vraag

Snelheid wordt niet gehaald, bij KPN wel!

• 19 augustus 2014
  • 82 reacties
  • 2285 keer bekeken

ik heb voordat ik telfort nam uitgelegen dat ik min. 48 mb download en 4.5 upload (voor mij hobby die hier om vraagt)
oh geen probleem meneer roept telfort want wij kunnen 50 download en 5 upload via ons vdsl.
nu is er opgeleverd kom maar aan de 36 mb download en op dit moment 3.15 upload.
ik heb ook gehoort dat ze me dit moment dsl leveren en dat vdsl nog aangevraagt moet worden bij kpn. (dit blijk ook bij metingen die ik zelf kan meten)
hebben meer mensen hier last van wil ik het gaarne horen want telfort zeg het wel doodleuk maar nu kan ik volgens hun niet de contract met ze stop zetten.
dus niet krijgen wat ze wel beloofd hebben en niet weg mogen.
ik weet wel dat ik het wel kan doen maar ik heb hun een tijd van 3 weken gegeven om het goed te zetten.
nu 2 weken later geen verbetering en hoor ik niet hoe de stand van zaken is.
ik wil nu bij ze weg en samen staan we sterker. ik kan al 2 weken me hobby niet meer voort zetten. dus heeft u de zelfde klachten als ik laat het me weten via deze form.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

82 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Hoi dextro, welkom op het forum.

Allereerst ben ik benieuwd naar je hobby die specifiek de door jou genoemde snelheden vereist.
Ik heb ook nogal wat hobby's via internet maar met mijn 26 Mbps down en 2.5 up verbinding duren deze dan alleen een paar seconden of minuten langer dan met een snellere verbinding, afhankelijk van wat ik op dat moment doe.

Welke snelheid is volgens deze postcodecheck haalbaar op jouw adres..?

Als Telfort jou echter 50/5 heeft gegarandeerd dan zou je dit gewoon moeten krijgen, zij kunnen ook precies zien welke snelheden haalbaar zijn op jouw adres.
Met 36 Mbps heb je overigens wél VDSL want met ADSL zijn de maximum haalbare snelheden ca. 20 mbps down en 1 Mbps up.
Het is wel mogelijk dat je verbinding binnenkort beschikt over VVDSL (VDSL met vectoring) en dan ga je die 50/5 makkelijk halen.
hallo forum topper
toe gezegt is 50/5 via een brief 48 min.
mijn hobby is internet radio bergeleiding zoals meerdere jukebox vanuit mijn studio aan huis.
dat is dus live muziek draaien voor meerdere radio stations en daarbij ook uitwisselen van van mp3's en maken van meerdere website's.
volgens mij metingen word er steeds gezeg dsl en vdsl en telfort geef het ook toe dat er op dit moment geen vdsl beschikbaar is.
de nieuwe systeem waar u over heeft is in gouda nog niet actief en als die actief word is het niet in mijn wijk.
vriendelijk groet f.moret
Reputatie 8
Badge +10
[...]
volgens mij metingen word er steeds gezeg dsl en vdsl en telfort geef het ook toe dat er op dit moment geen vdsl beschikbaar is.

Maar je hébt VDSL aangezien je zelf zegt dat je 36 Mbps downloadsnelheid haalt.

Nogmaals, doe deze beschikbaarheidscheck eens, maak er een afbeelding van en post deze hier eens in je volgende reactie.
hier komt die dan
Reputatie 8
Badge +10
En wat geeft Telfort zelf op als haalbare snelheid volgens hun eigen postcodecheck..?

Sinds wanneer heb je dit abonnement..?
Het kan zijn dat de verbinding nog aan het intrainen is en de maximum snelheid binnen 7 dagen gehaald wordt.
hier beeld van haalbaar heid ik heb het nu 2 weken
Reputatie 8
Badge +10
hier beeld van haalbaar heid ik heb het nu 2 weken

Na twee weken zou je verbinding inmiddels de volle snelheid moeten hebben.
Ik denk dat je de aansluitingen binnenshuis eens moet nakijken.

De volgende vragen zijn dan belangrijk:

Welke modem (merk en type) heb je?
Wat voor type ISRA-punt heb je (meterkast of woonkamer)?
Hoe is de modem daarop aangesloten (met korte kabel?).
Hoe test je je snelheid, bedraad of draadloos..?
Welke snelheid geeft het modem aan op de statuspagina?
kijk je kan een hoop vragen stellen maar vind het nog al wat.
natuurl de v8 modum die mee geleverd is daar telfoort.
woonkmer.
met korte kabel
op vele manieren speedtest maar ik kijk ook op mijn computer netwerk taak beheer.
test is bedraad
en modum kan ik niet in want ik weet de ip nr niet en wachtwoord om erin te komen.
Reputatie 8
Badge +10
kijk je kan een hoop vragen stellen maar vind het nog al wat.

Ik neem aan dat je naar dit forum bent gekomen om je probleem opgelost te krijgen..?
Dan zal je zelf ook de gevraagde medewerking moeten geven, als ik het niet vraag dan doet Telfort dat wel maar dan gaat het waarschijnlijk allemaal wat langer duren.

woonkmer.
met korte kabel

Is dit het officiële ISRA-punt (KPN invoerkabel) of een aftakking van het ISRA-punt in de meterkast..?
Heb je daar al gekeken?

en modum kan ik niet in want ik weet de ip nr niet en wachtwoord om erin te komen.

Klik op http://192.168.2.254 en tik als wachtwoord 1234 in.
Op onderstaande afbeelding staat de nodige informatie, wellicht kan je hier ook een print van maken en hier posten..?

B.v.d.
dankjewel ben inmiddels in de modum.
hier de uitslag
ik vind het raar hiervoor zat ik bij kpn met snelheden van 50.6/5.7 dus moet wel haalbaar zijn.
plus de zelfde kabels en de zelfde soort modum.
ik heb niks veranderd alleen de modum omgewisseld dus zelfde kabels zelfde plek en alles precies het zelfde aangesloten.
Reputatie 8
Badge +10

ik vind het raar hiervoor zat ik bij kpn met snelheden van 50.6/5.7 dus moet wel haalbaar zijn.
plus de zelfde kabels en de zelfde soort modum.
ik heb niks veranderd alleen de modum omgewisseld dus zelfde kabels zelfde plek en alles precies het zelfde aangesloten.

Mee eens, en daarom moeten we ook uitzoeken hoe dit komt...;)
De Experiabox is wel dezelfde als van KPN maar wel met andere firmware, en hiermee zijn wat problemen gemeld onder andere over de lagere snelheid.
Dat zou dus de oorzaak kunnen zijn.

[Edit: ik vergis me, dit firmwareprobleem betreft de ZyXEL modem, de oorzaak zal daar dus niet gezocht moeten worden.]

Ik zou ook graag nog je attainable (maximaal haalbare) snelheid willen weten.
Ga in de modem eens naar Status/xDSL Status (zie mijn afbeelding) en laat even weten wat deze attainable is (down en up).
a.u.b.
de status bestaat uit 2 beelden omdat die niet op 1 printscreen past.
Reputatie 8
Badge +10
Oke bedankt.
Er zit dus duidelijk iets niet goed, je verbinding presteert onder dezelfde omstandigheden qua aansluitingen e.d. beduidend minder dan toen deze op een KPN verbinding zat.
Met de gegevens die je nu hebt gepost kan Telfort webcare (overdag hier op het forum aanwezig) snel een conclusie trekken over de te volgen stappen.

Je hebt nu het voorwerk al gedaan en dat was ook de reden van al mijn vragen die Telfort anders ook had gesteld.
Telfort webcare leest mee en zij zullen ongetwijfeld reageren op je hulpvraag.
jij ook bedankt voor proberen te helpen en ja ik wacht het wel weer af.
morgen (vandaag) ga ik ze maar weer eens bellen ze hebben nog 1 week en dan als het niet goed is ga ik maar weer naar kpn terug. ook al lopen ze te drijgen de om niet kosteloos op te zeggen. dan zien we elkaar wel bij de rechter. en ik weet zeker als ik dit laat zien dat ik de zaak wint. want is in strijd met de afspraak die we zijn aangegaan.
Ps ik denk dat ik weet hoe het komt.
omdat ik niet in de dichtbij zijnde centrale zit elke whios geef aan dat ik in spijkernisse zit en niet in gouda dus leg aan de afstand.
Reputatie 8
Badge +10
jij ook bedankt voor proberen te helpen en ja ik wacht het wel weer af.
morgen (vandaag) ga ik ze maar weer eens bellen ze hebben nog 1 week

Morgen weer naar de helpdesk bellen heeft nu geen zin meer, ik weet zeker dat webcare dit sneller oplost nu ze van jou alle bovenstaande waardes en informatie hebben.
Zoals ik al zei, zij lezen altijd mee en gaan dit zo snel mogelijk voor je oplossen.
Reputatie 8
Badge +10
Ps ik denk dat ik weet hoe het komt.
omdat ik niet in de dichtbij zijnde centrale zit elke whios geef aan dat ik in spijkernisse zit en niet in gouda dus leg aan de afstand.

Haha, dat ken ik... maar klopt dus niet.
Ik woon toevallig in Spijkenisse en als ik mijn IP-adres bij Whois opvraag krijg ik het dichstbijzijnde Telfort knooppunt in Utrecht te zien.
Aan die gegevens kan je dus geen waarde hechten, je zit gewoon nog op dezelfde (wijk)centrale of straatkast aangesloten als bij KPN voorheen.
Ze gaan je verbinding echt niet naar Spijkenisse verhuizen als je in Gouda woont, bij die grote afstand is er sowiezo geen xDSL-verbinding mogelijk
als ik op de zelfde aansluiting zit is het helemaal raar want bij kpn zat ik op 160 meter van de centrale tussen kast lol staat hier tegenover.
Reputatie 8
Badge +10
als ik op de zelfde aansluiting zit is het helemaal raar want bij kpn zat ik op 160 meter van de centrale tussen kast lol staat hier tegenover.

Daar is niks raars aan toch..?
Daar zit je nu ook nog op maar ik vermoed dat er tijdens het overzetten van de verbinding iets niet helemaal goed is gegaan.
Als je inderdaad op 160 meter vanaf die kast (buitenringkast) zit dan zou je haalbare snelheid nog veel hoger moeten zijn.

De snelheid die je voorheen had bij KPN en nu bij Telfort moet krijgen wordt alleen maar beperkt door het abonnement van maximaal 50/5 Mbps.

Telfort webcare kan hier snel duidelijkheid over geven.
Reputatie 8
Badge +16
Overigens, ik zie dat je modem pas 2 dagen aan staat. Tijdens de eerste maand is het zinvol om het modem aan te laten staan en niet constant te resetten of uit te zetten. Op de achtergrond op het Telfort netwerk draait DLM (Dynamic Line Management) deze monitort jouw verbinding en haalt het maximale eruit. Wanneer jij te vaak je modem uit zet kan dit door het DLM proces worden gezien als een storing. Laat dus de komende weken je modem verder met rust.

Mogelijk kan Webcare kijken of een DLM reset zinvol is om het maximale uit je verbinding te halen.
Reputatie 4
Badge +3
@dextro,

Welkom op ons forum! :)

Ik heb je lijn onderzocht en kan zo de oorzaak niet vinden. Ik ontvang graag in een privébericht je mobiele nummer zodat er contact met je opgenomen wordt om de oorzaak te onderzoeken.

Henk
Overigens, ik zie dat je modem pas 2 dagen aan staat. Tijdens de eerste maand is het zinvol om het modem aan te laten staan en niet constant te resetten of uit te zetten. Op de achtergrond op het Telfort netwerk draait DLM (Dynamic Line Management) deze monitort jouw verbinding en haalt het maximale eruit. Wanneer jij te vaak je modem uit zet kan dit door het DLM proces worden gezien als een storing. Laat dus de komende weken je modem verder met rust.

Mogelijk kan Webcare kijken of een DLM reset zinvol is om het maximale uit je verbinding te halen.

sorry hoor doe ik niet zelf maar wij hebben in deze wijk allemaal wel eens een stroom storing dat kan oplopen van 1 sec tot 30 sec zijn ze ook mee bezig waar het in zit waarschijnlijk door een fabriek die ook stroom kan leveren aan het netwerk van de stroom er sneuvelen ook dikwijls computers en koffieset apparaten enz.
Reputatie 8
Badge +10
Overigens, ik zie dat je modem pas 2 dagen aan staat. Tijdens de eerste maand is het zinvol om het modem aan te laten staan en niet constant te resetten of uit te zetten.

Mee eens, maar voor zover ik weet duurt dit bij een nieuwe opgeleverde verbinding geen maand.
Deze wordt normaalgesproken na eerste aansluiting vanuit het startprofiel in de eerste nacht al opgeschakeld van 32/3 naar 42/4.
Blijft de verbinding stabiel dan gaat hij binnen 24 uur daarna al naar het maximum.
DLM gaat pas bij terugkerende instabiliteit over een steeds langere periode checken en bijstellen, tot aan een maand.

Bij een verbinding die via KPN voorheen zonder probleem 50/5 binnensjouwde lijkt me dit niet het geval.
Reputatie 8
Badge +16
Dat klopt Enterprise, echter de verbinding is al 2 weken opgeleverd dus is DLM eigenlijk klaar met het oplever traject. Dit betekend dat snelheidsverbetering via DLM nu langer duurt.
Reputatie 8
Badge +10
Dat klopt Enterprise, echter de verbinding is al 2 weken opgeleverd dus is DLM eigenlijk klaar met het oplever traject. Dit betekend dat snelheidsverbetering via DLM nu langer duurt.

Dan zou dit een gevolg moeten zijn van het veelvuldig verbreken van de verbinding door dextro, als hij de modem vanaf het moment van aansluiten met rust had gelaten dan zou hij nu inmiddels de 50/5 binnenkrijgen.
Tenzij er een kink in de kabel zit en de verbinding niet correct is opgeleverd.

P.S. ik zou dan toch ook een hogere attainable verwachten als het klopt dat de straatkast op 160 meter staat.