

In de Experia Box kies voor DATA
Kies NAT
Kies Port Mapping

Vul de volgende gegevens in:
- Het IP adres van je Fritzbox 192.168.2.x
- Protocol is UDP
- Poort voor telefonie (meestal) 5060
Vul dit in bij LAN poort en Public Poort
- Vink Enable aan
- Opslaan

Met bovenstaande instellingen is het mij gelukt om mijn telefonie aan de praat te krijgen.

Ik hoop dat het andere eigenaren van een Fritzbox ook helpt.

M vr gr,
John
Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Waarom zet je de Fritzbox niet in de plaats van de Experiabox. Zover als ik weet is er in het configuratiemenu Telfort als profiel in te stellen.
Reputatie 8
Badge +16
Edit: Even niet verder gekeken maar er zijn inderdaad wat problemen met het hebben van een stabiele verbinding met de FB.
Je zou eens kunnen zoeken op Experiabox en bridge modus, ik weet dat er wel info te vinden is om deze in bridge te zetten waardoor je mogelijk wel een stabiele verbinding kan opzetten.
Badge
Mijn voorkeur gaat er naar uit om de verbinding tot stand te brengen met een Fritzbox 7390 met (firmware 06.20)
John

Geen direct nuttig antwoord op jouw vraag maar ik heb zelf (ook) lang geworsteld met het stabiel krijgen van een verbinding met een FB7340 in combinatie met VDSL van Telfort (nadat ik lang een stabiele lijn had met ADSL2+). Vervolgens een FB7390 aangeschaft, maar helaas geen verbetering (resync om de vijf minuten).

Ik heb begrepen dat 'het probleem' specifiek zich voordoet bij deze twee type modems van AVM (welke firmware dan ook) omdat ze dezelfde chip hebben. De FB7360 en FB7490 hebben een andere chip en schijnen wel tot een stabiele verbinding te leiden.

De FB7360 viel voor mij af omdat deze maar één aansluiting heeft voor een vast toestel en ik moest dus een FB7490 hebben met twee aansluitingen voor een "normale" vaste telefoon.

Sindsdien een redelijk stabiele verbinding met een resync zo om de drie/vier dagen. 😃 Heel wat anders dan om de vijf minuten. 😠
Teneinde raad heb ik nu de Experiabox V8 er tussen gezet.
Nu lijkt de verbinding wel stabiel.

‘Achter’ de Experiabox heb ik de Fritzbox staan.
De Internetverbinding komt van de Experiabox via LAN1.
DHCP op de Fritzbox staat uit.
Er zijn vele reden waarom ik volhard in het gebruik van mijn Fritzbox. Hiermee wil ik je nu niet lastig vallen.
Echter, nu heb ik een probleem met mijn telefonie.
Alles loopt via de Fritzbox en dat wil ik om uiteenlopende redenen graag zo houden.
Mijn VOIP nummers worden correct geregistreerd en uitgaand verkeer gaat goed.
Inkomend verkeer komt niet binnen.

Moet ik op de Experiabox poorten openzetten om het inkomend verkeer naar de Fritzbox te leiden?
Heb deze vraag vorige week al op het forum geplaatst maar geen antwoord gekregen.

Kan het probleem ook in de Firewall zitten?

Andere vraag.
Ik weet dat er 2 aderparen naar vanuit de Patchkast in de straat naar mijn aansluiting lopen. Zou het wat uitmaken om gebruik te maken van het andere aderpaar?

Ik hoop dat er iemand op dit forum zit die hier verstand van heeft en bereid is me te helpen.

John
Reputatie 8
Badge +10

Andere vraag.
Ik weet dat er 2 aderparen naar vanuit de Patchkast in de straat naar mijn aansluiting lopen. Zou het wat uitmaken om gebruik te maken van het andere aderpaar?

Nee.
De verbinding wordt geleverd op één aderpaar, op het andere aderpaar staat geen verbinding behalve als je Pair Bonding hebt maar dat levert Telfort niet.
Om de VoIP via de een Fritzbox te laten lopen die ‘achter’ een Experia Box V8 zit volg de volgende stappen.

Aanname:
Je internet verbinding werkt.

1. Klik op "Telephony" in de Gebruikersinterface van de FRITZ!Box.
2. Klik op "Telephone Numbers" in het "Telephony" menu.
3. Klik op de tabblad "Line Settings".
4. Activeer de optie "Keep port forwarding of the Internet router enabled for telephony".
5. Kies voor een geschikt tijdinterval. Kies "30 seconds" als u niet weet hoe lang de router welke met de FRITZ!Box verbonden is de tijdelijke port forwarding regeling handhaaft.
6. Klik op "Apply om de instellingen op te slaan.

Als ondanks bovenstaande instellingen het inkomend belverkeer nog niet aankomt pas dan Port Forwarding toe in je Experia box V8 toe.

In de Experia Box kies voor DATA
Kies NAT
Kies Port Mapping

Vul de volgende gegevens in:
- Het IP adres van je Fritzbox 192.168.2.x
- Protocol is UDP
- Poort voor telefonie (meestal) 5060
Vul dit in bij LAN poort en Public Poort
- Vink Enable aan
- Opslaan

Met bovenstaande instellingen is het mij gelukt om mijn telefonie aan de praat te krijgen.

Ik hoop dat het andere eigenaren van een Fritzbox ook helpt.

M vr gr,
John
Reputatie 4
Badge +3
@sp010626,

Goed om te weten dat je het aan de praat hebt gekregen en bedankt dat je deze informatie met de rest van de gebruikers wilt delen!

Henk
Dit probleem lijkt erg op het mijne.
Voorheen had ik een 'oude' Telfort glasvezelaansluiting, de Fritzbox hierop rechtstreeks aangesloten. Draaide als een zonnetje.
Na vervanging van het systeem kort geleden, met een Experia ertussenin, werkt de telefonie via de Fritz niet meer.
De oplossing van John biedt echter (helaas) geen soelaas. Als ik genoemde poort 5060 als public poort wil instellen bij port forwarding krijg ik de melding dat dit poortnummer is gereserveerd.

Mijn configuratie is wellicht een tikkie anders:

Experia: 192.168.2.254
FritzBox 7390 naar Experia: 192.168.2.x (vanuit Experia in DMZ vastgelegd als fixed IP)
FritzBox 7390 naar home network: 192.168.1.x, DHCP op de Fritz ingeschakeld

Ik gebruik geen telefonie van Telfort, maar krijg mijn SIP-nummers (Callvoip) niet geregistreerd. De log van de Fritz geeft aan 'Remote site not responding'.
Ik gebruik ook 1 uitgaand nummer met Voipbuster. Die wordt wel netjes geregistreerd. Contact met Callvoip gehad, diverse instellingen geprobeerd, DNS'sen aangepast etc. Helaas, zij zien geen andere mogelijkheden.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen om dit aan de praat te krijgen. Denk zelf al aan het alternatief om de Experia er tussenuit te halen en een switch tussen de NT1 en de Fritz te hangen.

Gr. Michiel
Telfort VDSL en Fritzbox 7390 gaat goed met firmware 84.06.06. Alle latere updates geven bij mij om de 1,5 uur disconnecties.

De downgrade firmware is lastig te vinden: ftp://service.avm.de/Downgrade/FRITZ!Box_7390/english/FRITZ.Box_Fon_WLAN_7390.en-de-es-it-fr.84.06.06.image
@Glacks
Het lijkt me dat je moet beginnen om de DHCP op je Fritzbox uit te zetten.
De Experia is je DHCP.
2 DHCP's in hetzelfde netwerk geeft ellende. (denk ik)
Ik zie ook 2 IP ranges:
192.168.2.x
192.168.1.x

John
@Glacks
Het lijkt me dat je moet beginnen om de DHCP op je Fritzbox uit te zetten.
De Experia is je DHCP.
2 DHCP's in hetzelfde netwerk geeft ellende. (denk ik)
Ik zie ook 2 IP ranges:
192.168.2.x
192.168.1.x

John

Dag John,

Dank voor je respons! Heb inmiddels volgens mij alle mogelijke configuraties wel geprobeerd, en die met 2 IP-ranges werkt op zich prima. Ben niet zeker of het uitmaakt, maar ik heb een glasvezel-aansluiting van Telfort, geen VDSL (of is dit hetzelfde? 🆒)
IP-telefonie heb ik inmiddels ook aan de praat. Na een aantal weken werden de accounts ineens 'spontaan' bij Callvoip geregistreerd. De 'Keep port forwarding' instelling op de FB heb ik inderdaad ook toegepast.

Het enige probleem dat ik nog heb is dat het geluid van de telefoonverbinding na ca. 2 tot 3 minuten wegvalt. Dus niet de verbinding, maar alleen het geluid. Best lastig, tenzij je 's avonds energiemaatschappijen aan de telefoon hebt 🙂. Ben er nog niet achter waardoor dit wordt veroorzaakt, maar vermoed dat de firewall van de Experia hierin een rol speelt.
Wellicht ga ik de optie met 1 IP-range nog een keer uitproberen. Toen ik dat de eerste keer deed kreeg ik de accounts niet eens geregistreerd, dus heb dat weer teruggezet. Maar nu dat sinds kort wel blijkt te lukken is het de moeite waard dat nog eens te proberen.
Ik zal het resultaat van die actie nog even posten hier.

Groet,
Michiel
Advies van John opgevolgd:

FritzBox:
DHCP uit
Account information: 'Connect via external modem' en 'Share existing internet connection'

Experia:
Port forwarding: alle port forwardings overgenomen van de Fritz in de Experia, aangezien de Fritz nog slechts een interne router is zonder firewall

Voordelen:
De internetverbinding is mooi stabiel, snelheden up en down zijn hoger via wifi van de Fritz dan voorheen met de gescheiden ip-ranges.
Nadelen: guest access is niet meer mogelijk (duh!) en het gemis aan een duidelijke en snelle interface voor de firewall.

Daarnaast ben ik ben er nog niet van overtuigd dat de sip-verbinding stabiel is. Heb 2 keer een afgebroken telefoongesprek gehad, blijf dat nog volgen.
Voorlopig laat ik het spul even in deze configuratie draaien. Maar blijf een voorkeur houden voor directe aansluiting van m'n Fritzbox op de glasvezelkast. En de Experia dus terug in de doos.
Maar een directe internetverbinding van de glasvezelkast naar de Fritz heb ik tot nu toe niet voor elkaar gekregen. Ondanks dat ik in de Fritz kan kiezen voor Telfort bij de Account Information - Provider.

Dus als iemand me daar nog de gouden tip kan geven: graag!
Hallo John,

Heb je toevallig nog een oplossing gevonden, ik heb n.l. hetzelfde probleem.
Alvast bedankt voor je reactie.

Mvg,
Frank

Advies van John opgevolgd:

FritzBox:
DHCP uit
Account information: 'Connect via external modem' en 'Share existing internet connection'

Experia:
Port forwarding: alle port forwardings overgenomen van de Fritz in de Experia, aangezien de Fritz nog slechts een interne router is zonder firewall

Voordelen:
De internetverbinding is mooi stabiel, snelheden up en down zijn hoger via wifi van de Fritz dan voorheen met de gescheiden ip-ranges.
Nadelen: guest access is niet meer mogelijk (duh!) en het gemis aan een duidelijke en snelle interface voor de firewall.

Daarnaast ben ik ben er nog niet van overtuigd dat de sip-verbinding stabiel is. Heb 2 keer een afgebroken telefoongesprek gehad, blijf dat nog volgen.
Voorlopig laat ik het spul even in deze configuratie draaien. Maar blijf een voorkeur houden voor directe aansluiting van m'n Fritzbox op de glasvezelkast. En de Experia dus terug in de doos.
Maar een directe internetverbinding van de glasvezelkast naar de Fritz heb ik tot nu toe niet voor elkaar gekregen. Ondanks dat ik in de Fritz kan kiezen voor Telfort bij de Account Information - Provider.

Dus als iemand me daar nog de gouden tip kan geven: graag!
Hola Frank,

Uiteindelijk heb ik 't met de Experia niet voor elkaar gekregen. Dat ding er tussenuit gesloopt en er een managed switch (TP-Link TL-SG3210) voor in de plaats gezet. Heb nu gescheiden VLANs voor TV en internet. Werkt als een zonnetje.
Ik geloof dat ik deze handleiding heb geraadpleegd voor de configuratie.

Groet en succes!
Michiel

Reageer