Snelheid halvering Telfort 30 megabit internetverbinding??

• 17 september 2015
  • 27 reacties
  • 29805 keer bekeken

Beste Telfort,
Tot ongeveer 2 maanden geleden konden wij thuis genieten van een goed werkende Telfort 30 megabit verbinding.
Echter viel het ons op dat downloaden uit de nieuwsgroepen de laatste 2 maanden aanzienlijk langzamer ging dan dat we gewend waren.
Eerst dachten we het ligt aan de usenet server, maar daar bleek niets aan de hand.
Toen maar eens in de webconfigurator van de Experiabox v8 gekeken en daar viel op dat de download plots 16095 kbps geworden is. Voorheen was dit ruim 30000kbps! Aan bekabeling of instellingen is niets gewijzigd.
Modem gereset en weer geconfigureerd: geen verandering helaas.
Nagekeken op www.telfort.nl en daar viel mij op dat er nu plots op mijn adres slechts max 24Mbit internet te krijgen is, terwijl voorheen dit 30Mbit was.:@
Kijken op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/ leert ons echter dat op ons adres technisch 50Mbit leverbaar moet zijn. (zie screenshot) en later dit jaar 100Mbit!:D
We betalen overigens wel gewoon voor 30Mbit, niet voor 17Mbit.
Wat is hier aan de hand?
De meeste providers verhogen na verloop van tijd de snelheid toch?

Zie screenshot status DSL

Telfort, we horen graag een oplossing.

27 reacties

Badge +1
Die 50MB word enkel geleverd via Pair-Bonding.
Heel simpel gezegd wil dit zeggen dat je in plaats van momenteel vanaf buitenaf aangesloten word met 2 aderparen, dat met 4 gebeurd.
Naar mijn weten kan je pair-bonding alleen verkrijgen via KPN, volgens mij is dat ook iets duurder dan een aansluiting met 2 aderparen.

Maar, 17MB ten opzichte van 24MB moet wel wat aan te doen zijn lijkt mij.
Vaak kan je ook net er wat erboven uitkomen als de situatie op de meest efficiënte manier word aangesloten.
Zoals je aangeeft, haalde je voorheen een hogere snelheid, helaas heb je bij elke internetprovider net zoals je auto af en toe wat onderhoud nodig.

Ik raad je aan om in de eerste instantie eens langs een onderdelenboer te gaan om te kijken naar een zo kort mogelijke ronde DSL kabel, liefst korter dan 1 meter.
Een ronde DSL kabel heeft namelijk een dikker kwadraat aan aders erin zitten dan een platte, stroom gaat er sneller door heen, etc.

Wat er ook gebeurd kan zijn is dat er corrosie is ontstaan in je hoofdaansluitpunt (IS/RA).
Is ook weer afhankelijk van welk wat voor een type hoofdaansluitpunt (IS/RA) je hebt.

Heb je je modem direct op je hoofdaansluitpunt aangesloten of op een doorlussing? Kan je omschrijven hoe het eerste hoofdaansluitpunt eruit ziet?
Dank voor de reactie. Vandaag de standaard door de KPN gemonteerde kabel vanaf het ISRA punt tot aan de Experiabox vervangen door een CAT5 UTP kabel. De blauwe en rode draad uit de KPN kabel gesoldeerd aan een aderpaar van m'n UTP kabel.
Het is een direkte verbinding, de UTP kabel is ca 1 meter kort.
Afgemonteerd, geïsoleerd en de handel weer aangesloten: Zoals ik al had verwacht geen verbetering.

De snelheid blijft te laag en haal ca 50% van de snelheid van voorheen.
De attainable rate: 31803 (Kbps.):D
Actual data rate: 17023 (Kbps.):@
Overigens van Telfort geen reactie hier op dit forum...
Zie plaatje van een vdsl status van vandaag.

Denk dat het maar weer tijd wordt terug te gaan naar Tele2, die zijn inmiddels flink goedkoper geworden en bieden een veel hogere snelheid voor een paar euro meer.
Jawel. Vandaag gaan zitten en de Telfort helpdesk gebeld, want via dit forum duurt het mij wat lang.
Een uiterst kundige medewerker gesproken, die heeft op afstand m'n modem gereset en dat maakte geen verschil.
Toe heeft hij een meting opgestart en bevestigde mijn lage download snelheid van 17023 kbps, terwijl de haalbare snelheid
32615 kbps zou moeten zijn volgens mijn xDSL status pagina.
Wat de medewerker opviel, is dat bij mijn modem geen attaiable rate werd weergegeven. Dat leverde de conclusie op dat mijn modem defect zou zijn.
Er wordt een nieuw modem opgestuurd, ik hoop Experiabox v9 of 10?

Dat zou fijn zijn, want ik kwam erachter dat met Firmware Version:02.00.135W4 problemen zijn.
Bij nazoeken op deze firmware versie blijkt dat er tevens een forum topic hierover is, dus het is reeds bekend bij Telfort!

https://forum.telfort.nl/modem-firmware-280/arcadyan-firmware-update-0200135w4-51671?sort=dateline.asc#comments
Badge
Telfort levert alleen de V8 .Bij KPN krijg je de v9 of v10:)
Hmm, daar heeft de helpdesk medewerker niets over gezegd!
Toen ik vroeg welke versie het zou zijn, V8, V9 of V10 was het antwoord dat het waarschijnlijk de V9 zou zijn.
We gaan het zien, hoe het afloopt zal ik hier posten!
Reputatie 8
Badge +16
V9 wordt niet door Telfort geleverd, de bug met een te lage snelheid is simpel op te lossen door QoS in het modem uit te schakelen.
Dank, alle voor de hand liggende zaken zijn uitgesloten, QoS staat uit, net als USB, Wifi etc etc.
We gaan zien hoe het gaat als het modem vervangen is straks!
Vandaag bracht Postnl.nl 2 pakketjes.
Het ene pakket was de nieuwe Telfort Experiabox, inderdaad nog steeds V8.
Maar wel met een oudere firmware dan de 135W4.

Helaas, ook dit modem blijft hangen op een maximale download van 17023 kbps, terwijl de attainable rate 32588 kbps aangeeft.

Het tweede pakje was een Fritz!Box 3370 modem/router/AP.
Wat een gaaf ding. Duitse degelijkheid, aansluiten en werken. Firmware bijgewerkt naar de laatste FritzOS versie 6.30.
Helaas hetzelfde verhaal qua snelheid hetzelfde als de beide Experiaboxen.

De vraag aan het Telfort Webteam blijft dan ook staan:
Waarom is mijn snelheid 17023 kbps geworden terwijl 30000kbps tot 2 maanden geleden normaal was?

Zie screenshot van de DSL status.

Graag jullie reactie, en tevens actie.

Dank!

Nog wat info over de Fritz!Box 3370.
Installeren was een eitje, de Wizzard doet het werk. Telfort geslecteerd als provider, Fritz deed de rest.
De Wifi van dit ding is super, heb nu bereik door het hele huis! Geweldig!
Op aanraden van mijn vrouw vanavond toch ook maar weer met de Telfort Helpdesk gebeld.
Daar kon de uiterst vriendelijke medewerker niet vinden dat ik 3 dagen geleden ook al gebeld had en hij was verbaasd dat ik een nieuw modem gekregen had. (!)

T hele verhaal uitgelegd, hij zei mij dat op mijn adres niet meer dan 24mbit te leveren is, ik heb hem uitgelegd dat dit altijd 30 megabit geweest was. Het hele verhaal weer opnieuw uitgelegd, de aansluiting is hier perfect, dikke nieuwe kabel rechtstreeks van het ISRA punt, zonder aftakkingen, splitters, kasten etc naar het modem, RECHTSTREEKS naar het modem.
Voorgelezen wat het modem voor download snelheid aangeeft en wat het kan zijn volgens het modem.
Verwezen naar dit forum waar de screenshots staan van mijn modem. Hier kan (kon) hij niets mee, dit forum wordt niet gelezen door de helpdesk medewerkers vertelde hij mij (!).
Dat stemt mij niet echt vrolijk.
Er moet maar een monteur komen zei hij.
Nou, daar denk ik toch anders over. Misschien staat er in een wijkkast ergens iets fout, heeft er een monteur iets niet goed aangedraaid in de wijkkast of moet de Broadcom DSLAM in centrum Weesp eens gereset worden?
Denk dat daar maar eerst eens gezocht moet worden.
Of er meer klachten van deze wijkcentrale waren kon hij ook al niet nakijken (of mocht hier niets over zeggen).
Schiet lekker op zo.

Ik hoop echt dat er iemand van het Webteam in duikt nu.

Bij voorbaat dank!
Reputatie 8
Badge +16
Vandaag de standaard door de KPN gemonteerde kabel vanaf het ISRA punt tot aan de Experiabox vervangen door een CAT5 UTP kabel. De blauwe en rode draad uit de KPN kabel gesoldeerd aan een aderpaar van m'n UTP kabel.

Misschien goed om te vermelden dat je zelf nooit mag lassen aan de KPN-kabel. Dit mag alleen een KPN-monteur doen. Verder is solderen helemaal uit den boze omdat een KPN-monteur dan nooit meer een betrouwbare verbinding kan maken op de KPN-kabel als hij nieuwe aders moet lassen.

Het goede nieuws is dat als je attainable op 32Mbps staat, je dit uiteindelijk ook weer gaat halen als de lijn stabiel blijft.
Hi Franzki,

Dank voor je reply. Destijds was de ISRA aansluiting door de monteur van Tele2 aangesloten,
dat zag er niet fris meer uit na al die jaren in de meterkast.
Zelf ben ik electrotechnicus en heb de aansluiting opnieuw gedaan en geperfectioneerd. Aan mijn aansluiting mankeert er niets, nul komma nul.

Waar wel wat aan mankeert zit ergens anders, maar tot nu toe is de oorzaak nog niet gevonden. Heb van Telfort Webteam ook na al die dagen nog steeds niets gehoord. Dat begint mij te storen.

Ik zou graag zien dat er eens een paar metingen worden gestart om de zaak te onderzoeken.
Feit is dat ik gewoon tot voor 2 maanden terug 30 Mbit download had, nu is er op mijn adres nog maar 24 Mbit leverbaar terwijl mijn modems alle 3 aangeven dat het ruim 30 megabit down kan zijn.

Zie bijgaand een DSL status van vandaag!
Badge +1
Halleu,

Als het IS/RA en het modem uitgesloten zijn blijft er inderdaad nog maar weinig over.

Zoals je aangeeft is je wel een monteur aangeboden, persoonlijk zou ik dat aanbod dan alsnog maar accepteren..
Waarom? Niet omdat ik zou twijfelen aan jouw eigen kunde, maar wellicht dat een DLM reset een optie zou kunnen bieden.
De monteur heeft nml directe lijntjes naar de medewerkers van de tweede lijn, en hier indien nodig aansturing op doen.

Het is namelijk zo dat de DLM dynamisch functioneert, echter is het soms zo dat deze te lang statisch "gedrag" blijft vertonen.
Reputatie 8
Badge +16
Zelf ben ik electrotechnicus en heb de aansluiting opnieuw gedaan en geperfectioneerd. Aan mijn aansluiting mankeert er niets, nul komma nul.

Het probleem is dat een KPN-monteur gewoon heel boos wordt als je zelf aan het ISRA-punt gaat zitten solderen. Daar mag je als klant niet aankomen, hoeveel diploma's je ook hebt.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Megabit! Welkom! Vreemd dat de snelheid ineens gekelderd is. Hier is vast een goede reden voor. Ik kijk dit graag voor je na als je jouw naw-gegevens kenbaar maakt in een privévenster. Na ontvangst ben ik graag verder van dienst.
Beste Michael,

Dank voor je bericht, heb net een PM verzonden.

Bijgaand nog een DSL info screenshot van m'n mooie Fritz!Box

Reputatie 8
Badge +2
Hoi Mark,

Bedankt voor je privéberichtje. Er staat een ticket open die een oplospartij in behandeling heeft. Je mag ervan uitgaan dat je hier een spoedig een terugkoppeling over krijgt. Laat je het mij weten zodra jij meer weet? Dan doe ik dat ook. 🙂

Beste Michael,

Donderdag ben ik 2x gebeld terwijl ik aan het werk was, kan dat door Telfort zijn geweest?
Het was een afgeschermd nummer.

Vandaag, vrijdag 25 september heb ik goed nieuws te melden, weet niet wat jij gedaan hebt, maar bij het bekijken van de DSL
snelheden zit de verbinding nu op 25Mbit down en 2,7Mbit up! Het gaat lekker zo, nog even en heb m'n 30Mbit lijntje weer terug!
Zie de screenshots:

Beste Michael,

Afgelopen nacht is er kennelijk ergens iets aangepast en/of gereset, mijn lijn is 6 uur up; ik heb niets uitgezet of gereset.
De downloadsnelheid is nu 27Mbit geworden!
Voorts valt op dat de attainable rate 27Mbit geworden is, die was ruim 32Mbit.
Wat verder opvalt is dat het profiel nu van 8b omgezet is naar 17a.
Je bent goed bezig, nog even en ik en m'n 30Mbit weer terug. Top!
Zie screenshots:

Beste Michael,

Gisteren ontving ik een brief van Telfort met de mededeling dat ze mij meerdere malen op verschillende dagen geprobeerd hebben mij te bellen.
Dit is niet waar. Op 24-09-2015 ben ik tijdens mijn werk 2x gebeld door een anoniem nummer. Verder ben ik niet gebeld.
Telfort sluit de storingsmelding als ik 'niet bereikbaar' ben. Telfort heeft mijn mobiele (Telfort) nummer en email adres, ben prima te bereiken.

Ben blij dat mijn verbinding nu 27,4Mbit download is; het is echter nog steeds geen 30Mbit.

De storing is deels opgelost, echter niet 100%.
Vanmorgen is m'n downloadsnelheid van 22.48 Mbps naar 8.79 Mbps gegaan. Ik heb niets veranderd dus het is een extern gebeuren. Wat moet ik doen om dit aanhangig te maken?
Vanmorgen is m'n downloadsnelheid van 22.48 Mbps naar 8.79 Mbps gegaan. Ik heb niets veranderd dus het is een extern gebeuren. Wat moet ik doen om dit aanhangig te maken?

Een eigen topic starten. En duidelijk uitleggen wat er aaan de hand is, en wat je zelf al gedaan hebt. 🙂
Waarom.
Dit topic gaat daar toch over en er vanwege anderen met hetzelfde probleem te zien wat je zelf kunt doen.
Wat er aan de hand is staat er al en wat ik gedaan heb ook namelijk niks. Zoiets treedt toch niet zomaar op.
Ik hoop voor je dat webcare je post in dit 2 jaar oude topic opvalt.
En je begint natuurlijk met mogelijke oorzaken na je isra punt uit te sluiten.
Ik ben niet over een kabel gestruikeld ofzo en ga ook niks loshalen wat altijd goed heeft gewerkt. Er is, zoals ik al schreef met extern gebeuren, een buiten mijn huis gelegen oorzaak. Een storing is er niet of niet geweest heb ik opgezocht, de rest is niet aan mij. Waar kan ik mijn klacht dan nog deponeren als het hebben van klacht op de site naar een forum, als dit, wordt verwezen.

Reageer