beantwoord

Slecht internet in de avonduren

• 18 maart 2020
  • 18 reacties
  • 482 keer bekeken

Reputatie 1

Onlangs op 24 februari heb ik telefonisch contact gehad met uw helpdesk met de klacht dat de internetsnelheid met name in de avonduren te laag is.

Het gesprek met de helpdesk bood geen oplossing.
Zij hebben mij aangeraden om het probleem te melden op klantenservice1 @telfort.nl maar krijg daar geen antwoord op.

Metingen overdag hebben weinig nut aangezien de verbindingsproblemen alleen in de avonduren grofweg tussen 20.30 en 22.00 uur spelen.

Het lijkt er op dat het netwerk in de buurt de internetvraag op “spitstijden” in de avonduren niet aan kan.

Het kijken naar een uitzending via NPO Start in SD kwaliteit met gebruik van een LAN aansluiting is een onmogelijke zaak.

Overdag zijn er geen problemen en zijn de snelheidsmetingen ook conform het abonnement.

Op 3 maart ontving ik een berichtje dat in de nacht van 5 maart werkzaamheden zouden plaatsvinden om het netwerk in de buurt te verbeteren.

Wij hebben besloten om dit af te wachten maar helaas kunnen wij die verbetering niet ervaren.

Onderstaand voeg ik wat snelheidsmetingen bij van 10 en 11 maart waarvan de eerste helft is gemaakt via wifi en de tweede helft met een LAN aansluiting de resultaten laten vrijwel geen verschillen zien.

Indien gewenst kan ik recentere metingen versturen deze zijn nog van mijn bericht aan klantenservice

Wifi

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/f681dcb0-630a-11ea-87a8-1d2273d09624

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/23e7df10-630b-11ea-87a8-1d2273d09624

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/671474e0-630d-11ea-87a8-1d2273d09624

Lan

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/b36cdba0-630a-11ea-a010-9b1d57e73bca

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/f5b31e30-630e-11ea-ace6-67e717f5121f

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/0a4b6030-63d4-11ea-b6e3-1f88ac45de6d

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/4a6cead0-63d4-11ea-8c01-d1a4c0eda346

graag uw antwoord

icon

Beste antwoord door Draatje 8 april 2020, 14:28

Om nog even terug te komen op de metingen van afgelopen dagen is het vermeldenswaardig dat er een storingsmelding van Telfort?KPN is geweest op 30 maart vanaf 10.49 met de intentie om die voor 14.45 op te lossen.

Tijdens deze storing is er vrijwel geen enkel moment van signaalverlies geweest nog bij mij nog bij andere Telfort/KPN klanten in mijn wijk.

Zoals bovenstaand al eerder vermeld heb ik via een buurtapp meerdere Telfort/KPN klanten gevonden in de wijk die de zelfde internetproblemen ondervonden en waarmee we nu onderling min of meer noodgedwongen een goed contact onderhouden.

Nu blijkt dat na bovengenoemde “storing” het internet in de avonduren wel weer ineens te kunnen functioneren.

Overdag meet ik een gemiddelde snelheid van 32Mbps en in de avond uren ongeveer 20% minder maar geen dramatische snelheden meer van om en nabij van 2Mbps.

Gemeten met de zelfde bekabeling, zelfde dsl kabel, zelfde modem met de zelfde firmware.

De andere Telfort/KPN buurtgenoten hadden precies dezelfde ervaring wat onze conclusie sterkt dat het probleem toch echt in het netwerk van Telfort/KPN moest liggen dwz voor het isra punt.

Wat ons het meeste stoort is de hardnekkigheid die Telfort/KPN aanhoud om te stellen dat het probleem bij de installatie van de klant ligt.

Om nog even terug te kijken wat er met deze storingsmelding is gebeurd.

24 februari telefonisch contact met klantenservice ivm een storing waarmee helemaal niets mee is gebeurd.

Daarna via de mail een uitvoerige melding aan klantenservice gemaakt waar ik nooit wat van heb gehoord laat staan een antwoord.

Verder een topic hier aangemaakt waar ik wel vriendelijk te woord werd gestaan maar ook niet veel verder kwam dan controleert u even dit en controleert u even dat.

Misschien kunt u zich voorstellen dat er misschien ook wel klanten zijn die misschien wel een redelijke technische kennis beschikken en dit station allang zijn gepasseerd.

Pas nadat ik op 27 maart weer contact heb opgenomen met klantenservice en mij misschien wat anders heb uitgedrukt wat in mijn ogen gebruikelijk is blijkt er dus wel wat te kunnen veranderen op 30 maart in de vorm van een storingsmelding.

Vind dat Telfort/KPN eens wat meer de hand in eigen boezem mag steken evenals de moderator die de fantasie heeft gehad om enkele dagen dit topic als “Beantwoord” te markeren.

Bekijk reactie

18 reacties

Reputatie 8
Badge +12

Bedankt voor je terugkoppeling. Daar ben ik wel blij mee. Fijn dat de verbinding nu weer een stuk beter is dan voorheen. Zijn ze tijdens de storing toch goed mee bezig geweest. Maar als er problemen zijn, dan gaan we alles nalopen. Zo proberen we stap voor stap uit te sluiten waar het probleem zit. Zo beginnen we vaak met de thuissituatie en aansluiting. Vaak zit daar namelijk het probleem. Als dat niet het geval is sturen we een monteur zodat hij op locatie testen kan doen. Kan hij daar niets vinden zal hij in de centrale kijken enz. enz. 

En ik heb topic beantwoord inderdaad. Ik had eerder een terugkoppeling van je verwacht. In ieder geval heb ik nu het antwoord aangepast. 

Mochen we zo verder nog iets kunnen betekenen, dan horen we graag van je.

Reputatie 8

Inmiddels is vast komen te staan dat diverse regio's nogal wat problemen hebben/hadden met internet, met name in de avonduren,

@Galdor68  had er laatst een aardige nieuwslink van.
Ook info welke regio’s de meeste problemen ondervinden (of ondervonden ??).
Maar die link kan ik nu niet meer terugvinden.

Inmiddels teruggevonden:

https://www.xgn.nl/nieuws/storing-bij-ziggo-kpn-en-microsoft-teams

Regio’s Amsterdam, Den Haag en Rosmalen zijn door de storing bij KPN het hardst getroffen.

Reputatie 8

Inmiddels is vast komen te staan dat diverse regio's nogal wat problemen hebben/hadden met internet, met name in de avonduren, door de toename verschuiving van het internet dataverkeer van het normaal zakelijk verkeer naar verbindingen thuis nu werknemers massaal thuis zitten als “thuiswerker” i.v.m. het coronavirus.

@Galdor68 had er laatst een aardige nieuwslink van.
Ook info welke regio’s de meeste problemen ondervinden (of ondervonden ??).
Maar die link kan ik nu niet meer terugvinden. Het lijkt er eerder op dat het zoveel mogelijk wordt ontkend door providers als KPN en Ziggo, met berichten van “ze kunnen het aan”.

Streamingdiensten als Netflix en YouTube hebben de standaard bandbreedte tijdelijk teruggeschroefd om geen opstoppingen te veroorzaken.

Dus er zijn (of misschien inmiddels waren?) wel degelijk problemen, en er worden ook maatregelen genomen. Overigens heb ik hier in het zuiden geen problemen ondervonden. Alleen inderdaad wel gemerkt dat YouTube standaard met een lagere kwaliteit draait. (Gaat niet automatisch naar HD).

Reputatie 1

Om nog even terug te komen op de metingen van afgelopen dagen is het vermeldenswaardig dat er een storingsmelding van Telfort?KPN is geweest op 30 maart vanaf 10.49 met de intentie om die voor 14.45 op te lossen.

Tijdens deze storing is er vrijwel geen enkel moment van signaalverlies geweest nog bij mij nog bij andere Telfort/KPN klanten in mijn wijk.

Zoals bovenstaand al eerder vermeld heb ik via een buurtapp meerdere Telfort/KPN klanten gevonden in de wijk die de zelfde internetproblemen ondervonden en waarmee we nu onderling min of meer noodgedwongen een goed contact onderhouden.

Nu blijkt dat na bovengenoemde “storing” het internet in de avonduren wel weer ineens te kunnen functioneren.

Overdag meet ik een gemiddelde snelheid van 32Mbps en in de avond uren ongeveer 20% minder maar geen dramatische snelheden meer van om en nabij van 2Mbps.

Gemeten met de zelfde bekabeling, zelfde dsl kabel, zelfde modem met de zelfde firmware.

De andere Telfort/KPN buurtgenoten hadden precies dezelfde ervaring wat onze conclusie sterkt dat het probleem toch echt in het netwerk van Telfort/KPN moest liggen dwz voor het isra punt.

Wat ons het meeste stoort is de hardnekkigheid die Telfort/KPN aanhoud om te stellen dat het probleem bij de installatie van de klant ligt.

Om nog even terug te kijken wat er met deze storingsmelding is gebeurd.

24 februari telefonisch contact met klantenservice ivm een storing waarmee helemaal niets mee is gebeurd.

Daarna via de mail een uitvoerige melding aan klantenservice gemaakt waar ik nooit wat van heb gehoord laat staan een antwoord.

Verder een topic hier aangemaakt waar ik wel vriendelijk te woord werd gestaan maar ook niet veel verder kwam dan controleert u even dit en controleert u even dat.

Misschien kunt u zich voorstellen dat er misschien ook wel klanten zijn die misschien wel een redelijke technische kennis beschikken en dit station allang zijn gepasseerd.

Pas nadat ik op 27 maart weer contact heb opgenomen met klantenservice en mij misschien wat anders heb uitgedrukt wat in mijn ogen gebruikelijk is blijkt er dus wel wat te kunnen veranderen op 30 maart in de vorm van een storingsmelding.

Vind dat Telfort/KPN eens wat meer de hand in eigen boezem mag steken evenals de moderator die de fantasie heeft gehad om enkele dagen dit topic als “Beantwoord” te markeren.

Reputatie 8
Badge +12

Dat klinkt allemaal goed. Nog veel succes ermee. Ik hoor graag weer van je.

Reputatie 1

Ja dat klopt maar heb door omstandigheden nog niet veel tijd gehad om er serieus naar te kijken. Verder het Lan netwerk wat aan het veranderen, nieuwere kabels aan het trekken zodat indien nodig gemakkelijker direct aan het modem kan worden gemeten. Tevens onder in de meterkast een zakje met diverse aansluitmaterialen gevonden met daarin nog twee Rj11 kabeltjes zodat de DSL aansluiting op het isra punt eventueel gewisseld kan worden om zodoende een minder functionerende kabel uit te sluiten. Tenminste neem aan dat het DSL (rj11) kabeltjes zijn ongeveer 90cm lange ronde kabel met zwarte connectoren met twee aansluiting op de middelste twee pinnen (6/2) en niet grijs zoals in jullie kabeloverzicht word vermeld. Kom er indien mogelijk na het weekend op terug.

Reputatie 8
Badge +12

Ik zie dat je diezelfde dag nog contact hebt gehad. Mijn collega heeft een nieuw modem gestuurd. Mocht het internet in de avond nog slecht zijn als de coronacrisis voorbij is kan er een monteur komen. Of heeft het nieuwe modem al voor verbetering gezorgd?

Reputatie 8

Is dat met een ronde kabel van maximaal 1,5 meter zonder splitter?

Aanvullend wellicht wat fotootjes plaatsen door de topic starter van de situatie / aansluitingen.
Plaatjes zeggen vaak meer dan duizend woorden.

Reputatie 8
Badge +12

Dat is heel erg duidelijk. :( Nu wil ik graag ik dit graag eens melden. Ik moet hiervoor echter nog wel even weten hoe het modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt? Is dat met een ronde kabel van maximaal 1,5 meter zonder splitter? Zou je nog een keer een reset willen uitvoeren? En heb je nog de mogelijkheid om met een ander computer te testen? Als ik dit weet ga ik het melden bij de Technische Dienst voor verder onderzoek. 

Reputatie 1

Bijgaande twee snelheidsmetingen van gisteravond.

De meting is verricht door 1 computer via een Lan verbinding.alle verdere apparaten waren afgesloten van het netwerk. Dus geen televisie terug kijken via het netwerk geen spelletjes en gedownload wordt hier niet.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/52c473f0-6ed4-11ea-a30c-f75e09bba9ae

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/15c1e720-6ed5-11ea-856a-49b20eaa3b1a

Dat wil niet zeggen dat deze problemen constant voorkomen maar alleen in de avonduren tussen 20.30 en 22.00 uur. Vandaag om 10.20 uur meet ik met twee computers draaiende en wifi aan 34 Mbps.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/dad24740-6f42-11ea-90ac-710bce5e9c42

Tevens heb ik een oproep gedaan in een buurtapp of er nog meer mensen met een Telfort/KPN abo problemen hebben met traag internet in de avonduren.  Daar hebben zich zeker drie mensen gemeld waarvan iemand op slechts een paar straten verder op die exact de zelfde problemen beschrijft. Vermoed dat het juiste aantal best wel wat hoger kan liggen aangezien niet zo veel mensen lid zijn van deze app en het bereik niet zo groot.

Denk toch dat wij hier te maken hebben met een capaciteitsprobleem en vind dat het hoog tijd is voor Telfort/KPN om een deugdelijk onderzoek te doen hier in de buurt. Ik ben hier vanaf 24 februari mee bezig en nog geen klap verder gekomen.

Reputatie 8
Badge +12

En als je nou eens een keer test  's avonds zonder terug te kijken en online te gamen. En dan 1 voor 1 gaat terugkijken en gamen en steeds meten. Is de snelheid dan wel goed? Wordt deze lager naarmate het netwerk meer belast wordt? Wordt er verder nog wat gedownload of dergelijke?

Reputatie 8

Als ik de snelheden overdag meet dan liggen de download op dit moment om en nabij de 32Mbit en niet meer om en nabij de 40Mbit. Schrijf dit toe aan de verschrikkelijke situatie waarin wij ons nu bevinden waardoor er veel mensen thuis zijn en werken. Maar geeft ook aan dat de capaciteit van het netwerk hier niet ruim bemeten is.  Als in de avonduren men gebruik gaat maken als diensten als Netfix, NLziet etc. vermoed ik dat de capaciteit van het netwerk hier niet voldoende is.

Dat zou best kunnen?  Zelf zit ik in een wijk met “nu” glasvezel (sinds 2015).
Maar heb eerder een armzalige ADSL-verbinding gehad van 7 Mbps maximaal.
Mijn straat was een van de laatste straten in de wijk waar glasvezel werd aangelegd. Andere delen in de wijk hadden al glasvezel en abonnement werden daar dus ook “eerder” overgezet naar dat glasvezel. Daarbij werd het ADSL-net steeds minder belast. Dat zag ik ook terug in de snelheid die langzaamaan verder ging oplopen naar 8 Mbps en in weken erna nog verder tot pakweg 10 Mbps.
Dat lijken kleine verschillen, maar moet je zien in relatie tot die 7 Mbps. Dat is ruim 40% verschil.

offtopic: heb nog wat gezocht op elektromagnetische interferentie van nieuwe slimme meters maar kon weinig of niets vinden. Welke zou dat dan moeten zijn 2G? Tevens heb ik zo mijn twijfels over de afscherming door gebruik van zilverpapier….te dun…. denk eerder dat je koperplaat zou moeten gebruiken en het dan nog aarden. Maar nogmaals bedankt voor het meedenken.

Eerdere reactie op het Telfort forum < HIER >
Verder heb ik dat indertijd op fora wel meer gelezen. (Ga dat nu niet opnieuw opzoeken).

Folie geeft op zichzelf een voldoende mate van afscherming om het probleem op te lossen.
Bedenk dat veel afgeschermde kabels bestaan uit een “folie” afscherming als mantel, of anders wel om draadparen heen, en een “metalen” (meestal geen koper)  vlechtwerk als mantel om alles heen.

Koper “plaat” is echt overdreven. Het gaat erom dat het meeste wordt afgeschermd. Elektronische apparaten hebben vaak ook gewoon een “simpele” metalen afscherming om het moederbord heen. Die ontbreekt juist volledig bij in ieder geval een Experia Box V8, die ik eens heb open gemaakt.
Van de andere modellen heb ik daar weinig vertrouwen in, dat die beter afgeschermd zouden zijn. Vandaar relatief erg gevoelig voor storende invloeden “rondom” die apparaten.

Bij een “Kooi van Faraday” hoef je ook niet altijd een massief “gesloten” afscherming te hebben. Een “vlechtwerk” of raster (dus met mazen erin) kan ook voldoen, afhankelijk welke interferentie men wil tegenhouden. (Overheids)gebouwen die men wil afschermen wordt bijv. ook wel “behang” gebruikt, met een fijn vlechtwerk als “gaas” van dun draadmateriaal erin.

Reputatie 1

Hallo Babylonia

Bedankt voor het meedenken.

Wij maken geen gebruik van dubbel stroomtarief en hier hangt nog een analoge meter. Het modem staat niet vlak naast deze meter. Tevens is de omschakel tijd naar daltarief hier in Noord Holland van 23.00 tot 7.00 uur en de klachten zijn meestal tussen 20.30 en 22.00uur. Bij wijze van proef heb ik het modem op een afstand van ongeveer 6 meter via een bestaande telefoonkabel van de meterkast geplaatst en meet dan precies de zelfde snelheden overdag als s’avonds. Alhoewel het verlengen vanaf het isra punt gezien wordt als vloeken in de kerk blijkt dat mits de verbinding goed gelegd is weinig uit te maken. Voor de goede orde het modem staat in de meterkast wilde alleen even proberen of grotere afstand tot de meter enig effect heeft.

Als ik de snelheden overdag meet dan liggen de download op dit moment om en nabij de 32Mbit en niet meer om en nabij de 40Mbit. Schrijf dit toe aan de verschrikkelijke situatie waarin wij ons nu bevinden waardoor er veel mensen thuis zijn en werken. Maar geeft ook aan dat de capaciteit van het netwerk hier niet ruim bemeten is.  Als in de avonduren men gebruik gaat maken als diensten als Netfix, NLziet etc. vermoed ik dat de capaciteit van het netwerk hier niet voldoende is.

Zou het dan ook op prijs stellen als Telfort/KPN wat metingen zou verrichten hier in de wijk in de avonduren om te kijken of de capaciteit wel voldoende is e/o op de juiste wijze is geschakeld. Het meten van een individuele verbinding overdag heeft weinig zin.

mvg

offtopic: heb nog wat gezocht op elektromagnetische interferentie van nieuwe slimme meters maar kon weinig of niets vinden. Welke zou dat dan moeten zijn 2G? Tevens heb ik zo mijn twijfels over de afscherming door gebruik van zilverpapier….te dun…. denk eerder dat je koperplaat zou moeten gebruiken en het dan nog aarden. Maar nogmaals bedankt voor het meedenken.

Reputatie 8

Maak je toevallig gebruik van een dubbel stroomtarief netwerk?
Afhankelijk in welk gedeelte van het land je woont, heeft er typisch na 21:00 uur een wisseling plaats van het stroomtarief. Dat schakelen zou mogelijk debet kunnen zijn aan de connectie met internet door elektromagnetische interferentie, als meter en modem/router dicht bij elkaar staan??

https://www.essent.nl/content/particulier/producten/alle_energietarieven/enkeltarief_of_dubbeltarief/index.html

Kun je eens wat foto’s plaatsen van de situatie van de plek waar je modem/router is gemonteerd?

Eerder zijn er ook wel eens meldingen binnengekomen van “slimme meters” die een negatief effect hebben op de betrouwbaarheid van internet. Door de slimme meter te omwikkelen met aluminium foilie was het probleem opgelost (Kooi van Faraday -→ geen elektromagnetische interferentie).

Reputatie 1

Verbinding was omstreeks die tijd van uw meting ongeveer 21 Mbps dat was het vandaag overigens vrijwel de gehele dag.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/0e4ffb20-6d2d-11ea-9637-272274aa9bf9

Overdag wordt er wat gesurft en mail gelezen in de avonduren af en toe een televisie programma terug gekeken via NPO start (SD kwaliteit) e/o een spelletje online gespeeld. Een verbinding van 15Mbps zou hiervoor al moeten volstaan. Gezin bestaat overdag uit twee personen in de avond uren uit drie.

Doe er nog even een meting bij van 21.15 vanavond het is weer negen uur geweest.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/06f2bff0-6d43-11ea-8d19-2b119079f004

:frowning2:

mvg

Nog even 21.30 toegevoegd

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/1aa56780-6d45-11ea-8d19-2b119079f004

Reputatie 8
Badge +12

Dat zijn inderdaad betere snelheden overdag. Ik probeer nu je verbinding door te meten. Deze geeft nu echter een foutmelding, excuses. 

Ik ben in ieder geval wel heel benieuwd hoe het gebruik van het internet is. Zijn er in de avond veel meer gebruikers? Of wordt het internet dan veel intensiever gebruikt ten opzichte van overdag?

Reputatie 1

Hoi Bart,

Bedankt voor je antwoord.
De lage snelheden komen alleen voor in de avonduren pakweg tussen 20.30 en 22.00 uur.

Modem heeft reset gehad bekabeling is nagekeken.

Nu overdag is er geen enkel probleem   https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/760e3320-6b71-11ea-9a3a-8740d482f1ef

Lijkt mij niet dat het dan aan de bekabeling of installatie kan liggen maar een overbelasting van het plaatselijke netwerk in de avonduren.

Adres postcode naam contractant klantnummer toegevoegd aan forumprofiel.

Opvallend is wel dat de problemen min of meer zijn ontstaan na het overschakelen van de Zyxel modem naar een ZTE Experia box V10.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Draatje, welkom hier. 

Alleen ín de avond zijn de snelheden laag dus, en ook echt altijd zo laag? Want dit is bijna niks. :( Wat heb je al gedaan om het op te lossen? Heeft het modem al een reset gehad? 

In ieder geval wil ik graag meekijken. Zou je voor mij jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en de naam van de contractant? 

En kun je mij ook gelijk vertellen hoe jouw modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt. Is dat met een ronde kabel van maximaal 1,5 meter zonder splitter?

Reageer