Standaard Zyxel firmware

• 19 september 2014
  • 31 reacties
  • 9663 keer bekeken

Toon het eerste bericht

31 reacties

Reputatie 8
Badge +16
De router dient ook open geschroefd te worden om op het board een FTDI TTL kabel aan te sluiten.
En daar zit het probleem voor de gebruikers die een Telfort bruikleenmodem hebben... dat modem is eigendom van Telfort en daar mag je niet zomaar wat mee gaan fröbelen.

En als je bij het omflashen (onbedoeld) schade toebrengt aan het modem, dan ben je gewoon je garantie kwijt. Overigens zul je die garantie vermoedelijk al kwijt zijn zodra je het modem openschroeft. Maar dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ik zou een tutorial hier neer kunnen zetten maar geloof niet dat dat toegestaan wordt door telfort.
Op zich zou het geen probleem moeten zijn... zolang er maar disclaimers bij staan.

- Zodra je het modem opent, is je garantie over. En daarmee loop je een risico als het modem later kapot gaat, of het nu wel of niet eigen schuld is. Ook is de vraag of Telfort het modem nog accepteert na beëindiging van je abonnement. Dan kost het je dus 49 euro (?), dat is de restwaarde van het modem.

Maar er is nog een belangrijkere:
- Als je eigen firmware installeert, ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste werking van het modem.
Telfort hoeft jou dus geen support meer te geven op het modem en kan in geval van problemen eisen dat je het modem eerst zelf terug flasht naar de Telfort firmware.

En mòcht er een security-issue in de door jou gebruikte firmware zitten, dan ben je zelf volledig verantwoordelijk voor alle consequenties inclusief het risico dat Telfort je verbinding volledig afsluit als er een veiligheidsrisico met je modem wordt vermoed.
Reputatie 8
Badge +16
Kun je me vertellen wat er anders waren aan de stappen bij jou?
1) Bij TFTP van de bootloader kreeg ik de eerste keer errors. Als ik het een tweede keer probeerde door het commando het herhalen ging het wèl goed.
2) Bij TFTP van het firmware image kreeg ik op het einde een foutmelding over "wrong image" zeg ik uit mijn hoofd. Die liet zich dus niet vanuit de console flashen. Wèl vanuit de web interface.
3) Na zowel stap 19 en 20 (MAC adress en serial number) kreeg ik een spontane reboot. Na het ingeven van ATSB kreeg ik dan een verkeerd MAC-adres en een ongeldig serienummer. Dat laatste commando heb ik dus uiteindelijk weggelaten. Misschien gebeurt dit al automatisch bij een reboot?

Je hebt het over een testboard. Welke revisie heb je? Check even het nummer onder de FTDI aansluiting.
Ik heb naar de foto's gekeken en het lijkt me gewoon hetzelfde board als op jouw foto's qua nummering.

De firmware ondersteunt gewoon G. VECTOR. Ik neem aan dat je wijkkast al aangepast hiervoor?
Waarom denk je dat ik er anders over begin? Ik heb al een half jaar Vectoring van Telfort en heb daar een geschikte firmware voor nodig.

Deze firmware geeft een te lage DSL-sync (alsof er geen Vectoring support is)
Dit modem met deze firmware kan geen Internet-verbinding opzetten met Telfort, ik krijg geen IP.
Ik heb gisteren ook een Zyxel van marktplaats op originele firmware kunnen zetten, met de stappen in deze thread genoemd. Reden was dat de modem die ik van telfort heb niet heel stabiel is, dus ik wilde de nieuwere firmware 1.00 proberen.

Er zit alleen een typfout in stap 15: "Type vervolgens ATUB 100AACC3C0.bin - De file wordt nu geüpload naar je router". Dit moet zijn 'ATUR'

De router werkt prima, echter haal ik veel lagere snelheden op de VDSL. De modem traint in op 18660/1220 kbps, in plaats van 31998/3078 kbps. Verder valt op dat er op de 1.00 firmware geen 'Datapump version' staat. Ik zie geen verschil in instellingen (behalve dat de 1.00 firmware meer instellingen kent). Waar kan dit aan liggen?

PS. De bad checksum van Babylonia ben ik niet tegengekomen, ik heb daar geen oplossing voor. Is ook al een jaar geleden dus weet niet of het nog actueel is.
Reputatie 1
@Franzki je heb gelijk wat betreft het risico. uiteraard is het geheel op eigen risico.

En daar zit het probleem voor de gebruikers die een Telfort bruikleenmodem hebben... dat modem is eigendom van Telfort en daar mag je niet zomaar wat mee gaan fröbelen.

Het gaat hier om de originele bootloader en fimware flashen van Zyxel zelf, te downloaden op de site van Zyxel, waar de modem door de experts van Zyxel voor is ontworpen. Telfort is degene die ermee "fröbelt".

Zodra je het modem opent, is je garantie over. En daarmee loop je een risico als het modem later kapot gaat, of het nu wel of niet eigen schuld is. Ook is de vraag of Telfort het modem nog accepteert na beëindiging van je abonnement. Dan kost het je dus 49 euro (?), dat is de restwaarde van het modem.

Het betreft een modem gekocht op marktplaats. Telfort zal deze niet meer missen of terug vragen, de restwaarde is wss al betaald door de vorige eigenaar.

Maar er is nog een belangrijkere:
- Als je eigen firmware installeert, ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste werking van het modem.
Telfort hoeft jou dus geen support meer te geven op het modem en kan in geval van problemen eisen dat je het modem eerst zelf terug flasht naar de Telfort firmware.

Dit klopt, echter nogmaals het betreft originele firmware waar de modem voor ontworpen was....

En mòcht er een security-issue in de door jou gebruikte firmware zitten, dan ben je zelf volledig verantwoordelijk voor alle consequenties inclusief het risico dat Telfort je verbinding volledig afsluit als er een veiligheidsrisico met je modem wordt vermoed.

De originele firmware van Zyxel (1.00aaac3) heeft een nieuwe firewall. Telfort maakt gebruik van de oudere versie welke minder geavanceerd is. Als er ergens een securityrisc zal ontstaan is het wel in de firmware van Telfort.
Reputatie 8
Voor mij is dat pushen van originele ZyXEL firmware niet meer actueel.
Hang de ZyXEL modem/router soms nog wel tijdelijk in het netwerk als er specifieke vragen vanuit Telfort gebruikers zijn, omdat het nog wel als Telfort modem/router werkt. (Wat indertijd zelfs ook nog eens een keer vanuit Telfort is geüpdate naar de actuele versie).

Dat je met de originele firmware geen ondersteuning hebt van (V)VDSL zou best kunnen dat het daar niet in geïmplementeerd is tot aan de huidige stand van techniek van wat KPN tegenwoordig gebruikt op haar telefoonlijnen.
Reputatie 8
Badge +16
Ik vraag me alleen af of de Firmware ook VVDSL ondersteund, zover als ik terug heb kunnen lezen is dit NIET het geval en daarmee kan je dus aanzienlijke problemen krijgen als je deze firmware op het modem plaatst en je lijn via een VVDSL kast signaal krijgt. Het gevolg zal zijn dat je ipv 30/50 Mb/s een terugval zal hebben naar 15 Mb/s en dan heb je dus de poppen aan het dansen. Het modem is dan niet meer bruikbaar en kan ook door Telfort niet meer worden voorzien van de juiste Firmware versie.

Wees dus gewaarschuwd

Reageer