beantwoord

Slechte Wifi snelheid, Tips zijn welkom !

• 26 oktober 2013
  • 8 reacties
  • 2786 keer bekeken

Wie heeft er tips hoe ik mijn wifi snelheid kan verbeteren.

Ik heb een 50mb abb. bij telfort en deze snelheid haal ik als ik mijn laptop dmv een netwerkkabel rechtstreeks aansluit op de Experiabox V8. Met een wifi verbinding haal ik maximaal 20 MB met de laptop nog geen meter van de router verwijderd. Gister heb ik al met behulp van een klantenservice medewerker een aantal settings in de router veranderd, waaronder ook het kanaal. Dit heeft geresulteerd in ongeveer 5 mb snelheids verbetering waardoor ik nu dus op de 20 MB zit.

Maar het moet toch beter kunnen 60% verlies vind ik wel erg veel. Wie heeft er nog tips hoe ik het kan verbeteren. ? Ik zit zelf te denken aan een andere wifi usb adapter (de Edimax EW-7822UAC). Maar of dit nou echt de oplossing is...ik weet het niet. Momenteel heb ik de interne netwerkkaart geprobeerd van mijn laptop een Atheros5007EG en een usb wifi adapter de TP-Link 723N. De TP Link doet het iets beter maar het verschil is minimaal. Op de router staan verder geen verdere apparaten aangesloten.

Alle tips zijn welkom :o
icon

Beste antwoord door Enterprise 26 oktober 2013, 17:50

De netwerkadapter in je laptop (atheros ar5007eg)  is geschikt voor maximaal een 802.11g draadloos netwerk met een theoretische doorvoersnelheid van 54 Mbit/s.
Je moet er echter van uit gaan dat een draadloos netwerk een half duplex medium is. Dat houdt in de praktijk in, dat de theoretische doorvoersnelheid van een wireless-g netwerk gehalveerd wordt tot 22 Mbit/s. Met zaken als storingen van buitenaf, reflecties van het signaal en overhead in het TCP/IP protocol gaan daar vaak nog enkel Mbit/s van af.
Die 20 mbps die je nu haalt op je laptop is dus het maximum.

De enige manier om draadloos toch een hogere snelheid te halen is je netwerk upgraden naar een 802.11n netwerk. Dit biedt een theoretische snelheid tot 300 Mbit/s, afhankelijk van de hardware die gebruikt wordt. Ook hier moet de snelheid in de praktijk weer gehalveerd worden. Zowel modem/router als netwerkadapter in je laptop moeten hiervoor geschikt zijn.
De modems die Telfort levert zijn geschikt voor 300 Mbps.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hoe is dit te verklaren?

Op de Telfort website (waar je naartoe linkt) staat dat het modem werkt volgens de 802.11n Wireless standard.

Wikipedia zegt hierover:
It operates at a maximum net data rate from 54 Mbit/s to 600 Mbit/s.

De genoemde 100Mbps gaat vermoedelijk over de maximaal haalbare internetsnelheid.
Het is niet voor niks dat bij de Zyxel 2601 (adsl-modem) 20Mbps staat genoemd.

Overigens mee eens dat het verwarrend is.
De netwerkadapter in je laptop (atheros ar5007eg) is geschikt voor maximaal een 802.11g draadloos netwerk met een theoretische doorvoersnelheid van 54 Mbit/s.
Je moet er echter van uit gaan dat een draadloos netwerk een half duplex medium is. Dat houdt in de praktijk in, dat de theoretische doorvoersnelheid van een wireless-g netwerk gehalveerd wordt tot 22 Mbit/s. Met zaken als storingen van buitenaf, reflecties van het signaal en overhead in het TCP/IP protocol gaan daar vaak nog enkel Mbit/s van af.

De enige manier om draadloos toch een hogere snelheid te halen is je netwerk upgraden naar een 802.11n netwerk. Dit biedt een theoretische snelheid tot 300 Mbit/s, afhankelijk van de hardware die gebruikt wordt. Ook hier moet de snelheid in de praktijk weer gehalveerd worden. Zowel modem/router als netwerkadapter in je laptop moeten hiervoor geschikt zijn.

Beste forumtopper,
U schrijft dat de modems die telfort levert geschikt zijn voor 300 Mbps.
Kijk ik echter bij de Arcadyan Experiabox 8 op Telfortsite:http://www.telfort.nl/klantenservice/dsl/Internet-TV-bellen/Modems/Arcadyan-Experia-box-v8.htm
dan staat daar duidelijk dat dit modem, in tegenstelling tot de oudere Zyxel P-2812HNU-f1 niet tot 300Mbps gaat maar "slechts" tot 100 Mbps.

Hoe is dit te verklaren?

Met vriendelijke groet,

Guido
Reputatie 8
Badge +19
Graag gedaan.
Tip: als die USB adapter eenmaal werkt schakel dan de Atheros adapter uit in de laptop (via 'Configuratiescherm/Netwerkverbindingen/Atheros' rechtsklikken en 'uitschakelen' kiezen.
Dankjewel je hebt mijn vermoedens bevestigd en ik kan weer verder.

Mvg,
René
Reputatie 8
Badge +19
Graag gedaan.
De Experiabox is geschikt om het maximum uit je verbinding te halen.
Je laptop dus niet en deze kan je indien gewenst voorzien van een USB wifi adapter.

Hiermee zal je naar verwachting ook de maximum snelheid van je verbinding halen.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Kort samengevat....de Eperiabox V8 geschikt om een hogere snelheid te kunnen halen en zou ik met een andere netwerkkaart / adapter nog wat winst kunnen behalen ?
Reputatie 8
Badge +19
De netwerkadapter in je laptop (atheros ar5007eg)  is geschikt voor maximaal een 802.11g draadloos netwerk met een theoretische doorvoersnelheid van 54 Mbit/s.

Beter is een eigen accesspoint te gebruiken.

Reageer