beantwoord

Tegenvallende internetsnelheid.

• 4 april 2016
  • 21 reacties
  • 674 keer bekeken

Reputatie 1
Ik woon in het buitengebied,ben verstoken van kabel en glasvezel heb het jaren moeten stellen met een ADSL lijn van 8/1 Mbit. Natuurlijk was ik erg blij toen eind 2015 mijn telefoonlijn eindelijk geschikt was voor VDSL en ik een geschatte snelheid kon halen van 32/3Mbit. Ik heb mijn oude 20/2 abonnement van Telfort verlengd met een Internet standaard abbonnement (theoretish 40/4) en tot mijn verbazing bleef ik steken op exact 22.00/2.21 Mbps. Na lang zelf testen met verschillende kabel/modems etc. heb ik besloten om toch maar een ticket bij de helpdesk aan te maken. Deze hadden via een mail al aangeven, dat het sneller moest kunnen, maar zonder belletje naar de helpdesk ging er niks gebeuren. Allereerst alle standaard tests doorlopen (kabel vervangen, modem resetten, software van modem updaten, etc.), maar niets hielp. Toen doorverwezen naar de 2e lijn, die mij zeiden dat er nog snelheidsbeperking op de lijn stond en deze gereset moest worden (Wat volgens mij de correcte diagnose was). Dit moest door KPN gebeuren. Ik heb daarna inderdaad een reset van de lijn gezien, maar nog geen verbetering in de snelheid. Toen werd het ticket nogmaals doorgezet naar KPN en deze belden mij tot mijn verbazing voor een afspraak op locatie. Toen de monteur ter plaatse kwam, bleek dat in zijn ticket stond dat de lijn instabiel was. Maar hij is perfect stabiel, maar alleen niet zo snel als zou moeten. Hij heeft toch alles doorgemeten en kon mij bevestigen dat de lijn prima in orde was en er een snelheidsbeperking op de lijn stond, maar kon deze niet er vanaf halen. De afstand tot de centrale was 1361 meter en snelheden van 40/4 waren niet ondenkbaar. (Dit stond ondertussen ook al in de postcode checks op diverse sites).Na nu anderhalve maand verder te zijn, heeft Telfort mij net gebeld om te zeggen dat de snelheid niet verder omhoog kan dan 22/2 (Dus 20/2). Dit was hun door de netbeheerder (KPN) zo verteld en zij konden hier verder niks aan doen. Toch heb ik het idee dat dit niet waar is, ik overweeg om over te stappen naar een andere aanbieder (misschien direct KPN) om zo eventueel te achterhalen of het toch niet sneller kan, maar liever blijf ik gewoon bij Telfort, tot nu toe nog geen klachten gehad.. Ik snap dat de snelheid kan afwijken, maar met 1361m moet dit toch prima te doen zijn ?
https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search geeft overigens ook gewoon 42Mbit
Iemand een idee hoe het nu verder moet ? Ik ben namelijk als IT-er wel gehecht aan een snelle internetverbinding dus ik wil graag alles eruithalen wat erin zit.
icon

Beste antwoord door Michael 7 april 2016, 14:34

Hi Maurice,

Dank voor de gegevens in het privébericht. De lijn is inderdaad stabiel, juist door DLM. DLM zorgt ervoor dat de snelheid zo dicht mogelijk bij de administratieve snelheid komt te liggen, mét een stabiele verbinding. Je bent hier inmiddels al een lange over in gesprek met de helpdesk en KPN zag ik. KPN geeft echter aan dat de snelheid zoals deze nu is, niet hoger kan, aangezien VVDSL met de afstand van jouw adres tot aan de centrale sowieso af te raden is. Kortom: de huidige snelheid is het hoogst haalbare. 🙂
Bekijk reactie

21 reacties

Wat zegt de postcode check?
https://internetshop.telfort.nl
Dat probleem heb ik ook gehad dat KPN/Telfort op een gegeven moment zei dat er op mijn adres niet meer in zat dan de toen 25-26 Mbits.
Na diverse monteur bezoeken zei KPN dat dit het maximaal haalbare was voor mijn aansluiting/adres terwijl ik in de periode daarvoor een atainable had van 50Mbits.
Na escalatie is er uiteindelijk een monteur van VolkersWessels geweest die het probleem wel kon fixen.

Zeker als netco.fourstack aangeeft dat 42Mbit haalbaar is zal er toch nog eens kritisch gekeken moeten worden naar de adreparen, misschien dat je omgestoken kan worden op een ander aderpaar/aansluiting.
Reputatie 1
Zeker als netco.fourstack aangeeft dat 42Mbit haalbaar is zal er toch nog eens kritisch gekeken moeten worden naar de adreparen, misschien dat je omgestoken kan worden op een ander aderpaar/aansluiting.

Bedankt voor de suggestie, maar met de kabel is zelf is niks mis, wat ook wel te zien is aan de snelheid die altijd netjes op exact 22.00 Mbps uit komt. Er staat ergens een beperking (cap) op deze lijn, maar kpn zegt dat die bij telfort staat en telfort zegt dat het aan kpn ligt. De laatste medewerker van telfort zei dit dit gedaan was om de kwaliteit van de lijn te waarborgen, maar ik geloof er niks van. Zeker aangezien iedere medewerker zijn eigen mening daarover heeft en ik nooit hetzelfde verhaal krijg.
Reputatie 1
Wat zegt de postcode check?
https://internetshop.telfort.nl

Die zegt ook 42/4.2....
Hier dus een soortgelijk probleem, al 2 monteurs geweest die beide zeggen dat de lijn prima is en zeker sneller moet kunnen dan wat ik nu haal.
Echter verder is er niks meer gebeurt of gemeld door telfort.
Zou even wachten tot webcare dit oppakt.
Hopelijk kunnen zij wat duidelijkheid verschaffen.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Maurice! Welkom op het forum! Jammer dat er na zoveel moeite en tijd weinig is veranderd aan de situatie. Ik kan me indenken dat je graag ziet dat er iets aan gedaan wordt.

Wat ik vooral aanneem in deze situatie is dat dat de lijn inderdaad een (DLM) reset heeft gekregen en dat de lijn als gevolg hiervan instabiel is geworden. Ik wil graag voor je nagaan wat er precies aan de hand is en wat ik voor jou kan betekenen als je jouw naw-gegevens en 06-nummer kenbaar maakt in een privébericht. Na ontvangst kom ik er op terug!

@aadencen,

Vervelende situatie inderdaad! Mijn collega Stephen heeft dit incident inmiddels in behandeling in dit andere topic, graag daar verdere reacties plaatsen.
Reputatie 3
Van 8/1 Mb/s naar 22/2 Mb/s en dan ook nog stabiel, zo slecht is dat helemaal niet met die 1361 meter. Hou er rekening mee dat je beter af bent met die situatie, dan dat je toch 32 Mb/s haalt maar dan niet stabiel!
Reputatie 1
Van 8/1 Mb/s naar 22/2 Mb/s en dan ook nog stabiel, zo slecht is dat helemaal niet met die 1361 meter. Hou er rekening mee dat je beter af bent met die situatie, dan dat je toch 32 Mb/s haalt maar dan niet stabiel!

Als ik theoretisch 42Mb moet kunnen halen, verwacht ik dat misschien 42Mb instabiel wordt, maar rond de 30 moet stabiel toch echt haalbaar zijn...
Reputatie 1
Hi Maurice! Welkom op het forum! Jammer dat er na zoveel moeite en tijd weinig is veranderd aan de situatie. Ik kan me indenken dat je graag ziet dat er iets aan gedaan wordt.

Wat ik vooral aanneem in deze situatie is dat dat de lijn inderdaad een (DLM) reset heeft gekregen en dat de lijn als gevolg hiervan instabiel is geworden. Ik wil graag voor je nagaan wat er precies aan de hand is en wat ik voor jou kan betekenen als je jouw naw-gegevens en 06-nummer kenbaar maakt in een privébericht. Na ontvangst kom ik er op terug!

Michael, bedankt voor de reactie, gegevens heb ik je toegestuurd. Let op, de huidige lijnsnelheid (22/2) is perfect stabiel. Volgens de laatste medewerker zou de lijn gecapped zijn, omdat deze anders instabiel zou worden. Ik heb hier echter in de laatste anderhalve maand nooit iets eerder over gehoord. Ik wil dit best wel eens testen. Dus als iemand de huidige cap kan verwijderen, dan wil ik wel eens zien wat er gebeurd. Ik ben echter nooit verder dan 22/2 geweest.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Maurice,

Dank voor de gegevens in het privébericht. De lijn is inderdaad stabiel, juist door DLM. DLM zorgt ervoor dat de snelheid zo dicht mogelijk bij de administratieve snelheid komt te liggen, mét een stabiele verbinding. Je bent hier inmiddels al een lange over in gesprek met de helpdesk en KPN zag ik. KPN geeft echter aan dat de snelheid zoals deze nu is, niet hoger kan, aangezien VVDSL met de afstand van jouw adres tot aan de centrale sowieso af te raden is. Kortom: de huidige snelheid is het hoogst haalbare. 🙂
Reputatie 1
Hi Maurice,

Dank voor de gegevens in het privébericht. De lijn is inderdaad stabiel, juist door DLM. DLM zorgt ervoor dat de snelheid zo dicht mogelijk bij de administratieve snelheid komt te liggen, mét een stabiele verbinding. Je bent hier inmiddels al een lange over in gesprek met de helpdesk en KPN zag ik. KPN geeft echter aan dat de snelheid zoals deze nu is, niet hoger kan, aangezien VVDSL met de afstand van jouw adres tot aan de centrale sowieso af te raden is. Kortom: de huidige snelheid is het hoogst haalbare. :)

De monteur van KPN geeft echter aan dat er meer gehaald moet kunnen worden en de postcodecheck geeft ook 42 Mb aan. 20 is echter maar de helft ! Ik snap dat 42 niet stabiel haalbaar maar 20 ligt niet echt in de buurt. Is de postcode check dan hier echt fout ?
Ik heb echter in November mijn contract verlengd om meer dan 20Mb te kunnen halen, dit blijkt nu echter niet mogelijk, kan ik dit dan weer ongedaan maken ?
Reputatie 3
Als één monteur van KPN zegt dat het sneller kan, waarom geloof je dan juist die ene? Als er meerdere malen naar gekeken is, en de boel is doorgemeten, houd dan die 22 Mb!! Een (redelijk lange) tijd geleden,haalde ik met ADSL 15 Mb/s, maar een en al ellende. Speedtests gaven keurig die 15 Mb aan (afstand tot wijkcentrale was ongeveer 1400 meter net als bij jou ongeveer), maar iedere keer liep alles weer vast. Na een cap, waarmee mijn verbinidng 11 Mb/s werd was het probleem volledig opgelost. Het leek dan ook veel sneller dan die 15 !! Zelfs 2 TV kanalen tegelijk erbij(dus -7 Mb/s ongeveer) gaf me nog uitstekend internet (uiteraard niet snel meer).

Geloof me, Een ander contract is geen oplossing, je kabels veranderen daar niet mee. Enige andere optie zou dan Ziggo zijn, maar je hebt ook geen kabel?
Reputatie 3
Badge
momo_maurice schreef: "Ik woon in het buitengebied,ben verstoken van kabel en glasvezel"
Goed inlezen is hier de remedie,..
M.b.t. de afstand 1361 mtr en uitgaande van een goede grondkabel (als deze rot, of slecht gelast is dan heb je helemaal geen signaal) zal hier zeker meer dan 22/2 stabiel uit te halen zijn, misschien heb je de mogelijkheid om eens bij KPN afnemers in de buurt te informeren wat die voor snelheden halen.
KPN heeft een betere DSLAM (betere techniek, de huisbaas houdt uiteraard het beste voor zichzelf) en is qua abonnement duurder, maar zoals een ieder weet kwaliteit betaald zich vroeg of laat altijd uit,. deze situaties komen heel vaak voor, en je zal je verbazen m.b.t. de verschillen,.
Heb zelf in het verleden (VDSL fiberspeed tot 60MB werd dat genoemd) gehad op 1250mtr. en 44/5 was zeer stabiel. Nu is het niet meer denkbaar,..het TOT-spook blijft de gemoederen altijd bezighouden met deze techniek en helaas worden hier steeds meer vreemdere theorieën de wereld in geslingerd om de lage snelheden schijnbaar te kunnen verklaren 🆒
Reputatie 1

Geloof me, Een ander contract is geen oplossing, je kabels veranderen daar niet mee. Enige andere optie zou dan Ziggo zijn, maar je hebt ook geen kabel?

De kabels veranderen zeker niet en aangezien ik geen andere opties heb, probeer ik toch het maximale uit deze halen. En als ik de verschillende topics lees moet op een afstand van 1361m meer te halen zijn, overigens heeft iedereen bij telfort er nooit aan getwijfeld dat het sneller kon, Tijdens de anderhalve maand die ik met dit ticket bezig geweest ben was iedereen er van overtuigd dat het sneller kon, ik denk dat ze het op een gegeven moment zat waren en maar hebben gezegd dat het niet sneller kon.
Reputatie 3
Het punt is dat ze deze cap niet voor niets hebben geplaatst. Misschien zou het wel naar 24 of zelfs 26 kunnen. Wat ik wil zeggen, 1361 meter is niet optimaal. Of denk je dat telfort die cap heeft geplaatst om bandbreedte te besparen? Geniet van je stabiele verbinding:)
Reputatie 3
Badge
Een cap plaatsen gebeurd al jaren niet meer, de DSLAM stelt zichzelf in als het signaal stabiel is :8
Maar desalniettemin blijft het een lage snelheid, zeker daar er nu al gewoon 200MB door de telefoongrondkabels gaat de rek is er nog lang niet uit,..🆒
Zoals gezegd jaar 2006 VDSL tot 60MB fiberspeed gemeten snelheid 44/5 stabiel en ook daar zat geen cap op 😃
Reputatie 3
Zucht, verder nog iets nuttig te melden, "Jan"? Er is geen enkele koperkabel van KPN die ook maar in de buurt komt van 100 Mb (met kleine b Jan) als deze 1361 meter lang is. VDSL tot 60 MB?? Lol, dat is 480 Mb/s. Leer je eenheden, jij stalkt me in PB steeds over technische kennis?:P

Verder (nogmaals zucht) "cappen" staat voor lijn knijpen (cap komt oorspronkelijk van capaciteit plaatsen maar was in de ADSL tijd ook al heel anders), en of dat nu met DLM is of met een ander actief filter, is hier niet van belang. Ik noem het cap plaatsen. Je voegt niets toe, ik zie waar je weer mee bezig bent.....

@Maurice
Negeer bovenstaande en ga er van uit dat je de optimale snelheid hebt zoals duidelijk door Michael is verwoord.
Reputatie 3
Badge
Jan? maar goed 60Mb je weet waarschijnlijk wel waar het over gaat, cap plaatsen gebeurd dus niet meer, (alleen in het begin van het Adsl tijdperk en alleen in extreme gevallen) dit is echt niet te vergelijken met de hedendaagse techniek,.
En trouwens ik snap je persoonlijke aanvallen eerlijk gezegd niet erg, vreselijk irritant:( ik probeer de topicstarter van informatie te voorzien, niks meer en niks minder, dat je daar een andere mening op nahoud prima, maar om dan weer mij aan te vallen is een zwaktebod (zacht uitgedrukt)
Dus helaas verval je weer in aanvallend en offtopic gedrag, je bent wel erg hardleers,.
Je bent al een keer voor de laatste keer gewaarschuwd dus , je weet waarschijnlijk wel wat dat nu inhoud,.
Reputatie 3

Je bent al een keer voor de laatste keer gewaarschuwd dus , je weet waarschijnlijk wel wat dat nu inhoud,.

Moderator tegenwoordig?🆒 @Michael zie rapportagemelding
Reputatie 8
Badge +2
@Albert54, @Aragorn,

Graag inhoudelijk reageren. Jullie zijn beiden al eens gewaarschuwd. Rapportage meldingen hierover zijn dan ook volstrekt onnodig. Bij dezen krijgen jullie een laatste waarschuwing. Bij een volgende overtreding, krijgen jullie beiden een permanente ban, zonder vooraankondiging.

Reageer