beantwoord

Snelheid gezakt door een aantal resets

• 11 oktober 2016
  • 24 reacties
  • 532 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo, we zijn pas verhuisd, overzetten van de aansluiting is door Telfort perfect geregeld, bedankt daarvoor!
De snelheid zag er veelbelovend uit, lag rond de 20mb/s en hield daarop stand. Maar vandaag heb ik wat moeten rommelen waardoor het modem een uurtje uit was. Snelheid ligt nu zo'n 3, 4mb/s lager. Is daar wat aan te doen?
Overigens: op mijn oude adres was de theoretische snelheid 21mb/s wat ik ook haalde. Op dit adres staat de theoretische snelheid op 38mb/s! Maar na aansluiten is het nooit hoger gekomen dan 22. Het kpn-punt lijkt stokoud, is zo'n rond doosje. Is daar nog winst te halen? En hoe/is dat via Telfort te regelen om die aansluiting te laten upgraden/fatsoeneren?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Hans
icon

Beste antwoord door ui30 2 december 2016, 19:50

Hoi,
Nou, er is een man van kpn geweest vandaag die het probleem opgelost lijkt te hebben. En wat was nu het probleeem? De aansluiting in mijn woonkamer was niet goed en er was een probleem met de kabel tussen dat aansluitpunt en het modem. De monteur vroeg zich wel af waarom dit niet is opgelost door de monteur van guidion.

Maar goed, afwachten hoe de lijn zich houdt. Zit nu op 31075kb ipv 19494.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo Hans, welkom op het forum! Wat jammer dat de snelheid is gedaald. Ik ontvang graag je naam en adresgegevens in een privébericht. Zou je ook een foto van het KPN punt willen plaatsen in dit topic? Na ontvangst ben ik je dan verder van dienst.
Reputatie 1
Hoi Stephen,
Bedankt voor je antwoord. Adresgegevens zijn verstuurd. Bij deze de foto van het isra-punt. Ziet er wat raar uit, maar dit is hoe het zat toen we hier 2 weken terug kwamen wonen.
Hier het zelfde probleem. Betaal voor 24MB het modem haalt maar 12 mb binnen. Ben al 1 week bezig met Telfort maar een oplossing vergeet het maar. Ik weet de oplossing. Weg met die zooi en overstappen naar Ziggo van mij part
Reputatie 1
Hoi, met dsl netaal je niet voor een bepaalde snelheid, je betaalt voor een theoretisch maximum. Dat maximum wordt beïnvloed door tal an factoren, waarbij de afstand tot de wijkcentrale de grootste impact heeft. Je hebt daar ook geen invloed op. Verder zijn er meer dingen die je maximum snelheid bepalen, oa het uit- en weer aanzetten van je modem na oplevering van de lijn. Doe je dat, en ik was zo dom, dan klapt je snelheid omlaag. De centrale "denkt" dan namelijk dat de verbinding op de ingestelde snelheid niet stabiel is. De snelheid wordt dan verlaagd om stabiliteit te krijgen.

Ik zou nog eens rustig contact zoeken met Telfort om te horen wat mogelijk is. Dit soort berichten die je plaatst helpen denk ik niet. Ik ken Telfort niet anders dan klantvriendelijk en behulpzaam. Niet altijd even vlot, maar je betaalt dan ook nog geen 40 euro per maand ipv rond de 60, als bij Ziggo. Daar ben ik overigens jaren klant geweest, maar het was bepaald niet beter dan bij Telfort. Staar je dus niet blind op hen.
Reputatie 8
Bij deze de foto van het isra-punt. Ziet er wat raar uit, maar dit is hoe het zat toen we hier 2 weken terug kwamen wonen.
Inderdaad wat ongebruikelijk met wat extra "losse" draden waar dan nog een aarde lijkt te zijn gemaakt met de bevestigingen links. (Wellicht de blanke koperen draad van de PTT-telefoonkabel).

Weet niet of al die kabels ook daadwerkelijk allemaal worden gebruikt, anders zou je enkel moeten uitgaan van die connectie die voor je internet van toepassing is. Misschien dat Telfort ook KPN zou kunnen aansturen voor een mooi net nieuw hedendaagse ISRA-aansluiting?

Heb je die kabel naar je modem/router ook nog doorgetrokken naar een andere punt (bijv. via de PVC-leiding) of zit je modem/router daar vlak in de buurt met de aansluiting? (Dat is in die foto niet te zien).
Reputatie 8
Badge +16
Hallo ui30, bedankt voor de gegevens en de foto. Je internet snelheid is inderdaad wat aan de lage kant. Heb je toevallig ook de kabel tussen modem en IS/RA punt vervangen? Zo nee, kun je dit alsnog doen? In afwachting van jouw reactie.
Reputatie 1
Hoi Stephen,
Nee die kabel heb ik niet vervangen en dit kan ik ook niet zelf. Vanaf het kpn-punt loopt een kabel naar een telefoonaansluiting in de woonkamer. Daar zit het modem aangesloten.
Als gezegd: ik denk dat de snelheidsdaling door mijn eigen toedoen komt. Ik dacht dat het instellen van de lijn maar een dag of 2 duurt maar ik begrijp dat dit langer duurt. Klopt dat? Want dan ben ik daar de mist ingegaan.
Reputatie 8

Vanaf het kpn-punt loopt een kabel naar een telefoonaansluiting in de woonkamer. Daar zit het modem aangesloten.

Afgezien van dat ISRA-punt of dat wel of niet netjes naar huidige maatstaven zou kunnen worden aangepast.

Maar voor dat stuk tussen het ISRA-punt en je woonkamer zou je dat best zelf nog wel kunnen doen voor een type wat beter geschikt is voor tegenwoordig snel internet.

Ter inspiratie: uitvoerige beschrijving met foto's < DEEL 1 > en vervolgreacties naar beneden.
Verdere uitbouw < DEEL 2 > en < DEEL 3 >
Als de kabel door PVC-buis getrokken moet worden, gebruik dan kabelvet < HIER uitvoerige beschrijving >
Reputatie 8
Badge +16
Hallo ui30, bedankt voor je reactie. Ik heb je foto intern uitgezet en het verzoek ingediend om een monteur aan te sturen. Mijn collega's gaan zich hierover buigen en nemen binnen twee werkdagen contact met jou op. Dan zal besproken worden hoe dit verder wordt opgepakt. In de tussentijd kun je mij gerust benaderen voor vragen of opmerkingen. Laat je even weten wanneer je bent gebeld?

@Babylonia,

Bedankt voor het delen van de links. 🙂
Reputatie 8
Badge +16
Beste ui30, zie privébericht.
Reputatie 1
Oke, aan service ontbreekt het zeker niet bij Telfort, dat moet gezegd! Er is inmiddels een monteur geweest om het ISRA-punt te upgraden, maar dat heeft hij niet gedaan. Reden: het zit op een rottige plek en volgens hem is het ook niet nodig. Hij heeft vanaf het isra-punt een meting uitgevoerd, direct op het koper en daar komt een mooie, stabiele snelheid uit. Wel wat laag, maar toch. Vervolgens is hij de wijkkast gaan doormeten en daar vond hij dat de snelheid wat laag was, als ik het goed begrepen heb. Dus naar de wijkcentrale alwaar hij een snelheid van rond de 35mbit aantrof. Boel gereset en de snelheid in de centrale schoot omhoog tot 50mbit +. Volgens hem moest dit betekenen dat bij mij thuis de snelheid ook zou toenemen tot zo'n 31, 32mbit/s. (Dit alles telefonisch besproken, ik was op mijn werk, hij was hier thuis en mijn vrouw is niet zo handig met dit soort dingen, vandaar).
Thuisgekomen in de modeminstellingen gekeken en daar stond een downsnelheid van 24800kb/s. Een stuk lager dan voorspeld door de monteur. Maar ik dacht: vannacht gaat de boel weer gecalibreerd worden, dan komt het wel goed. Maar nee, snelheid is nu weer gezakt tot 19171kb/s. Profielinstelling is gewijzigd van 8B naar 17A.
De verbinding was gisteravond en het grootste deel van de middag (na vertrek monteur) stabiel. Geen rare dingen gezien, gewoon tv gekeken, internet deed het prima. Dus waarom de boel nu wordt afgeknepen snap ik niet helemaal.
Wat ik ook niet snap is dat de monteur aangeeft op het koper een stabiele snelheid te meten, maar een verlies van zo'n 5mb/s te meten op het aansluitpunt in mijn woonkamer, waar het modem is aangesloten. De afstand van het isra-punt tot de aansluitdoos in de woonkamer is een meter of 2,5, tot 3. Meer niet. De kabel vervangen daar, dat heeft hij niet gedaan omdat dat, volgens hem, de verantwoordelijkheid is van de klant, niet van Telfort. Dat lijkt me op zich een correcte constatering, maar in de mail die ik kreeg over de afspraak met de monteur stond dat het trekken van kabels tot de standaardwerkzaamheden behoort. Ik denk dat ik het een paar dagen moet aankijken, maar ik vraag me toch af of dit nu gaat zoals het zou moeten.
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor de terugkoppeling. Aangezien de snelheid nog steeds aan de lage kant is heb ik wederom het verzoek ingediend om hier nogmaals maar te kijken.
Binnen twee werkdagen ontvang je bericht van mijn collega's hierover. Laat je even weten wanneer je bent gebeld?
Reputatie 1
Hoi Stephen, aan hulpvaardigheid geen gebrek! Ik hou je op de hoogte van wat er gebeurt.
Bedankt voor alle hulp!
Reputatie 8
Badge +16
Hoi Stephen, aan hulpvaardigheid geen gebrek! Ik hou je op de hoogte van wat er gebeurt.
Bedankt voor alle hulp!

Graag gedaan! Ik heb begrepen dat je een nieuw modem van ons ontvangt en je je gaat aanmelden voor CombiVoordeel. Laat je even weten wanneer je het nieuwe modem hebt ontvangen?
Reputatie 1
Hoi, er is vandeweek een ander modem gekomen. Ik begreep van de klantenservice dat dit eerst moet voordat er verder wordt gekeken naar de snelheid. Tegelijkertijd vertelde de man dat hij dacht dat verder kijken niet gaat gebeuren omdat dit intern waarschijnlijk wordt afgekeurd. Snap ik niet; ik hoor van Telfort dat er meer in zit, hoor van de monteur dat na een dlm-reset op mijn adres 30mb+ haalbaar moet zijn, ik krijg een ander modem omdat dat moet voordat stap 3 volgt, maar waarom zou stap 3 dan niet volgen? Of heb ik iets verkeerd begrepen?.

Wordt vervolgd, hoop ik.
Reputatie 6
Badge +7
Het is in ieder geval zo als de lijn stabiel is kruipt de snelheid ook omhoog mits je het modem gewoon aan laat staan, en een dlm reset zou ieder mod hier gewoon kunnen regelen als dat nodig is.
Reputatie 8
Badge +16
Hoi, er is vandeweek een ander modem gekomen. Ik begreep van de klantenservice dat dit eerst moet voordat er verder wordt gekeken naar de snelheid. Tegelijkertijd vertelde de man dat hij dacht dat verder kijken niet gaat gebeuren omdat dit intern waarschijnlijk wordt afgekeurd. Snap ik niet; ik hoor van Telfort dat er meer in zit, hoor van de monteur dat na een dlm-reset op mijn adres 30mb+ haalbaar moet zijn, ik krijg een ander modem omdat dat moet voordat stap 3 volgt, maar waarom zou stap 3 dan niet volgen? Of heb ik iets verkeerd begrepen?.

Wordt vervolgd, hoop ik.

Mocht de snelheid na het weekend nog steeds niet zijn gestegen laat dan een reactie achter in dit topic. Ik zal dan werk maken van stap 3.
Reputatie 1
Hoi, we zijn ruim een week verder, het modem geeft een constante snelheid aan van 19.494 kb. Dit staat nu zo sinds mijn laatste post hier, dus geen verbetering.

Ik was wat druk, veel te doen, vandaar dat het even duurde voordat ik reageerde. Wat nu?
Reputatie 8
Badge +16
Hoi, we zijn ruim een week verder, het modem geeft een constante snelheid aan van 19.494 kb. Dit staat nu zo sinds mijn laatste post hier, dus geen verbetering.

Ik was wat druk, veel te doen, vandaar dat het even duurde voordat ik reageerde. Wat nu?

Bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat de snelheid niet is gewijzigd. Ik heb je een privébericht gestuurd voor verdere stappen.
Reputatie 1
Hoi,
Nou, er is een man van kpn geweest vandaag die het probleem opgelost lijkt te hebben. En wat was nu het probleeem? De aansluiting in mijn woonkamer was niet goed en er was een probleem met de kabel tussen dat aansluitpunt en het modem. De monteur vroeg zich wel af waarom dit niet is opgelost door de monteur van guidion.

Reputatie 6
Badge +7
Dat is idd ook raar want hun behoren dat toch ook te testen lijkt me.
Badge
Ik las eerst dat "de boel" in de wijkcentrale is gereset waarna de snelheid omhoogschoot en ook in het modem een veel hogere snelheid mogelijk bleek te zijn. Nu deze weer is teruggevallen lijkt mij dat de reset niet heeft geholpen. Een nieuwe reset zal dan weer tijdelijk zijn dus het lijkt erop dat er een kaart of ander netwerkcomponent in de wijkcentrale een beetje brak is?
Reputatie 1
@Rudolf: ehm, nee... in tegendeel. Lees mijn laatste post.
Reputatie 8
Badge +16
Hoi,

Wat fijn dat het probleem na bijna 2 maanden eindelijk is opgelost! :D
Ik vind het enorm jammer dat het zo lang heeft moeten duren. Indien je weer problemen ervaart met de lijn dan zie ik graag een bericht van jou tegemoet. Op dit topic plaats ik een slootje.