beantwoord

Sinds overstap naar Telfort trage laadtijden websites en (on)regelmatig 404 errors,oorzaak?

• 9 maart 2015
  • 82 reacties
  • 1921 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Vorige week van *** kabel 120Mbit naar Telfort glasvezel 100 Mbit overgestapt, a) omdat ik het gedonder bij *** meer dan zat was, en b) ik meer waarde hecht aan de 100Mbit upload dan aan de 120Mbit download.
Maar sinds ik aangesloten ben is de internetverbinding hakkelig, vooral en met name het http gedeelte, normale alledaagse websites die traag openen (bijv. google/eBay/bankieren/paypal/facebook enz), maar niet alleen dat, heb al een x-aantal keer een 404 melding gehad waar ik die voorheen nooit kreeg, en nu ietsjes te vaak naar mijn zin....

Ik heb de handel zelf aangesloten, heb ruime ervaring met computers en netwerken, omdat ze zouden bellen voor een afspraak voor een gratis monteur. Helaas bellen ze dan pas op de dag dat het abbo opgeleverd wordt en de boel al draait, dus ik had zoiets van laat maar zitten die monteur, veel meer dan kijken of de kabels goed zitten zal die ook niet doen....

Heb ondertussen van alles getest, m'n browsers opnieuw geinstalleerd, flash eraf en weer erop, java update enz, zelfs een andere router (TP Link) er op gezet en weer terug naar de (mindere) meegeleverde Sitecom, dan lijkt alles steeds weer eventjes sneller te gaan, maar na een uurtje of zo is het weer mis. Ik dacht steeds het ligt aan m'n PC, maar m'n vriendin had dit weekend hetzelfde; webformulier in zitten vullen, versturen en toen 404 oops pagina niet gevonden. Gelukkig kon ze herladen en lukte het alsnog, maar met 100Mbit glasvezel zou dat normaal moeten lopen lijkt mij.

Heb het geprobeerd met XP pro, Win7 x86, Win7 x64, zowel via kabel als draadloos, en op de tablet en mobieltjes loopt het ook wat moeizaam en krijgen we onregelmatig een 404 melding.

Het glasvezel modem wat er in de kast hangt is een Packetfront DGR-546s, volgens mij dezelfde die iedereen hier in de buurt heeft en daar hoor ik geen klachten. Heb dat ding (en de rest) al minstens 3 x gereset ook... behalve de router met 3 computers (2 bedraad, 1 wifi), een NAS en een Mede8er (op stand-by) hangt er 1 HD televisie en 1 DECT telefoon aan het modem, (nog) geen switch voor een 2e TV, voorheen draaide het geheel vlekkeloos.

Alles is met cat 6 kabels aangesloten, lijkt mij dat het daar ook niet aan ligt, en omdat dit mijn eerste ervaring/aanvaring met glasvezel is ben ik zo ongeveer wel door de mogelijkheden heen.

Het mooiste is nog: Telfort/Reggefiber konden en wilden mij eerst niet op glasvezel aansluiten hier, dat was niet mogelijk zo zei men, dit terwijl er plenty mensen in de buurt zijn die het wel hebben (al jaren, en sinds kort ook het 100Mbit pakket), maar toen ik met termen als opta, consumentenbond etc begon te gooien was het binnen een dag geregeld. En ze garandeerden mij dat het vlekkeloos zou lopen, anders zouden ze me niet aansluiten.

Nou ik merk het. Alles behalve vlekkeloos tot nu toe. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?!?!

bij voorbaat dank....
icon

Beste antwoord door shadowjack 31 maart 2015, 23:30

@ Stephen - Telfort

'Eindrapport'.

Ik heb hier afgelopen week, na het laatste bezoek en advies van de monteur, nog van alles geprobeerd, tot mijn frustratie en zonder resultaat zoals misschien wel duidelijk is geworden uit mijn eerdere reacties.

Een aantal van de door mij genomen maatregelen: een kersverse (clean) Windows installatie, dus ook inclusief een vers geinstalleerde browser zonder de oude (backup) gegevens en add-ons (zoals Adblock), Windows firewall ipv mijn normale firewall, 2 verschillende routers geprobeerd, andere DNS instellingen, nieuwe kabel van mijn hoofd-PC naar router getrokken, diezelfde PC draadloos verbonden met internet, en nog een aantal van dat soort dingen, niets werkte, sterker nog, sommige dingen werkten helemaal niet, met name de Sitecom router van Telfort. Dit nog steeds/alweer om uit te sluiten dat het hoofdprobleem binnen deze 4 muren zit, waar ik vanaf het begin af aan al van overtuigd was, en ook nu nog steeds ben...

Een aantal dagen geleden heb ik de hoop dan ook opgegeven.

Tot ik gisterochtend merkte dat de boel wat vlotter verliep, in mijn ogen nog niet 100% optimaal maar iig een stuk sneller dan voorheen. Dit is ook vanavond nog het geval, dus ik vind het nu prima zo. Heb mijn buik vol van het hele geval, geen zin om hier nog eens 2 weken volgens instructies van de monteur te gaan zitten werken, vooral ook omdat dat dat direct al spaak liep, dus, om een lang verhaal kort te maken: van mij mag je nu concluderen dat ik het als opgelost beschouw (wat de oorzaak ook geweest moge zijn en wat ze ondertussen ook gedaan mogen hebben daar in die centrale, of niet, dat interesseert me niet), en mag Telfort over een tegemoetkoming vanwege geleden ongemak na gaan denken. Ik zit hier nog een jaar (minus bijna 1 maand met problemen) aan vast, terwijl mij vóóraf minstens 5 x toegezegd is (!) dat het allemaal met double-check, vlekkeloos en superdeluxe zou gaan verlopen (anders was ik hier echt niet aan begonnen), dus dat mag wat mij betreft wel meegenomen worden in de vergoeding. Ik hoor wel van je of je nog verdere gegevens nodig hebt.
grt.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

82 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Frustrerend dat het slecht werk, maar wat ik mis in je hele verhaal is een test rechtstreeks op het modem. Koppel een PC/Laptop op het glasvezelmodem en kijk dan eens een paar uur of je de problemen nog steeds ervaart.
Reputatie 1
Badge
Rechtstreeks op het modem, da's een nieuwe..... tis geen modem/router voor zover ik weet anders had ik dat al gedaan maar zojuist alsnog geprobeerd (PC vers opgestart, direct aan het modem) en er gebeurt helemaal niks, ook niet na IP vernieuwen etc. Een paar uur testen heeft dan ook geen nut.

edit: lijkt er meer op dat het geheel moeite heeft met DNS aanvragen en de verschillende ipv protocollen, ik krijg af en toe zelfs pagina's in platte opmaak (geen html) te zien.
Reputatie 1
Badge
Ter aanvulling: op beide routers (Sitecom en TP-Link) krijg ik een ping van 6ms en zowel een down- als upload van rond de 95Mbps (UPC Speedtest).
Reputatie 8
Badge +16
AH, weer niet aan gedacht, je hebt de nieuwe propositie waarbij de Sitecom erbij zit. Wat je kan doen is een laptop aan de Sitecom hangen en een tracert naar bijvoorbeeld nu.nl doen, en direct erachteraan een ping laten lopen. Hiermee kan je zien en uitsluiten waar het fout gaat. Als bij de tracert het al op je eigen netwerk stopt dan weet je waar je moet zoeken. Gaat het naar buiten en je komt een foutmelding tegen dan is het zinvol om even een andere site te proberen om te zien of het zelfde punt de bottleneck is.

Had mijn bericht al ge-edit #Sitecom
Reputatie 1
Badge
AH, weer niet aan gedacht, je hebt de nieuwe propositie waarbij de Experiabox erbij zit. Wat je kan doen is een laptop aan de Experiabox hangen en een tracert naar bijvoorbeeld nu.nl doen, en direct erachteraan een ping laten lopen. Hiermee kan je zien en uitsluiten waar het fout gaat. Als bij de tracert het al op je eigen netwerk stopt dan weet je waar je moet zoeken. Gaat het naar buiten en je komt een foutmelding tegen dan is het zinvol om even een andere site te proberen om te zien of het zelfde punt de bottleneck is.

Ik heb geen Experiabox. Hier hangt al jaren dat Packetfront modem in de kast, voorheen ongebruikt want ik moest zelf een weg naar buiten boren voor de utp kabels, het Telfort pakket bestond uit 2 Amino TV decoders plus switch en een simpele Sitecom wifi router.
Reputatie 1
Badge
De tracert blijft eerst een tijdje hangen tussen telfort.glasvezel.nl en concepts.nl in, dus ligt het w/s daar.
Reputatie 8
Badge +16
Kijk, dit laat al wat zien, probeer ter vergelijking nog eens 2 of 3 sites, op basis van die uitkomst heeft webcare een startpunt waar ze kunnen gaan zoeken
Reputatie 1
Badge
Dat was helemaal een ramp, bij tracert paypal.com haalt ie het niet eens binnen 30 hops...
Reputatie 8
Badge +16
Het feit dat je bij paypal.com er langer over doet staat los van je storing, ook hier is dat een probleem. Beperk je tracert gewoon even tot Nederlandse sites. Daarmee is een duidelijk beeld te krijgen van je problemen.

Gezien de vertraging op ftth.telfortglasvezel.nl lijkt me de oorzaak duidelijk. Even wachten op webcare, zij kunnen voor jouw een ticket inschieten om dit op te laten lossen. Probleem wat je helaas wel heb is dat dit waarschijnlijk via Reggefiber loopt en dit een aantal dagen kan duren. Dit is iets wat door Telfort niet te versnellen is.
Reputatie 1
Badge
Last but not least, 'le piece de resistance'; Telfort kan zichzelf niet traceren hahaha!
Reputatie 1
Badge
Ik zal zelf ook ff contact opnemen met reggefiber, ze wisten niet hoe snel ze me aangesloten moesten krijgen, dan gaan ze dit nu ook maar zsm oplossen.

thnx voor je hulp so far...
Reputatie 8
Badge +16
En even als aanvulling, het probleem zit dus in de concept switch in het netwerk. De ftth.telfortglasvezel.nl is wel goed bereikbaar maar de hop naar concept gaat dus structureel fout.
Reputatie 1
Badge
Dat was ondertussen wel duidelijk ja 🆒
Reputatie 8
Badge +16
@shadowjack,

Welkom op het forum!

Wat fijn dat je bent overgestapt naar Telfort, alleen betreur ik de problemen die jij ervaart sinds de overstap. :(
Ik ontvang graag jouw NAW-gegevens in een privébericht. Na ontvangst ga ik een ticket voor je aanmaken zoals Tuut-Tuut heeft aangegeven zodat wij ook een blik erop kunnen werpen.

@Tuut-Tuut,

Bedankt voor je bijdrage.

Stephen
Reputatie 1
Badge
Is gebeurd Stephen, na een korte storing 😕
Reputatie 8
Badge +16
@shadowjack,

Dat klopt. Ik heb je gegevens ontvangen en zojuist een ticket aangemaakt. Mijn collega's nemen binnen 48 uur contact met jou op. Laat je mij weten wanneer je bent gebeld? Alvast bedankt!

Stephen
Reputatie 1
Badge
OK da's goed, thanks!
Reputatie 1
Badge
Wellicht ten overvloede maar ter aanvulling, nog eens een ping gedaan naar telfort.nl, resultaat nul komma nul. Zie bijlage.
Hier exact hetzelfde alleen betreft het hier sind de overgang van XMS naar Telfort.
Pagina.s laden vaak niet,een onstabiele verbinding en als je de router reset of de pc rechtstreeks aansluit op het modem moet je maar afwachten of je uberhaupt een ip adres krijgt.
Het tracert resultaat is exact hetzelfde als de topic starter, en ook regelmatig blokkerig beeld op de tv.
met de tracert gaat het goed tot telfortglasvezel.nl en daarna 3 timeouts en dan komt pas ict concepts.
Hier betreft het ook een packetfront aansluiting
Reputatie 8
Badge +16
@rjb.verhulst &@wammus:

Doe een tracert naar nu.nl, telegraaf.nl & uva.nl
Post het resultaat ervan even hier.
hier de tracert van nu.nl
de telegraaf tracert resultaat
Reputatie 8
Badge +16
@rjb.verhulst,

Ik heb van jouw reactie een nieuw topic gemaakt. Graag hierin verder reageren.

Stephen
Bij de tracert naar uva.nl ging de eerste poging niet goed door een dns probleem.
De tweede poging zelfde resultaat als met nu.nl en de telegraaf.nl
het plaatsen van deze screenshot ging 3 mis door de onstabiele verbinding