Ik woon in het buitengebied,ben verstoken van kabel en glasvezel heb het jaren moeten stellen met een ADSL lijn van 8/1 Mbit. Natuurlijk was ik erg blij toen eind 2015 mijn telefoonlijn eindelijk geschikt was voor VDSL en ik een geschatte snelheid kon halen van 32/3Mbit. Ik heb mijn oude 20/2 abonnement van Telfort verlengd met een Internet standaard abbonnement (theoretish 40/4) en tot mijn verbazing bleef ik steken op exact 22.00/2.21 Mbps. Na lang zelf testen met verschillende kabel/modems etc. heb ik besloten om toch maar een ticket bij de helpdesk aan te maken. Deze hadden via een mail al aangeven, dat het sneller moest kunnen, maar zonder belletje naar de helpdesk ging er niks gebeuren. Allereerst alle standaard tests doorlopen (kabel vervangen, modem resetten, software van modem updaten, etc.), maar niets hielp. Toen doorverwezen naar de 2e lijn, die mij zeiden dat er nog snelheidsbeperking op de lijn stond en deze gereset moest worden (Wat volgens mij de correcte diagnose was). Dit moest door KPN gebeuren. Ik heb daarna inderdaad een reset van de lijn gezien, maar nog geen verbetering in de snelheid. Toen werd het ticket nogmaals doorgezet naar KPN en deze belden mij tot mijn verbazing voor een afspraak op locatie. Toen de monteur ter plaatse kwam, bleek dat in zijn ticket stond dat de lijn instabiel was. Maar hij is perfect stabiel, maar alleen niet zo snel als zou moeten. Hij heeft toch alles doorgemeten en kon mij bevestigen dat de lijn prima in orde was en er een snelheidsbeperking op de lijn stond, maar kon deze niet er vanaf halen. De afstand tot de centrale was 1361 meter en snelheden van 40/4 waren niet ondenkbaar. (Dit stond ondertussen ook al in de postcode checks op diverse sites).Na nu anderhalve maand verder te zijn, heeft Telfort mij net gebeld om te zeggen dat de snelheid niet verder omhoog kan dan 22/2 (Dus 20/2). Dit was hun door de netbeheerder (KPN) zo verteld en zij konden hier verder niks aan doen. Toch heb ik het idee dat dit niet waar is, ik overweeg om over te stappen naar een andere aanbieder (misschien direct KPN) om zo eventueel te achterhalen of het toch niet sneller kan, maar liever blijf ik gewoon bij Telfort, tot nu toe nog geen klachten gehad.. Ik snap dat de snelheid kan afwijken, maar met 1361m moet dit toch prima te doen zijn ?
https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search geeft overigens ook gewoon 42Mbit
Iemand een idee hoe het nu verder moet ? Ik ben namelijk als IT-er wel gehecht aan een snelle internetverbinding dus ik wil graag alles eruithalen wat erin zit.
icon
Beste antwoord door Michael 7 april 2016, 14:34
Hi Maurice,
Dank voor de gegevens in het privébericht. De lijn is inderdaad stabiel, juist door DLM. DLM zorgt ervoor dat de snelheid zo dicht mogelijk bij de administratieve snelheid komt te liggen, mét een stabiele verbinding. Je bent hier inmiddels al een lange over in gesprek met de helpdesk en KPN zag ik. KPN geeft echter aan dat de snelheid zoals deze nu is, niet hoger kan, aangezien VVDSL met de afstand van jouw adres tot aan de centrale sowieso af te raden is. Kortom: de huidige snelheid is het hoogst haalbare.

Bekijk reactie