beantwoord

Sinds de lancering van DNSSEC probleme met modem

  • 21 december 2019
  • 7 reacties
  • 217 keer bekeken

Goedenavond allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met het volgende probleem: om de twee/drie uur valt de internetverbinding (ADSL-verbinding) compleet weg en maakt vervolgens weer opnieuw verbinding. De verbinding lokaal met de DrayTek blijft werken, dus de DrayTek loopt niet vast etc. In het dashboard van de DrayTek zie ik dat de VDSL-verbinding opnieuw is opgestart, zie onderstaande afbeelding. 

Ik heb zelf het idee dat het probleem is ontstaan doordat twee weken geleden DNSSEC (zie bron) is ingeschakeld door Telfort. Sins die tijd ervaar ik namelijk het probleem. In de firewall settings van de Draytek heb ik een regel gemaakt dat alleen de DNS-servers van 1.1.1.1 en 1.0.0.1 worden toegestaan (zie onderstaande afbeelding). Wellicht dat dit voor een probleem zorgt?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Alvast bedankt.

Bron: https://forum.telfort.nl/nieuws-251/extra-veilig-internet-met-dnssec-85090

icon

Beste antwoord door Rickown 3 januari 2020, 19:34

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb recent mijn eigen DrayTek vervangen voor een nieuw exemplaar en hij draait weer op volle toeren zonder problemen (zelfde instellingen). Topic mag gesloten worden.

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Rickown , ervaar je de problemen ook als je alleen met het standaard modem werkt?

 

Reputatie 8

In de firewall settings van de Draytek heb ik een regel gemaakt dat alleen de DNS-servers van 1.1.1.1 en 1.0.0.1 worden toegestaan.

Vreemd dat je dat soort instellingen als filtering in de Firewall zet?  Gebruikte DNS-server instellingen zijn afhankelijk van hetgeen je in de router zelf als DNS-server instelling ingeeft.
Ergens bij het menu van de netwerk instellingen.

In de firewall settings van de Draytek heb ik een regel gemaakt dat alleen de DNS-servers van 1.1.1.1 en 1.0.0.1 worden toegestaan.

Vreemd dat je dat soort instellingen als filtering in de Firewall zet?  Gebruikte DNS-server instellingen zijn afhankelijk van hetgeen je in de router zelf als DNS-server instelling ingeeft.
Ergens bij het menu van de netwerk instellingen.


Bedankt voor je reactie. Ik heb de instellingen in de router ook aangepast naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1. Echter bleef KPN/Telfort hun eigen DNS afwdingen door verschillende test gedaan te hebben. Vandaar dat ik in de Firewall deze regels heb aangepast. Ik wil niet dat mijn provider als DNS functioneert.

 

Hallo @Rickown , ervaar je de problemrn ook als je alleen met het standaard modem werkt?

 


Bedankt voor je reactie. Dat ga ik zo direct even testen. Ik kom hierop terug.

Reputatie 8

Ik heb de instellingen in de router ook aangepast naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1. Echter bleef KPN/Telfort hun eigen DNS afwdingen door verschillende test gedaan te hebben.

Dat is apart?

Ik heb ook mijn eigen DNS-servers ingesteld. De Telfort servers komen daarbij echter niet in beeld:

https://dnsleaktest.com/

https://browserleaks.com/ip

https://vpndiensten.nl/informatie/privacy/dns-lek/

https://www.expressvpn.com/nl/dns-leak-test

In mijn geval verwijzen ze naar servers van Cloudflare. Mijn router is ingesteld om verkeer met DoH  = DNS over HTTPS (is versleuteld) via de Cloudflare DNS-servers af te stemmen.

Als ik DNS over HTTPS uitschakel, komen in mijn geval Google servers boven tafel.
omdat mijn “niet https” DNS-servers zijn ingesteld op de Google DNS-servers.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Rickown, welkom hier. 

Het staat al even online, alleen nu pas een reactie van mijn kant, excuses. Ik zie dat de heren al gereageerd hebben. Ben je er daar mee uitgekomen?

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb recent mijn eigen DrayTek vervangen voor een nieuw exemplaar en hij draait weer op volle toeren zonder problemen (zelfde instellingen). Topic mag gesloten worden.

Reputatie 8
Badge +12

Top. Bedankt voor de terugkoppeling. 

Mocht je nog ergens weer tegenaan lopen, dan zien we graag weer een topic verschijnen. 

Reageer