Standaard Zyxel firmware

• 19 september 2014
  • 31 reacties
  • 9482 keer bekeken

Reputatie 1
Gisteravond wat wezen stoeien met de P2812HNU-F1 om er de standaard firmware van Zyxel erop te krijgen. Dit is gelukt!
Hij draait nu niet zo lang nog maar het voelt allemaal en stuk stabieler en sneller. Tevens zitten erop de standaard Zyxel firmware meer opties!
Ik snap niet goed waarom telfort een eigen aangepast versie erop moet zetten. Nu de router aangepast is met de originele firmware van Zyxel werkt het veel beter! Ook zijn er totaal geen problemen met de VDSL connectie, IP_TV en SIP.

Mijn P2812HNU-F1 router draait nu: Current Firmware Version : V1.00(AACC.3)

31 reacties

Hoe doe je dit?
Reputatie 1
Hoe doe je dit?

Dit vergt enige kennis van linux systemen.

De router dient ook open geschroefd te worden om op het board een FTDI TTL kabel aan te sluiten. Mddels het programma terra term kun je dan in de bootloader komen. Daar kun je met diverse ZHAL commands de originele Zyxel bootloader en firmware uploaden. Echter moet je wel eerst het password achterhalen middels Zynpass, en na de firmware upload het juist serialnummer en MAC adress programmeren.

Ik zou een tutorial hier neer kunnen zetten maar geloof niet dat dat toegestaan wordt door telfort.
Badge
Hoe kan ik jou een prive bericht sturen want ik zou dit heeeeel graag willen voor mijn 2e p2812 modem die ik op marktplaats heb gekocht.
Reputatie 8
Badge +16
De router dient ook open geschroefd te worden om op het board een FTDI TTL kabel aan te sluiten.
En daar zit het probleem voor de gebruikers die een Telfort bruikleenmodem hebben... dat modem is eigendom van Telfort en daar mag je niet zomaar wat mee gaan fröbelen.

En als je bij het omflashen (onbedoeld) schade toebrengt aan het modem, dan ben je gewoon je garantie kwijt. Overigens zul je die garantie vermoedelijk al kwijt zijn zodra je het modem openschroeft. Maar dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ik zou een tutorial hier neer kunnen zetten maar geloof niet dat dat toegestaan wordt door telfort.
Op zich zou het geen probleem moeten zijn... zolang er maar disclaimers bij staan.

- Zodra je het modem opent, is je garantie over. En daarmee loop je een risico als het modem later kapot gaat, of het nu wel of niet eigen schuld is. Ook is de vraag of Telfort het modem nog accepteert na beëindiging van je abonnement. Dan kost het je dus 49 euro (?), dat is de restwaarde van het modem.

Maar er is nog een belangrijkere:
- Als je eigen firmware installeert, ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste werking van het modem.
Telfort hoeft jou dus geen support meer te geven op het modem en kan in geval van problemen eisen dat je het modem eerst zelf terug flasht naar de Telfort firmware.

En mòcht er een security-issue in de door jou gebruikte firmware zitten, dan ben je zelf volledig verantwoordelijk voor alle consequenties inclusief het risico dat Telfort je verbinding volledig afsluit als er een veiligheidsrisico met je modem wordt vermoed.
Reputatie 1
@Franzki je heb gelijk wat betreft het risico. uiteraard is het geheel op eigen risico.

En daar zit het probleem voor de gebruikers die een Telfort bruikleenmodem hebben... dat modem is eigendom van Telfort en daar mag je niet zomaar wat mee gaan fröbelen.

Het gaat hier om de originele bootloader en fimware flashen van Zyxel zelf, te downloaden op de site van Zyxel, waar de modem door de experts van Zyxel voor is ontworpen. Telfort is degene die ermee "fröbelt".

Zodra je het modem opent, is je garantie over. En daarmee loop je een risico als het modem later kapot gaat, of het nu wel of niet eigen schuld is. Ook is de vraag of Telfort het modem nog accepteert na beëindiging van je abonnement. Dan kost het je dus 49 euro (?), dat is de restwaarde van het modem.

Het betreft een modem gekocht op marktplaats. Telfort zal deze niet meer missen of terug vragen, de restwaarde is wss al betaald door de vorige eigenaar.

Maar er is nog een belangrijkere:
- Als je eigen firmware installeert, ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste werking van het modem.
Telfort hoeft jou dus geen support meer te geven op het modem en kan in geval van problemen eisen dat je het modem eerst zelf terug flasht naar de Telfort firmware.

Dit klopt, echter nogmaals het betreft originele firmware waar de modem voor ontworpen was....

En mòcht er een security-issue in de door jou gebruikte firmware zitten, dan ben je zelf volledig verantwoordelijk voor alle consequenties inclusief het risico dat Telfort je verbinding volledig afsluit als er een veiligheidsrisico met je modem wordt vermoed.

De originele firmware van Zyxel (1.00aaac3) heeft een nieuwe firewall. Telfort maakt gebruik van de oudere versie welke minder geavanceerd is. Als er ergens een securityrisc zal ontstaan is het wel in de firmware van Telfort.
Reputatie 8
Badge +16
Ik vraag me alleen af of de Firmware ook VVDSL ondersteund, zover als ik terug heb kunnen lezen is dit NIET het geval en daarmee kan je dus aanzienlijke problemen krijgen als je deze firmware op het modem plaatst en je lijn via een VVDSL kast signaal krijgt. Het gevolg zal zijn dat je ipv 30/50 Mb/s een terugval zal hebben naar 15 Mb/s en dan heb je dus de poppen aan het dansen. Het modem is dan niet meer bruikbaar en kan ook door Telfort niet meer worden voorzien van de juiste Firmware versie.

Wees dus gewaarschuwd
Reputatie 8
Badge +16
dat modem is eigendom van Telfort en daar mag je niet zomaar wat mee gaan fröbelen.

Het gaat hier om de originele bootloader en fimware flashen van Zyxel zelf, te downloaden op de site van Zyxel, waar de modem door de experts van Zyxel voor is ontworpen. Telfort is degene die ermee "fröbelt".

Maar Telfort is wel eigenaar van het bruikleenmodem en bepaalt dus welke firmware er op moet staan om het modem goed te laten werken op het Telfort netwerk. Verder geeft Telfort geen support op het gebruik van andere software.

Ook kan Telfort specifieke aanpassingen doen om het modem veiliger en betrouwbaarder te maken op het eigen netwerk. Dat omzeil je met een generieke firmware die niet in opdracht van Telfort is gemaakt.

Dat betekent dat het voor een tweaker best een leuk project is als je ergens een tweede 2812 aanschaft via Marktplaats en dus je bruikleenmodem als reserve hebt.... maar voor de gemiddelde gebruiker met alleen een bruikleenmodem is het best risicovol.

Nogmaals even de punten waar je op moet letten:
1) je verliest de garantie van Telfort en het recht op vervanging bij defecten.
2) je loopt het risico dat het modem niet goed of helemaal niet meer werkt.
3) in het geval van performanceproblemen en veiligheidsincidenten met het modem kan Telfort de schuld geven aan je custom firmware.

Over dat laatste... stel dat bijvoorbeeld je VoIP wordt misbruikt. Dan kan Telfort stellen dat ze de veiligheid niet hebben kunnen garanderen omdat jij een eigen firmware gebruikt. En dat betekent dat je dan kunt fluiten naar een schadevergoeding.

Als er ergens een securityrisc zal ontstaan is het wel in de firmware van Telfort.
Als er een securityrisc in een Telfort firmware zit, zal Telfort vermoedelijk de schade vergoeden omdat Telfort moet zorgen voor een veilig modem. Maar als jij de firmware zelf gaat 'hacken' is Telfort niet meer verantwoordelijk... dan zou je hooguit Zyxel aansprakelijk kunnen stellen.

Nogmaals... het is best een leuk experiment. Maar de gemiddelde Telfort-klant kan beter even wachten op de firmware update.
Reputatie 1
Ik vraag me alleen af of de Firmware ook VVDSL ondersteund, zover als ik terug heb kunnen lezen is dit NIET het geval en daarmee kan je dus aanzienlijke problemen krijgen als je deze firmware op het modem plaatst en je lijn via een VVDSL kast signaal krijgt. Het gevolg zal zijn dat je ipv 30/50 Mb/s een terugval zal hebben naar 15 Mb/s en dan heb je dus de poppen aan het dansen. Het modem is dan niet meer bruikbaar en kan ook door Telfort niet meer worden voorzien van de juiste Firmware versie.

Wees dus gewaarschuwd

VVDSL wordt gewoon ondersteund door de originele firmware. VVDSL is een leuke commerciele naam....De techniek er achter is gewoon G.VECTOR (G.993.5) en wordt ondersteund door de Zyxel firmware.

@Franzki
Het is niet voor de gemiddelde Telfort-klant nee, daarvoor is de procedure te complex en met te veel risico's.

Neemt niet weg dat de eigen versie van Telfort te onstabiel is. Als je alleen al kijk naar alle fouten die de bootloader via ZHAL weergeeft tijdens het opstarten van de modem....

De Zyxel P-2812HNU-F1 is een uitstekende modem, met de originele firmware. Niet met de Telfort rommel. Er worden commands uitgevoerd die totaal niet nodig zijn voor het functioneren van de modem, en al helemaal niets met het "Telfort" netwerk te maken hebben maar meer met "track & trace".....(Zover je het een "Telfort" netwerk kan noemen....)

Neemt niet weg dat ik het met je eens bent dat men absoluut de risico's serieus moet nemen en dit niet moeten toepassen op de modem als dit hun enige modem is.
Badge
Ik kan niet wachten totdat jij de tutorial hier gaat plaatsen :D

Ook ik heb namelijk een modem gekocht van marktplaats. Deze gebruik ik als "router" op de zolder maar helaas via wat aanpassingen heb ik het werkend gekregen. normaal zou je denken om gewoon een kabeltje te prikken in de WAN poort, maar helaas gaat dat niet met telfort firmware.
Ik heb in het verleden ook al een aantal ZyXEL's ‘geunbrand’, ook omdat de Telfort firmware tot enige tijd geleden geen Vectoring (G.Vector) support had. Werkt gewoon prima! en lijkt een stuk stabieler dan die 'verbouwde' Telfort firmware 😉 , zeker sinds de laatste 'beta' firmware waar nu op dit moment zoveel problemen mee zijn.

Het is echter inderdaad niet voor iedereen weggelegd, je hebt een aantal tools nodig en wat technische kennis om dit te kunnen doen. Daarnaast is er een kans aanwezig dat je het modem 'brickt' waardoor deze niet meer te gebruiken is. Je kan dit dus beter met een eigen aangeschaft modem (via bijv. Marktplaats) uitvoeren dan met je eigen modem die in bruikleen is.

Tutorial die ik gebruik is te vinden op: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=47957
Nogmaals het is niet zonder risico, check of je bootbase overeen komt. Indien die een hogere versie heeft, begin er dan niet aan (dan is de kans van bricken aanwezig)

Overigens is het ook toegestaan om een ander modem aan je xDSL lijntje te hangen zoals een Fritzbox dus wat betreft security ziet ik het probleem niet dat je een eigen modem met standaard ZyXEL firmware gebruikt.
Reputatie 8
Badge +16
Je kan dit dus beter met een eigen aangeschaft modem (via bijv. Marktplaats) uitvoeren dan met je eigen modem die in bruikleen is.
Sterker nog: Dit uitvoeren met een bruikleenmodem is in alle gevallen af te raden. Je kunt het originele bruikleenmodem beter als backup bewaren. Voordeel is dan ook dat je het zo ongewijzigd retour kunt sturen als je abonnement voorbij is.

Overigens is het ook toegestaan om een ander modem aan je xDSL lijntje te hangen zoals een Fritzbox dus wat betreft security ziet ik het probleem niet dat je een eigen modem met standaard ZyXEL firmware gebruikt.
Zolang je je bewust bent van de risico's, is het gebruik van een zelf aangeschaft Zyxel modem met eigen firmware vermoedelijk geen probleem. Net als bij een ander eigen modem (zoals een Fritzbox) is de support van Telfort dan beperkt. Maar als er een groot security-probleem is (zoals onlangs met de Fritzbox) is dit volledig je eigen probleem en hoef je niet op hulp van Telfort te rekenen.
Reputatie 1
De Zyxel P2812HNU-F1 Telfortmodem voorzien van originele Zyxel firmware (V1.00(AACC3))

Nog ik of Telfort zijn verantwoordelijk voor eventuele directe schade dan wel vervolg schade bij het uitvoeren van de tutorial op je router. Het geschiedt geheel op eigen risico. Telfort zal hier geen ondersteuning voor bieden.

Nodig:
• Een kruisschroevendraaier
• FTDI TTL USB kabel (te koop bij bijv. opencircuit.nl)
• UTP kabel
• Tera Term Pro voor Windows Klik hier
• TFTPD32 voor Windows Klik hier
• Zynpas Klik hier
• Originele Bootbase Klik hier
• Zyxel Firmware Klik hier (eerst uitpakken)

1. Reset je router naar factory door met een pen de resetknop in te drukken voor 30 sec. terwijl de router aanstaat. Zet dan de router uit en de spanning eraf. Schroef je modem op door de 4 schroeven te verwijderen en het frontpaneel te verwijderen

2. Sluit de FTDI TTL kabel aan op het modemboard. We gebruiken alleen GND(zwart), TX(groen) en RX(wit)

3. Sluit de FTDI TTL kabel aan op je computer middels USB en installeer de drivers als dit nog niet gebeurd was.

4. Sluit de UTP kabel op je modem in lan-poort 1 en aan je computer

5. Configureer je netwerkadapter bij eigenschappen/IPv4 als statische ip met:
• IPadres - 192.168.1.33
• Subnet mask – 255.255.255.0

6. Start Tera Term Pro en configureer de FTDI TTL poort. Waarschijnlijk is dit com 10 maar verschilt per adapter:
• Port: (Bekijk je seriele poorten in Apparaat beheer)
• Baud Rate: 115200
• Data: 8 bit
• Parity: None
• Stop: 1 bit
• Flow Control: None

7. Zet je Zyxel router aan. In Tera Term Pro zie je als het goed is de data van de bootloader verschijnen met een boodschap om automatische opstarten te stoppen door binnen 3 sec. op een toets te drukken. Druk dus op een toets om het opstarten te onderbreken. Als dit gelukt is dan verschijnt er ZAHL> in het scherm van Tera Term Pro.
Mocht je te laat zijn, laat de router rustig opstarten en zet hem opnieuw uit en aan en probeer nog een keer.

8. Configureer TFTPD32 als TFTP server op 192.168.1.33 en zet het bootbase bestand(304TUJ.bm) en firmware bestand(100AACC3C0.bin) in de TFTP Base Directory

9. Type in Tera Term Pro console ATSH en druk op enter. Er wordt vervolgens informatie getoond over de router en schrijf het serial number en First MAC adress op. NIET VERGETEN!!

10. Type vervolgens ATSE P-2812HNUL-F1 en druk op enter. Er wordt een seed number getoond (12 tekens) en schrijf deze op.
Mocht ATSE P-2812HNUL-F1 en foutmelding geven probeer dan ATSE P2812HNU-F1

11. Start Zynpass op en vul in het veld seed number het in stap 10 verkregen nummer in en druk op Generate.

12. Type in Tera Term Pro ATEN 1, (en het password zojuist verkregen in zynpass) dus bijvoorbeeld ATEN 1,113FDBA7

13. Type vervolgens ATBT 1

14. Type vervolgens ATUB 304TUJ.bm – De file wordt nu geüpload in je router

15. Type vervolgens ATUB 100AACC3C0.bin - De file wordt nu geüpload naar je router

16. Als stap 16 klaar is dan de router resetten. Zet de router uit en weer aan. Bij opstarten weer in Tera Term Pro op een toest drukken om het opstarten te onderbreken.

17. Herhaal nu stap 13

18. Type ATCB. Nu zal de nieuwe firmware en bootbase van de flash naar het werkgeheugen gekopieerd worden om je serial number en mac adress aan te passen.

19. Type ATSN serial number(deze heb je in stap 9 heb opgeschreven) bijv. ATSN 1234JHG123. Er bestaat een kans dat na het invoeren van dit command de router vanzelf opnieuw opstart. Als dit gebeurt onderbreek het opstarten met een willekeurige toets in Tera Term pro zoals in stap 7 en herhaal vervolgens stap 13

20. Type ATWZ first mac adress(deze heb je in stap 9 opgeschreven) bijv ATWZ AA00HH11TT

21. Type ATSB. Nu zal alle wijzigingen weer terug naar je flash geschreven worden.

22. Type ATSH en check of je serial number en first mac adress overeenkomt met wat je eerder ooit opgeschreven heb in stap 9. Check ook de Bootbase version (v3.04) en firmware versie(1.00aacc3)

23. Zet de router uit, haal alle kabels los en test de router op juiste werking alvorens je hem weer dicht schroef.
Reputatie 8
Badge +16
• FTDI TTL USB kabel (te koop bij bijv. opencircuit.nl)

Ik zag dat ze daar niet op voorraad zijn... en de losse modules zijn extreem duur. (8 euro?)
De modules die ik hier heb liggen (uit China) waren allemaal < 1 euro en werken perfect. En met 3 Dupont stekkertjes kun je dan zo naar het modem.

Verder een vraag... is het mogelijk om terug te flashen naar de Telfort versie? Of is het eenmalig?
Reputatie 1
@Franzki

Het is altijd mogelijk om welke firmware dan ook erop te flashen op deze manier. Ook opensource firmware mocht er ooit een developer iets maken voor deze router. Terug flashen naar de Telfort versie is mogelijk mits je deze firmware en bootloader heb.
Reputatie 8
Badge +16
Laat ik mijn vraag anders stellen... heeft er iemand een willekeurige Telfort firmware + bootloader voor dit modem zodat je weer terug kunt?

Of kun je zelf een image maken vanaf het draaiende modem die je later weer terug kunt zetten?
Reputatie 8
Badge +16
Vanmiddag toch maar mijn Zyxel geopend... het modem is bèta hardware die ik mocht houden nadat ik de 2812 als pilotuser had getest... dus gewoon mijn eigendom.

Aansluiten was geen probleem:

.

De stappen van de tutorial waren in mijn geval nèt iets anders... soms gingen dingen niet in één keer goed en dan kon ik weer terug naar het begin van het stappenplan.

Uiteindelijk is het me gelukt om de bootloader te installeren en het MAC-adres en het serienummer goed te krijgen. Maar de Zyxel firmware bleef foutmeldingen geven over het image na afloop van de tftp-sessie.

Daarom heb ik het modem opnieuw opgestart en via de webinterface de upgrade gedaan. Dat lukte omdat de bootloader wèl juist was.

Zo ziet het er nu uit:

Overigens heb ik nu een onbruikbaar modem... er zit blijkbaar geen VVDSL support in. Het modem traint in als een Zyxel met Telfort firmware zonder VVDSL-support:

Verder krijg ik wel een DSL-verbinding maar geen IP-adres van Telfort. Mocht iemand weten hoe ik dat voor elkaar krijg, dan hoor ik dat graag... Want nu heb ik een onbruikbaar modem...
(wat geen ramp is want ik heb nog voldoende andere modems)
Reputatie 1
@Franzki

Kun je me vertellen wat er anders waren aan de stappen bij jou?

Je hebt het over een testboard. Welke revisie heb je? Check even het nummer onder de FTDI aansluiting.

De firmware ondersteunt gewoon G. VECTOR. Ik neem aan dat je wijkkast al aangepast hiervoor?
Reputatie 8
Badge +16
Kun je me vertellen wat er anders waren aan de stappen bij jou?
1) Bij TFTP van de bootloader kreeg ik de eerste keer errors. Als ik het een tweede keer probeerde door het commando het herhalen ging het wèl goed.
2) Bij TFTP van het firmware image kreeg ik op het einde een foutmelding over "wrong image" zeg ik uit mijn hoofd. Die liet zich dus niet vanuit de console flashen. Wèl vanuit de web interface.
3) Na zowel stap 19 en 20 (MAC adress en serial number) kreeg ik een spontane reboot. Na het ingeven van ATSB kreeg ik dan een verkeerd MAC-adres en een ongeldig serienummer. Dat laatste commando heb ik dus uiteindelijk weggelaten. Misschien gebeurt dit al automatisch bij een reboot?

Je hebt het over een testboard. Welke revisie heb je? Check even het nummer onder de FTDI aansluiting.
Ik heb naar de foto's gekeken en het lijkt me gewoon hetzelfde board als op jouw foto's qua nummering.

De firmware ondersteunt gewoon G. VECTOR. Ik neem aan dat je wijkkast al aangepast hiervoor?
Waarom denk je dat ik er anders over begin? Ik heb al een half jaar Vectoring van Telfort en heb daar een geschikte firmware voor nodig.

Deze firmware geeft een te lage DSL-sync (alsof er geen Vectoring support is)
Dit modem met deze firmware kan geen Internet-verbinding opzetten met Telfort, ik krijg geen IP.
Badge
De Zyxel P2812HNU-F1 Telfortmodem voorzien van originele Zyxel firmware (V1.00(AACC3))

Dag bbspike,

Bedankt voor je heldere uitleg. Het is mij ook gelukt om de originele firmware te plaatsen. Deze lijkt nagenoeg op de firmware van mijn Zyxel P-2612HNU-F1. Inderdaad zeer stabiel.

De eerste resultaten zijn zeer bemoedigend. Aansluiten en alles werkt vooralsnog direct. Over een aantal dagen zal ik verslag uitbrengen.
Reputatie 8
Badge +16
@Verweij:

Weet jij wat voor aansluiting je hebt? (ADSL/VDSL/VVDSL?)
Badge
Weet jij wat voor aansluiting je hebt? (ADSL/VDSL/VVDSL?)

ADSL. Vanwaar de vraag?
Reputatie 8
Badge +16
Ik stelde de vraag omdat ik na de firmware aanpassing een onbruikbaar modem heb (voor VVDSL).

En ik ben benieuwd of iemand anders dit wèl werkend heeft gekregen (dus met de Zyxel firmware op een Telfort VVDSL-lijn).
Badge
Ik stelde de vraag omdat ik na de firmware aanpassing een onbruikbaar modem heb (voor VVDSL).

Franzki, is het geen kwestie van een nieuwe 'WAN Inteface' aanmaken onder 'Network Setting -> Broadband'? Hier staan natuurlijk alleen de drie standaard interfaces EtherWAN, ADSL en VDSL.
Reputatie 8
Badge +16
Ik had zelf inderdaad ook aan zoiets gedacht... maar ik heb totaal geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg... ik kan hooguit proberen om iets "na te bouwen" vanuit een werkende Zyxel.
Ik had zelf inderdaad ook aan zoiets gedacht... maar ik heb totaal geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg... ik kan hooguit proberen om iets "na te bouwen" vanuit een werkende Zyxel.

Is het niet mogelijk om de settings van een origineel modem op te slaan en vervolgens te importeren in een unbranded modem?

Reageer