Steeds wegvallende verbinding Internet & Bellen

  • 3 januari 2012
  • 5 reacties
  • 2626 keer bekeken

Namens mijn schoonmoeder die inmiddels gestoord wordt van het steeds wegvallende internet- en dus telefoonverbinding hoop ik hier eennoplossing te vinden.

Meerdere malen per dag valt de verbinding onder het bellen weg, internet-lampje op de Zyxel-modem 2602HW gaat dan ook uit. Meestal herstelt het zich vanzelf, maar soms duurt het langer en is een reset (aan-uitzetten) nodig.

LOGberichten DSL-line:
SAR Driver Counters Display:
inPkts = 0x000347dd, inDiscards = 0x00000001
outPkts = 0x00034faf, outDiscards = 0x000000a8
inF4Pkts = 0x00000000, outF4Pkts = 0x00000000
inF5Pkts = 0x00000000, outF5Pkts = 0x00000000
openChan = 0x0000006e, closeChan = 0x0000006c
txRate(Bps) = 0, rxRate(Bps) = 70

DSL Line Status:
noise margin upstream: 6 dBm
output power downstream: 22 dBm
attenuation upstream: 18 dBm
tone 0- 31: 00 00 00 05 68 98 88 9a 99 99 9a aa aa 99 94 75
tone 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: -1 dBm
output power upstream: 12 dBm
attenuation downstream: 33 dBm
tone 32- 63: 00 00 00 00 02 33 33 44 44 45 66 66 77 89 aa aa
tone 64- 95: aa aa aa bb ab bb bb ba aa aa aa aa aa aa aa 99
tone 96-127: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 98 08
tone 128-159: 99 99 99 99 99 99 99 99 88 89 88 90 99 98 88 88
tone 160-191: 88 88 08 88 88 88 87 88 88 88 88 88 88 88 88 88
tone 192-223: 88 88 88 87 77 77 88 88 88 87 87 08 88 88 88 88
tone 224-255: 88 88 28 88 88 78 78 88 28 88 88 88 88 80 77 77
tone 256-287: 06 70 77 72 77 77 77 77 77 77 77 77 76 57 77 77
tone 288-319: 77 77 70 76 24 67 77 77 77 70 07 75 06 66 66 65
tone 320-351: 66 66 66 66 65 46 56 06 06 56 66 66 56 66 66 66
tone 352-383: 66 66 66 66 65 66 66 66 66 66 55 55 55 55 55 55
tone 384-415: 55 55 55 55 55 54 55 55 54 45 55 55 36 66 55 54
tone 416-447: 45 55 55 55 55 55 54 44 45 55 55 55 55 44 43 34
tone 448-479: 45 55 35 55 44 44 45 55 55 55 54 54 44 45 55 45
tone 480-511: 54 44 44 44 44 33 44 33 34 33 32 20 00 20 20 00

DHCP: Server
IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
Pool Size: 32

ZyNOS Firmware Version: V3.40(AJZ.6)

Een stukje uit de log:

01-03-12 19:38
DSL link up
01-03-12 19:38
WEB Login Successfully
01-03-12 19:38
board 0 line 0 channel 0, call 849, C02 Call Terminated
01-03-12 19:38
DSL link down
01-03-12 19:29
VoIP Call Established Ph[1] -> 054******
01-03-12 19:29
VoIP Call Start Ph[1] -> 054******
01-03-12 19:21
board 0 line 0 channel 0, call 849, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 19:21
DSL link up
01-03-12 19:21
board 0 line 0 channel 0, call 841, C02 Call Terminated
01-03-12 19:21
DSL link down
01-03-12 19:16
board 0 line 0 channel 0, call 841, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 19:16
DSL link up
01-03-12 19:15
board 0 line 0 channel 0, call 833, C02 Call Terminated
01-03-12 19:15
DSL link down
01-03-12 18:59
VoIP Call End Phone[1]
01-03-12 18:59
VoIP Call Established Ph[1] <- Anonymous
01-03-12 18:59
VoIP Call Start from SIP[1]
01-03-12 18:14
VoIP Call End Phone[1]
01-03-12 18:12
VoIP Call Established Ph[1] -> 8*****
01-03-12 18:12
VoIP Call Start Ph[1] -> 8*****
01-03-12 17:53
board 0 line 0 channel 0, call 833, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 17:53
DSL link up
01-03-12 17:52
board 0 line 0 channel 0, call 825, C02 Call Terminated
01-03-12 17:52
DSL link down
01-03-12 17:48
board 0 line 0 channel 0, call 825, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 17:47
DSL link up
01-03-12 17:47
board 0 line 0 channel 0, call 817, C02 Call Terminated
01-03-12 17:47
DSL link down
01-03-12 17:44
board 0 line 0 channel 0, call 817, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 17:44
DSL link up
01-03-12 17:43
board 0 line 0 channel 0, call 809, C02 Call Terminated
01-03-12 17:43
DSL link down
01-03-12 17:43
board 0 line 0 channel 0, call 809, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 17:43
DSL link up
01-03-12 17:42
board 0 line 0 channel 0, call 801, C02 Call Terminated
01-03-12 17:42
DSL link down
01-03-12 17:25
board 0 line 0 channel 0, call 801, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 17:25
DSL link up
01-03-12 17:25
board 0 line 0 channel 0, call 793, C02 Call Terminated
01-03-12 17:25
DSL link down
01-03-12 17:22
board 0 line 0 channel 0, call 793, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 17:22
DSL link up
01-03-12 17:21
board 0 line 0 channel 0, call 785, C02 Call Terminated
01-03-12 17:21
DSL link down
01-03-12 17:18
board 0 line 0 channel 0, call 785, C01 Incoming Call 1500000
01-03-12 17:18
DSL link up
01-03-12 17:17
board 0 line 0 channel 0, call 777, C02 Call Terminated
01-03-12 17:17
DSL link down
01-03-12 15:36
Time initialized by NTP server



E.e.a. heeft ook tijdenlang goed gefunctioneerd, dus de bekabeling is niet een waarschijnlijke oorzaak. Ook is ruim anderhalf jaar geleden de modem vervangen omdat er toen verbindingsproblemen speelden.
Afgelopen najaar is er wel een storing in de buurtcentrale geweest waardoor de hele buurt problemen had met ADSL/bellen, ik weet niet of het probleem opnieuw bij meer mensen speelt.

M'n schoonmoeder overweegt sterk over te stappen naar Ziggo, in de hoop dat ze dan ongestoord weer kan bellen...

Iemand die bovenstaande logberichten kan interpreteren en aangeven wat de oorzaak kan zijn?

EDIT:
Bij de buren (die destijds ook veel problemen hadden, overigens via KPN) geen problemen geconstateerd...

5 reacties

Reputatie 8
Badge +16
code:
noise margin downstream: -1 dBm


E.e.a. heeft ook tijdenlang goed gefunctioneerd, dus de bekabeling is niet een waarschijnlijke oorzaak.


De bekabeling kan zeker wel een rol spelen... blijkbaar fluctueert de SNR sterk.

Is het modem rechtstreeks met een korte (<50cm) goede kabel op het isra-punt aangesloten?
Welk type isra-punt is er aanwezig?
Heb je de kabel al een keer losgemaakt en weer vastgemaakt om slechte contacten uit te sluiten?
Staat er apparatuur in de buurt van het modem die voor storing kan zorgen?

Als dit alles nagelopen is, is het advies om de helpdesk te bellen. Zij kunnen de lijn doormeten.
Nee, modem is met een langere kabel aangesloten, omdat er geen stroomvoorziening bij het ISRA in de buurt is. ISRA-punt is overigens gewoon een lasdop.

De kabel is er meerdere malen in en uit geweest, de aansluiting kan dus het niet zijn.

Behalve het DECT-basistoestel staat er geen apparatuur in de buurt van de modem.

En het bellen van de helpdesk vind ik altijd een erg kostbare aangelegenheid, dus probeer ik het eerst liever zo.
Reputatie 8
Badge +16
Hoe lang is de kabel van het modem naar het ISRA-punt?
En wat voor soort kabel is het? Ronde PTT kabel?

En hoe zit die kabel vanaf het ISRA-punt op het modem aangesloten?
Via een aansluitdoosje en dan met een kort kabeltje?
Hoe lang is de kabel van het modem naar het ISRA-punt?
Ik denk een paar meter.

En wat voor soort kabel is het? Ronde PTT kabel?
Gevlochten/gedraaide kabel

En hoe zit die kabel vanaf het ISRA-punt op het modem aangesloten? Via een aansluitdoosje en dan met een kort kabeltje?
Er komt een "telefoonkabeltje" uit de lasdop, en die gaat in de modem
Badge
Dat is geen ideale situatie. Probeer het eerst eens met een kort snoertje van goede kwaliteit, de stroomvoorziening moet je met een verlengsnoer (tijdelijk) dichterbij het ISRA punt kunnen brengen.

Reageer