beantwoord

Te lage bandbreedte DSL verbinding

• 10 april 2020
  • 13 reacties
  • 227 keer bekeken

Reputatie 1

Beste Telfort,

Ik heb al enige tijd problemen met mijn aansluiting.

De problemen die ik dan op dat moment had was o.a.:

• Slechte internetverbinding.
  • Geen TV.
  • Geen telefoon.

Na het resetten van het modem was het probleem weer verdwenen, dit was in het begin een paar keer maand maar werd steeds erger totdat ik bijna dagelijks het modem moest resetten.

Ik heb regelmatig met de klantenservice contact hierover gehad alleen heeft het nog niet geleid tot een oplossing van mijn probleem.

Er is in de tussentijd best wel wat gedaan, zo ben ik begonnen met een Zyxel modem, die is inmiddels door een monteur (Guidion) die hier ter plaatse was voor het probleem, vervangen door een Experiabox v8. Dit was begin maart 2018, het probleem leek opgelost door het vervangen van het modem.

Halverwege 2019 begonnen de problemen weer toe te nemen, ik moest nadat het modem in 2018 vervangen was nog steeds het modem resetten maar dit was eens per maand.

Het resetten van het modem eind 2019 werd bijna dagelijks, wederom gebeld naar Telfort en er zou een monteur (KPN) langskomen om de boel opnieuw te bekijken.

De monteur heeft eerst alle apparaten die kunnen zorgen voor een instabiele verbinding verwijderd:

• Powerline adapters van Devolo.
  • Een switch die geen IGMP snooping ondersteund.

Bij ons is het punt van binnenkomst de woonkamer, tevens heb ik in de slaapkamer een wandcontactdoos voor telefonie. In het verleden is het punt van binnenkomst verlegd naar de slaapkamer i.v.m. ISDN aansluiting. Het punt van binnenkomst is daarna niet meer veranderd.

De monteur heeft dit nagelopen en van de hoofdverbinding (DSL) diverse koppelstukken tussenuit gehaald en tevens de hoofdkabel (DSL) vervangen die naar het modem gaat.

De monteur vertelde mij dat mocht het probleem weer terug keren het modem vervangen moest worden. Ik heb het een aantal weken aangekeken en de verbinding leek stabiel, in 4 weken tijd het modem niet een keer gereset, alleen deed zich wel iets raars voor. Zodra ik de tv-ontvanger in de woonkamer aanzet en wanneer mijn dochter haar tv-ontvanger activeerde konden we beide geen tv meer kijken. Ik heb wederom contact opgenomen met Telfort, de lijn werd gemeten en hij constateerde dat 17 MB te weinig was voor 2 tv-ontvangers.

Dit vond ik vreemd want voordat de monteur was geweest eind 2019 had ik altijd een gemeten snelheid van rond de 30 MB, helaas was ik vergeten nadat de monteur klaar was met zijn werkzaamheden een speedtest uit te voeren.

De medewerker van Telfort stuurde mij een nieuw modem toe (experiabox v10a) en gaf mij de opdracht om het bestaande modem te vervangen voor het nieuw modem en de snelheid te controleren, helaas haalde dit niks uit.

Ik heb wederom contact opgenomen met Telfort alleen kunnen ze op dit moment geen monteur sturen vanwege het corona probleem, begrijpelijk.

Wanneer ik In het modem de “DSL status” uit lees zie ik het volgende:

De SNR en Line Attenuation waarden zou goed moeten zijn, de SNR zou beter kunnen.

Wat mij opvalt is de Data Rate, MAX Rate en de FEC errors.

Ik heb gelezen dat de Data Rate en de MAX Rate dicht bij elkaar moet liggen, dat is in bovenstaand voorbeeld niet het geval. Ook het aantal FEC errors is ontzettend hoog, ik weet dat deze fouten weer gecorrigeerd worden maar vragen wel meer bandbreedte.

Mijn vraag is waarom ligt de Data Rate en MAX Rate zover uit elkaar en kan de grote hoeveel FEC errors de oorzaak zijn van een lagere bandbreedte?

icon

Beste antwoord door Babylonia 15 april 2020, 13:57

De monteur vertelde mij toen al dat de afstand vanaf het IS/RA punt tot aan het modem te groot zou zijn.

Hij wilde eigenlijk het modem terug in de woonkamer plaatsen, het punt waar deze oorspronkelijk binnenkomt en wordt aangesloten. Dit had ik liever niet omdat ik dan mijn hele netwerk fysiek opnieuw moest gaan inrichten en daar zat ik niet op te wachten.

Ik kan me wel voorstellen dat je die structuur liever niet wilt veranderen. Je kunt die “te lange lengte” op zich wel wel aanhouden, maar gebruik dan voor die ene kabel dan in ieder geval een type, die qua specs. daar veel beter op is toegerust dan de “standaard” kabel die ervoor worden gebruikt.

Dat is echt de moeite waard om dat te doen.

Kabel met voldoende getwiste koperen kerndraden (per draadpaar getwist), met nog een extra afscherming er omheen (of nog beter een dubbele afscherming), waarbij als het mogelijk is die afscherming ook nog wordt geaard.

Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +16

Voor een tijdelijke meting kan je natuurlijk wel het modem op het originele ISRA punt aan sluiten en met een netwerkkabel een meting doen. Daarmee sluit je de verlengkabel uit.

Reputatie 8
Badge +11

@RobertvL Dat kan ik me, net als Babylonia, wel voorstellen inderdaad. Het omgooien van je netwerk in huis kan dan een hele klus zijn. Ik hoop dat je intussen toch uit de voeten kan met zijn tips. We horen graag hoe het is gegaan en natuurlijk ook als je vragen hebt.

Reputatie 8

Alleen een KPN monteur heeft zo'n kabel helemaal niet (bij).
Je zou die beter zelf kunnen uitwisselen. Maar weet niet of je daar handig genoeg in bent?
Anders beter een handige buurman. (Wel de nodige afstand houden m.b.t. corona).

Eerder had ik verwezen naar meer informatie aangaande die bekabeling < HIER >

Daar komen ook een paar verwijzingen naar voorbeelden voorbij.
Mogelijk dat je er profijt van hebt.

Een heel uitgebreide bekabeling (met meerdere aders gebruikt) is  < DEZE >

Reputatie 1

@Babylonia, dan moet ik toch even wachten totdat er weer een monteur mag langskomen.

In ieder geval bedankt voor jouw reactie.

Reputatie 8

De monteur vertelde mij toen al dat de afstand vanaf het IS/RA punt tot aan het modem te groot zou zijn.

Hij wilde eigenlijk het modem terug in de woonkamer plaatsen, het punt waar deze oorspronkelijk binnenkomt en wordt aangesloten. Dit had ik liever niet omdat ik dan mijn hele netwerk fysiek opnieuw moest gaan inrichten en daar zat ik niet op te wachten.

Ik kan me wel voorstellen dat je die structuur liever niet wilt veranderen. Je kunt die “te lange lengte” op zich wel wel aanhouden, maar gebruik dan voor die ene kabel dan in ieder geval een type, die qua specs. daar veel beter op is toegerust dan de “standaard” kabel die ervoor worden gebruikt.

Dat is echt de moeite waard om dat te doen.

Kabel met voldoende getwiste koperen kerndraden (per draadpaar getwist), met nog een extra afscherming er omheen (of nog beter een dubbele afscherming), waarbij als het mogelijk is die afscherming ook nog wordt geaard.

Reputatie 1

Hi Alexandra,

Wat ik al eerder vertelde is dat ik wel degelijk een verbinding heb gehad van rond de 30 Mbps voordat de monteur de kabel heeft vervangen.

Probleem is nu dat hij de hele verbinding heeft doorgezet en ik niet gemakkelijk het modem kan verplaatsen om het even uit te proberen.

Ik heb inmiddels wel wat configuratie aangepast van de tv-ontvangers, de hd optie naar sd gezet.

Op dit moment kan er tegelijkertijd tv worden gekeken wanneer beide ontvangers aan staan.

Merk wel dat ik tegen de lage bandbreedte aanloop nu ik ook thuiswerk, het gaat allemaal niet zo snel.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @RobertvL, wat rot dat ondanks alle pogingen die gedaan zijn, door onder andere monteurs, je verbinding nog steeds niet optimaal is. We zoeken hier graag met je mee naar de oplossing.

Ik zie dat Galdor en Babylonia je al te hulp geschoten zijn. Ik ben met hen eens dat 6 meter kabel wel erg lang is, mogelijk is de lijn hierdoor op een wat lagere snelheid geschakeld omdat het daardoor wel stabiel is. Als ik de verbinding nakijk, is dat ook wat ik zie: de verbinding is wel stabiel. Alleen de snelheid is lager dan wat mogelijk is op jouw verbinding, zoals je zelf ook gezien hebt.

Door de hele situatie rondom corona is het nu inderdaad niet mogelijk om een monteur in te plannen hiervoor. Anders had ik dat graag voor je geregeld. Is het toch mogelijk dat je een andere, liefst kortere, kabel aansluit tussen de Experia Box en de aansluiting? Al zou het alleen een aantal dagen zijn om het te testen, liefst zo lang mogelijk natuurlijk. Ik ben erg benieuwd naar wat er dan met de verbinding gebeurt.

Reputatie 8

Die kabel is eind vorig jaar vervangen door een KPN monteur, ik mag er van uit gaan dat zij met de juiste spullen te werk gaan en daarbij had ik voor dat de monteur kwam een hogere snelheid.

Ik ga er eigenlijk eerder vanuit dat een monteur NIET de juiste spullen gebruikt als het aankomt op bekabeling voor een lengte van 6 meter. Die gebruiken doorgaans nog steeds de van oudsher bekende en gebruikelijke standaard “telefoondraad” die ooit is ontworpen voor “telefoon”.
De werkwijze om nog steeds die materialen te gebruiken is zo ontzettend “ingesleten”.
Begrijp niet dat men nooit is overgegaan naar andere type kabels?
(Misschien heeft men nog steeds een te grote oude voorraad waar men maar niet doorheen komt ?)

Die kabels voldoen tegenwoordig simpelweg niet meer aan de eisen om hoogfrequent internet data-signaal over twee draad-adertjes door te geven.

Hoofdaansluiting ISRA-punt heeft mogelijk ook nog extra aandacht nodig.

Voor meer informatie zie volgende onderwerp < HIER > en vervolgreacties.

Mogelijk is je snelheid lager omdat je op een ander profiel bent gezet die stabieler is. 

Reputatie 1

Die kabel is eind vorig jaar vervangen door een KPN monteur, ik mag er van uit gaan dat zij met de juiste spullen te werk gaan en daarbij had ik voor dat de monteur kwam een hogere snelheid.

Ik had weliswaar een instabiele verbinding maar ik zat wel rond de 30 Mbps en nu op iets meer dan de helft.

Als die kabel niet de goede kwaliteit heeft is die 6 meter te lang aanbevolen is maximaal 1,5 meter liefst minder dat kan al mee spelen.

Reputatie 1

Resultaat:

Het gaat om een eengezinswoning en de afstand vanaf het officiële IS/RA punt naar het modem is ongeveer 6 mtr, de aansluiting is door de monteur bekeken en aangepast en het is een ronde kabel.

Wat zegt deze pagina over de verbinding.

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Dat zou met de cijfers bij Max overeen moeten komen.

Voor 2 ontvangers ingesteld op HD is het huidige 17 Mb krap SD moet kunnen of er dan nog werkbare rest bandbreedt over blijft is maar de vraag.

Gaat het om een gelijkvloerse woning, op de slaapkamer bevind zich nu de oficiele IS/Ra punt en de Experiabox met een zo kort mogelijk rond kabeltje?

Reageer