beantwoord

Rol van Genexis vs Experiabox

• 24 juli 2019
  • 16 reacties
  • 325 keer bekeken

Op dit moment hebben we een genexis en experia box hangen in onze meterkast. Waarbij we niet heel tevreden zijn over de experia box.

Nu vroeg ik me af wat precies de functies zijn van beide. Is het zo dat ik de genexis als modem kan zien en de experiabox als router? Waarbij ik de experiabox eventueel zou kunnen vervangen door een eigen router?

Ik ben me er van bewust dat dit de nodige eisen stelt aan een eigen router en de configuratie er van. Het gaat mij nu puur even om de rol verdeling van beiden 🙂
icon

Beste antwoord door Galdor68 24 juli 2019, 12:25

Heeft de genexis 1 utp poort dan kan je deze niet als modem (modulator demodulator) zien.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Modem
Het is een Mediaconverter de omzetting van lichtgolven/frequenties naar begrijpelijke data.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiber_media_converter

De functie is deels gelijk de techniek is anders.

De genexis modellen met meer dan 1 uitgang zijn te zien als combinatie van router en ATA (telefoon adapter)https://en.m.wikipedia.org/wiki/Analog_telephone_adapter

Op de genexis komt alles samen in aparte Vlan's het router deel van de Experiabox(bij glasvezel heeft het modem deel geen functie) splitst dit naar het telefoon signaal en TV en Internetsignaal.

Een Experiabox is daarmee een 3 voudig apparaat Modemfunctie voor de dsl klanten Router en ATA voor alle klanten of dit nu via glasvezel of dsl is.
Bekijk reactie

16 reacties

Heeft de genexis 1 utp poort dan kan je deze niet als modem (modulator demodulator) zien.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Modem
Het is een Mediaconverter de omzetting van lichtgolven/frequenties naar begrijpelijke data.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiber_media_converter

De functie is deels gelijk de techniek is anders.

De genexis modellen met meer dan 1 uitgang zijn te zien als combinatie van router en ATA (telefoon adapter)https://en.m.wikipedia.org/wiki/Analog_telephone_adapter

Op de genexis komt alles samen in aparte Vlan's het router deel van de Experiabox(bij glasvezel heeft het modem deel geen functie) splitst dit naar het telefoon signaal en TV en Internetsignaal.

Een Experiabox is daarmee een 3 voudig apparaat Modemfunctie voor de dsl klanten Router en ATA voor alle klanten of dit nu via glasvezel of dsl is.
Heb even gekeken, maar het Genexis kastje hier heeft maar 1 utp poort. Dat zou dan een media converter zijn. En vervult de experiabox de router functie.

Bedankt voor de info 🙂
Wil je van de Experia af en neem je geen telefonie af is op dit moment een FritBox het makkelijkst deze hebben een keuze profiel.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @MrMarco, welkom op het forum! Galdor heeft het al goed uitgelegd zo te zien, daar hoef ik vrij weinig aan toe te voegen :)
Je kunt de Experia Box vervangen door een eigen modem, op deze pagina op onze site geven we daar de instellingen voor.
Reputatie 1
Ik meen dat dit niet opgaat als je ook vaste telefonie erbij hebt.
Ik meen dat dit niet opgaat als je ook vaste telefonie erbij hebt.
Hoe bedoel je in combinatie met een eigen modem/router? Jasper gebruikt de term modem eigenlijk foutief. Bij glasvezel gaat het om een router. Dan kom je bij andere modem/router combinaties uit mede vanwege telefonie pure routers hebben geen telefonie mogelijkheid in de zin van een rj11 aansluiting.

Het kan maar je moet via een omweg de benodigde gegevens achterhalen.
Reputatie 1
M'n reactie was bedoeld als kleine aanvulling op de post van Jasper.

Ik ging er inderdaad vanuit dat Jasper bedoelde dat je de experiabox kunt vervangen door een eigen router.

Telfort zal voor, zover ik weet, je niet helpen met de benodigde instellingen voor telefonie zodat je ook vaste telefonie via je eigen router kunt leiden.
Dat klopt inderdaad dat heb ik eerder al genoemd.
Wil je van de Experia af en neem je geen telefonie af is op dit moment een FritzBox het makkelijkst deze hebben een keuze profiel.
Reputatie 8
Ik ging er inderdaad vanuit dat Jasper bedoelde dat je de experiabox kunt vervangen door een eigen router.

Telfort zal voor, zover ik weet, je niet helpen met de benodigde instellingen voor telefonie zodat je ook vaste telefonie via je eigen router kunt leiden.

De topic starter heeft het over een "Experia Box". Er is alleen niet verteld welk model.
Bij een V8 (of Telfort ZyXEL), die voor pakweg € 10,- op Markplaats worden aangeboden, kun je de VOIP / SIP-gegevens nog wel achterhalen, en die gegevens invullen in een vervangende modem/router (Fritz!box of modellen van DrayTek). Losse VOIP apparatuur (bijv. een DECT basis station, VOIP bureau telefoon), of bijv. een "soft phone".
Reputatie 8
Badge +11
Dat klopt, met telefonie is dat anders. Omdat Galdor dat al had benoemd wou ik niet in herhaling vallen 🙂

De topic starter heeft het over een "Experia Box". Er is alleen niet verteld welk model.
Bij het abonnement is een V10 geleverd, dus daarin zijn die gegevens niet zichtbaar. Via andere opties kunnen die gegevens wel achterhaald worden zoals je aangeeft 🙂
Er hangt hier inderdaad een V10 in de meterkast.

Deze heeft de V8 die we hadden vervangen. De V10 presteert net iets beter dan de V8's die we hebben gehad, maar nog niet naar tevredenheid. Daarom zijn we ons ook aan het orrienteren mbt andere opties.

We nemen geen telefonie af, alleen tv en internet om ons zorgen over te maken 🙂
Reputatie 8
De WiFi van de V10 is eigenlijk best goed. Misschien een idee om die V10 niet in de meterkast te hangen, maar op een meer algemene plek van waaruit je draadloze connectie wilt hebben.
Reputatie 8
Badge +11
In veel huizen zit het glasvezelpunt in de meterkast, waardoor de Experia Box daar ook wordt aangesloten. Voor het WiFi signaal is dat alleen vaak een soort zwart gat. Als het mogelijk is om de V10 erbuiten te plaatsen kan dat het WiFi signaal al ten goede komen zoals Babylonia ook noemt. Is het mogelijk om dat te proberen?
Nu komen we in een heel andere discussie 😊

De V10 en V8 hebben allebei in de meterkast gehangen. Hierbij hadden we tot een paar maand terug geen klachten over het bereik/snelheid van de wifi in huis.

Het is ook geen constant probleem, maar bij vlagen is de snelheid die we over de wifi halen abominabel slecht. Dan meet ik met mijn telefoon of de telefoon van mijn vrouw tegen de experia box aan snelheden van minder dan 1 mbps. Terwijl als ik op hetzelfde moment een speedtest via een bedrade aansluiting doe wel de volle snelheid haal.

Er zijn geen veranderingen in de meterkast geweest of extra apparaten op het netwerk gekomen. Ik heb een wifi analyzer app gebruikt om te zien of er een extern netwerk op hetzelfde kanaal zit. Dat lijkt niet het geval.

We hebben contact gehad met de Telfort helpdesk en die kwamen niet verder dan het sturen van een nieuwe V8. Toen deze hetzelfde euvel vertoonde hebben ze een nieuwe V10 verstuurd. Met de V10 hebben we er minder last van, maar het issue is zeker nog niet weg.

We hebben jaren geen probleem gehad met de wifi van de experia box. En nu hebben we hetzelfde probleem bij verschillende experia boxen. Daarom hebben wij het gevoel dat er ergens een update is geweest die voor ons problemen geeft. Dit kun je alleen niet achterhalen of bewijzen.

Daarom denken we aan een eigen router, dan hebben we tenminste zelf de controle.
Reputatie 8
Misschien de verschillende WiFi bandbreedtes separeren door de 2.4 GHz en 5 GHz een verschillend SSID te geven? (Uit mijn hoofd onder "Advanced settings" ---> heb de V10 nu iet aangesloten). Gebruik je of de ene of ander andere WiFi band.

Eigen router kan natuurlijk ook.
Naast een eigen router als het alleen om de wifi te doen is kan een goede accespunt ook uitkomst bieden. Voor de duidelijkheid er zijn geen netwerk switches of powerplugs aanwezig?

Ter bevestiging vanuit het hoofdscherm van de v10 Wifi dan Geavanceerd

Reageer