beantwoord

Routing probleem

  • 2 november 2019
  • 14 reacties
  • 275 keer bekeken

Reputatie 1

Ergens deze week is de routering omgevallen naar mijn eigen website (xmaslightshow.nl).

Via tele2 mobiel is mijn site zonder problemen benaderbaar maar via telfort glasvezel kan ik er niet bij komen.

Hier een traceroute via het telfort netwerk:

traceroute to xmaslightshow.nl (185.182.57.20), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (192.168.5.1)  1.418 ms  1.335 ms  1.314 ms
 2  * * *
 3  * * *
 4  astralus.nikhef.nl-ix.net (193.239.117.68)  9.550 ms  9.777 ms  11.741 ms
 5  xe-5-3-0-3244-ar01.ams02.astralus.net (185.187.12.169)  11.735 ms  12.355 ms  13.223 ms
 6  * * *
 7  * * *
 8  * * *
 9  * * *
10  * * *
11  * * *
12  * * *
13  * * *
14  * * *
15  * * *
16  * * *
17  * * *
18  * * *
19  * * *
20  * * *
21  * * *
22  * * *
23  * * *
24  * * *
25  * * *
26  * * *
27  * * *
28  * * *
29  * * *
30  * * *

 

Graag asap kijken wat er aan de hand is want ik kan zo niet goed mijn eigen website beheren.

 

mvg

Erik

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 4 november 2019, 08:25

Hoi @Reenx, welkom hier op het Forum. 

Ik lees problemen met de V8. Babylonia en jij hebben uitgebreid geanalyseerd en het lijkt het modem te zijn. Ik heb dan ook een nieuwe voor je aangevraagd. Deze ontvang je binnen twee werkdagen. We zijn benieuwd of deze wel werkt zoals verwacht. 

Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8

Zou niet direct weten wat er met je website aan de hand zou zijn. Kan die prima bereiken.
(Overigens contact ongeveer dezelfde regio. Eveneens via een Telfort glasvezel account):

Een deel van je website waarbij “te specifieke regio gegevens” even zijn weggelaten:

 

Traceroute 1e keer met “Request timed out” voor 3e hop.
(Maar maakt weinig uit als reactie op een “ping request” voor de totale connectie).


Traceroute 2e keer waarbij de 2e hop wel wordt meegenomen in de ping-reactie terug.



Maar zie bij jou eigen traceroute resultaat daarbij wel iets heel opmerkelijks:

traceroute to xmaslightshow.nl (185.182.57.20), 30 hops max, 60 byte packets

 1  _gateway (192.168.5.1)  1.418 ms  1.335 ms  1.314 ms
 2  * * *
 3  * * *
 4  astralus.nikhef.nl-ix.net (193.239.117.68)  9.550 ms  9.777 ms  11.741 ms
 5  xe-5-3-0-3244-ar01.ams02.astralus.net (185.187.12.169)  11.735 ms  12.355 ms  13.223 ms

Dat zijn extreem lange ping-tijden. Zelfs al binnen je eigen LAN netwerk.  (De eerste hop).
Haal als eerste eens voor 20-30 seconden de stroom af van je glasvezelkastje en herstart.
Navolgend daarop reset eens je router.
Als dat niets oplevert, controleer je netwerk en kabelverbindingen e.d.

Reputatie 1

Ik heb zowel van het glasvezel kastje als van de wifi router de stroom er een minuutje af gehad. Heeft niets opgelost. Andere sites kan ik prima benaderen maar niet axc.nl (daar is mijn site gehost).

De eerste hop is iets meer dan 2 milliseconden. Dat is niet lang toch?

Als ik jouw traceroute vergelijk met die van mij gaat hij bij mij na astralus.nikhef.nl-ix.net  een andere kant op. En daarna lijkt het op te houden.

 

Nu hebben we al een langere periode wifi problemen. Maar dit lijkt juist verderop in het netwerk te zitten. Waarom zou de ene website wel goed routeren en de andere niet? En hoe zou onze wifi router daar invloed op kunnen hebben? (Het is een experia V8)

 

Hieronder nog twee traceroutes naar nu.nl en xmaslightshow.nl na de power cycle. (ps. ik gebruik traceroute onder linux. die output ziet er net iets anders uit dan van tracert)

 


Hier nog een traceroute naar nu.nl:

traceroute to nu.nl (99.86.122.115), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (192.168.5.1)  2.973 ms  2.890 ms  2.810 ms
 2  195.190.228.37 (195.190.228.37)  10.124 ms  12.178 ms  12.103 ms
 3  * * *
 4  rt2-rou-1022.NL.eurorings.net (134.222.129.238)  8.561 ms  11.398 ms  9.111 ms
 5  asd-s17-rou-1041.NL.eurorings.net (134.222.48.235)  11.880 ms  11.769 ms  12.006 ms
 6  * * *
 7  ae-19.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.2.102)  13.854 ms  8.812 ms  9.056 ms
 8  ae-8.r01.londen14.uk.bb.gin.ntt.net (129.250.3.241)  16.852 ms  18.096 ms  16.376 ms
 9  212.119.4.78 (212.119.4.78)  18.551 ms  16.711 ms  20.644 ms
10  52.94.34.10 (52.94.34.10)  20.840 ms 52.94.34.2 (52.94.34.2)  17.521 ms 52.94.34.12 (52.94.34.12)  15.675 ms
11  * * *
12  * * *
13  176.32.106.223 (176.32.106.223)  25.322 ms * *
14  * * *
15  * * *
16  * * *
17  * * *
18  * * *
19  * * *
20  * * *
21  * * *
22  server-99-86-122-115.dub2.r.cloudfront.net (99.86.122.115)  23.446 ms  26.455 ms  26.323 ms

 

En nogmaals naar xmaslightshow.nl:

traceroute to xmaslightshow.nl (185.182.57.20), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (192.168.5.1)  1.732 ms  1.626 ms  1.529 ms
 2  195.190.228.37 (195.190.228.37)  8.576 ms  8.742 ms  9.003 ms
 3  * * *
 4  astralus.nikhef.nl-ix.net (193.239.117.68)  13.044 ms  13.035 ms  14.780 ms
 5  xe-8-3-0-3245-ar01.ams02.astralus.net (185.187.12.171)  11.511 ms xe-5-3-0-3244-ar01.ams02.astralus.net (185.187.12.169)  12.158 ms xe-8-3-0-3245-ar01.ams02.astralus.net (185.187.12.171)  15.048 ms
 6  * * *
 7  * * *
 8  * * *
 9  * * *
10  * * *
11  * * *
12  * * *
13  * * *
14  * * *
15  * * *
16  * * *
17  * * *
18  * * *
19  * * *
20  * * *
21  * * *
22  * * *
23  * * *
24  * * *
25  * * *
26  * * *
27  * * *
28  * * *
29  * * *
30  * * *

 

 

Reputatie 8

De eerste hop is iets meer dan 2 milliseconden. Dat is niet lang toch?
...
(ps. ik gebruik traceroute onder linux. die output ziet er net iets anders uit dan van tracert)

Hoe moet ik die gegevens dan interpreteren?
2.973 ms is dat dan bijna 3000 ms of bijna 3 ms??   Dat is een factor 1000 verschil.
Ik denk niet dat een ping als waarde “achter de punt (Engels) / c.q. komma (NL)”
in duizendste van een milliseconde worden weergeven? (Dat zijn waarden in duizendste van een duizendste seconde ofwel een weergave  in microseconden).

Gebruik van komma’s hebben in MS DOS commando's naar ik denk een andere functie?
(Vandaar “in Engels” dan toch een punt als weergave voor een duizendtal?). Op landelijke afstanden waarop internetconnecties plaats hebben heeft weergave in microseconden weinig zin. Dus ik lees dat als bijna 3000 ms.  Als ik het verkeerd heb, hoor ik dan wel de verklaring ervoor.
(Screenshot vanuit een PC via de DOS prompt en tracert).

Als je geen problemen hebt met ander websites, verander dan eens de DNS-server instellingen van de router in bijv. die van Google (8.8.8.8) of Cloudflare (1.1.1.1).

Nu hebben we al een langere periode wifi problemen. Maar dit lijkt juist verderop in het netwerk te zitten. Waarom zou de ene website wel goed routeren en de andere niet? En hoe zou onze wifi router daar invloed op kunnen hebben? (Het is een experia V8)

Een traceroute maak ik altijd via een bekabelde verbinding. Met WiFi haal je er al direct een aantal variabele factoren bij. Dat zijn IMO op voorhand al geen betrouwbare metingen.
En al helemaal niet met een Experia Box V8 die al als zeer magertjes bekend staat met WiFi.
Die heeft enkel een 2.4 GHz WiFi band. Met over het algemeen een overvolle bezetting van vele 2.4 GHz netwerken om je heen, is dat al bij voorbaat een slechte keus.

Reputatie 1

Nog een testje gedaan met de kabel rechtstreeks in de router. (niet via wifi dus) zelfde verhaal maar de eerste hop is onder de 1 ms. (ja het wordt blijkbaar in erg veel detail vermeld en ik ben met je eens dat dat niet erg relevant is). Ik krijg ook vrijwel meteen al de eerste resultaten te zien. (binnen een seconde dus het duurt zeker geen 3000ms = 3 seconden voor de eerste hop.)

 

DNS kan het ook niet zijn, want zowel bij jou als bij mij wordt hetzelfde ip adres gezocht: 185.182.57.20.4.

Dus de naam wordt goed omgezet naar ip adress.

wifi is het probleem niet, want ik kom toch wel 5 hops verder. Daarna gaat het ergens mis.

hier nog de trace via netwerkkabel:

traceroute to xmaslightshow.nl (185.182.57.20), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (192.168.5.1)  0.224 ms  0.230 ms  0.214 ms
 2  195.190.228.37 (195.190.228.37)  7.705 ms  7.682 ms  10.021 ms
 3  145.54.103.68 (145.54.103.68)  10.022 ms  9.994 ms  10.172 ms
 4  astralus.nikhef.nl-ix.net (193.239.117.68)  10.159 ms  10.411 ms  10.978 ms
 5  xe-5-3-0-3244-ar01.ams02.astralus.net (185.187.12.169)  12.220 ms  15.141 ms  15.184 ms
 6  * * *
 7  * * *
 8  * * *
 9  * * *
10  * * *
11  * * *
12  * * *
13  * * *
14  * * *
15  * * *
16  * * *
17  * * *
18  * * *
19  * * *
20  * * *
21  * * *
22  * * *
23  * * *
24  * * *
25  * * *
26  * * *
27  * * *
28  * * *
29  * * *
30  * * *

 

Reputatie 8

​OK, m.b.t. interpretatie milliseconden duidelijk.

Heb ook nog opnieuw een trace gedaan, met een tooltje vanuit de door mij gebruikte router.
De eerste hop (de gateway van de router zelf) wordt daarin om die reden niet meegenomen.

Trace op IP-adres:
Dat gaat vlot, en in dit geval wordt de hop met IP  139.156.98.101  daarin nog meegenomen:


Trace op domeinnaam:
Dat duurt eigenlijk veel langer voordat er resultaat wordt getoond.
(Komt wellicht omdat bij de hosting provider op dezelfde server / IP-adres vele domeinen
 zijn ondergebracht. Dat moet eerst ook nog eens onderling correct worden doorgegeven).
De tweede hop uit de voorgaande trace zit hier niet bij.
Maar ook hier, eenmaal de traceroute beëindigd krijg ik wel de laatste hop te zien.

Het enige verschil met jou situatie is dat ik andere DNS-servers gebruik.
Misschien toch eens proberen of dat verschil uitmaakt?
(Niet geschoten is altijd mis).

Reputatie 1

Ik heb 8.8.8.8 geprobeerd. maar helaas hetzelfde resultaat.

Het lijkt erop dat het mis gaat bij de hop van astralus naar de axc servers. Ik heb bij mijn hosting provider ook een ticket aangemaakt. Maar dan is het nog steeds vreemd dat het alleen een probleem is voor alleen ons thuis netwerk.

nog even samengevat:

  1. vanuit thuis via het telfort netwerk GEEN verbinding.
  2. vanuit thuis via het mobiele tele2 netwerk WEL verbinding.
  3. anderen via het telfort netwerk WEL verbinding.

 

 

Reputatie 1

ik vermoed dat er problemen met de experia box zijn. Want als ik een traceroute wil uitvoeren vanaf de router. (diagnostic menu). Dan reset de router en hebben we even geen internet.

Ik weet niet hoe dat het probleem kan veroorzaken met mijn website. Maar ik denk dat de experia box aan het overlijden is.

 

Reputatie 8

ik vermoed dat er problemen met de experia box zijn. Want als ik een traceroute wil uitvoeren vanaf de router. (diagnostic menu). Dan reset de router en hebben we even geen internet.

Experia Box + traceroute vanaf de router, zul je wellicht een Experia Box V8 model hebben.
Alleen de V8 heeft namelijk die mogelijkheid.

Reset of een herstart?
Bij reset gaat alles naar fabrieksinstellingen.

Die fabrieksreset zou je overigens ook nog kunnen uitvoeren. Dan zijn allerlei achtergelaten “verkeerde bitjes” weer hersteld. De V8 is best gevoelig voor “ergens” wat verkeerde werking.
Vandaar algemeen advies van Telfort bij support vragen altijd de router opnieuw te resetten.
Reset is met omgevouwen paperclip ca. 10 seconden achter in resetgaatje vasthouden.
(Deze “harde” methode is mogelijk betrouwbaarder dan reset via het menu?)

Mocht je diverse persoonlijke instellingen hebben vastgelegd in de router, kun je nog een back-up van de instellingen maken. Zodat je die later makkelijk kunt terugzetten. Maar ja, bij “verkeerde instellingen” of fouten in de set-up waardoor het niet helemaal lekker loopt, neem je dat misschien ook mee in de back-up?

Heb hier de Experia Box V8 opnieuw terug gehangen.
(Bij kortgeleden eerdere testen meermalen een fabrieksreset uitgevoerd).
Een traceroute met dat tooltje bij het betreffende menu werkt hier wel, zonder herstart / reset.

Overigens vanuit eerdere back-up instellingen, zijn de volgende DNS-servers gebruikt:
(Mijn V8 heeft aangepast sub-net 192.168.22.xx,  vandaar 1e DNS ook afwijkend).

Mocht je ondanks een reset van de V8 nog steeds problemen ervaren (in originele set-up),
dan lijkt de modem/router inderdaad zijn langste tijd te hebben gehad.

Reputatie 1

Ik heb een factory reset geprobeert en dan ook de traceroute vanaf de router (met kabel en zonder ook maar iets te wijzigen op de router). Opnieuw een reset.

Nu blijken de kinderen en de vrouw ook al een paar weken problemen te hebben met regelmatig wegvallend internet.

Dus de experia box is echt overleden. Hoe kan ik een nieuwe krijgen?

 

wat betreft het routing probleem. Dat is opgelost. Dat bleek te liggen bij de hosting provider. Ons ip adres was geblokkeerd en is nu weer opengezet.

Reputatie 8

Dus de experia box is echt overleden. Hoe kan ik een nieuwe krijgen?

Het onderwerp is nog vers (gisteren gestart).
Morgen is Telfort webcare er weer, en kunnen het dan meteen oppakken.
Makkelijkste in dat geval als je het forumprofiel in de afgeschermde velden aanvult met:
Postcode + huisnummer, klantnummer, en naam op wie het contract met Telfort is afgesloten.
Weten ze meteen met wie ze te doen hebben.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Reenx, welkom hier op het Forum. 

Ik lees problemen met de V8. Babylonia en jij hebben uitgebreid geanalyseerd en het lijkt het modem te zijn. Ik heb dan ook een nieuwe voor je aangevraagd. Deze ontvang je binnen twee werkdagen. We zijn benieuwd of deze wel werkt zoals verwacht. 

Reputatie 1

Nog even wat feedback.

Het nieuwe modem is binnen (duurde 3 dagen ipv 2 ;-)  )  en hangt aan de muur. Wifi is zeker beter met het nieuwe modem. En de problemen behandeld in dit topic zijn opgelost.

 

Ik heb helaas nog wel wat problemen met instellen. Het lijkt dat de firmware van de v10 minder kan dan de v8.

(maximaal 10 statische dhcp licenties en port forwarding wil ook niet helemaal lukken. Een forward regel aanpassen kan alleen door de regel weg te gooien en opnieuw aan te maken met de nieuwe settings. ?!?) 

 

Dit topic kan gesloten worden. Voor de andere zaken zal ik wellicht andere topics openen.

Reputatie 8

Ik heb helaas nog wel wat problemen met instellen.
Het lijkt dat de firmware van de v10 minder kan dan de v8.

Met de V10 zijn inderdaad minder mogelijkheden. Hoe jonger het type router welke KPN/Telfort verstrekt, hoe minder dat je er mee kunt qua instellingen.  (De V10A is helemaal “uitgekleed”. Zowel de soft- als hardware. Die wil je niet eens meer. Bevat bovendien nog steeds een aantal bugs).

port forwarding wil ook niet helemaal lukken. Een forward regel aanpassen kan alleen door de regel weg te gooien en opnieuw aan te maken met de nieuwe settings. ?!?)

De aanpak met de V10 is anders dan bij de V8.
Je hebt reeds een “voorrraad” aan veel voorkomende vóór geprogrammeerde Port Forwarders, ingedeeld per soort van service.  (Games, Audio/Video, VPN, servers...).

Je kunt die voorraad ook aanvullen met zelf samen te stellen Port Forward regels.
Maar geen van de port forwarders zijn “actief”.
Het is slechts een lijst / een “voorraad” aan instellingen.

Uit die lijsten maak je dan een keuze om daadwerkelijk te activeren.

Hoe je het een en ander instelt, wat uitvoeriger beschreven  < HIER >  en  < HIER >

Reputatie 8
Badge +11

Een dagje later dus. :( Gelukkig heeft deze de problemen wel opgelost. Op een paar kleine instellingen na. Hopelijk kom je verder met de tips van Babylonia. 

Mocht er verder nog iets zijn, dan zien we een nieuw topic wel verschijnen. :)

Reageer