beantwoord

Snelheid valt de laatste weken tegen met Fritz, nu geen internet meer

Teejoow
Reputatie 1
  • Schrijft lekker mee
  • 21 reacties
Hallo allen,

Zoals de titel al zegt heb ik de laatste tijd een tegenvallende internetverbinding. Waar ik voorheen 35/7 had was het de laatste tijd 25/3 of zelfs 20/2. Ook wist de Fritz! mij te melden dat de verbinding geregeld om 02.45 's nachts even wegviel en dan weer terug kwam.

Ik waar al langer rond op dit forum, dus wist ik welke vragen ik kon verwachten als ik hierover zou klagen. Dus bij deze:

Wat haal je volgens fourstack?
-32 mbit. Wacht, nee. Dat is nu 28 mbit geworden?! Wat is hier gebeurd??

Heb je het telefoonkabeltje vervangen?
-Ja! Er zat echt een meterslang kabeltje tussen, nu een kabel van minder dan een meter.

Wij ondersteunen geen Fritz! Kan je het originele Telfort modem weer aansluiten?
-Heb ik gedaan! En nu doet mijn internet het helemaal niet meer! Niet op de Fritz! noch op de Arcadyan. Geen verbetering dus.

Voor zover ik kan zien krijg ik wel een IP en de DNS server 172.31.255.198 is zelfs te pingen maar internetten? Nope.

Ik laat de arcdyan maar even aangesloten voor nu, omdat het nu toch om het even is welk non-functionerend modem ik eraan heb hangen.

Mijn vragen voor jullie:
-Ik weet 100% zeker dat op Fourstack een hogere snelheid heeft gestaan voor mijn adres. Wat is hier gebeurd?
-Mag ik mijn werkende internet weer terug? Liefst via de Fritz!
icon

Beste antwoord door Stephen - Telfort 4 april 2017, 13:58

Bedankt voor jouw gegevens Teejow! Ik heb het een en ander voor je uitgezocht.
Op jouw adres garanderen wij nu een snelheid van 28 Mb/s. Dit kan wellicht hoger zijn geweest in het verleden en heeft te maken met de capaciteit in de wijkcentrale.
Ik heb je snelheid gemeten en zie dat het modem nu een snelheid van 25 Mb/s haalt. In de praktijk kan het modem vaak een hogere snelheid halen dan wij garanderen. Je kan het Arcadyan modem dus de tijd geven om een hogere snelheid te halen of weer je Fritzbox aansluiten waarmee je vermoedelijk ook een hogere snelheid kunt halen. Heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd?

Bekijk reactie

11 reacties

Babylonia
Reputatie 4
Teejoow schreef:

Mijn vragen voor jullie:
-Ik weet 100% zeker dat op Fourstack een hogere snelheid heeft gestaan voor mijn adres. Wat is hier gebeurd?

Ik zie het in zijn algemeenheid ook bij adressen waar ikzelf wel eens kom en van tijd tot tijd controleer.

De beschikbare bandbreedte wordt door meer mensen gedeeld. Door de tijd heen is er een toename in de hoeveelheid data wat mensen downloaden. Dat is altijd al zo geweest zolang internet bestaat. Door de toename van datagebruik zakt dus de algemene snelheid wat er nog mogelijk is.

Als het dan "te laag wordt" moet het met nieuwe technieken dan weer naar een hoger plan worden bijgestuurd. Waarna het hele riedeltje weer opnieuw begint.

Andersom heb ik het zelf ook meegemaakt.
Binnen de wijk kwam mijn straat zowat het laatste aan de beurt voor de aansluiting met "glasvezel".
Elders ging een aandeel van de gebruikers al eerder over van ADSL naar glasvezel. Omdat het ADSL netwerk meer en meer werd "ontlast", steeg daarbij de snelheid bij ADSL wat er nog voor mij overbleef.
Teejoow
Reputatie 1
Wat betreft fourstack aangaat helder antwoord! Dank!

Kleine update: internet doet het inmiddels weer. Gezien de Telfort site zelfs op mijn mobiel (4G) kuren vertoont krijg ik de indruk dat de hickup wellicht aan de kant van Telfort zat.

Ik denk dat ik het Telfort modem er nog 1 of 2 dagen tussen laat hangen maar als de snelheid dan nog niet verbetert gaat ie weer terug naar de kast.
Babylonia
Reputatie 4
Waar de laatste tijd relatief gezien ook nogal wat gebruikers melding van maken is het bij tijd en wijlen niet goed functioneren van de Telfort DSN-servers. Je zou in je (Fritz!box) modem/router alternatieve DNS-servers kunnen invullen van bijv. van "Open DNS" of "Google".

208.67.222.222 (Open DNS)
208.67.220.220 (Open DNS)
8.8.8.8 (Google)
8.8.4.4 (Google)
Teejoow
Reputatie 1
8.8.8.8 heb ik vanochtend ook even geprobeerd op mijn PC als DNS server. Mocht niet baten. Ik kreeg ook een compleet ander WAN IP. Toen het internet begin deze middag weer begon te werken had ik ook prompt mijn oude WAN IP weer terug. Dus alles werkt weer, hetzij nog steeds wat langzamer dan ik zou willen.
Babylonia
Reputatie 4
Vreemd dat je een ander WAN IP adres kreeg, met veranderen van de DNS-server?
Zijn twee zaken die helemaal los van elkaar staan.

(Overigens met veranderen van DNS-server bedoel ik gewoon als instelling in de router zelf).
Teejoow
Reputatie 1
Nee, het gewijzigde WAN IP was iets wat me gewoon opviel toen ik de boel aan het troubleshooten was. Toen de boel weer ging werken had ik weer mijn oude WAN IP terug.

Ik neem aan dat als je je DNS lokaal wijzigt en het niet werkt, het ook niet gaat werken als je het in je router wijzigt.

Mocht webcare dit topic nog lezen; laat maar even zitten. Internet werkt weer en als ik Babylonia's reactie (dank!) zo lees is de snelheid wat het is. Wel vind ik het typisch dat er bij xDSL dus eigenlijk geen absolute ondergrens is aan je snelheid en fourstack beweegt gewoon mee als het even druk wordt.
Babylonia
Reputatie 4
Hoe de gegevens in dat fourstack precies wordt samengesteld weet ik niet, maar het "lijkt" een combinatie te zijn van enerzijds technische gegevens achterliggend bekend vanuit KPN, in combinatie met een algoritme waar daadwerkelijke snelheden van gebruikers worden gemeten en wordt meegenomen in de resultaten wat als uitkomst wordt voorgeschoteld.

Indertijd met ADSL kreeg ik een snelheid te zien die ikzelf ook daadwerkelijk (ruim) kon halen op mijn adres (7 Mbps). Vreemd genoeg huisnummers een deur verder of aan de overkant bij de buren gaven indertijd toen een lager resultaat (6 Mbps). Maar ik had mijn netwerk ook zo optimaal mogelijk zelf geoptimaliseerd (met o.a. afgeschermde bekabeling waarbij die afscherming tevens was geaard).
Zoals aangehaald naar gelang meer gebruikers in de wijk naar glasvezel gingen, liep de werkelijke snelheid bij mij in een vrij kort tijdsbestek verder op ---> 8,5 - 9 - 10,5 Mbps, terwijl dat toen (nog) niet onder de fourstack gegevens was terug te vinden.

Nu een kleine 2 jaar verder, is er feitelijk geen "ADSL"-data meer actief van gebruikers die zijn overgestapt. De snelheid voor ADSL "koper" wordt daarbij in de fourstack gegevens nu erg laag aangegeven. Slechts 4 Mbps.

Echter even doorklikken met huisnummers geeft dan een vreemd beeld.
Nr 1 (ikzelf) ----> 4 Mbps
Nr 3 --------------> 4 Mbps
Nr 5 --------------> 6 Mbps
Schijnbaar nog iemand met de oude ADSL-verbinding???

Nr 7 --------------> 4 Mbps
Nr 9 --------------> 4 Mbps
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Hallo Teejow, wat vervelend dat je en trage internetverbinding ervaart. Ik ontvang graag je naam, adresgegevens en 06-nummer in een privébericht. Na ontvangst ben ik je dan verder van dienst.
JosJ
@Teejoow: Ik gebruik zelf ook een Fritzbox, en wel de 7390. Deze geeft echter sinds de recente versie update naar 6.83 (op 29 maart 2017) ook helemaal geen verbinding meer: na een minuutje op "training" geeft ie "no connection". Versie 6.53 gaf nog ongeveer 20/2 mbit. Welke fritzbox gebruik jij en op welke versie? Ik zou ook graag willen weten wat bij jou bij "seamless rate adaptation" aangegeven staat. Bij mijn 7390 met versie 6.53 staat dit namelijk op Off (upload) en Off (download). Met 6.83 kan ik dit dus nu niet testen. Ben namelijk aan het overwegen om een 7490 of 7590 te kopen als "seamless rate adaptation" daarop wel werkt (zoals bij de experiabox v8)
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Bedankt voor jouw gegevens Teejow! Ik heb het een en ander voor je uitgezocht.
Op jouw adres garanderen wij nu een snelheid van 28 Mb/s. Dit kan wellicht hoger zijn geweest in het verleden en heeft te maken met de capaciteit in de wijkcentrale.
Ik heb je snelheid gemeten en zie dat het modem nu een snelheid van 25 Mb/s haalt. In de praktijk kan het modem vaak een hogere snelheid halen dan wij garanderen. Je kan het Arcadyan modem dus de tijd geven om een hogere snelheid te halen of weer je Fritzbox aansluiten waarmee je vermoedelijk ook een hogere snelheid kunt halen. Heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd?
Teejoow
Reputatie 1
@Babylonia > Ik zie vergelijkbare dingen hier mbt fourstack. Nummer 47 haalt 32 mbit, 48 (ik) 28 mbit en 49 haalt weer 32 mbit. Dus het lijkt er inderdaad op dat je daadwerkelijk behaalde snelheden worden meegewogen (ik heb sterke vermoedens dat buren aan weerszijden gewoon Ziggo hebben)

@Stephen > Ik weet genoeg, dankjewel! De Fritz hangt er weer gewoon tussen, het is wat het is.

@Josj > Seamless rate adaptation, wat het ook moge zijn, staat bij mij uit. Zie onderstaand screenshot, alles wat je wou weten over mijn verbinding maar nooit durfde te vragen. Ik heb overigens een 3490 @ versie 06.83

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)