beantwoord

Sinds nieuw modem lagere downloadsnelheid

• 13 december 2012
  • 12 reacties
  • 3123 keer bekeken

Ben nu ruim een week in het bezit van een nieuw moden Zyxel 2812. Sinds die tijd een lagere downloadsnelheid, was 1,1 mb nu 0,8 mb. Geklaagd bij Telfort maar krijg alleen standaard antwoorden dat het nu eenmaal zo is. Je kan mij niet wijsmaken dat er nu geen mogelijkheid is om in ieder geval de snelheid te krijgen van het oude modem.
Heeft iemand een oplossing?
icon

Beste antwoord door Jelmer - Telfort 14 december 2012, 12:02

@denkev

Het modem op het ISRA-punt aansluiten zal de snelheid zeker ten goede komen, dit duurt alleen wel 8-10 dagen. Ik heb de verbinding inmiddels omgezet naar ADSL2+ 20/1. Dit is inderdaad een beter profiel voor de afstand tot de wijkcentrale.

Jelmer
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 1
Dit kan komen omdat er DLM op de lijn staat. Heb je het vorige modem vaak opnieuw opgestart? dan heeft het daar mee te maken. Als je modem met korte kabel op isra heb aangesloten moet dat geen probleem zijn. In dat geval kan webcare eventueel reset DLm aanvragen, waarna de regelkring voor profielen opnieuw wordt doorlopen. Dat houd in dat je verbinding op de start snelheid komt en na een aantal dagen de max van de verbinding wordt bereikt.

Wat is de maximaal haalbare bandbreedte volgens het modem? Te vinden via 192.168.1.254,
Geen idee wat DLM is, het oude modem is zelden opnieuw gestart. Met het oude Zyxel modem kon ik downloaden met 1,1mb en nu maar 788 kbps als ik het goed begrijp uit ondertaand lijstje. Ik heb overigens geen VDSL beschikbaar op mijn adres dus vraag mij af of modem wel op vdsl moet staan..

Interface  Status  Rate
VDSL WAN  Up  7088/788 kbps
LAN 1  Up  10Mbps
LAN 2  Up  1000Mbps
LAN 3  Up  1000Mbps
LAN 4  Down  N/A
WLAN  Up  300Mbps
3G  Disabled  N/A

[
Reputatie 1
DLM is software op je verbinding, die kijkt hoevaak een verbinding wegvalt en hoeveel data fouten op de verbinding zitten. Zolang dat allemaal ok is zal DLM niet ingrijpen.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat je nu op een DLM profiel zit,.

Als je bent ingelogd kijk je bij Maintenace (rechts in het scherm onderin) Daar kllik je op Diagnostics, Daarna klik je op DSL diagnostics, 2de tabblad. Kopieer en plak die gegevens eens naar hier..
Allereerst vast dank voor je hulp, onderstaand de gevraagde gegevens.

Current Firmware Version: V3.10(TUE.4)-20120807
DSL version information: 5.4.8.0.0.6
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNT SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.4.8.0.0.6 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1FCF5287F23A0 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 1 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 5 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 40 db
loop length is 3254m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 788 kbps
interleaving delay upstream: 4.00 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 7088 kbps
interleaving delay downstream: 8.50 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 864 kbps
attainable rate downstream: 7106 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
operational uptime:  2:03
CodeViolations near end: 7
FEC near end: 153352
CodeViolations far end: 2121
FEC far end: 1973398
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=2

nFormat=(nBandIndex, (nLimit_firstToneIndex, nLimit_lastToneIndex), (nBorder_firstToneIndex, nBorder_lastToneIndex)) nData="

(00,(0006,0064),(0008,0062))

(01,(0874,1202),(0000,0000))

"

Bandborders downstream:
nReturn=0 nDirection=1 nNumData=1

nFormat=(nBandIndex, (nLimit_firstToneIndex, nLimit_lastToneIndex), (nBorder_firstToneIndex, nBorder_lastToneIndex)) nData="

(00,(0068,0864),(0068,0474))

"

Tones upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=55
Reputatie 8
Badge +16
Ga eerst maar eens beginnen met al je kabels binnenshuis te controleren, ik zie namelijk heeeel veel errors:

FEC near end: 153352
CodeViolations far end: 2121
FEC far end: 1973398

Daarnaast vraag ik me, heb je zelf het modem op VDSL gezet of is dit automatisch gegaan.
Gezien de lengte van je lijn naar de centrale kan je niet veel meer krjgen, ook met ADSL zal dit slecht blijven.
Reputatie 1
Wat geeft de postcode check trouwens aan als max haalbare snelheid?

En zoals Tuut al zegt, grondig de bekabeling bij langs lopen en waar nodig fatsoeneren. Heb niet eerder VDSL op plm 3km gezien...
Modem heb ik als vdsl ontvangen van Telfort, zelf dus niets aan gedaan. Ook aan de bekabeling is niets aan gewijzigd ten opzichte van het oude Zyxel modem. Blijft toch vreemd dat je nu dus minder snelheid krijgt. Postcodecheck geeft aan 6 Mb/s.
Badge
@denkev

Jammer dat je problemen met de snelheid van de verbinding hebt. Ik zie dat volgens onze gegevens het ISRA-punt (de hoofdaansluiting) in de meterkast moet zitten. Staat het modem hier ook aangesloten?

Jelmer
Jelmer,
Staat nu niet in de meterkast maar heb het wel geprobeerd maar voor de snelheid maakt dit niet uit. Wat mij wel is opgevallen is dat er een vdsl lijn aktief is terwijl kenners zeggen dat dit op een dergelijke afstand (3 km) niet mogelijk is.
Badge
@denkev

Het modem op het ISRA-punt aansluiten zal de snelheid zeker ten goede komen, dit duurt alleen wel 8-10 dagen. Ik heb de verbinding inmiddels omgezet naar ADSL2+ 20/1. Dit is inderdaad een beter profiel voor de afstand tot de wijkcentrale.

Jelmer
Jelmer,
Dank voor je aktie, inmiddels is de downloadsnelheid weer op het niveau van het oude modem en daar kan ik prima mee leven. Wat mij betreft is het hiermee afgesloten.
Badge
@denkev

Fijn om te lezen dat het problemen is opgelost!

Jelmer

Reageer