beantwoord

Storing op 50 jaar oude kabel van isra naar wcd

• 6 februari 2018
  • 18 reacties
  • 360 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Ik ben zover dat ik deze kabel wil laten vervangen, zelfs al offerte gevraagd via mijnaansluiting.nl en gekregen van VolkerWessels. Zij zeggen echter dat provider dat moet aanvragen.
Modem reset spontaan bijna wekelijks, soms vaker en er is verder geen storing, al door Telfort vastgesteld. V10 heeft geen logging waar iets uit op te maken valt.
Wat is wijsheid? Kabel komt uit oude lasdop-isra in meterkast en gaat over plafond naar wcd in woonkamer. Mag een klusjesman lasdop open maken?

edit: net van VolkerWessels begrepen dat we zelf isra mogen open maken....hm!

Tekst VolkerWessels: "Als het de bedoeling is dat uw netwerk wordt geüpgraded dan is deze offerte daar niet voor bedoeld. Wij lossen geen storingen op maar behandelen de aanvragen voor wat betreft nieuwe aanleg KPN, verplaatsingen en verwijderingen. De offerte heeft dan ook geen betrekking op het vernieuwen van de kabel. Als u een storing heeft dan zult u die bij uw provider moeten melden. Wij zijn niet van de storingsdienst en kunnen dit niet oplossen. Er zal vanuit de service organisatie van uw provider een serviceticket moeten worden ingeschoten zodat de storing wordt verholpen.

Als het de kabel betreft die NA het israpunt is aangelegd dan zijn dat werkzaamheden die u zelf mag uitvoeren. Dit is namelijk de binnen bekabeling en staat los van de infrastructuur (bekabeling voor het israpunt)."
icon

Beste antwoord door Reacher 24 februari 2018, 09:50

Monteur geweest: Opende wcd en zag mogelijk sluiting door los kabeltje dat contact maakte, deze weggeknipt. Plat kabeltje van wcd naar modem vervangen door ronde. Kudo's voor hem, Guidion en Telfort! Als onderbrekingen weg blijven hadden we dus sluiting. Als we de kabel van meterkast naar wcd nog laten vervangen door utp, zouden we nog 17 mbit kunnen winnen!
Bekijk reactie

18 reacties

Er staat niet dat je aan je isra punt mag komen, maar aan de kabel vanaf het isra punt.
Plaats eens een foto van je isra punt.

Als het de kabel betreft die NA het israpunt is aangelegd dan zijn dat werkzaamheden die u zelf mag uitvoeren
Reputatie 2
Badge +3
Er staat niet dat je aan je isra punt mag komen, maar aan de kabel vanaf het isra punt.
Plaats eens een foto van je isra punt.

Als het de kabel betreft die NA het israpunt is aangelegd dan zijn dat werkzaamheden die u zelf mag uitvoeren

Kabel komt uit lasdop-isra en volgens VolkerWessels mag je die zelf open maken om een nieuwe af te monteren. Foto ga ik proberen.

Mijn vraag aan VolkerWessels: Voor de zekerheid: De kabel komt uit de lasdop en die zal dus open moeten, dat mag iedereen?

Antwoord: Ja hoor, u kunt de aansluiting van lasdop/israpunt openmaken om uw binnenleiding dan te vervangen.
Nee, dat zeggen ze niet.
Je mag de kabel na de lasdop doorknippen en daar het nieuw doosje uit je installatiepakket op aansluiten.
Zie situatie 3:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/internet-via-adsl-installeren.htm

Het beste is daarna je modem met een kort kabeltje op dit nieuwe doosje.
Reputatie 2
Badge +3
Nee, dat zeggen ze niet.
Je mag de kabel na de lasdop doorknippen en daar het nieuw doosje uit je installatiepakket op aansluiten.
Zie situatie 3:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/internet-via-adsl-installeren.htm

Het beste is daarna je modem met een kort kabeltje op dit nieuwe doosje.

Dank! Er gaat nu een telefoonkabel uit isra door buis over plafond naar wcd in woonkamer, daar staat V10 aangesloten. Modem naar meterkast zou vereisen dat er daar een stopcontact komt en het trekken van utp naar de woonkamer. Dat zou ik willen voorkomen. Het werkt nu ook, maar ik wil de rj11 vervangen.
Ik ga nog steeds uit van dit antwoord van VolkerWessels (die dit voor KPN doet): "Ja hoor, u kunt de aansluiting van lasdop/israpunt openmaken om uw binnenleiding dan te vervangen."
Wat is je vraag dan?
Je zegt dat je toestemming hebt van Volker Wessels (goed digitaal bewaren!).
Wat houdt je dan nog tegen?
Overal waar je zal zoeken zal je de situatie tegen komen waar ik naar verwijs.
Reputatie 2
Badge +3
Wat is je vraag dan?
Je zegt dat je toestemming hebt van Volker Wessels (goed digitaal bewaren!).
Wat houdt je dan nog tegen?
Overal waar je zal zoeken zal je de situatie tegen komen waar ik naar verwijs.

Grinnik. Voor zo ver ik snap zou ik de huidige kabel, die we verdenken van storing, dus kunnen vervangen zonder dat doosje te monteren.
Grinnik terug :)

Volgens mij wil je gewoon doen wat je in je hoofd hebt. Niemand houdt je tegen.
En nogmaals, eigenlijk snap ik niet wat je vraag is.
Toestemming via het forum?
Van wie dan?
Reputatie 8
Badge +19
Hoe je het ook gaat doen... koop een goeie getwiste en afgeschermde kabel, zoals in onderstaand voorbeeld.

https://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/1259680/rj11-kabel-20-meter.html
Reputatie 2
Badge +3
Hoe je het ook gaat doen... koop een goeie getwiste en afgeschermde kabel, zoals in onderstaand voorbeeld.

Uitverkocht 🙂
Reputatie 8
Badge +19

Uitverkocht :)

Daarom zeg ik 'zoals in onderstaand voorbeeld'...
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Reacher, de kabel die vanuit de lasdop je woning binnen komt, mag je inderdaad zelf vervangen. In de lasdop zit ook nog een stuk bekabeling. Zeker in vochtige ruimtes, zoals kelders, komt het voor dat de kabels in de lasdop door corrosie van mindere kwaliteit zijn geworden. Het vervangen van de lasdop voor een moderner aansluitpunt verloopt inderdaad via ons. Het vervangen van de kabel tussen de lasdop en je modem kan je inderdaad aan de hand van de instructie van nelly jacoba doen. Een roundcable, zoals Enterprise aangeeft, kan je ook vinden in onze onze webshop. Daar zijn ze nog niet uitverkocht. 😉
Reputatie 2
Badge +3
Wieger, dank!

Zag in de shop geen langere dan 1,50 m., kan dat?
En wat zijn de criteria om de lasdop (50 jaar) in overleg met jullie te laten vervangen door een recenter model isra?
Reputatie 8
Inderdaad via de telfort internetshop niet langer dan 1,5 meter, en naar ik vermoed geen afgeschermd type wat bij een langere lengte juist een voorwaarde is om elektromagnetische interferentie als invloed op de kabel te vermijden.

De eerdere kabel waar Enterprise naar verwees maar uitverkocht (al erg lang uitverkocht bij "allekabels"), bij een andere leverancier wel op voorraad (alleen geen afbeelding):
http://www.112kabels.nl/telefoon-kabel/90/1259898/telefoonkabel-per-meter.html

Andere optie zou kunnen zijn om een (dubbel) afgeschermde ethernetkabel te nemen, en daar 2 aders van te gebruiken.

En nog beter "als het kan" (met wat extra gefreubel), de afscherming te aarden.
Reputatie 7
Badge +13
De kabels in onze webshop zijn inderdaad niet langer dan 1,50 meter, dat klopt. Je kan inderdaad uitwijken naar naar de kabel die Babylonia adviseert.

De criteria voor het vervangen van een lasdop zijn niet heel specifiek omschreven. Veelal wordt de lasdop vervangen voor een nieuwer model is/ra als er instabiliteit op de lijn zit. In jouw geval heb ik een monteur aangevraagd om je lijn na te lopen. Daarbij heb ik gelijk verzocht om de lasdop te vervangen voor een ander model.
Reputatie 2
Badge +3
Wieger, het gaat om de aansluiting van mijn ouders, zal ik je de gegevens in pb doen?

Grote dank!
Reputatie 7
Badge +13
Graag! Dan plaats ik de opdracht onder hun gegevens! 🙂
Reputatie 2
Badge +3
Monteur geweest: Opende wcd en zag mogelijk sluiting door los kabeltje dat contact maakte, deze weggeknipt. Plat kabeltje van wcd naar modem vervangen door ronde. Kudo's voor hem, Guidion en Telfort! Als onderbrekingen weg blijven hadden we dus sluiting. Als we de kabel van meterkast naar wcd nog laten vervangen door utp, zouden we nog 17 mbit kunnen winnen!
Reputatie 7
Badge +13
Goed om te horen! Kortsluiting zorgt inderdaad voor het wegvallen van de verbinding. Fijn dat het rond is! 🙂

Reageer