beantwoord

S.v.p. DSL lijn (laten) doormeten - sinds 2,5 weken zeer frequent WAN link down

  • 8 oktober 2020
  • 14 reacties
  • 312 keer bekeken

Beste Telfort support,

Sinds ongeveer 2,5 week valt DSL lijn kort weg en/of te slecht signaal. WAN Link Down melding.

Uiteraard volgende gedaan: reset Experia box (paperclip) → DSL kabeltje (30 cm) vervangen tussen Experia en wandcontactdoos van ISRA (lasdop) - alle contacten schoongeborsteld. Aansluiting zit op KPN koper.

Omdat logging van Experia box minimaal is ook mijn eigen TP-LINK modem er eens aangehangen voor betere logging. 

Conclusie: om de x minuten gaat WAN Link down. Soms na een paar minuten soms na een uurtje. Geen aanwijzingen, uitsluitend SIGTERM signaal. Dus het standaard Linux kill comando?

Graag mijn lijn (eens) laten doormeten. Uitgebreide jogging heb ik uiteraard beschikbaar. Foto ISRA punt hieronder. Er zitten geen spitters of andere componenten aan.
 


 



Bij voorbaat dank,
 

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 12 oktober 2020, 13:56

Hoi @poasito, door de drukte komen we nu pas aan jouw topic toe. Je @-mention had ik ook niet gezien, want ik ben vandaag net weer terug van 2 vrije weekjes. Ik ben meteen voor je gaan kijken en doordat je inderdaad bent overgezet naar KPN is het abonnement voor mij niet meer in te zien. Daardoor zijn de servicetools van KPN meteen voor jou beschikbaar geworden, wat ervoor zorgde dat je al meteen een monteur kon aanvragen dus. Hopelijk kan hij het oplossen, of heeft hij het zelfs al kunnen oplossen. Als dat niet het geval is, kunnen de collega's van KPN met je meekijken. Dat kan zowel via het KPN forum, telefonisch (0800-0402) en de KPN chat. Zij zijn nu het aanspreekpunt voor jouw abonnement.

Bekijk reactie

14 reacties

 

Status DSL vandaag voor volgende hik. Kan een moderator hier eens naar kijken? @Jasper - Telfort  ? Bij voorbaat dank.
 

Reputatie 8

…..en wandcontactdoos van ISRA (lasdop)

Een lasdop (niet op de foto zichtbaar) wordt al 30 jaar niet meer aangebracht (is van vóór 1990).
Dus dat soort verbindingen is al minimaal zo oud.
Grote kans dat de “lassen” / verbindingen in die lasdop zijn gecorrodeerd / niet meer voldoen.

Beter monteur laten aansturen en die lasdop vervangen door een nieuw ISRA-punt.

Beste Babylonia,
Klopt lasdop zit er sinds ca 1980. Is 10 jaar geleden nog opnieuw aangesloten door KPN. Toen kabel van huis naar straat vervangen is. Zie 2e foto. En als ik dan vandaag de aansluitingen van de lasdop intern bekijk ziet dat er nog steeds schoon en fris uit. Niks corrosie. Zie bovenstaande foto van vandaag.  Uiteraard mag KPN deze vervangen door een moderne variant
Aangezien ik sinds vrijdag j.l. 100% KPN klant ben (DSL + koper)  lijkt me dat dan ook geen probleem. Kan ik eindelijk de mijn kpn tools gebruiken en de kpn direct benaderen.


Hierbij nogmaals het verzoek mijn lijn te (laten) doormeten en beoordelen . Want SNR 0.6 DB lijkt me niet aanvaardbaar als KPN klant.
Alvast bedankt!
 

 

Reputatie 8

….als ik dan vandaag de aansluitingen van de lasdop intern bekijk ziet dat er nog steeds schoon en fris uit. Niks corrosie.

Met “eruit zien” schiet je niets mee op. Je kunt simpelweg sowieso niet aan de buitenkant van die twee groene mantels / afschermkousjes vast stellen, hoe de connecties “daar binnen” op microscopisch niveau zich nog fatsoenlijk stand houden??

Overigens de draadjes ervóór, zowel het rode draadje, maar juist met name het blauwe draadje is behoorlijk beschadigd. Dus vanuit het “zien” lijkt me behoorlijk overtrokken dat het er “fris” uitziet? Het zou best kunnen dat je andere normen hanteert dan ik die aan een verbinding stel? :sunglasses:

 

Hierbij nogmaals het verzoek mijn lijn te (laten) doormeten en beoordelen.

Dat lijkt me de meest logische actie.
Overigens zou die doorverbinding buiten ook nog wel een probleem kunnen zijn?

Gelukkig zijn we (sinds vrijdag ?) KPN klanten. En ik blijk de KPN service tools nu wel te kunnen gebruiken.
De doormeting en analyse claimen geen probleem met KPN te zien. Maar wel bij mijn DSL Experia box. Monteur besteld voor morgenmiddag. Want ook eigen router geeft zelfde probleem van intermiterrende onderbreking DSL. Bij aanvraag monteur vermeld dat Telfort support graag ziet dat lasdop ISRA vervangen wordt door iets moderners. We gaan het zien of het wat oplevert.
 

 

Wel mooi om te lezen dat je deze tool kunt gebruiken na de migratie naar KPN.:relaxed:

Zo is het @JanD ! Absoluut een voordeel van de opname in de KPN familie. Wel even een accountje aanmaken op 'mijn Kpn’. Sinds vandaag zijn ook de de Telfort facturen te zien.  Aanrader dus.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @poasito, door de drukte komen we nu pas aan jouw topic toe. Je @-mention had ik ook niet gezien, want ik ben vandaag net weer terug van 2 vrije weekjes. Ik ben meteen voor je gaan kijken en doordat je inderdaad bent overgezet naar KPN is het abonnement voor mij niet meer in te zien. Daardoor zijn de servicetools van KPN meteen voor jou beschikbaar geworden, wat ervoor zorgde dat je al meteen een monteur kon aanvragen dus. Hopelijk kan hij het oplossen, of heeft hij het zelfs al kunnen oplossen. Als dat niet het geval is, kunnen de collega's van KPN met je meekijken. Dat kan zowel via het KPN forum, telefonisch (0800-0402) en de KPN chat. Zij zijn nu het aanspreekpunt voor jouw abonnement.

Dag Jasper, goed te horen dat je je 2 weken met andere zaken dan support kon bezighouden.

Inhoudelijk:  Hier is ISRA punt gistermiddag vervangen door KPN.
 

Volgens monteur is alles oke en is de lijn goed. Had daar een handheld apparaatje voor. Dan moet ik het aannemen.

Resultaat: de verbinding is beter maar nog niet 100% stabiel.

Wat ik nu eerst zelf ga doen is mijn eigen UTP verbinding helemaal vervangen. Van router naar PC. Door nieuwe componenten. Zijn reeds besteld.

Wel een vraagje voor de jou als Telfort support:

Wat doet interface 10.*.*.*.* op de Experia router? De logging laat steeds fouten daarop zien. En de WAN link gaat daarna down.

Bv:

Oct 13 07:54:12 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: DHCPRELEASE on ptm0.34 to 77.173.90.1 port 67
Oct 13 07:54:13 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan2.leases line 4: lease specified for unknown pseudo.
Oct 13 07:54:13 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 07:54:13 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                   ^
Oct 13 07:54:13 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan2.leases line 4: expecting semicolon.
Oct 13 07:54:13 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 07:54:13 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                    ^
Oct 13 07:54:13 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: DHCPRELEASE on ptm0.4 to 10.159.112.1 port 67
Oct 13 07:54:14 Arcadyan VRV9517 v6 user.info arc_link_state: WAN Link Down Stage2

Kan ik 10.^.*.* interface uitschakelen? De ermee samenhangende Wan Index 3 is status connected. Maar kan ik verder niet wijzigen….

Ik gebruik geen digitale telefonie. Ik heb een analoge telefoon en  dit zat via een splitter verbonden. Mag niet meer van KPN monteur was ouderwets… :-) Maar op de groene aansluiting kan ik nog niet bellen…

Alvast bedankt. Ook voor je advies verder op KPN forum me aan te melden bij problemen.
 

Recent voorbeeld….  Gedoe met 10.*.*.* interface en DSL gaat onderuit...

 

Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 user.info arc_link_state: WAN Link Down
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan0.leases line 4: lease specified for unknown pseudo.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                   ^
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan0.leases line 4: expecting semicolon.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                    ^
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan0.leases line 20: lease specified for unknown pseudo.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                   ^
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan0.leases line 20: expecting semicolon.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                    ^
Oct 13 08:32:52 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: DHCPRELEASE on ptm0.34 to 77.173.90.1 port 67
Oct 13 08:32:53 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan2.leases line 4: lease specified for unknown pseudo.
Oct 13 08:32:53 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:32:53 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                   ^
Oct 13 08:32:53 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan2.leases line 4: expecting semicolon.
Oct 13 08:32:53 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:32:53 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                    ^
Oct 13 08:32:53 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: DHCPRELEASE on ptm0.4 to 10.159.112.1 port 67
Oct 13 08:32:54 Arcadyan VRV9517 v6 user.info arc_link_state: WAN Link Down Stage2
Oct 13 08:32:57 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhcpd: Wrote 5 leases to leases file.

Enig idee??

Nog een actueel voorbeeld: 10.*.*.* interface geeft eerst problemen en dan gaat WAN Link down...

 

Oct 13 08:54:15 Arcadyan VRV9517 v6 syslog.info syslogd started: BusyBox
Oct 13 08:55:17 Arcadyan VRV9517 v6 user.info arc_link_state: WAN Link Down
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan0.leases line 4: lease specified for unknown pseudo.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                   ^
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan0.leases line 4: expecting semicolon.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                    ^
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: DHCPRELEASE on ptm0.34 to 77.173.90.1 port 67
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan2.leases line 4: lease specified for unknown pseudo.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                   ^
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient: /etc/dhcpc-wan2.leases line 4: expecting semicolon.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:   server-address 0.
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.err dhclient:                    ^
Oct 13 08:55:18 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: DHCPRELEASE on ptm0.4 to 10.159.112.1 port 67
Oct 13 08:55:19 Arcadyan VRV9517 v6 user.info arc_link_state: WAN Link Down Stage2
Oct 13 08:55:22 Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhcpd: Wrote 5 leases to leases file.

Hallo @poasito , als gemigreerd TFT-klant naar KPN kun je nu je vragen aan KPN stellen of in het KPN-forum.

Telfort heeft geen inzicht meer in jouw abo.

 

Reputatie 8
Badge +11

Het nieuwe IS/RA-punt ziet er mooi uit @poasito! Ik durf zo ook niet te zeggen wat het 10.*.*.* IP-adres precies is, voorheen gebruikte het iTV platform die adressen, maar dat is eind vorig jaar/begin dit jaar gewijzigd. Wat jouw modem precies doet kan ik ook niet meer nagaan, zoals eerder gezegd en Jan ook noemt is het abonnement voor mij niet meer te zien. Als ik het opzoek zie ik niet veel meer dan het klantnummer, adres en je naam. Hoe graag ik ook met je mee wil kijken en denken, ik heb er geen mogelijkheden meer voor. De KPN collega's kunnen met je meekijken.

Reputatie 8

Wat ik nu eerst zelf ga doen is mijn eigen UTP verbinding helemaal vervangen. Van router naar PC. Door nieuwe componenten. Zijn reeds besteld.

Ik weet niet wat dat extra aansluitdoosje “omgekeerd” op de foto inhoudt?  Maar het is de bedoeling dat de modem/router rechtstreeks met het linker aansluitpunt van de ISRA-aansluiting wordt verbonden.

Analoge telefoon verbindt je met het groene poortje achter op de Experia Box V10A.
 

Wat doet interface 10.*.*.*.* op de Experia router?

Heeft betrekking op de IPTV stream.

Reageer