Slechte start, traag internet, reset DLM?

• 19 november 2012
  • 15 reacties
  • 6047 keer bekeken

Badge +1
Ik heb sinds enkele weken in mijn nieuwe huis 30/3 Mb/s internet van Telfort. De postcodecheck geeft aan: De maximale bandbreedte op uw adres is 29 Mb/s. De ware snelheid is echter down 12 en up 0,8. Vooral met die uploadsnelheid heb ik problemen, wat foto's en video's in Dropbox laden is bijna onmogelijk. 

Nu heb ik in de eerste week na mijn modem-aansluiting het modem een aantal keren 's nachts uitgezet, omdat ik niet wist dat hij ingeregeld moest worden. Vandaar dat ik graag een DLM reset zou willen, in de hoop dat de genoemde '29 Mb/s' beter benaderd kan worden. 

Mijn modem hangt in de meterkast, vlakbij het ISRA-punt, maar zit er wel met een standaard kabel van zo'n 1,5 meter aan vast. Zou het nog schelen als die korter was?

15 reacties

Badge
@Avebe

Jammer om te lezen dat de internetsnelheid nog niet optimaal is. Graag help ik je verder. Hoe dichter het modem bij het ISRA-punt staat des te beter het voor de snelheid is. Ik wil een DLM reset voor je aanvragen. Hiervoor heb ik een mobiel nummer nodig, zou je mij deze in een privébericht willen sturen?

Jelmer
Badge +1
Dank voor je reactie, Jelmer. Ik heb je gisteren een privébericht gestuurd met mijn mobiele nummer.
Badge
@Avebe

Bedankt voor je bericht. Ik heb het verzoek om DLM te resetten bij Kpn ingediend en dit zal uiterlijk vrijdag gebeurd zijn. Hou er rekening mee dat het tot 10 dagen kan duren voordat de verbinding op de maximale snelheid intraint.

Jelmer
Badge +1
Beste Jelmer,

Ik kom al die tijd nog steeds niet boven de 16 Mbps uit. En down blijft rond de 0,8 steken. Ik vind het maar vreemd. Hoezo kan hij up nog tot 16 komen, en dan down zo laag blijven hangen? Het valt me nogal tegen. Ik heb helemaal niet meer aan het modem gezeten sinds de reset. Is dit dan wat er maximaal wordt waargemaakt van die beloofde 30/3? 

Groet,
Astrid
Badge
@Avebe

Er stond een ADSL2+ 20/1 profiel op de lijn. Ik heb het verzoek gedaan om de lijn om te zetten naar VDSL2 30/3. Dit zal binnen 3 werkdagen gebeurd zijn en de snelheid zal na omzetting hoger komen te liggen.

Jelmer
Badge +1
Moet ik daar mijn modem ook niet op instellen dan? Hij is sinds gisterenavond teruggevallen naar 5! Crisis!
Volgens mij heb ik een soortgelijke situatie.
Ik ben vandaag omgezet naar een 30/3 abonnement. Dit is gebeurd terwijl het oude modem nog aan stond.
Inmiddels staat het nieuwe modem aangesloten en is mijn snelheid 14/0,8. In de oude situatie was mijn snelheid 5,5/0,8.
In het modem kan ik zien dat de snelheid 15004/1032 is, dit was voorheen (oude modem en abonnement) 6029/1092.

De downsnelheid haalt dus wel de beloofde snelheid van de postcode check (Geen 30 maar bijna drie keer sneller dan mijn oude abonnement).
De upsnelheid is echter langzamer geworden. Ik had minstens een verdubbeling in snelheid verwacht. Ook in mijn situatie staat in het modem ADSL_2Plus. In het oude modem stond ADSL2PLUS.
Hopelijk betekent dit dat mijn lijn ook nog niet goed is ingesteld.

Kunt u dat controleren.
Alvast bedankt.
Vriendelijk groet,
Edwin
Reputatie 8
Badge +16
De upsnelheid is echter langzamer geworden. Ik had minstens een verdubbeling in snelheid verwacht.

Je zit op de maximale uploadsnelheid voor ADSL... een verdubbeling is dus niet mogelijk  zolang er geen VDSL leverbaar is.
Maar ik heb van Telfort een nieuw modem gekregen omdat ik naar een ander netwerk zou gaan na mijn upgrade. Dat kost 15 euro. Met mijn oude modem haalde ik vanochtend ook deze 15/1 snelheid. Ik neem aan dat ik dus nog overgezet moet worden en dat 15/2 haalbaar moet zijn.
Reputatie 8
Badge +10
de bekende vraag maar weer: wat geeft de postcodecheck aan als te verwachtte snelheid op uw adres?
15 MB, zoals reeds gemeld. Dat is het probleem ook niet, het gaat mij juist om de maar 1 up. Ik had minstens 2 van de maximale 3 verwacht.
Reputatie 8
Badge +16
BIj 15Mbps down zit je meestal op ADSL... en bij ADSL is de maximale uploadsnelheid circa 1Mbps.

Om 2Mbps te halen (wat je wilt hebben) heb je VDSL nodig of anders een abonnement bij een kabelprovider.
Reputatie 8
Badge +10
En het feit dat je een nieuw modem hebt gekregen zegt niet zoveel, de nieuwe modem kan ook gewoon ADSL aan.
BIj 15Mbps down zit je meestal op ADSL... en bij ADSL is de maximale uploadsnelheid circa 1Mbps.

Om 2Mbps te halen (wat je wilt hebben) heb je VDSL nodig of anders een abonnement bij een kabelprovider.

Nu begrijp ik het niet meer. 😞 .
Ik had een T6 abo met snelheid 6 / 1 uit de Tiscali tijd. Ik ben overgestapt naar Telfort Standaard 30 / 3.
De Adsl check gaf aan dat 15MB haalbaar is, deze check rept niet over de upsnelheid.
Ik kreeg een nieuw modem omdat ik volgens Telfort daarvoor naar een nieuw netwerk (VDSL neem ik aan) over moest gaan.
Nu heb ik dus 15 / 1. Die 15 had ik verwacht en beter is er dus niet en daar kan ik prima mee leven.
Maar die maar 1 up had ik niet verwacht. Als je 50% van de maximale downsnelheid kan halen waarom dan niet minstens 50% van de maximale uploadsnelheid van 3.
Net zoals de starter van dit draadje ben ik geupgrade omdat o.a. het uploaden naar dropbox langzaam was en dacht dat dit door dit nieuwe abo 3 maal sneller zou worden.
Nu is het helaas zelfs iets (1%) langzamer.
Ik denk dat ik maar eens een mailtje naar klantenservice ga sturen.
Badge
@Avebe

De snelheid is momenteel ruim 20Mb down. De omzetting naar VDSL duurt wat langer dan gepland en zal op 18 december zijn afgerond. Je hoeft niets zelf aan te passen in het modem.

@Edwin_N

Ik zie geen wijgingen die in behandeling zijn of kort geleden zijn afgerond. Ik help je graag verder wanneer je een eigen topic met daarin een omschrijving van het probleem opent.

Jelmer

Reageer