beantwoord

switch achter Zyxel P-2812HNU-F1 voor TV+Internet?

• 28 oktober 2013
  • 3 reacties
  • 1699 keer bekeken

Badge
Dames/Heren,

Deze week ga ik een Synology NAS aanschaffen welke ik in mijn thuisnetwerk ga hangen.
Deze NAS ga ik vooral gebruiken voor backups en om 1080p/bluray vanaf te streamen naar de htpc die in mijn woonkamer staat.
Dit heeft mij doen besluiten om alles bedraad aan te sluiten (gigabit), omdat de huidige wifi verbindingen in mijn huis niet hoger dan 130mbps komen.

Nu zit ik echter met het volgende:

In mijn meterkast zit het Zyxel modem/router.
Vanaf daar loopt op poort 4 een cat5e kabel naar mijn woonkamer. Aldaar gaat hij in het Telfort/Motorola kastje.
Nu staat onder het Telfort/Motorola kastje mijn htpc (welke beiden zijn aangesloten op de lcd tv in mijn woonkamer). Juist die htpc wil ik ook bedraad (gigabit) aansluiten, maar ik kan niet nóg een cat5e kabel vanaf daar terug trekken richting mijn meterkast.
Ik moet het dus doen met die ene reeds bestaande cat5e utp kabel, welke er al ligt.
Mijn vraag is: KAN DIT?

Kan ik bijv een switch kopen, deze in de woonkamerzijde aan de utp kabel koppelen welke naar het Zyxel modem/router loopt en dan vanaf die switch één korte cat5e utp kabel naar het motorola tv kastje en één korte cat5e kabel naar de htpc laten lopen?
Indien dit niet kan, wat zijn dan andere mogelijkheden? Ik wil niet werken met homelinks, daar ik dus echt van het gigabit verhaal gebruik wil maken (ivm kopieëren en streamen over het netwerk).
icon

Beste antwoord door Franzki 28 oktober 2013, 13:15

ITV en Internet gebruiken verschillende VLAN's op de Zyxel en de Zyxel geeft maar één VLAN per poortje. Normaal zou je dus met twee fysieke kabels moeten werken.

Er is een optie om met een switch (bij de Zyxel) de VLAN's te koppelen, deze over één fysieke kabel te versturen en met een tweede switch (bij de TV) de VLAN's weer te splitsen.

Je moet dan wel even zoeken naar geschikte switches. En het is een oplossing die Telfort formeel niet ondersteunt.

Overigens schijnen andere providers met andere modems/firmware te werken waardoor je wel gewoon meerdere VLAN's op één pootje kunt gebruiken... misschien dat Telfort dit ook al ondersteunt of gaat ondersteunen.
Bekijk reactie

3 reacties

Reputatie 8
Badge +16
ITV en Internet gebruiken verschillende VLAN's op de Zyxel en de Zyxel geeft maar één VLAN per poortje. Normaal zou je dus met twee fysieke kabels moeten werken.

Er is een optie om met een switch (bij de Zyxel) de VLAN's te koppelen, deze over één fysieke kabel te versturen en met een tweede switch (bij de TV) de VLAN's weer te splitsen.

Je moet dan wel even zoeken naar geschikte switches. En het is een oplossing die Telfort formeel niet ondersteunt.

Overigens schijnen andere providers met andere modems/firmware te werken waardoor je wel gewoon meerdere VLAN's op één pootje kunt gebruiken... misschien dat Telfort dit ook al ondersteunt of gaat ondersteunen.
Badge
Bedankt. Duidelijk verhaal.
Ik vrees dat dit met twee switches die vlan ondersteunen wen dure aangelegenheid gaat worden 😞
Reputatie 8
Badge +16
Valt mee switches kosten ongeveer 20 euro per stuk ( http://tweakers.net/pricewatch/263447/netgear-prosafe-gs105e.html ) vrij simpel aan te sluiten en in de link vind je ook reviews en uitleg van andere kopers

Reageer