beantwoord

router achter zyxel modem

• 13 december 2014
  • 18 reacties
  • 1857 keer bekeken

Van Telfort heb ik de zyxel P-2812HNU-F1 modem. Via 2 devolo stekkers (lichtnet) heb ik deze verbonden met mijn sitecom wifi router x8AC1750. Deze heeft 2.4 en 5 ghz wifi. Kan iemand mij in nederlands uitleggen wat nu wijsheid is om het optimale uit deze opstelling te halen. Moet dhcp aan/uit en zo ja welke. In welke poort moet de lan kabel op de sitecom? Moet een van beide in bridge mode staan en zo ja hoe doe ik dat. Eerder had ik uitgevogeld hoe ik dat moest doen voor de sitecom N300x. Dat werkte allemaal prima tot ik ineens een storing kreeg. Eerst de zyxell defect en een nieuwe gekregen van telfort. Toen wilde ik 5 ghz proberen. Werkt nu af en toe. Ik heb 2 pc's op de sitecom aangesloten en het netwerk valt regelmatig uit. Ook de 2.4 en 5 ghz wifi van de sitecom zijn er wel, maar soms geen internet verbinding. Voor techneuten die dit dagelijks doen waarschijnlijk allemaal heel simpel. Voor een gewone gebruiker die dit soort zaken 1 keer installeert en dan verder niet meer naar om kijkt een uitdaging. Elke ondersteuning van harte welkom.
icon

Beste antwoord door wilcovanhal 14 december 2014, 14:23

Dank voor je ondersteuning. Alles opnieuw opgestart. Nu netjes 5 min gewacht. DHCP van sitecom uitgezet. Lan kabel van Zyxel in lan poort Sitecom. Netwerk op 2 pc's werken. Wifi op Zyxell werkt. En wifi 2.4 en 5 ghz Sitecom werkt. Prettig weekend.
Bekijk reactie

18 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Wil je alleen (de wifi van) de Sitecom gebruiken of ook die van de ZyXEL..?
Als je alleen de Sitecom wil gebruiken dan kan je de ZyXEL in bridge zetten, dan handelt de Sitecom alle verkeer en DHCP af.
Zo lang de site om niet stabiel is beide want de wifi van de zyxel werkt nu altijd en die van site om geeft vaker geen verbinding met Internet.
Reputatie 8
Badge +9
In dat geval hoef je alleen een LAN-poort van de Sitecom (als accesspoint) aan te sluiten op een LAN-poort (poort 1 of 2) van de ZyXEL.
De Sitecom krijgt in dat geval een lokaal IP-adres uit de IP-pool van de ZyXEL.
Beide apparaten blijven ook hun eigen DHCP uitvoeren.

Tip: als je de wifi van de Sitecom dezelfde SSID (netwerknaam) en WPA2-key (wachtwoord) geeft dan zien je draadloze devices dit als één draadloos netwerk.
Zaak is wel om niet overlappende wifikanalen (dat zijn 1, 6 en 11) in te stellen op beide apparaten, dus zet de ZyXEL op bijv. kanaal 1 en de Sitecom op kanaal 6 of 11.
Bovenstaande geldt overigens alleen voor de 2,4Ghz frequentieband.
Je kan de Sitecom ook eens instellen op de 5 Ghz band en dan kijken of deze ook vanzelf wordt opgepakt en je devices vanzelf overschakelen.
Dank voor je reactie. Ga ik zo uitproberen. Probeerde dit gisteren even maar had toen geen netwerk op de sitecom
Vanmorgen paar keer geprobeerd. Wel netwerk op de pc op sitecom. Wel data over wifi zyxel. Wel wifi signaal 2.4 en 5 ghz op sitecom maar geen data
Reputatie 8
Badge +9
Heb je de Sitecom al eens gereset..?
Ja een paar keer. Moet je een bepaalde tijd wachten. Ik zag dat je de modem een paar minuten uit moet zetten. En daarna de router aan. Vreemd dat ik wel netwerk verbinding heb op de 2 pc's op de sitecom en ook wifi verbinding, maar geen data. Dit probleem had ik dus eerder met de zyxell, maar nadat ze die vervangen hebben is dat opgelost.
Reputatie 8
Badge +9
Zet de DHCP op de Sitecom maar uit, alle draadloze devices zullen toch verbinden met het IP-adres van de Sitecom.
Zo heb ik het hier ook staan (Sitecom X4100 achter ZyXEL 2812).
Nog 1x check. Dus ik stop de lan kabel van de zyxel ipv de wan poort in de lan poort van de sitecom en zet de dhcp op de sitecom uit? Moet ik dan opnieuw de modem en router eerst een paar minuten uitzetten?
en zet ik eerst de dhcp vd sitecom uit of maakt die volgorde daarvan niet uit?
Dank voor je ondersteuning. Alles opnieuw opgestart. Nu netjes 5 min gewacht. DHCP van sitecom uitgezet. Lan kabel van Zyxel in lan poort Sitecom. Netwerk op 2 pc's werken. Wifi op Zyxell werkt. En wifi 2.4 en 5 ghz Sitecom werkt. Prettig weekend.
Reputatie 8
Badge +9
Sorry dat ik je laatste vragen niet kon beantwoorden, ik was even de deur uit... :8
Maar ik zie dat je er inmiddels uit bent dus dat is goed om te horen..!
Jij ook een fijn weekend.
Super service. Nogmaals dank.
Reputatie 4
Badge +3
@wilcovanhal,

Fijn om te lezen dat je het antwoord op je vraag hebt gevonden :)

@Enterprise,

Dank je! :)

Henk

Reageer