SSID 'More AP' wordt niet weergegeven

• 30 maart 2013
  • 25 reacties
  • 10519 keer bekeken

Badge
Onlangs heb ik firmware V3.11(TUE.5)-2_20130307 ontvangen.

Sindsdien wordt de SSID van het tweede wireless access point niet goed weergegeven. Ik heb als SSID 'Gast1' ingesteld. In Windows 7 wordt deze als 'RT3062AP2' weergegeven. Heeft iemand anders dezelfde ervaring?

25 reacties

Badge +1
Ik gebruik zelf ook een tweede AP maar hier werkt het goed.

Kan je wel een verbinding aanleggen via je tweede AP (RT3062AP2)??
Het lijkt overigens wel een omgekeerde postcode 3062RT AP2 (Access Point 2).
Reputatie 8
Badge +16
Als je inlog op je modem, dan kan je toch zelf de naam weer aanpassen naar Gast1, heb je dat ook gedaan?
Badge
@ Dorus,

Ja, ik kan er gewoon verbinding mee maken.

Het heeft overigens niets met mijn postcode te maken.
Badge
@ Tuut-Tuut,

Zoals gezged, ik heb als SSID 'Gast1' ingesteld.

Het grappige is dat ik nu nog eens controleer hoe het tweede wireless access point wordt weergegeven. Hij heet nu 'Gast1'. Kennelijk had de router enige tijd nodig om de juiste naam uit te zenden.
Badge
Sindsdien wordt de SSID van het tweede wireless access point niet goed weergegeven. Ik heb als SSID 'Gast1' ingesteld. In Windows 7 wordt deze als 'RT3062AP2' weergegeven. Heeft iemand anders dezelfde ervaring?

Zojuist opnieuw het tweede wireless access point aangezet. Wederom als SSID 'Gast1' ingesteld. Gebleken is dat de naam van het access point niet als zodanig wordt uitgezonden, maar dat 'RT3062AP2' wordt uitgezonden. Ook wordt de beveiliging (WPA2) niet aangezet.
Het is dus mogelijk om zonder wachtwoord te verbinden met 'RT3062AP2' terwijl deze in de webinterface aanstaat als 'Gast1' met WPA2-encryptie.
Heeft iemand van Telfort Support enig idee?
Badge
Kan iemand van Webcare of Development hierop eindelijk eens antwoorden? Ik stel gewoon een vraag en ik wil graag gewoon antwoord. Bij voorbaat dank.
Reputatie 8
Badge +10
Webcare is er maandag weer...
Zomaar een schot voor open doel, maar weet je zeker dat 'RT3062AP2' niet een onbeveiligd netwerkje van één van je buren is..?
Reputatie 8
Badge +17
Postcode en huisnummer? 3062AP huisnummer 2
Badge
@ Enterprise en Kees-Jan: ik had jullie als Telfort Toppers iets hoger ingeschat. Ten eerste eerste zelf even proberen, dan zul je het zien. Ten tweede, denken jullie niet dat het gedeelte "...AP2" staat voor Acces Point 2.
Reputatie 8
Badge +10
Ten eerste eerste zelf even proberen, dan zul je het zien.

Er valt voor mij niks te proberen, ik kan de fout die jij beschrijft niet reproduceren.
Mijn 2e wifi-accespoint heet 'Telfort Gast' en die naam heb ik ook gegeven.
AP2 zou inderdaad voor 'acces point 2' kunnen staan maar die kan je buurman ook hebben, toch..?
Ik zie hier bij mij in de buurt wel meer 'gast-accounts' rondzwerven.
Reputatie 8
Badge +17
@ Enterprise en Kees-Jan: ik had jullie als Telfort Toppers iets hoger ingeschat. Ten eerste eerste zelf even proberen, dan zul je het zien. Ten tweede, denken jullie niet dat het gedeelte "...AP2" staat voor Acces Point 2.
Ik had jou als forum gebruiker hoger ingeschat. Ten eerste héb ik het zelf geprobeerd (uiteraard) en geconstateerd dat mijn modem de 2e AccessPoint SSID goed uitzend. Ten tweede, denk ik niet dat "...AP2" staat voor Access Point 2.

RT3062AP2: 'RT' -> Rotterdam; 3062AP is een postcode in Rotterdam; 2 huisnummer?

maar goed,
  1. wordt bij jouw modem de 1e SSID op hetzelfde kanaal uitgezonden als het 2e SSID (bij jou dus 'RT3062AP2')?
  2. Als je de modem UIT zet is het SSID 'RT3062AP2' dan ook weg?
  3. woon jij in Rotterdam?
Reputatie 8
Badge +16
Ook ik heb een test gedaan en kan dit verschijnsel niet reproduceren.
Wil echter graag wel alle stappen goed doorlopen dus post eens stap voor stap de handelingen die je doet om het 2e AP te activeren.
Reputatie 8
Badge +10

1. woon jij in Rotterdam?

Mogelijk, maar 3062AP is geen bestaande postcode.
3062 is wel een postcodegebied in Rotterdam Kralingen maar de lettercombinatie AP bestaat niet.
Badge
Ik had jou als forum gebruiker hoger ingeschat. Ten eerste héb ik het zelf geprobeerd (uiteraard) en geconstateerd dat mijn modem de 2e AccessPoint SSID goed uitzend. Ten tweede, denk ik niet dat "...AP2" staat voor Access Point 2.

RT3062AP2: 'RT' -> Rotterdam; 3062AP is een postcode in Rotterdam; 2 huisnummer?

maar goed,
  1. wordt bij jouw modem de 1e SSID op hetzelfde kanaal uitgezonden als het 2e SSID (bij jou dus 'RT3062AP2')?
  2. Als je de modem UIT zet is het SSID 'RT3062AP2' dan ook weg?
  3. woon jij in Rotterdam?

Kees-Jan,

De antwoorden op je vragen:

1. Dat weet ik niet omdat je onder 'Wireless' enkel in het tabblad 'General' de 'Channel Selection' kunt instellen. In het tabblad 'More AP' kun je dat niet.
2. Ja, als het modem uit is dan is zowel mijn eerste als mijn tweede access point weg.
3. Nee, in Den Bosch.

Op verzoek van Tuut-Tuut nogmaals alle stappen:

In het tabblad 'More AP':
- 'Wireless Network NameSSID': "Gast1"
- 'Enable Wireless LAN': aan
- 'Configure as isolated Guest WLAN': aan
- 'Hide SSID': uit
- 'Intra-BSS Traffic Blocking': aan
- 'Security Mode': WPA2-PSK

Gebleken is dat de naam van het access point niet als zodanig wordt uitgezonden, maar dat 'RT3062AP2' wordt uitgezonden. Ook wordt de beveiliging (WPA2) niet aangezet.
Het is dus mogelijk om zonder wachtwoord te verbinden met 'RT3062AP2' terwijl deze in de webinterface aanstaat als 'Gast1' met WPA2-encryptie.

Na enige tijd wordt het tweede wireless access point wel goed weergegeven. Hij heet nu 'Gast1' en de beveiliging is aangezet. Kennelijk heeft de router enige tijd nodig om de juiste naam uit te zenden.
Reputatie 8
Badge +16
Geprobeerd met de beschreven stappen het te reproduceren echter is me dit niet gelukt. Netwerk komt gewoon netjes met juiste naam en security is gewoon aan
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb het Gast-WLan op WEP-encryptie staan omdat dan de in te voeren key uit 5 karakters mag bestaan (handig voor de visite zo'n korte naam).
Aangezien dit AP geen toegang geeft tot de rest van het lokale netwerk lijkt me dit vooralsnog veilig genoeg.

Dus probeer het eens met WEP...
Badge
Geprobeerd met de beschreven stappen het te reproduceren echter is me dit niet gelukt. Netwerk komt gewoon netjes met juiste naam en security is gewoon aan

@ Tuut-Tuut, Enterprise en Kees-Jan: Bedankt voor het meedenken. Het lost mijn probleem helaas niet op.

Ik ben benieuwd of Telfort Support nog een keer reageert op deze en enkele andere van mijn vragen?
Reputatie 8
Badge +10

@ Tuut-Tuut, Enterprise en Kees-Jan: Bedankt voor het meedenken. Het lost mijn probleem helaas niet op.

Ik ben benieuwd of Telfort Support nog een keer reageert op deze en enkele andere van mijn vragen?

Graag gedaan ;)
En bij een niet goed werkend, niet goed configureerbaar en dus onbetrouwbaar wireless accespoint hoor je dus een nieuwe modem te krijgen, lijkt me zo...
Reputatie 1
Badge
Bij mij gebeurd met fw V3.11(TUE.5)-2_20130307 precies hetzelde. De gekozen SSID wordt niet weergegeven. Meestal wordt er helemaal niets weer gegeven, maar als dat wel gebeurd dan gebeurd het maar liefst 3x met genoemde naam, met als afwijking daarin dan AP2 AP3 AP4. Bizar genoeg heb ik dan maar 1 extra gast netwerk geactiveerd. Alle zijn dan onbeveiligd in tegenstelling tot de gekozen WPA2 encryptie en ze zijn daadwerkelijk te gebruiken zonder opgaaf van een sleutel.

Opnieuw opstarten biedt geen oplossing. Ik heb het extra AP maar weer uitgezet en laat heel de familie en kennissenkring daarom noodgedwongen op het gewone AP inloggen. In principe kan iedereen daardoor overal bij. Daarom heb heb ik nu alles maar intern geblocked met wachtwoorden in de gebruikersaccounts.

Wellicht toch een bug in de firmware of een niet geheel goed verwerkte update naar V3.11(TUE.5)-2_20130307?

Gr,
Patrick.
Reputatie 8
Badge +17
Bij mij gebeurd met fw V3.11(TUE.5)-2_20130307 precies hetzelde. De gekozen SSID wordt niet weergegeven. Meestal wordt er helemaal niets weer gegeven, maar als dat wel gebeurd dan gebeurd het maar liefst 3x met genoemde naam, met als afwijking daarin dan AP2 AP3 AP4. Bizar genoeg heb ik dan maar 1 extra gast netwerk geactiveerd. Alle zijn dan onbeveiligd in tegenstelling tot de gekozen WPA2 encryptie en ze zijn daadwerkelijk te gebruiken zonder opgaaf van een sleutel.

Opnieuw opstarten biedt geen oplossing. Ik heb het extra AP maar weer uitgezet en laat heel de familie en kennissenkring daarom noodgedwongen op het gewone AP inloggen. In principe kan iedereen daardoor overal bij. Daarom heb heb ik nu alles maar intern geblocked met wachtwoorden in de gebruikersaccounts.

Wellicht toch een bug in de firmware of een niet geheel goed verwerkte update naar V3.11(TUE.5)-2_20130307?

Gr,
Patrick.
De symptomen die je beschrijft zijn dus niet precies hetzelfde!
Je kan beter een eigen topic aanmaken, hier: https://forum.telfort.nl/newthread.php?do=newthread&f=280
Reputatie 1
Badge
Mijn probleem is WEL hetzelfde en anders toch wel direct aan elkaar gerelateerd. Hier kan ik de situtatie van de topicstarter namelijk probleemloos nabootsen doordat ik exact hetzelfde ervaar en regelmatig nog iets meer.

Ik heb bij testen ervaren dat er 1 netwerk met dezelfde vreemde (door jullie inmiddels 'postcode ssid RT3062AP2: 'RT'' gedoopte) SSID verschijnt als bij de topicstarter. Ik heb hetzelfde probleem m.b.t. de niet geactiveerde beveiliging terwijl deze aanstaat. Dit netwerk kan dan gewoon gebruikt worden zonder opgaaf van een beveiligingssleutel.

Als extra bug ontstaat er bij mij nog het fenomeen, dat regelmatig na in en uit schakelen van 1 extra gast AP zelfs alle te activeren extra AP actief worden i.p.v. 1.
Ik begrijp de suggestie wel enigszins om er dan een eigen nieuw topic over te gaan starten, maar de problemen van de topicstarter en bij bij mij zijn direct aan elkaar gerelateerd, daar hoef je echt niet voor te hebben gestudeerd. Voor een logisch overzicht (ook voor degene die informatie zoeken m.b.t dit probleem) zou ik dit dus even bij elkaar houden in hetzelfde draadje.
Badge
Mijn probleem is WEL hetzelfde en anders toch wel direct aan elkaar gerelateerd. Hier kan ik de situtatie van de topicstarter namelijk probleemloos nabootsen doordat ik exact hetzelfde ervaar en regelmatig nog iets meer.

espada, ik ben het met je eens dat het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met elkaar te maken heeft.

Te meer omdat er bij jou vier Access Points worden weergegeven. Standaard is de ZyXEL P-2812HNU-H1 uitgerust met vier Access Points. Dit is in de Telfort-firmware initieel teruggebracht tot een Access Point en onlangs uitgebreid met een extra. Kennelijk heeft Telfort deze aanpassing alleen doorgevoerd in de gebruikersinterface en niet in de onderliggende software, getuige het feit dat het backupbestand 'Config.rom', dat feitelijk een XML-bestand is, onder 'WLANConfiguration' laat zien dat er "ruimte" is voor vier Access Points.

Het gedrag dat jij beschrijft lijkt erg op wat ik heb ervaren bij het opstarten van een ZyXEL P-2612HNU-F1, die ik hiervoor enige tijd heb gehad.

Kortom, het lijkt me dat Telfort aan zet is.
Bij mij gebeurd ook hetzelfde met een P-2812HNU-F1 (firmware V3.11(TUE.5)-2_20130307).

Mijn Guest WLan was OK tot een tijdje geleden. Heb net getest, maar ook ik heb het probleem.

Als ik bij 'More AP' een vinkje zet bij 'Enable Wireless Lan' dan komt er een AP tevoorschijn met als SSID RT3062AP2. De SSID zou echter 'test' moeten zijn.
Als ik een vinkje zet bij ' Configure as Isolated Guest WLAN' dan is de hele SSID verdwenen!! (Hide SSID is NIET aangevinkt).
Badge
Bij mij gebeurd ook hetzelfde met een P-2812HNU-F1 (firmware V3.11(TUE.5)-2_20130307).

Mijn Guest WLan was OK tot een tijdje geleden. Heb net getest, maar ook ik heb het probleem.

Als ik bij 'More AP' een vinkje zet bij 'Enable Wireless Lan' dan komt er een AP tevoorschijn met als SSID RT3062AP2. De SSID zou echter 'test' moeten zijn.
Als ik een vinkje zet bij ' Configure as Isolated Guest WLAN' dan is de hele SSID verdwenen!! (Hide SSID is NIET aangevinkt).

Hoi SSID (grappige nickname in dit geval),

Goed om te vernemen dat espada en ik niet de enigen zijn die dit probleem hebben. Even een check: je woont toch niet in Rotterdam? (-;

Zonder gekheid: Beste Telfort Support of Webcare, ik denk toch echt dat jullie aan zet zijn. Kondigen jullie de nieuwe firmware dan ook s.v.p. even aan (https://forum.telfort.nl/zyxel-firmware-280/nieuwe-firmware-voortaan-aankondigen-32973/)?
Goedemiddag,

Ik ervaar sinds vandaag eenzelfde probleem, gelukkig heb ik het wel snel en vrij eenvoudig op kunnen lossen.

WLAN via de Zyxel P-2812HNU-F1 gebruik ik überhaupt niet, dat loopt allemaal via een Apple Time Capsule nieuwste generatie. Deze Time Capsule kreeg vandaag geen internet meer door terwijl er niet aan de instellingen gerommeld is. Reboot van Time Capsule haalde niets uit, softwarematige reboot van de Zyxel heeft het probleem wel opgelost. Echter was ik vanaf dat moment ook de eigenaar van een nieuw, onbeveiligd WiFi netwerk met de naam RT3062AP2.

Voor alle duidelijkheid heb ik WLAN op de Zyxel compleet uitgeschakeld, wanneer ik verbinding maak met SSID RT3062AP2 kom ik netjes uit bij de Zyxel, een IP scan toont ook exact al mijn apparaten op het netwerk (en nu inmiddels ook de buurman). Het gaat dus wel degelijk om een netwerk afkomstig uit de Zyxel. Deze draait firmware V3.11(TUE.5)-2_20130307.

Reboot haalde niets uit, reset heb ik me nog niet aan gewaagd en bleek ook niet nodig. Het vreemde is dat WLAN is uitgeschakeld, echter brandde het WLAN lampje op de Zyxel wel en werd er dus inderdaad dit vreemde netwerk uitgezonden. Ik heb de fysieke knop op de Zyxel voor in/uitschakelen WLAN ingedrukt, WiFi werd toen geactiveerd en naast RT3062AP2 kreeg ik een eerder geconfigureerd privé netwerk erbij. Vervolgens heb ik de knop weer ingedrukt om WLAN uit te schakelen, op dat moment verdwenen zowel mijn privé netwerk als RT3062AP2.

Wellicht dat een nieuwe software reboot het probleem weer doet terugkomen, dat heb ik niet getest. Ik weet nu in ieder geval wel hoe het op te lossen. Ik hoop dat iemand hier nog wat aan heeft.

Reageer