beantwoord

smtp server poort 25 onbereikbaar

  • 28 oktober 2015
  • 6 reacties
  • 1035 keer bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwkomer
  • 4 reacties
Hallo,

Sinds een paar weken werkt het zenden via smtp.telfortglasvezel niet meer, zowel niet als relay als via m'n email programma (thunderbird) geeft timeouts. Ik ben vorige week overgezet als oud Lijbrandt klant, maar het werkte voor die datum al niet.

Ik heb ook telnet geprobeerd naar poort 25 van de diverse smtp servers (smtp.lijbrandt.nl, smtp.concepts.nl) maar dit geeft allemaal timeouts, maar ik begrijp dat ik nu alleen nog smtp.telfortglasvezel kan gebruiken. Dit krijg ik steeds bij proberen van connectie:

telnet smtp.telfortglasvezel.nl 25
Trying 213.197.24.137...
Trying 2001:838:2:1::24:137...
telnet: Unable to connect to remote host: Network is unreachable

Hoe kan ik de smtp server bereiken?

Met vriendelijke groet,
Dennis
icon

Beste antwoord door dbw 4 november 2015, 23:13

Omdat ik ook bij het weggooien van m'n WAN DHCP lease op de router geen IP nieuw IP adres kreeg heb ik het MAC adres van m'n PC in m'n router gedupliceerd en u krijg ik netjes het IP adres wat m'n PC kreeg. Hiermee werkt ook gelijk de smtp server weer via de router. Toch jammer dat ik weer m'n eigen support moet doen...
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Beste dbw, wat vervelend dat je mailproblemen ervaart. Ik heb dit intern uitgezet en mijn collega's nemen binnen 2-3 werkdagen contact met jou op. In de tussentijd kun je mij gerust benaderen voor vragen of opmerkingen. Ik verneem graag van je wanneer er contact met jou is opgenomen.
Reputatie 1
Ik ben op onbewaakt ogenblik gebeld door support, zou nu 0900 nummer moeten bellen.

Ik ben dus zelf verder op onderzoek gegaan en ik bleek met linux PC direct aan glasvezelmodem wel connectie te kunnen maken.

Er blijkt toch iets raars aan de hand. M'n PC direct aan glasvezelmodem kreeg IP 77.174.163.78 Bcast:77.174.163.255 Mask:255.255.255.0, terwijl m'n router nog steeds de volgende settings heeft (ook bij renew lease): WAN IP 141.105.1.148, Subnet Mask 255.255.255.128, Gateway 141.105.1.129.

Ik vind het nogal vreemd dat ze een IP in een verschillend subnet krijgen toegewezen, en dat smtp via het ene subnet wel en het andere subnet niet lijkt te werken.

Traceroute/path laat het volgende zien met PC direct aan glasvezelmodem:

$ tracepath -n smtp.telfortglasvezel.nl
1?: [localhost] pmtu 1500
1: 109.72.39.193 0.847ms
1: 109.72.39.193 0.791ms
2: 213.197.18.14 4.319ms asymm 4
3: 213.197.18.13 4.502ms asymm 4
4: 213.197.18.54 4.210ms
5: 213.197.18.50 6.613ms
6: no reply

En via router:

$ tracepath -n smtp.telfortglasvezel.nl
1?: [localhost] pmtu 1500
1: 192.168.0.1 1.126ms
1: 192.168.0.1 1.250ms
2: 109.72.39.193 1.500ms
3: 213.197.18.14 5.349ms asymm 5
4: 213.197.18.13 5.358ms asymm 5
5: 213.197.18.54 4.906ms
6: 213.197.18.50 7.284ms
7: no reply

Ze lijken dus uiteindelijk wel op dezelfde route te komen.
Reputatie 1
Omdat ik ook bij het weggooien van m'n WAN DHCP lease op de router geen IP nieuw IP adres kreeg heb ik het MAC adres van m'n PC in m'n router gedupliceerd en u krijg ik netjes het IP adres wat m'n PC kreeg. Hiermee werkt ook gelijk de smtp server weer via de router. Toch jammer dat ik weer m'n eigen support moet doen...
Reputatie 8
Badge +16
Hallo dbw, bedankt voor je privébericht en wat fijn dat je het zelf hebt kunnen oplossen. We hadden je hier natuurlijk graag bij willen helpen hoor. 🙂 Indien er nog iets is wat ik voor je kan betekenen dan verneem ik het graag van je.
Badge
Ik heb via scan to mail ook problemen met SMTP time out, volgens Ricoh (printer leverancier). Ik heb wel verbinding met de smtp server, maar de printer krijgt geen opdracht dat de mail mag worden verzonden.
DHCP ook al op automatisch gezet en printer gereset. Echter printer blijft nog steeds op verbonden met server hangen, maar mag de scan/email niet verzenden.
Hoe krijg ik de smtp server van telfort toch aan de praat?
Reputatie 8
Badge +16
@Marjon6,

Voor jouw issue loopt er al een ticket. Ik stel voor om hiervoor via privéberichten contact te onderhouden. Bij deze sluit ik dit topic.