beantwoord

Situatieschets aansluitingen nieuwe propositie glasvezel t.o.v. oude propositie (vraag aan ervaringsdeskundigen).

• 7 oktober 2018
  • 31 reacties
  • 1493 keer bekeken

Reputatie 2
Ik probeer er achter te komen hoe de nieuwe situatie er precies uitziet als dvb-c wegvalt en er een nieuw glasvezelmodem wordt geïnstalleerd.

Ik heb vast niet goed gezocht, maar ik kan geen goed plaatje vinden of overzichtje van hoe de situatie er straks uitziet. Het plaatje in het topic "zorgeloos overstappen" is wel erg rudimentair.

Mijn huidige situatie is dat ik een Genexis glasvezelmodem heb en dat alle aansluitingen van daaruit rechtstreeks met de apparatuur verbonden zijn. Dus er gaat 1 utp-kabel naar mijn router, en 1 utp-kabel naar iTv, 1 kabel naar de telefoon, en coax-aansluitingen naar radio en tv.

In eerste instantie begreep ik dat het Experiamodem alleen voor DSL daadwerkelijk een modem is en dat het dus voor glasvezel eigenlijk een router is. En omdat ik zelf een (betere) wifi-router heb, ik deze net zo goed zou kunnen weigeren of in de doos zou kunnen laten zitten. Maar begrijp ik nu goed dat aansluitingen op iTv en telefonie nu niet meer op het glasvezelmodem zitten, maar de op de router (Experiabox)?

Met vriendelijke groet.
sando
icon

Beste antwoord door Galdor68 7 oktober 2018, 15:16

je hebt jezelf beantwoord en dat laatste was en is nog steeds mijn grootste minpunt. ik heb een maand geleden de overstap gemaakt dat was vanwege een verhuizing in grote lijnen ligt het gelijk.

De Genexis wordt vervangen afhankelijk van het model grondplaat (Ftu) komt daar een passend model op met 1 utp/rj45 uitgang. voor het Itv zou een eigen router nog kunnen dat is gewoonweg proberen. in theorie zou je een combi model moeten hebben zeker voor de telefonie en tv die vlans doorgeeft of instelbaar zijn. De 4 ethernet uitgangen van de Experia geven en internet en tv signaal door daarnaast heeft deze 2 telefonie aansluitingen echter standaard maar 1 poort/nummer actief wat logisch is als je maar 1 vaste telefoonnummer hebt.

Voor Itv ben je in zekere zin beter af nu gaat vanaf de experiabox 1 draad die je waar nodig middels een switch (kernwoord igmp) weer opsplitst naar de tv ontvanger en of pc of ander apparaat die internet connectie nodig heeft.

Het grootste probleem met telefonie is dat Telfort de benodigde gegevens (sip) niet vrijgeeft om in eigen apparatuur te kunnen invoeren.

in de kern veranderd er dus niet veel behalve dat wat nu uit de Genexis komt nu allemaal uit de Experia komt dus je bedrading is eenvoudig omsteken.

Het enige echte cruciale in veel gevallen is wat je elders al schreef het naar de kringloop kunnen brengen van DVB toestellen.

in jou geval kan je de eigen wifi router als toegangspunt gaan gebruiken en deze ergens centraal of op een hogere etage plaatsen wel dan de DHCP uitschakelen en dit door de Experia laten afhandelen.
Bekijk reactie

31 reacties

@Galdor68
Net overgestapt.
je hebt jezelf beantwoord en dat laatste was en is nog steeds mijn grootste minpunt. ik heb een maand geleden de overstap gemaakt dat was vanwege een verhuizing in grote lijnen ligt het gelijk.

De Genexis wordt vervangen afhankelijk van het model grondplaat (Ftu) komt daar een passend model op met 1 utp/rj45 uitgang. voor het Itv zou een eigen router nog kunnen dat is gewoonweg proberen. in theorie zou je een combi model moeten hebben zeker voor de telefonie en tv die vlans doorgeeft of instelbaar zijn. De 4 ethernet uitgangen van de Experia geven en internet en tv signaal door daarnaast heeft deze 2 telefonie aansluitingen echter standaard maar 1 poort/nummer actief wat logisch is als je maar 1 vaste telefoonnummer hebt.

Voor Itv ben je in zekere zin beter af nu gaat vanaf de experiabox 1 draad die je waar nodig middels een switch (kernwoord igmp) weer opsplitst naar de tv ontvanger en of pc of ander apparaat die internet connectie nodig heeft.

Het grootste probleem met telefonie is dat Telfort de benodigde gegevens (sip) niet vrijgeeft om in eigen apparatuur te kunnen invoeren.

in de kern veranderd er dus niet veel behalve dat wat nu uit de Genexis komt nu allemaal uit de Experia komt dus je bedrading is eenvoudig omsteken.

Het enige echte cruciale in veel gevallen is wat je elders al schreef het naar de kringloop kunnen brengen van DVB toestellen.

in jou geval kan je de eigen wifi router als toegangspunt gaan gebruiken en deze ergens centraal of op een hogere etage plaatsen wel dan de DHCP uitschakelen en dit door de Experia laten afhandelen.
Je kent deze 2 topics?
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/klanten-met-een-oud-glasvezelpakket-stappen-over-in-2019-77901
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670
Reputatie 2
Dank, @Galdor68, je antwoord is geheel duidelijk. Ik snap niet helemaal waarom wat het oude Genexismodem wel kon nu door 2 verschillende apparaten moet worden gedaan, maar wezenlijk van belang is dat niet.

Dank ook @nelly jacoba. Ik ken beide draadjes, maar werd er niet helemaal wijs uit wat precies de consequenties zijn in termen van aansluitingen.

Groeten,
sando
Dat is mij ook onduidelijk maar dat zal met de achterliggende systemen te maken hebben.
ik zou zelf voor Glasvezelklanten desnoods een Experia v11 willen zien die regelrecht op de FTu gepatched kan worden zoals bijvoorbeeld de Fritzbox 5490.

De nieuwe NT zet de lichtsignalen om naar voor de Experia begrijpelijk signaal niks meer niks minder, maar net als jij had ik graag die andere setup gehouden al was het maar voor de router keuze vrijheid.

Ik val in herhaling maar wat ik elders in een eigen verhuis topic schreef los van het DVB is het systeem wat opgedoekt word voor glasvezel klanten beter met name op TV gebied. Een aantal zenders die op dit platform enkel in SD worden doorgegeven zagen er op de Amino veel beter uit.

Maar dat is of topic hier als je netwerk netjes in elkaar zit zal je niet veel hoeven te veranderen.
Reputatie 8
Ik heb vast niet goed gezocht, maar ik kan geen goed plaatje vinden of overzichtje van hoe de situatie er straks uitziet. Het plaatje in het topic "zorgeloos overstappen" is wel erg rudimentair.
Bij een van die draadjes heb ik met twee opvolgende berichten plaatjes weergegeven van twee situaties, waarbij iemand een (extra) Synology router wilde inzetten om diens uitgebreide VPN.

Een situatie waarbij je gebruik wilt blijven maken van de Experia Box V10 van Telfort:
(De geschetste situatie is met een extra TV-ontvanger via de 4e LAN poort van de Synology).

Een situatie waarbij je de Experia Box er volledig tussenuit gooit, en alleen de Synology router zou gebruiken. Daarbij een extra VOIP ATA-adapter inzet of bijv. een DECT VOIP basis-station voor telefonie (die de bewuste vragensteller reeds in gebruik had). In dat geval VOIP afneemt van een alternatieve VOIP-provider (veel goedkoper dan Telfort). Ofwel tegen de tijd dat de overgang naar nieuw glasvezel plaats heeft, inmiddels Telfort (en elke andere provider) wordt verplicht mee te werken de VOIP/SIP gegevens aan klanten te verstrekken.
(De wetgeving schrijft dat namelijk al bijna twee jaar voor).

Vergelijkbare set-ups zijn ook met een aantal andere routers te maken. De belangrijkste keuzes.

Fritzbox, met in dat geval de VOIP ATA-adapter ingebouwd in de router.
(= volledige vervanging van Experia Box, inclusief alle functies en mogelijkheden zoals "Méér-TV". Tevens nog extra mogelijkheden zoals VPN, telefoonbeantwoorder en extra telefoonmogelijkheden).

DrayTek routers (een aantal modellen uit een grote reeks van modellen die dit bedrijf levert).
Met min of meer vergelijkbare functies zoals de Fritzbox.
Reputatie 2
Fantastisch, @Babylonia, dit heb ik gemist en is precies waar ik naar op zoek was.

Ik vraag me nu alleen af of het nog mogelijk is om mijn analoge telefoon te gebruiken? Of moet ik een VOIP-telefoon aanschaffen?

Met vriendelijke groet,
sando
Reputatie 8
Je schrijft er niet bij waar je die analoge telefoon aan wilt hangen ;)
De mogelijkheden (om dus een analoge telefoon aan apparatuur te hangen):

Experia Box:
Daar kun je die zo aanhangen, die heeft daar twee RJ 11 poortjes voor.
Met de restrictie dat die alleen werkt met telefoon afgenomen via Telfort.

Synology router:
Die heeft geen VOIP-omzetting naar analoog in het apparaat.
Daar zou je dan eerst een VOIP ATA-adapter aan moeten hangen.
Daaraan kun je dan vervolgens analoge telefoontoestellen aanhangen of een FAX.
Wel met de opmerking dat je daarvoor de VOIP SIP gegevens nodig hebt.
(Van onafhankelijke VOIP providers krijg je die uiteraard wel, anders werkt VOIP niet).

Uitvoerige omschrijving van een goedkope (via AliExpress € 14,50 ) ATA-adapter < HIER >
En aanleiding hoe met de juiste instellingen in te zetten voor een FAX-apparaat < HIER >

Fritzbox:
Daar kun je die zo aanhangen, die heeft daar RJ 11 poort(jes) voor.

DrayTek: (Wel de juiste router modellen uitkiezen).
Idem zoals bij de Fritzbox.
Reputatie 2
Dank wederom, @Babylonia, voor je uitgebreide antwoord! Voorlopig heb ik me besloten om me maar neer te leggen bij de Experiabox, en dus zal ik mijn oude telefoon er wel rechtstreeks aan hangen. Maar voor de toekomst houd ik ook in mijn achterhoofd wat je hebt geschreven over VOIP en het vooruitzicht dat Telfort op den duur SIP-gegevens gaat verstrekken.

Met vriendelijke groet,
sando
Reputatie 8
Badge +19
Fritzbox:
Daar kun je die zo aanhangen, die heeft daar RJ 11 poort(jes) voor.

Met wellicht nog een nuttige tip.
De fabrikant (AVM) heeft een eigen vaste telefoon in het assortiment die draadloos verbinding maakt (tot 6 aangesloten toestellen) met het DECT basisstation dat in de Fritzbox is ingebouwd.
Dus aansluiten op een RJ11 telefoonpoortje is niet nodig.

https://tweakers.net/pricewatch/486651/avm-fritz!fon-c5-edition-international.html
Reputatie 2
Dank, @Enterprise, ik houd het in mijn achterhoofd. (Ik heb redelijk recent een (wifi)router van netgear waar ik wel tevreden mee ben, dus voorlopig stel ik de aanschaf van apparatuur nog even uit.)

Groet,
sando
Reputatie 8
Badge +11
Hoi sandotelfort, ik kan mij goed voorstellen dat je graag wilt weten hoe de voor jou nieuwe situatie eruit komt te zien. Er zijn vele reacties op gekomen en volgens mij heb je het duidelijk. 🙂 Bedankt iedereen. Mocht je er zo nog vragen over hebben, dan horen wij dat graag.
Reputatie 1
Ook ik, een 70 jarige, zal eraan moeten geloven, van oude naar nieuwe glasvezelverbinding.
Ik lees mij suf op dit forum wat ik allemaal wel of niet moet doen.

Allereerst mijn huidige configuratie:

Glasvezelkastje in meterkast, hierop rechtstreeks aangesloten:

1. utp kabel via kruipruimte naar huiskamer IPTV (amino 540 privébezit)
2. telefoon aansluiting, basisstation in meterkast, overige telefoons in huiskamer, studeerkamer 1e verdieping en zolder
3. utp kabel naar studeerkamer Cisco E4200 router
4. COAX kabel naar slaapkamer TV
5. Cisco E4200 router 1e verdieping: 4x utp kabels t.b.v. 4 PC-s
6. WIFI van Cisco router t.b.v. 2x tablet en 2x gsm
De tablets/GSM worden ook op 1e verdieping en op zolder gebruikt. Mijn Cisco 4200 werkt uitstekend en heb zelfs achter in de tuin nog bereik.

Nu de nieuwe opstelling. Experiabox 10 komt weer in de meterkast. Met dank aan @babylonia voor zijn uitleg en situatieschets.

- Ik begrijp dat COAX vervalt, maar ik kan dus met de IPTV app op de tablet via Chromecast straks in de slaapkamer TV kijken?
- De telefoon kan rechtstreeks op de experia box 10 worden aangesloten?
- IPTV (Sony smart TV) in de huiskamer kan ook via UTP rechtstreeks worden aangesloten?
- Is het WIFI bereik van de experia box voldoende om mijn apps op de TV te laten functioneren? En heb ik op de 1e en 2e verdieping ook voldoende WIFI bereik?
- UTP kabel naar studeerkamer t.b.v. router. Maar....kan ik gewoon mijn oude router, met de 4 PC aansluitingen, blijven gebruiken? Ik heb totaal geen verstand van instellingen van de router. Of doet dat de monteur tijdens de installatie?
- Of moet ik de WIFI-versterker aanschaffen ter vervanging van de Cisco router, deze in de studeerkamer plaatsen (1e verdieping) en hierop bekabeld mijn PC-s aansluiten. En daardoor waarschijnlijk ook betere WIFI op zolder.
- Of een nieuwe router aanschaffen, tenslotte is de Cisco al weer 7 jaar oud.

Beste mensen, ik hoop dat e.a. goed heb opgeschreven. Graag jullie advies of ik het allemaal goed begrepen heb.
Installeert de monteur ook de eventueel aan te schaffen WIFI versterker en stelt hij/zij deze ook in?
Stelt de monteur de huidige of eventueel een nieuw aan te schaffen router in zodat alles weer werkt als in de oude positie?

Veel vragen, maar ik zou zo enorm geholpen worden als ik weet wat ik straks allemaal moet doen
Reputatie 3
Badge +1
- Ik begrijp dat COAX vervalt, maar ik kan dus met de IPTV app op de tablet via Chromecast straks in de slaapkamer TV kijken?
Ja dat kan 😀
- De telefoon kan rechtstreeks op de experia box 10 worden aangesloten?
Jazeker
- IPTV (Sony smart TV) in de huiskamer kan ook via UTP rechtstreeks worden aangesloten?
De IPTV ontvanger moet via UTP worden aangesloten op de Experiabox.
- Is het WIFI bereik van de experia box voldoende om mijn apps op de TV te laten functioneren? En heb ik op de 1e en 2e verdieping ook voldoende WIFI bereik?
Dat is onmogelijk vooraf te zeggen, dat is afhankelijk van heel veel factoren. Maar een WiFi versterker is sowieso een goed idee.
- UTP kabel naar studeerkamer t.b.v. router. Maar....kan ik gewoon mijn oude router, met de 4 PC aansluitingen, blijven gebruiken? Ik heb totaal geen verstand van instellingen van de router. Of doet dat de monteur tijdens de installatie?
Ik zou die router vervangen door de een switch of een WiFi versterker, deze is door 4 ethernetpoorten ook als switch te gebruiken.
- Of moet ik de WIFI-versterker aanschaffen ter vervanging van de Cisco router, deze in de studeerkamer plaatsen (1e verdieping) en hierop bekabeld mijn PC-s aansluiten. En daardoor waarschijnlijk ook betere WIFI op zolder.
Ja dus 😉
- Of een nieuwe router aanschaffen, tenslotte is de Cisco al weer 7 jaar oud.
Nee 😁

Antwoord op "- IPTV (Sony smart TV) in de huiskamer kan ook via UTP rechtstreeks worden aangesloten?" aangepast
Reputatie 1

- IPTV (Sony smart TV) in de huiskamer kan ook via UTP rechtstreeks worden aangesloten?Als je IPTV wil gebruiken zal je hier een extra TV ontvanger voor aan moeten schaffen, als je alleen de apps op je smart TV wil gebruiken dan kan je deze inderdaad gewoon op dezelfde UTP kabel aansluiten

Wat een snel antwoord, dank je wel. Ik krijg toch een nieuwe TV-ontvanger bij de overstap? En ik kijk nu bijvoorbeeld YouTube of foto's van mijn computer via het WIFI thuisnetwerk op mijn TV. Waar maak ik een denkfout?
Reputatie 2
Als je IPTV wil gebruiken zal je hier een extra TV ontvanger voor aan moeten schaffen, als je alleen de apps op je smart TV wil gebruiken dan kan je deze inderdaad gewoon op dezelfde UTP kabel aansluiten

Ik kan me grotendeels vinden in wat je schreef, behalve op dit punt. @Senior heeft het maar over een tv die op IPTV wordt aangesloten (de eerste tv krijgt het signaal van de chromecast), en dan is er dus maar 1 tv-ontvanger nodig. Bovendien zou een extra tv-ontvanger dan gehuurd moeten worden, niet aangeschaft, maar dat is een detail.

Verder is het natuurlijk mogelijk om je eigen router te blijven gebruiken, maar dan moet je wel weten wat je doet (en als je dat niet weet het even laten doen door iemand anders).

groet,
sando
Reputatie 8
Installeert de monteur ook de eventueel aan te schaffen WIFI versterker en stelt hij/zij deze ook in?
Stelt de monteur de huidige of eventueel een nieuw aan te schaffen router in zodat alles weer werkt als in de oude positie?

In principe sluit de monteur alleen de basisset aan, kijkt of TV ontvangen wordt, en of er internet is.
De rest, als je dat zou willen, wordt misschien ook wel gedaan, maar dan zul je hem extra per uur moeten betalen. Als de monteur in kwestie daar überhaupt verstand van heeft, want die is doorgans alleen getrained om de basiszaken in orde te brengen.

Maar maak het jezelf niet te moeilijk.
Met wat ik uit je opsomming van aangesloten apparatuur haal, doe jezelf niets met een connectie binnen je thuisnetwerk om onderling data uit te wisselen. Dat denk ik op te maken uit het gebruik van diverse extra routers, die naar ik vermoed ieder een eigen sub-net gebruikt?
Of het zou moeten zijn dat je die routers als "Access Point" gebruikt in hetzelfde sub-net van een eerste router?? Daar heb je dan wel een aangepaste set-up voor nodig, en mogelijk nog een aangepaste aansluiting van de UTP ethernetkabels op de LAN-poorten in plaats van aansluiting van één kabel op de WAN-poort, die aan de andere kant is aangesloten op een LAN-poort van een andere router.

Als het rechttoe rechtaan is, als separaat actieve routers.
Kun je dat ook als zodanig toepassen met de Experia Box V10 die je dan geleverd gaat krijgen.

In dat geval kun je van alle apparatuur gebruik blijven maken,
met uitzondering van de Amino 540. WiFi van de Experia Box V10 is op zichzelf prima.

In Access Point mode zou ik eerst de mogelijkheden en handleidingen willen doornemen van de verschillende router modellen, wat er standaard mogelijk reeds aan opties worden gegeven.

Voor TV op de slaapkamer zou je van een Chromecast gebruik kunnen maken.
Hoop alleen dat de tablet krachtig genoeg is, en voldoet aan ik dacht minimaal Android 5.0 ??
Zover ik weet heeft die app nog wel wat haken en ogen. Vandaar de matige waardering op Google Play. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.telfort.mobile.android

Of je zou dat vanuit een PC of Notebook kunnen aansturen, via de webbrowser "Google Chrome". https://telfort.itvonline.nl

Net even geprobeerd, werkt nog niet bij elke zender feilloos. Als het werkt kun je de notebook in slaapstand zetten, om stroom uit te sparen (of zelfs helemaal uitzetten ---> de stream loopt rechtstreeks vanuit internet naar de Chromecast. De internetbrowser wordt alleen gebruikt als "afstandbediening").

De thema TV-zender "Arte" werkt via internet een stuk soepeler om te casten.
https://www.arte.tv
Reputatie 3
Badge +1

- IPTV (Sony smart TV) in de huiskamer kan ook via UTP rechtstreeks worden aangesloten?Als je IPTV wil gebruiken zal je hier een extra TV ontvanger voor aan moeten schaffen, als je alleen de apps op je smart TV wil gebruiken dan kan je deze inderdaad gewoon op dezelfde UTP kabel aansluiten
Wat een snel antwoord, dank je wel. Ik krijg toch een nieuwe TV-ontvanger bij de overstap? En ik kijk nu bijvoorbeeld YouTube of foto's van mijn computer via het WIFI thuisnetwerk op mijn TV. Waar maak ik een denkfout?

Ah te snel gelezen zie ik. 😊
Je krijgt inderdaad 1 IPTV ontvanger bij je abonnement welke je via UTP aansluit op de Experiabox.
Je TV zelf kan uiteraard via WiFi aangesloten blijven.
Reputatie 1

Hoop alleen dat de tablet krachtig genoeg is, en voldoet aan ik dacht minimaal Android 5.0 ??
Zover ik weet heeft die app nog wel wat haken en ogen. Vandaar de matige waardering op Google Play.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.telfort.mobile.android

Of je zou dat vanuit een PC of Notebook kunnen aansturen, via de webbrowser "Google Chrome"

Ik heb een tablet met android 6.0. Maar misschien dan toch maar een extra ontvanger aanschaffen. Er ligt n.l. nog 1 ongebruikte UTP kabel vanuit meterkast naar de slaapkamer. Kan ik deze kabel dan ook gewoon rechtstreeks op de experia box aansluiten?
Reputatie 3
Badge +1

Zover ik weet heeft die app nog wel wat haken en ogen. Vandaar de matige waardering op Google Play.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.telfort.mobile.android

Of je zou dat vanuit een PC of Notebook kunnen aansturen, via de webbrowser "Google Chrome"
Ik heb een tablet met android 6.0. Maar misschien dan toch maar een extra ontvanger aanschaffen. Er ligt n.l. nog 1 ongebruikte UTP kabel vanuit meterkast naar de slaapkamer. Kan ik deze kabel dan ook gewoon rechtstreeks op de experia box aansluiten?

Een tweede ontvanger kost wel €5 euro per maand extra.
Want zoals @sandotelfort al terecht opmerkte, deze schaf je niet aan maar huur je.
Uiteraard kan je die UTP kabel op de Experiabox aansluiten.
Reputatie 8
Ik zou het eerst gewoon even proberen als het zover is, Misschien is de app tegen die tijd weer verbeterd? Zie ook de andere opties die ik heb beschreven.
En ja, de UTP kabel kun je rechtstreeks aan de Experia Box aansluiten voor de slaapkamer.

Mochten 4 LAN-poortjes te weinig zijn zou je nog kunnen uitbreiden met een switch (DEZE).
Die je overigens ook op de "eindpunten" van een kabel kunt aansluiten, en van daaruit vertakken.
Reputatie 1
Wat is het toch leuk op dit forum, ik leer weer heel veel van jullie. Houdt mijn hersenen in ieder geval weer jong😉
Aangezien het n protocol het beste is van die Cisco routers volgens de specificaties zal je op wifi gebied beter af zijn met de huidige Telfort versterkers met als pluspunt 4 netwerk aansluitingen dus 2 vliegen in 1 klap als je op de plekken zoals een verdieping toch een betere wifi dekking wil hebben.
Reputatie 8
Met wat ik bij een eerste Google hit eruit haal, heeft zo'n Cisco E4200 router ook 4 netwerkpoorten, dus zou niet weten wat dan het "pluspunt" zou zijn van een Telfort WiFi versterker?

Inmiddels wat gedateerde test, maar denk prima WiFi snelheid afgezet tegenover een standaard glasvezel abonnement. (Snelheid zal nooit meer zijn dan wat je als abonnement afneemt).
Gezien @Senior tevreden is met de WiFi-snelheid van die Cisco's, zou ik de set-up eerst maar eens zo laten, alvorens WiFi versterkers te gaan aanschaffen.

http://computertaal.info/2011/04/25/getest-cisco-e4200-router/
Ik ben het ermee helemaal eens om voor er geld word uitgegeven eerst gewoon de cisco's in te zetten zeker als Senior een standaard 50/50 abo heeft.

Maar tussen de keus switch of een wifiaccespoint met netwerk aansluitingen zou ik voor die laatste kiezen uit praktisch oogpunt.

Ik had over het hoofd gezien dat dit model cisco ook 5ghz wifi aan boord heeft dat had de meerwaarde van de Telfort versterker kunnen zijn. Het enige punt zou dan zijn maar dat is een kwestie van uitproberen hoe gedraagt een tv ontvanger zich hierop met het igmp in mijn achterhoofd.

Reageer