beantwoord

'Services' ledje rood/oranje - Geen internet toegang

• 1 juli 2019
  • 15 reacties
  • 331 keer bekeken

Vandaag start mijn internet en tv pakket, alsook overstap bellen. Overstap bellen is gelukt. Internet en tv aansluiten ondervindt problemen. Ben aan de slag gegaan met het installatiepakket en heb de instructies opgevolgd. Rode/oranje 'Services' ledje brandt. Andere leds zijn groen. Geen internettoegang. Hoe nu verder?

Tevens is het installatiepakket incompleet of anders dan volgens de paklijst en handleiding. Bewaarmapje ontbreekt en ingang van telefoonstekker is niet oranje maar grijs.
icon

Beste antwoord door FrankForum 10 juli 2019, 16:18

Ik heb de splitter vervangen voor een r11 koppelstuk van q-link (Euro 2, 85) en de verbinding is goed vanaf het telefoonpunt in de woonkamer.

Ik heb de Telfort accounts weten te koppelen, zij het met kunstgrepen. Wat er precies aan de hand was dat moet een tester maar even controleren maar de functie om gebruikersnaam of wachtwoord van Telfort Thuis te achterhalen was niet werkend. Verwachte inputvelden werden niet geladen.

@ Kees-Jan Jij schreef "In principe is er een werkende aansluiting opgeleverd maar door verkeerd aansluiten kreeg jij het niet werkend. Dat hierdoor je databundel nu leeg/op is kan Telfort op zich niets aan doen, toch?"

Ik heb niks verkeerd aangesloten. Van belang is dat het aansluitpunt in de woonkamer zou zijn. Ik heb simpel de instructies van de handleiding gevolgd, die niet rept over risico's met betrekking tot eventuele splitters. De handleiding en overige resources van Telfort heb ik voor het bestellen van internetdiensten geraadpleegd om opties voor aansluiten te verkennen. Deze resources wijzen niet op eventuele risico's met splitters en IS/RA punten bij het selecteren van aansluit opties. Was dat wel geweeest dan had ik mij kunnen instellen op deze risico's door andere keuzes te maken dan wel maatregelen te treffen.

Groeten,

Frank
Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Welkom hier @FrankForum, goed dat je ons hebt gevonden. De lampjes op de modem doen vermoeden dat hij geen verbinding krijgt met het internet, ik heb daarom voor je gekeken of het signaal wel opgeleverd is. Dat is zo te zien wel het geval, dat wacht sinds gisteren op het aansluiten van de Experia Box. Hoe heb je het modem aangesloten op het aansluitpunt, is dat met een directe kabel, is deze plat of rond en hoe lang is deze?

Het klopt inderdaad dat het bewaarmapje niet in het installatiepakket zit, die wordt tegenwoordig niet meer meegeleverd (zie ook dit topic waar dezelfde vraag is gesteld). Het staat per abuis nog op de pakbon, dit wordt aangepast. Welke telefoonstekker ingang bedoel je precies, bedoel je de poort op het modem waar je de kabel vanaf het hoofdaansluitpunt op aansluit? Die is er zowel in het grijs als in het oranje, maar er zit wel een verschil in. De oranje poort (WAN) wordt alleen gebruikt bij een glasvezelaansluiting, de grijze poort (DSL) is nodig bij een xDSL aansluiting zoals jij hebt. Staat er in jouw handleiding alleen dat je de oranje moet gebruiken? Of staat er elders in de handleiding ook iets over de grijze?

De handleiding zwijgt over een grijze ingang.
Overigens dit tref ik aan in mijn meterkast:

Reputatie 8
Badge +17
De kabel die je in je hand hebt, moet in de DSL aansluiting (grijs) van de modem.
De bovenste kabel moet in de telefoon aansluiting (groen) van de modem.

Dat grijze kastje, waar nu die 2 kabels ingeprikt zijn, kan je in het archief opbergen.

Alle andere kabels moeten aan de modem aangesloten worden. Dus die van de TV ontvanger(s).
Kees-Jan. Er zijn geen verbindingsmogelijkheden vanuit de meterkast naar de tv. De modem kan alleen geplaatst worden bij het afgebeelde telefoonpunt. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Hallo @Jasper - Telfort , in de handleiding staat letterlijk:
Situatie 2 - HoofdstopcontactA Pak de meegeleverde telefoonstekker uit het installatiepakket
B Pak de meegeleverde kabel met de grijze stekkers uit het installatiepakket
C Steek één uiteinde van de kabel in de oranje ingang van de telefoonstekker
D Steek de telefoonstekker in het hoofdstopcontact.

Bij mij is de ingang van de telefoonstekker ook NIET oranje
Bij mij is de WAN-aansluiting van de V10 ook niet oranje maar ROOD.
Reputatie 8
Badge +11
Situatie 2 - HoofdstopcontactA Pak de meegeleverde telefoonstekker uit het installatiepakket
B Pak de meegeleverde kabel met de grijze stekkers uit het installatiepakket
C Steek één uiteinde van de kabel in de oranje ingang van de telefoonstekker
D Steek de telefoonstekker in het hoofdstopcontact.
Bij mij is de ingang van de telefoonstekker ook NIET oranje
Bij mij is de WAN-aansluiting van de V10 ook niet oranje maar ROOD.

Ah, ik ging inderdaad uit van de ingang op de Experia Box, maar op de stekker (zoals op de eerste foto van FrankForum) zit natuurlijk ook een ingang. Het kan zijn dat daar verschillende edities van geweest zijn en dat het meegeleverde model anders is dan de handleiding. Dat kan daardoor wat verwarring scheppen, maar gelukkig heeft zo'n stekker maar 1 ingang :)

Overigens dit tref ik aan in mijn meterkast:

De meterkast is erg interessant. De kabel die Kees-Jan beschrijft kan inderdaad het beste direct in de DSL-poort van de Experia Box, het is het beste om de kabellengte tussen het IS/RA-punt (het grote rechthoekige blok op de foto) en de Experia Box binnen 1,5 meter te houden. Daarmee kunnen we het signaal het beste garanderen. Dit donkergrijze kastje is een splitter, waarmee het DSL-signaal en analoge telefonie gesplitst kunnen worden. Dat laatste is niet van toepassing bij jouw abonnement, waardoor dit kastje eigenlijk overbodig is geworden. Daardoor kan het juist als storingsbron optreden. Zou je de Experia Box direct aan kunnen sluiten op het IS/RA-punt? Vanaf daar kan je met een netwerkkabel naar de tv-ontvanger, daarvoor kan je langere kabels gebruiken zonder problemen.
Als ik mijn Experia Box direct aansluit op het IS/RA punt dan kan ik mijn tv niet bereiken met een netwerkkabel alsook mijn laptop en pc niet met utp. Dat is logistiek qua constructie en floorplan niet een optie. Ik heb de Box net wel even getest en internet werkt wanneer de Box in de meterkast is geplaatst. Kan de splitter vervangen worden door een simpele hub vanwaaruit de kabel weer naar het telefoonstekker punt gaat?

Ik wil mijn combivoordeel activeren. Samenvoegen van Telfort Thuis en Mobiel account is onmogelijk wegens dwaling bij login services.

Wegens niet werken internet is mijn 2GB databundel (gebruikt als fallback solution voor werken vanuit huis en bereiken van dit forum onder andere) zo goed als op in 2 dagen.
Reputatie 8
Badge +17
Die splitter kan je niet vervangen voor een simpele hub. En die kabel die van meterkast naar woonkamer gaat is ongeschikt om de modem op aan te sluiten.

Ik wil je aanraden om alsnog te kijken of er een mogelijkheid is om UTP naar de diverse gewenste opstellingspunten te leggen, mogelijk door de kruipruimte?
Als dat écht niet mogelijk is, is het enige dat je kan doen die kabel van meterkast naar woonkamer vervangen voor een afgeschermde UTP kabel om een aansluiting te maken (verlengen van het ISRA-punt) op een aansluitdoosje (zit in je startpakket) maar optimaal is het niet (want je hebt 1 of 2 extra overgangen van de ene kabel naar de andere) en het kan zijn dat je hierdoor méér verbindings- of snelheidsproblemen krijgt dan als de modem in de meterkast aangesloten wordt.

Combivoordeel zou geen probleem moeten zijn mits de tenaamstelling van de abonnementen niet afwijkt.

In principe is er een werkende aansluiting opgeleverd maar door verkeerd aansluiten kreeg jij het niet werkend. Dat hierdoor je databundel nu leeg/op is kan Telfort op zich niets aan doen, toch?
Hallo @FrankForum , ik heb mijn modem ook in de meterkast hangen en de tv in de huiskamer.
Ik heb met een set powerlines (netwerk via stopcontact ) verbinding met de tv gemaakt.
Reputatie 8
Badge +11
Dat de Experia Box direct bij het IS/RA-punt wel werkt geeft aan dat de kabel tussen dat punt en waar je de modem wilt aansluiten of de splitter niet goed is. Daar komt het signaal binnen en daar ziet de Experia Box het ook. Zoals gezegd is het het beste om de afstand tussen het hoofdaansluitpunt en de Experia Box binnen de 1,50m te houden, en vanaf daar met langere kabels verder te gaan. Kees-Jan beschrijft mooi hoe je dat met een UTP kabel kunt doen, dat is de beste optie.

CombiVoordeel en het koppelen van de Mijn Telfort accounts zijn andere dingen, die staan daar los van en zouden wel moeten lukken. Wat gebeurt er precies als je beide accounts samen probeert te voegen? Je hebt het over een dwaling van de login services, bedoel je dat je een melding krijgt over onjuiste inloggegevens of iets anders?
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @FrankForum, ik heb nog geen reactie van je gezien, is het aansluiten nog gelukt? Ik zag wel dat je een nieuw topic over een factuur hebt aangemaakt, dat doet vermoeden dat die ook gelukt is. Ik hoor het graag van je als je nog hulp nodig hebt met de aansluiting.
Ik heb de splitter vervangen voor een r11 koppelstuk van q-link (Euro 2, 85) en de verbinding is goed vanaf het telefoonpunt in de woonkamer.

Ik heb de Telfort accounts weten te koppelen, zij het met kunstgrepen. Wat er precies aan de hand was dat moet een tester maar even controleren maar de functie om gebruikersnaam of wachtwoord van Telfort Thuis te achterhalen was niet werkend. Verwachte inputvelden werden niet geladen.

@ Kees-Jan Jij schreef "In principe is er een werkende aansluiting opgeleverd maar door verkeerd aansluiten kreeg jij het niet werkend. Dat hierdoor je databundel nu leeg/op is kan Telfort op zich niets aan doen, toch?"

Ik heb niks verkeerd aangesloten. Van belang is dat het aansluitpunt in de woonkamer zou zijn. Ik heb simpel de instructies van de handleiding gevolgd, die niet rept over risico's met betrekking tot eventuele splitters. De handleiding en overige resources van Telfort heb ik voor het bestellen van internetdiensten geraadpleegd om opties voor aansluiten te verkennen. Deze resources wijzen niet op eventuele risico's met splitters en IS/RA punten bij het selecteren van aansluit opties. Was dat wel geweeest dan had ik mij kunnen instellen op deze risico's door andere keuzes te maken dan wel maatregelen te treffen.

Groeten,

Frank
P.S. Mijn laatste bericht (met de foto van het koppelstuk) had ik gisteren al geplaatst, zij het dat na een kleine beoogde bewerking van het bericht het bericht in aanmerking kwam voor moderatie.
Reputatie 8
Badge +11
Dat is gek, het bericht had ik nog niet eerder gezien. Nu zien we het in ieder geval allemaal.
Fijn dat het met dat nieuwe kastje wel gelukt is. Het blijft het beste om de Experia Box zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting aan te sluiten, zoals de handleiding ook aangeeft. Daarin wordt inderdaad niets gezegd over splitters en dergelijke, omdat het merendeel van de aansluitingen dat niet heeft. Wel staan de verschillende mogelijke hoofdaansluitingen getoond en bij stap 2 wordt uitgelegd dat je de meegeleverde grijze kabel kunt gebruiken om het modem op de hoofdaansluiting aan te sluiten.
Goed ook om te lezen dat het nog gelukt is om de accounts te koppelen. Je noemt de niet werkende functie van het wachtwoord reset en dat er opties niet in beeld kwamen, wat gebeurde daar precies? Als je een nieuw wachtwoord probeerde aan te vragen en er stond dat het naar een onbekend e-mailadres of 06-nummer werd gestuurd, betekent dat meestal dat de gebruikersnaam niet juist was.

Reageer