Snelheid plotseling lager

  • 9 april 2012
  • 8 reacties
  • 2186 keer bekeken

Sinds december heb ik Telfort Internet. Tot voor kort kon ik met 18 mbit/s downloaden. Deze snelheid kon ik ook terugvinden in het modem (ZyXel P-2601HN-F1) bij Interface Status. Sinds kort is de snelheid echter aanmerkelijk minder geworden. De downloadsnelheid is nu 12 mbit/s. Bij Interface Status is dat ook te zien:

Interface Status Rate
ADSL WAN Up 11999/1030 kbps


Er is niets veranderd aan de hardware, bekabeling of software. Het modem heb ik al gereset, maar de snelheid blijft 12 mbit/s.

Hoe kan dit? Ik vind het zo raar dat de snelheid plotseling afneemt!

8 reacties

Ik zie inderdaad meer topics met deze sympthomen. Hopelijk wordt dit snel opgelost!
Badge
Ik denk dat er problemen zijn bij Telfort maar Webcare houdt zich stil daarover, Webcare reageert wel op berichten zie ik maar niet op berichten waarop de snelheid lager wordt.

Ik heb momenteel ook zo,n topic lopen.

Bij mij niets veranderd aan modem, bekabeling, plaats modem enz....maar sinds afgelopen weekend rap mindere internetsnelheden en haperende televisie af en toe.

Daarvoor heeft alles uitstekend gewerkt.
Ik merk dat mijn internet plotseling heel langzaam is geworden, in de logs is dit te zien:

39 Apr 19 21:36:34 info NTP new time: April 19 21:36:36
40 Apr 20 02:58:20 info DSL up down log: DSL down.
41 Apr 20 02:59:15 info DSL up down log: DSL up. Upstream 1028 kbps Downstream 14030 kbps, ADSL Type is ADSL_2plus .
42 Apr 20 03:04:22 info DSL up down log: DSL down.
43 Apr 20 03:05:17 info DSL up down log: DSL up. Upstream 915 kbps Downstream 9428 kbps, ADSL Type is ADSL_2plus .
44 Apr 20 03:49:40 info DSL up down log: DSL down.
45 Apr 20 03:50:33 info DSL up down log: DSL up. Upstream 903 kbps Downstream 8269 kbps, ADSL Type is ADSL_2plus .


De laatste verandering in snelheid was op 11 april.

11 Apr 12 02:29:40 info DSL up down log: DSL up. Upstream 1028 kbps Downstream 17020 kbps, ADSL Type is ADSL_2plus .

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik verander dus niets (ik was nieteens thuis toen dit gebeurde) en het is dagenlang dezelfde snelheid gebleven... Iemand van Webcare die hier misschien uitsluitsel over kan geven?
Gisterenavond viel de verbinding ook weer een minuutje weg. Kan dit er op duiden dat er toch problemen zijn met bekabeling? In de logs is dit te zien:


6 Apr 10 21:36:09 info NTP new time: April 10 21:36:12
7 Apr 10 21:44:21 info DSL up down log: DSL down.
8 Apr 10 21:45:17 info DSL up down log: DSL up. Upstream 1030 kbps Downstream 15006 kbps, ADSL Type is ADSL_2plus .
De bekabeling is nieuw (door Telfort geleverd in december). Desondanks heb ik de RJ11 kabel met een kabeltester getest en die geeft geen problemen aan. De kabel is 50 cm lang en rond, dus naar mijn idee prima geschikt voor het stukje van het ISRA-punt naar het modem.

Opvallend is dat de snelheid vannacht omhoog is gegaan:

4 Apr 10 02:35:45 info DSL up down log: DSL down.
5 Apr 10 02:36:45 info DSL up down log: DSL up. Upstream 1030 kbps Downstream 15006 kbps, ADSL Type is ADSL_2plus .
Reputatie 8
Badge +16
Twee spontane herstarts per week kan nèt genoeg zijn om DLM (Dynamic Line Management) te laten denken dat de snelheid omlaag moet.



Advies is toch om een keer te controleren of de bekabeling tussen modem en isra-punt helemaal in orde is.
Het valt me wel op dat de verbinding soms (hooguit twee keer per week, meestal 's nachts) even wegvalt. Dit duurt niet langer dan twee minuten.

Het modem resetten of uitschakelen doe ik eigenlijk nooit. Zolang alles werkt, blijf ik van routers en modems af 🙂
Reputatie 8
Badge +16
Als je het modem regelmatig reset, uitschakelt of op een andere manier de verbinding verbreekt, kan dit gezien worden als een verstoring... vervolgens wordt de snelheid door DLM lager gezet.



Heb je ook last van een wegvallende internetverbinding?

Reageer