Beste Telfort,
Ik heb al enige tijd problemen met mijn aansluiting.
De problemen die ik dan op dat moment had was o.a.:
- Slechte internetverbinding.
- Geen TV.
- Geen telefoon.
Na het resetten van het modem was het probleem weer verdwenen, dit was in het begin een paar keer maand maar werd steeds erger totdat ik bijna dagelijks het modem moest resetten.
Ik heb regelmatig met de klantenservice contact hierover gehad alleen heeft het nog niet geleid tot een oplossing van mijn probleem.
Er is in de tussentijd best wel wat gedaan, zo ben ik begonnen met een Zyxel modem, die is inmiddels door een monteur (Guidion) die hier ter plaatse was voor het probleem, vervangen door een Experiabox v8. Dit was begin maart 2018, het probleem leek opgelost door het vervangen van het modem.
Halverwege 2019 begonnen de problemen weer toe te nemen, ik moest nadat het modem in 2018 vervangen was nog steeds het modem resetten maar dit was eens per maand.
Het resetten van het modem eind 2019 werd bijna dagelijks, wederom gebeld naar Telfort en er zou een monteur (KPN) langskomen om de boel opnieuw te bekijken.
De monteur heeft eerst alle apparaten die kunnen zorgen voor een instabiele verbinding verwijderd:
- Powerline adapters van Devolo.
- Een switch die geen IGMP snooping ondersteund.
Bij ons is het punt van binnenkomst de woonkamer, tevens heb ik in de slaapkamer een wandcontactdoos voor telefonie. In het verleden is het punt van binnenkomst verlegd naar de slaapkamer i.v.m. ISDN aansluiting. Het punt van binnenkomst is daarna niet meer veranderd.
De monteur heeft dit nagelopen en van de hoofdverbinding (DSL) diverse koppelstukken tussenuit gehaald en tevens de hoofdkabel (DSL) vervangen die naar het modem gaat.
De monteur vertelde mij dat mocht het probleem weer terug keren het modem vervangen moest worden. Ik heb het een aantal weken aangekeken en de verbinding leek stabiel, in 4 weken tijd het modem niet een keer gereset, alleen deed zich wel iets raars voor. Zodra ik de tv-ontvanger in de woonkamer aanzet en wanneer mijn dochter haar tv-ontvanger activeerde konden we beide geen tv meer kijken. Ik heb wederom contact opgenomen met Telfort, de lijn werd gemeten en hij constateerde dat 17 MB te weinig was voor 2 tv-ontvangers.
Dit vond ik vreemd want voordat de monteur was geweest eind 2019 had ik altijd een gemeten snelheid van rond de 30 MB, helaas was ik vergeten nadat de monteur klaar was met zijn werkzaamheden een speedtest uit te voeren.
De medewerker van Telfort stuurde mij een nieuw modem toe (experiabox v10a) en gaf mij de opdracht om het bestaande modem te vervangen voor het nieuw modem en de snelheid te controleren, helaas haalde dit niks uit.
Ik heb wederom contact opgenomen met Telfort alleen kunnen ze op dit moment geen monteur sturen vanwege het corona probleem, begrijpelijk.
Wanneer ik In het modem de “DSL status” uit lees zie ik het volgende:

De SNR en Line Attenuation waarden zou goed moeten zijn, de SNR zou beter kunnen.
Wat mij opvalt is de Data Rate, MAX Rate en de FEC errors.
Ik heb gelezen dat de Data Rate en de MAX Rate dicht bij elkaar moet liggen, dat is in bovenstaand voorbeeld niet het geval. Ook het aantal FEC errors is ontzettend hoog, ik weet dat deze fouten weer gecorrigeerd worden maar vragen wel meer bandbreedte.
Mijn vraag is waarom ligt de Data Rate en MAX Rate zover uit elkaar en kan de grote hoeveel FEC errors de oorzaak zijn van een lagere bandbreedte?
Beste antwoord door Babylonia
De monteur vertelde mij toen al dat de afstand vanaf het IS/RA punt tot aan het modem te groot zou zijn.
Hij wilde eigenlijk het modem terug in de woonkamer plaatsen, het punt waar deze oorspronkelijk binnenkomt en wordt aangesloten. Dit had ik liever niet omdat ik dan mijn hele netwerk fysiek opnieuw moest gaan inrichten en daar zat ik niet op te wachten.
Ik kan me wel voorstellen dat je die structuur liever niet wilt veranderen. Je kunt die “te lange lengte” op zich wel wel aanhouden, maar gebruik dan voor die ene kabel dan in ieder geval een type, die qua specs. daar veel beter op is toegerust dan de “standaard” kabel die ervoor worden gebruikt.
Dat is echt de moeite waard om dat te doen.
Kabel met voldoende getwiste koperen kerndraden (per draadpaar getwist), met nog een extra afscherming er omheen (of nog beter een dubbele afscherming), waarbij als het mogelijk is die afscherming ook nog wordt geaard.