beantwoord

Storing WiFi, Experiabox V10 gaat telkens terug naar 5ghz kanaal 36

• 4 juni 2020
  • 22 reacties
  • 401 keer bekeken

Reputatie 1

Ik gebruik WiFi Analyzer app op mijn telefoon om te bekijken welke apparaten in de omgeving actief zijn op welk kanaal. Ik zie dat mijn buren ook op 5ghz kanaal 36 zitten. Dus ik heb gekozen om mijn modem op het rustige kanaal 100 te zetten. Tot zo ver prima. Maar telkens na ongeveer 1-2 dagen zit mijn modem weer op kanaal 36, terwijl in instellingen nog steeds 100 staat. Hoe kan dit? En wat kan ik hier aan doen?

Ik ga altijd even kijken als ik merk dat als mijn internet super traag wordt (1mpbs). Vervolgens selecteer ik een ander kanaal (52--- of 100---) en dan werkt alles weer top.

Ik heb tevens mijn 2.4 ghz en 5ghz een andere SSID gegeven omdat ik merkte dat mijn telefoon boven telkens wisselde van 2.4ghz en 5ghz en daardoor mijn verbinding telkens weg viel. Nu gebruik ik enkel 5ghz en heb ik bijna overal in huis bereik met normale snelheden (mits niet op kanaal 36..).

Graag jullie hulp!

icon

Beste antwoord door Michael_ 17 juni 2020, 10:03

Ik heb gisteren 16 juni een nieuw modem ontvangen (via telefonisch nummer telfort) en geïnstalleerd. Het viel mij op dat met instelling 5ghz op auto experiabox besluit om op kanaal 52 te gaan zitten (wat ook logisch is want de buren zitten op 36), dit deed het oude modem namelijk niet, die bleef op 36 staan.

Dus hopelijk gaat dit beter, we wachten af.

Bekijk reactie

22 reacties

Je hebt automatisch kanaal kiezen uit gezet?

Als dat uit staat kan ik er alleen van maken dat er een bug in de firmware zit.

Reputatie 1

Je hebt automatisch kanaal kiezen uit gezet?

Als dat uit staat kan ik er alleen van maken dat er een bug in de firmware zit.

Ik heb handmatig kanaal 52 geselecteerd.

De hogere kanalen schakelen zelf terug door dfs dat heeft met radar te maken.

Over hoeveel andere toegangspunten gaat het van je buren, op 5ghz zou dat niet tot snelheidsvermindering leiden.

Reputatie 1

Dat zijn er twee, met heel sterk signaal (ongeveer hetzelfde als mijn eigen router).

Ik las op het KPN forum ook een topic waarbij 2 routers niet terugschakelen naar 36 en de KPN router wel. Er zou onderzocht worden of dit in de firmware zat want meerdere konden die reproduceren. Graag reactie van Telfort?

Reputatie 8
Badge +18

Heb je Android dan raad ik je de  WiFi tool van Helga  Magnus Keck via de playstore aan, daarmee kun je  het  gewenste kanaal vastzettenvan zowel de 2,4 en 5 GHz band

Reputatie 1

Dit gaat op elk device in ons huishouden mis, dus ik zie dit graag opgelost bij de bron, de experiabox V10.

Of het de firmware is weet ik niet, wat je schrijft op kanaal 36 maar 1Mbps halen lijkt eerder een technisch mankement.

Ik heb persoonlijk de beste ervaring met het niet vast zetten van de kanalen dat terzijde. 

Reputatie 1

Nu is mijn internet via WiFi weer traag. En ja hoor, kanaal terug naar 36 van 52.

Wat is hier de oplossing?

Reputatie 1

Als ik het kanaal terug verander naar 36, komt zowel mijn download als upload snelheid niet boven de 3 Megabits per seconde.

Reputatie 1

Een oplossing zou misschien kunnen zijn om handmatig kanaal 44 te selecteren, aangezien deze niet gebruikt wordt. Kan dit ingesteld worden?

Reputatie 8

Je kunt hooguit een bereik aan kanalen opgeven,
waarbij de Experia Box V10 dan zelf uit 4 kanalen kiest.

Reputatie 1

Vandaag weer problemen dat het kanaal terug gaat naar 36. Telfort? Waar zijn jullie?

Reputatie 8
Badge +8

Vandaag weer problemen dat het kanaal terug gaat naar 36. Telfort? Waar zijn jullie?

Hallo @Michael_ , voor een snelle(re) reactie kun je ook bellen, Twitteren of Facebooken.

Dat is op zich geen probleem, of dat zou het niet moeten zijn.

Het probleem is de terugval in snelheid op dat kanaal, dat mag gewoonweg niet!!

Reputatie 8
Badge +18

Bovenstaand heb ik deze app aanbevolen 

Reputatie 8
Badge +18

Ik kwam dit ook tegen 

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/wifi-storing-met-de-experia-box-v10-opgelost-72912

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Michael_, door drukte zijn we niet zo snel met reageren als we zouden willen, sorry daarvoor. Ik begrijp dat het kanaal van 5 GHz verbinding van jouw Experia Box automatisch terug springt, ondanks dat je deze veranderd hebt, en dat juist dat kanaal niet goed werkt. 

Ik ben benieuwd of het verschil maakt (en of je het al geprobeerd hebt) om de Experia Box een volledige reset te geven, en daarna de WiFi instellingen weer zo te zetten als jij ze wilt hebben. Gebeurt er dan hetzelfde, of blijven de instellingen dan staan zoals jij ze wilt hebben? 

Reputatie 1

10juni een reset gedaan. Vandaag 15 juni toch teruggesprongen van kanaal 52 naar kanaal 36. Graag een oplossing

10juni een reset gedaan. Vandaag 15 juni toch teruggesprongen van kanaal 52 naar kanaal 36. Graag een oplossing

Ook weer die vreemde terugval in de snelheid, dan zie ik maar 1 logische oplossing.

Reputatie 8
Badge +11

Goedemorgen @Michael_, ik wilde dit even zeker weten, het is natuurlijk (daarmee) ook mijn bedoeling om de oplossing te vinden. 

Aangezien dit geen verschil maakt, en je al verschillende dingen hebt geprobeerd, stel ik voor dat we uitproberen hoe het gaat met een nieuw modem. Ik heb 'm voor je aangevraagd. Je ontvangt het nieuwe modem zo snel mogelijk thuis, binnen enkele werkdagen. Laat je weten of alles is gelukt en hoe het daarna met de WiFi verbinding gaat?

Reputatie 1

Ik heb gisteren 16 juni een nieuw modem ontvangen (via telefonisch nummer telfort) en geïnstalleerd. Het viel mij op dat met instelling 5ghz op auto experiabox besluit om op kanaal 52 te gaan zitten (wat ook logisch is want de buren zitten op 36), dit deed het oude modem namelijk niet, die bleef op 36 staan.

Dus hopelijk gaat dit beter, we wachten af.

Reputatie 8
Badge +16

Ik heb een vergelijkbaar probleem… (link)

@Michael_ 

Heb jij een nieuwe Experiabox V10 gehad of een ander type modem?

En in het geval van een V10, welke software/hardwareversie is dat dan?

Dit heb ik nu:

Reageer