vraag

smtp glasvezel geen verbinding

• 3 september 2020
  • 10 reacties
  • 225 keer bekeken

Reputatie 1

Beste mensen

Sinds zondag 23-8-2020 kan ik met glasvezel geen email meer verzenden, voorheen ging dat probleemloos met de bestaande instellingen
Nu wordt het wachtwoord geweigerd, als ik dat op "no authentication zet kan ik wel email verzenden, Inkomende mail gaat wel goed, web mail doet het wel met het zelfde ww.

Wat is hier aan de hand?
Moet ik instellingen veranderen, heeft dit te maken met de overgang naar KPN?

Email programma is Thunderbird, poort 587,

Groeten Jan Willem

10 reacties

Reputatie 8

Nu wordt het wachtwoord geweigerd, als ik dat op "no authentication zet kan ik wel email verzenden,

Dan doe je dat toch?  Dan kun je in ieder geval e-mail verzenden.
Voor een versleutelde / beveiligde verbinding in ieder geval wel SSL / TLS  aanvinken.

Verzenden van e-mail berichten vanaf een PC hoeft met een mail-client (Thunderbird) op zichzelf namelijk niet zijn gerelateerd aan een “Telfort e-mail” adres.
Je gebruikt dan alleen de SMTP-server van Telfort als “hulpje” om e-mail berichten te versturen.
(Verzonden mail komt ook niet in een “verzend” box op de servers bij Telfort).

Zo gebruik ik die instelling met een "NIET” Telfort e-mail account (ondergebracht “elders”).

Inkomende mail gaat wel goed, web mail doet het wel met het zelfde ww.

Dit, en het voorgaande kun je het op die wijze dus gewoon werkend hebben.

Wat is hier aan de hand?

Zie de uitgebreide onderwerpen die zijn beschreven bij het betreffende onderdeel van het forum:
https://forum.telfort.nl/e-mail-310

(Telfort is zijn e-mail structuur aan het veranderen, wellicht inzake de overgang naar KPN).

Reputatie 1

Beste Babylonia

Ik heb in mijn smtp-settings het volgende uit geprobeerd:

smtp.telfortglasvezel.nl veranderd in smtp.telfort.nl poort 578

en in smtp. kpnmail.nl poort 587

en    start ttls veranderd in ssl/tls
Dat werkte niet, alles weer terug gezet zoals het was.

Na de glasvezel kast is mijn router een Experia V10.

Groeten Jan Willem

Reputatie 8
Badge +11

Hi @Jan Willem8, ik zie dat Babylonia je al op weg geholpen heeft met je mail, ik help ook graag een handje.

We zijn bezig met het vernieuwen van e-mail, daarom hebben we hier speciaal een topic met meer informatie aan gewijd. Als je het nog niet hebt gezien, raad ik je aan om het even door te lezen. Daar staat alles in dat je moet weten. Het is hoofdzakelijk belangrijk om voortaan je volledige e-mailadres te gebruiken als gebruikersnaam, in de instellingen van je e-mailprogramma. Ik hoor graag hoe het is afgelopen.

Reputatie 1

Hallo Alexandra

Ondertussen doet ook imap het niet meer, geen binnenkomende email meer, ik kan nog wel via webmail mijn post bekijken.
Bij webmail log ik nog steeds in met twee cijfers en zes letters als gebruiksnaam en gebruik mijn wachtwoord.
Inloggen met mijn hoofd email adres lukt niet, ik krijg de melding "Je kunt nog niet inloggen op je nieuwe webmail.

Ik heb "Hoe je de email instellingen aanpast" gevolgd. Geen resultaat, toegang tot IMAP en SMTP wordt steevast geweigerd.

Ik denk toch dat er bij Telfort/KPN iets niet goed gaat, allen mensen met een glasvezel account hebben hier moeilijkheden mee gekregen.

Wat nu? Afwachten, een digitale monteur laten komen of een andere provider nemen.

Groeten Jan Willem

Reputatie 8
Badge +11

@Jan Willem8 Goed dat inloggen op Webmail wel lukt, dan kan je in ieder geval nog bij je e-mail. Het is alleen een kwestie van je e-mailinstellingen in het e-mailprogramma even nakijken en aanpassen, dan werkt het weer. Voorheen kon je alleen de gebruikersnaam, dus tot het apenstaartje gebruiken. Dat moet vanaf nu in het e-mailprogramma je volledige e-mailadres zijn. De stappen hieronder helpen je op weg.

Stap 1. Controleer je inloggegevens, je moet inloggen met je volledige e-mailadres als gebruikersnaam. Dit is belangrijk om te controleren, zodat je zeker weet dat jouw wachtwoord werkt. Werkt dit?

Stap 2. Controleer je e-mailinstellingen. Het is belangrijk om voortaan jouw volledige e-mailadres als gebruikersnaam in te stellen op alle apparaten waarop je je e-mailadres gebruikt.

Reputatie 1

beste Alexandra

STAP 1

Waar log ik in, bij telfort of bij KPN?
Inloggen met janwillem email adres lukt niet, niet bij Telfortglasvezel webmail, niet bij KPN.
Ik log nog steeds in bij telfortglasvezel met mijn gebruiksnaam van twee letters en zes cijfers, dat gaat wel

Bij in loggen bij KPN zie ik alleen de gegevens van mijn mobieltje, geen email account.

Ik kom dus niet verder dan halverwege STAP 1.

Mijn ww heb ik recent nog gewijzigd volgens de aanwijzingen en bij webmail wordt het wel geaccepteerd.

Al kijkend in de server- instellingen van Thunderbird op mijn desktop zie ik: servertype popmaillserver ,  servername pop3telfortglasvezel.nl poort993,  bij username  mijn janwillem@telfortglasvezel. dat klopt dus wel maar bij SMTP staat nog steeds twee letters/zes cijfers-SMTP telfortglasvezel.nl, dat klopt dus niet.Zou dat het zijn?

Username staat bij outgoingserver in het grijs en laat zich niet veranderen.
Bij serversettings staat bij servertype ook nog pop3 in het grijs en laat zich dus ook niet veranderen.

Zou ik de hele account-settings overnieuw moeten doen om de Username te kunnen veranderen.
voor de goede orde : ik gebruik Thunderbird als email programma.
hopelijk kun je uit deze beschrijving wijs worden.

Groeten Jan Willem

Reputatie 8
Badge +11

@Jan Willem8 Hoi Jan Willem, het wijzigen van de e-mailinstellingen gaat niet gemakkelijk lees ik. Je hoeft de serverinstellingen (dus pop.telfortglasvezel.nl en smtp.telfortglasvezel.nl) allemaal niet te veranderen, deze mogen blijven zoals ze nu zijn. Het is alleen belangrijk dat de gebruikersnaam inderdaad je volledige e-mailadres wordt, dus met @telfortglasvezel.nl er achter. 

Als het niet lukt om de instellingen in Thunderbird aan te passen, dan kan het helpen om het account opnieuw in te stellen inderdaad. Ik raad je wel aan, aangezien je je e-mailadres via Pop3 hebt ingesteld, om belangrijke mails eerst op te slaan. Laat je weten of het zo is gelukt?

Reputatie 1

Hallo Alexandra

Er zit schot in de zaak

De verwarring was dat wat ik dacht dat wat mijn hoofd email-adres is eigenlijk alleen maar een alias onder mijn -twee letter, 6 cijfers-@telfortglasvezel.nl- adres is.

Dat vond ik toen ik inlogde in Mijn Telfort en mijn diverse mailboxen zag.

Onder "mailbox1" staat "hoofd emailadres" en "alias.
Voor de zekerheid heb ik ook nog maar eens mijn wachtwoord veranderd, ik weet niet of dat nodig was.

Ik heb op een aparte laptop vanuit een blanco Thunderbird een nieuw account aangemaakt en dat werkte. Ik heb verder alles volgens de aanwijzingen in gevuld, Thunderbird heeft dat automatisch correct aangevuld.
Zo doende kon ik dat daar spieken voor mijn desktop-computer en wist wat waar moest komen staan.
Dat is nog best ingewikkeld.
Het lijkt te werken.

Als laatste wil ik nog POP3 veranderen in IMAP, maar op mijn desktop Thunderbird staan POP3 in het grijs en is niet te veranderen.

Er staat mij iets van bij de je maar een keer de keuze voor POP of IMAP kunt maken aan dat is  bij het aanmaken van een email-account.
Dat zou inhouden dat ik dat alleen voor elkaar krijg als ik het email-account opnieuw aanmaak, wat wel erg veel moeite is.

Weet jij hier iets op?

Dank en groeten Jan Willem

Reputatie 8
Badge +11

@Jan Willem8 Hoi Jan Willem, wat fijn om te horen! En dat klopt, als je een account eenmaal ingesteld hebt in je e-mailprogramma, dan kan je het type (van Pop naar Imap) niet veranderen. Je kunt dit oplossen door het e-mailaccount opnieuw in het programma in te stellen. Let er wel op: als je account nu als Pop3 ingesteld staat, dat je eerst belangrijke mails archiveert/veilig stelt. Anders zijn de mails verdwenen wanneer je het account verwijdert.

Je kan er ook voor kiezen om het account gewoon op Pop3 te laten staan als het werkt, natuurlijk. Laat maar weten hoe het afgelopen is!

Reputatie 1

Hallo Alexandra

Het op nieuw instellen van mijn email-account is op dit moment nog te veel werk.

Komt er in de toekomst nog een moment dat ik over moet gaan naar een KPN-account met een @kpn email adres?
Dan kan ik daar op wachten met van POP naar IMAP gaan.

In ieder geval bedankt voor je hulp tot nog toe.

Groeten Jan Willem

Reageer