Sinds profiel 17A deze week lagere snelheid en mogelijke snelheid

• 20 augustus 2015
  • 3 reacties
  • 630 keer bekeken

Beste forumgangers en moderators.

Betreft mijn 30Mbit internet+tv pakket.
Ik had 33Mbit werkend en een mogelijke 44Mbit met profiel 8B maar sinds een dag of 5 heeft het modem een nieuw profiel namelijk 17A en daarmee is nog maar 29Mbit werkend en 29Mbit mogelijk, volgens het modem.
Fourstacks geeft aan 80Mbit mogelijk.
Net nu ik mijn abonnement wilde verlengen en erover dacht de snelheid wellicht wat te verhogen naar die 44Mbit, of te proberen een deal er uit te slepen voor 14Mbit meer met het verlengen van mijn abonnement.
Wie heeft er gelijk, netco-fpi-info.fourstack.nl of het modem?

3 reacties

Badge
De postcodecheck geeft aan wat Telfort op jouw adres maximaal kan leveren.

Het modem geeft twee downloadsnelheden aan:
1. de huidige snelheid
2. wat er technisch gezien door de netwerkbeheerder (KPN) mogelijk is (attainable speed). Dit is niet hetzelfde aan wat Telfort maximaal kan leveren.

De postcodecheck is bepalend.
Gesproken met iemand van de telefonische helpdesk, heb nu eigenlijk alleen maar meer vragen.
Mijn profiel is veranderd omdat ik onderdeel ben van een demo (test?) met SNI-F? De medewerker kon mij niet uitleggen wat dit is en waar de demo voor dient.

De persoon kon mij ook niet vertellen wanneer (of met zekerheid of er überhaupt ooit) een hogere snelheid dan de nu door het modem aangegeven 29 Mbit haalbaar is.
Op het moment heb ik met profiel 17A 4Mbit minder snelheid werkend en haalbaar dan voorheen met profiel 8B, dat is wel een zekerheid.
En ik zag dat de werkende upload naar 4Mbit en haalbare upload naar 12Mbit omhoog gegaan is.
Da's heel mooi maar ik ben met het vernieuwen van mijn abonnement op zoek naar meer download snelheid, en niet zozeer upload.
Is er een Telfort representative die mij duidelijkheid kan verschaffen?

Hier een print van het modem:

Status:
Configured Current
Line Status --- SHOWTIME
Trained Mode Auto PROFILE_17A

VDSL Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 4095 (Kbps.) 29160 (Kbps.)
Attainable Rate 12443 (Kbps.) 29232 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 11.1 dB 5.8 dB
Attenuation 15.0 dB 14.4 dB

Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 182 0
CRC Error 0 0

DTU Counters:
Upstream Downstream
corrected DTU Counter 465 0
uncorrected DTU Counter 378522 0

En hier een print van fourstack:

Actuele Beschikbaarheid
Wat
Koper
Beschikbaar
Small green check
Distributiepunt(en)
Hlm-San
Internet Snelheid
80 Mbit/s
iTV
2 HD
-
iTV
-
Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+
13 Mbit/s
VDSL2*
44 Mbit/s
Bonding*
80 Mbit/s
*ISDN niet mogelijk bij VDSL en Bonding.
Bij gebrek aan reactie van een Telfort representative hier wederom gesproken met de helpdesk, dit keer met iemand die goed op de hoogte was van dingen.
Hier de punten die naar voren kwamen in het gesprek:

Ik ben geen onderdeel van een demo of test, de test is al geweest, de veranderingen op het net hier zijn wat dat betreft normale upgrade werkzaamheden geweest. Het distributiepunt hier (Haarlem-Santpoort) was als een van de laatsten aan de beurt in het grote "nederland aan sneller koperdraad" project van KPN (uitrol van vectoring vdsl), en is daardoor geupgrade met een andere methodiek, SNI-F. (V)VDSL methodiek kan namelijk gebruik maken van slechts een beperkt aantal ip adressen en ze waren op gegeven moment allen in gebruik.
Om onder meer deze reden is er door KPN sinds nog niet zo lang deze andere (stabielere) methode in gebruik genomen, SNI-F. Hiervoor is er hardware (o.a. moederborden) in het distributiepunt aangepast, en dit is de reden dat mijn modem vorige week is overgegaan naar profiel 17A.
De 29Mbit die ik sindsdien heb als zowel werkende als haalbare snelheid gaat niet meer of minder worden met mijn 30Mbit abonnement.
Nu ik met de korting die ik ontving bij het verlengen mijn abonnement verhoogde naar 50Mbit zal ik de eerder aangegeven haalbare snelheid van 44Mbit krijgen, ook al zegt mijn modem nu maximale haalbare snelheid 29Mbit. Later zal het waarschijnlijk mogelijk worden dit te verhogen naar ergens 80Mbit, dat is in ieder geval praktisch gezien mogelijk op mijn lijn.

SNI-F is stabieler en daardoor beter dan vectoring, en uiteindelijk moet het hele koper netwerk SNI-F gaan gebruiken. Met SNI-F is het mogelijk om ook de meer afgelegen adressen te voorzien van een degelijke snelheid.

Ik laat nog weten of ik inderdaad die 44Mbit die de fourstack site nog steeds aangeeft werkend krijg zodra mijn nieuwe abonnement ingaat.

p.s wie weet een verwijzing naar meer informatie over wat SNI-F precies is?

Reageer