beantwoord

Restart modem

• 13 juni 2018
  • 71 reacties
  • 1419 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Op beide adressen die ik heb restarten de modems om de paar dagen. Het gaat om experia v8 modellen, een adsl verbinding en een vdsl. Ditis al geruime tijd maar het gaat me steeds meer irriteren, omdat het ook overdag gebeurt. De oorzaak komt van buitenaf want ik zie in het menu TR069 sessies bij het herstarten?
icon

Beste antwoord door Babylonia 16 juni 2018, 13:32

Een perfecte korte ronde kabel met vervlechting is al door een KPN monteur indertijd geinstalleerd.
Dat zegt nog niet zoveel.
(Bovendien heb ik mijn sterke twijfels of een KPN of Guidion monteur dat soort type bekabeling gebruikt. Die gebruiken vaak nu "nog steeds" de "ouderwetse" KPN norm "telefoondraad".
Die bekabeling voldoet niet aan huidige normen van hoogfrequent data-verkeer).

Verder: "Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst".
Slechte contacten aan de uiteinden van verder "perfecte" kabels, kan alsnog een probleem zijn.
Herstartende modems/routers gebeurt niet zomaar.

Gewoon even uitwisselen met een ander kabeltje en contacten van ISRA-punten nalopen op vervuiling / corrosie (+ schoonmaken) geeft al snel uitsluitsel. Problemen met bekabeling is zo ongeveer de meest voorkomende oorzaak van storingen die te licht worden opgevat door gebruikers.
Bekijk reactie

71 reacties

Reputatie 8
Flauw hoor, maar jullie hadden wel gelijk,....
Misschien flauw, maar jij was degene die mij in het begin "betweterig" vond, en de adviezen van een goede controle van je netwerk naar de prullenmand verwees, omdat het naar je mening wel goed moest zijn omdat "een echte oude kpn monteur" dat ooit eerder had aangelegd.

Controle van het ISRA-punt en bekabeling is zowat de eerst gestelde vraag, telkens weer op het forum. Gebruikers plaatsen vaak genoeg foto's waar uit blijkt wat de bottleneck is. Het advies is ook altijd om bekabeling met de juiste gereedschappen en materialen te testen en te repareren.

Mocht die (tot "vervelens toe" 🆒 ) uitgebreide leidraad waar ikzelf altijd naar verwijs, nog steeds onduidelijkheden bevatten, kunnen mensen er altijd nog vragen over stellen wat ermee bedoeld wordt. Ben altijd bereid dat verder toe te lichten als mensen het niet begrijpen.

Bekabeling is gewoon van cruciaal belang. Het kan hem in grotere of kleine onvolkomenheden zitten.
Omstandigheden waar men geen controle over heeft treft iedereen vroeg of laat. (Ook ik ben geen uitzondering en moet de netwerken welke ik beheer onderhouden en zo nodig corrigeren).

Heeft men niet zelf de kennis in huis om zaken te testen of te corrigeren, is het geen schande om er direct al een monteur voor in huis te halen. (Ook dat wordt vaak genoeg geadviseerd, met name bij het herstellen van een ISRA-punt).

Maar goed, het is nu hersteld en hoop voor je dat het voorlopig geen problemen meer oplevert.
Reputatie 8

Dus rood lampje power betekent modem werkt niet, al is ie nieuw...

Nee dat hoeft niet.
Een verkeerde reset (te lang), of elektronisch in de "verkeerde" opstartfase kan het powerlampje ook rood kleuren.

Experia Box reset = 10 seconden met omgevouwen paperclip in resetgaatje achterop in de modem.
Na circa 10 seconden zie je LED lampjes van status wisselen en hoor je een klik. Reset loslaten. Mocht het powerlampje nog rood zijn. Stroom even eraf, en weer inschakelen met power-knopje achterop.

Blijft het powerlampje rood, doe de test dan ook eens zonder iets aangesloten te hebben in de LAN-poorten. (Evt. ook niet aan de WAN-zijde). Levert ook dat niets op, dan lijkt het er inderdaad op, dat de modem/router niet goed is.
Reputatie 1
Badge +2
Klopt, heb al een afspraak voor morgen. We gaan het zien!
Reputatie 1
Badge +2
Voor wat betreft Santpoort kan ik nu melden dat ik bij mijn 50/20 abo nu de hoogste effective snelheid heb ooit hier behaald volgens Speedtest.net, te weten 45/18. Dank zij nieuwe modem dat nu zonder restarts werkt
Reputatie 1
Badge +2
Monteur net weg, anderhalf uur bezig geweest. Isra punt gecheckt, oud verdeelprintje en de aansluitblokjes voor de kabeltjes waren fout aangesloten, met blootgemaakt koper dat zo aan corrosie onderhevig kan zijn en niet met het plastic omhulsel intact dat dan doorgesneden wordt door twee " mesjes" aan de zijkant in de aansluitblokjes. Varkenssnuit isra punt vervangen door een nieuw varkenssnuit isra punt met gelaste aansluitingen en ongestripte kabeltjes in de aansluitblokjes. Nog even in de wijkkast ook gecontroleerd. Oud modem weer up en snelheid weer als een jaar geleden, tegen de 9000/900.
Direct al verbetering dus.
In ieder geval zeer tevreden over de service in het weekend, top!
Reputatie 1
Badge +2
De duplicate user inlogs zie ik pas wanneer ik eerst uitlog uit modem en dan weer inlog. Dan staan ze tussen de vorige inlog en de uitlog. Vanmorgen een adres in Czechia en Seychelles, allebei bedrijven.
DNS adressen zijn niet veranderd. Wachtwoord veranderen maakt niet uit. PC heeft avast security etc.
Wat betreft de wifi, die nieuwere 5 GHz band kunnen mijn internetradio's niet ontvangen...
Poort 5001 staat open voor een specifiek intern ip adres waarop de Slingbox zit. Leek een paar maal dat getracht werd dat apparaat over te nemen, maar kon dat altijd overschrijven.
Lees regelmatig op tweakers en had over modem hacking al iets meegekregen.
Dank voor je uitgebreide info.
Reputatie 1
Badge +2
We gaan het nieuwe modem proberen zodra het arriveert. Vandaag rond twaalven superslow internet en na restart ( niet door mij!) elke paar minuten een TR069 sessie tot tegen enen.
Reputatie 8
De duplicate user inlogs zie ik pas wanneer ik eerst uitlog uit modem en dan weer inlog. Dan staan ze tussen de vorige inlog en de uitlog. Vanmorgen een adres in Czechia en Seychelles, allebei bedrijven.
Omdat vreemde inlogs tussen je eigen uitlogs en nieuw inlog in de lijst komen vraag ik mij af of het via een "lus" toch via je achterliggende apparaten daar vandaan komt? Alsof een 3e partij "over je rug" meekijkt (dus vanuit je PC of ander apparaat), met wat jezelf doet en via diezelfde weg "van binnenuit" daardoor die melding komt.

Czechia en Seychelles zijn typisch ook landen die verdacht zijn.
Dat het namen van bedrijven zijn, zegt niets. Gebruikers (hackers) die van internet gebruik maken, zijn hun internet accounts altijd terug te vinden bij een internet service provider. Je eigen IP adres thuis ingevuld bij zo'n test website zul je KPN/Telfort als bedrijf tegenkomen.
https://www.watismijnip.nl/
https://www.ultratools.com/tools/ipWhoisLookup

Je kunt eens testen door die Slingbox af te koppelen, en poort 5001 dicht te zetten, dan weer in te loggen, daarna weer uit te loggen of er dan nog steeds duplicaat logins voorkomen?

@Galdor68
M.b.t. open WiFi hot-spots Inderdaad, daar had ik niet aan gedacht.
Bedankt voor je opmerkzaamheid.
Reputatie 1
Badge +2
Vond dit op het forum

Henk
Rank
Reputatie 4
Badge+3
Henk Voormalig moderator5737 reacties 3 jaar geleden
@erikf29,

Bedankt voor je gegevens. Ik zie inderdaad dat er geen verbinding is.

Een rood lampje op power wil zeggen dat er een probleem met het modem is, ik ga deze voor je vervangen. Binnen 2-3 werkdagen zal het nieuwe modem bij je binnenkomen. Sluit deze aan, ik zie graag de resultaten hiervan terug.

Henk
Like (0) Citeer More

Dus rood lampje power betekent modem werkt niet, al is ie nieuw...
Reputatie 3
Badge +4
Dank je wel voor je bericht. Er stond in het systeem een Zyxel modem geregistreerd op het adres in Beekbergen, vandaar mijn verwarring. Hoe gaat het nu met de verbinding in Beekbergen? Ik zie dat er nu een stabiele verbinding loopt naar het modem, klopt dit? Ik zie ook in het systeem een MAC adres dat eindigt op 3A4. Zou je me ter controle nog het klantnummer van dit adres willen sturen? Dan weten we zeker dat we op één lijn zitten. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 1
Badge +2
In ieder geval draait het modem nu een week zonder restart problemen.
En ja ik verbaas me er ook over dat het niet goed zichtbaar zijn van menupagina's blijkbaar niet door anderen opgemerkt wordt. Want bij de Experiabox in Beekbergen is het ook zo, en daar zitten geen andere zaken dan een ipad en telefoon verbonden en geen port forwarding etc.
Hier nog eens allerlei checks gedaan, geen malware, virussen etc.
Inmiddels ben ik er achter hoe het met de duplicate user logins zit. Die vinden plaats wanneer ik zelf ingelogd ben. Niemand kan dan echter in het modem komen, want als modem benaderd wordt krijg je een pagina tez ien waarop staat. "duplicate inlog" en nog wat engelse tekst waarin staat dat een andere gebruiker het modem controleert. Kun je zelf uitproberen door met een ander apparaat in te loggen wanneer je al ingelogd bent.
Die benaderingen zie je later in het menu log. Je ziet geen benaderingen wanneer ik niet ingelogd ben, want dan moet er een wachtwoord ingevoerd worden.
Een externe portscan gedaan, alle poorten staan dicht.
Poort 5001 ook, slechts als de Slingbox aan staat geeft die een signaaltje af op die poort, zodat na inloggen op mijn Slingaccount bij de Echostar organisatie mijn Slingplayer software of mijn Slingcatcher via hen mijn Slingbox kunnen vinden en die gaat streamen. Alles via een encrypted verbinding, en slechts 1 account kan kijken. De afgelopen tien jaar is er nog nooit een hack van dit systeem geweest. Ik gebruik het in Beekbergen en in mijn woning in China waar het is toegestaan omdat het priv'e is, niet te delen en niet publiek.
Dus over die poort maak ik me geen zorgen.
Het zal waarschijnlijk liggen aan poort 8080 die open gestaan heeft om soms modem te kunnen rebooten wanneer ik twee maanden weg was, en bv kon zien dat de Slingbox niet was aangesloten terwijl de pingswitch op aan stond. Kapotte voeding vermoedde ik en direct een nieuwe uit China meegenomen want 1/5 van de prijs hier. Klopte bij thuiskomst. Dan is remote management toch wel handig. Alleen het hackergevaar dus, maar wanneer ik weg ben staat er niets aan behalve het modem. Slingbox gaat remote aan als ik wil kijken. Dus wat valt er te hacken. Modem ja, verander steeds het wachtwoord.
Reputatie 1
Badge +2
Je info is erg interessant en professioneel, dank daarvoor. Had zelf ook al wat gevonden op allerlei fora. Maar kun je bij de Experia8 een ander account dan Admin aanmaken? En ik zie wel dat je bepaalde mac adressen kunt uitfilteren, maar hoe doe je dat met regio's dan?
Reputatie 3
Badge +4
Dat is wel heel erg balen zeg! Er zijn problemen met wifi op de Experiabox in combinatie met iOS apparaten op dit moment. Staat je eco lampje ook aan? Heb je de wifi knop ook een keer 10 seconden ingedrukt? De DSLkabel moet wel aangesloten zijn om een groen internetlampje te krijgen, heb je gecontroleerd of de DSL kabel ook goed zit aangesloten op het IS/RA punt? Ik hoor het graag!
Reputatie 1
Badge +2
Ter aanvulling, China geldt natuurlijk als niet veilig, maar de situatie inhuis is daar altijd als volgt. De glasvezelkabel is aangesloten op een modem van de telecom maatschappij. Daarop kun je niet inloggen en de wifi kan alleen worden gebruikt door een monteur. Zelf moet je een modem daarachter aanschaffen met een instelbaar wachtwoord en beveiligde wifi. Je kunt dus alleen intern inloggen op je eigen modem. Extern is onmogelijk.. En het ipadres wisselt vaak. De Chinezen kennen hun (rijste)pappenheimers.
Reputatie 1
Badge +2
De duplicate inlogs staan tussen de oude inlog en de uitlog, dus wanneer ik ingelogd was, maar pas zichtbaar na een nieuwe inlog, niet na refresh. Bedrijf in Seychelles is een Broadband company.
Nadat ik vanmorgen uitgelogd had geen nieuwe meldingen. De twee van vanmorgen waren ook de enige twee vandaag en gisteren, alleen eergisteren een paar. Vandaag opnieuw wachtwoord aangepast en Google Chrome met ingebouwde vpn uitgezet.
Merkwaardige met port forwarding en vast ip adres toekennen is dat net als bij alle vorige modems de pagina's daarvoor in het menu alleen na een (her)start zichtbaar zijn. Dus om even een poort open en dicht te zetten moet ik tweemaal rebooten.
Reputatie 1
Badge +2
Dat verhaal van de monteur sloeg op Santpoort, daar is het probleem opgelost met een nieuw modem. Daar was het israpunt niet de oorzaak en nam ik de vrijheid dat te benoemen.
That's all Folks.
Reputatie 8
En ja ik verbaas me er ook over dat het niet goed zichtbaar zijn van menupagina's blijkbaar niet door anderen opgemerkt wordt. Want bij de Experiabox in Beekbergen is het ook zo, en daar zitten geen andere zaken dan een ipad en telefoon verbonden en geen port forwarding etc.
Omdat jij alleen het probleem schijnt te hebben, vraag ik me af of je wel bij de juiste menu-opties kijkt?
Ik ben er echt bijna 100% van overtuigd dat er niets vreemds aan de hand is met die menu's, anders hadden anderen daar al jaren eerder melding van gemaakt en gevraagd de fimware te corrigeren.

We kunnen eventueel wel een "TeamViewer" sessie doen, zodat ik met je mee kan kijken in je systeem? Daarvoor zou je een privébericht kunnen sturen met telefoonnr. zodat we contact kunnen opnemen. Misschien kijk je over iets heel simpels heen??

Inmiddels ben ik er achter hoe het met de duplicate user logins zit. Die vinden plaats wanneer ik zelf ingelogd ben. Niemand kan dan echter in het modem komen, want als modem benaderd wordt krijg je een pagina tez ien waarop staat. "duplicate inlog" en nog wat engelse tekst waarin staat dat een andere gebruiker het modem controleert. Kun je zelf uitproberen door met een ander apparaat in te loggen wanneer je al ingelogd bent.
Klopt wel dat als je met een ander apparaat inlogt en een eerdere inlog met het eerste apparaat nog open staat dat je een melding krijgt, dat je niet kunt inloggen vanuit dat tweede apparaat. Daarvoor moet eerst de eerdere inlog beëindigd zijn. Overigens log ik uitsluitend in "vanuit het interne netwerk". Juist omdat de remote access van de Experia Box verre van veilig is.

Wil ik vanuit een externe locatie inloggen maak ik gebruik van een VPN-connectie met de eigen VPN-server in mijn netwerk. Van daaruit kan ik alsnog de Experia Box benaderen met een intern IP-adres.

Maar nog belangrijker, ik krijg nooit vreemde "Verweggistan" IP-adressen in mijn logbestanden als inlog voor toegang tot de Experia Box.

En dat is iets wat jij wel hebt. Nu spreek je over inlog vanuit "je werk" en een tweede huis in China.
Als dat werk hier in Nederland is en inlogt, zou je een IP-adres moeten krijgen vanuit Nederland.
Als je die remote acces met poort 8080 ook gebruikt als je in China bent, zou je een Chinees IP-adres moeten krijgen.

Maar dat betekent weer dat je die remote voor langere tijd hebt ingeschakeld, en niet eventjes voor een "testje" Met alle mogelijke (daadwerkelijke) hackpogingen die ondernomen kunnen worden zoals eerder aangehaald. En dat lijkt jou berichtgeving weer te bevestigen:

Het zal waarschijnlijk liggen aan poort 8080 die open gestaan heeft om soms modem te kunnen rebooten wanneer ik twee maanden weg was, en bv kon zien dat de Slingbox niet was aangesloten terwijl de pingswitch op aan stond.
"Één dag" kan al voldoende zijn om een hack met een Experia Box te laten plaatsvinden.
En er valt veel meer te hacken dan jij voorziet. Als een modem/router is gehackt, kunnen met aanpassingen in die modem/router instellingen veranderd worden zodat achterliggende systemen ook zijn te benaderen. Zit de hacker "alleen" in de modem/router, is de telefoon ook te hacken. (Dat is al eerder op grotere schaal gebeurd met modem/routers van XS4ALL).

Hoop verder dat de verbinding met de Slingbox veilig genoeg is. Ga er niet standaard vanuit als het in 10 jaar niet gehackt is geweest, dat het een garantie zou zijn dat het niet alsnog kan gebeuren.
In allerlei systemen worden geregeld nieuwe veiligheidslekken gevonden.

Toevallig ruim 2 maanden terug zonnepanelen laten leggen. Het eerste wat mij opviel was dat de met internet gekoppelde systemen en hun portals "zo lek als een mandje" waren als het aankomt op veiligheid. Heb er meteen melding van gemaakt. (Systeem heeft inmiddels wel een update, ook i.v.m. Europese wetgeving AVG, maar IMO nog steeds onvoldoende in alle facetten aangepast).

Kwam toevallig dezer dagen het volgende bericht tegen dat "via een veiligheidslek van het zonnepanelen systeem" de telefoon van de eigenaar was gehackt en een rekening werd gepresenteerd van € 7000,- (Zie bericht < HIER >).
Naar aanleiding daarvan verder gezocht. De volgende interessante reportage < filmpje kijken >.

Ten aanzien van die zonnepanelen hoef je geen poorten open te zetten om die met portals te laten verbinden. Die doet dat vanzelf vanuit de inverter.

Terugkomend op je eigen situatie:
Met geregeld verblijf in het buitenland, en je wilt meer controle over systemen thuis die je wilt benaderen, zou je beter kunnen kijken naar aanvullingen in je systeem die een betere waarborging van de veiligheid geven met wat je nu hebt of gebruikt.
Ik zou zeggen, minimaal een VPN-verbinding met thuis.

Voor de rest lijkt het vooralsnog dat alleen je modem/router gehackt is (geweest).
In ieder geval een keer resetten naar fabrieksinstellingen mocht je dat nog niet hebben gedaan, en geen remote acces gebruiken. Zou voor de zekerheid toch ook nog even controleren of een nog niet verstuurde hoge telefoonrekening niet alsnog roet in het eten gooit.
Reputatie 1
Badge +2
Klantnummer heb ik je in prive bericht gestuurd. Mac adres dat eindigt op 3A4 herken ik niet, heb eerder in bericht het LAN en WLAN mac adres gestuurd.
De verbinding was niet stabiel, daar ging het juist om, steeds restarts om de paar dagen. Ook als er niemand is en geen enkel apparaat is aangesloten. Nu pas 2 dagen up via datzelfde oude modem.
Reputatie 1
Badge +2
Nieuwe modem geinstalleerd. Had wel wat voeten in de aarde, paar keer de stroom eraf voordat het goed opstartte en er via wifi ingelogd kon worden en ik in het menu kon om de nodige aanpassingen te doen. Tot mijn verrassing is voor de eerste keer bij een nieuw modem het externe ip adres gelijk gebleven.
In de begeleidende brief wordt gevraagd het oude modem op te sturen (ga ik doen natuurlijk) met de oude adaptor en de oude kabeltjes. Er zat alleen een nieuwe adaptor in de doos en geen kabeltjes! dus ik stuur alleen modem en adaptor retour en gebruik verder de huidige kabeltjes waaronder de ronde met gevlochten buitenmantel van de KPN monteur :P
Maar:
06/21/2018 16:13:21 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 86.83.124.1,Lease time=600
06/21/2018 16:13:21 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=86.83.124.106
06/21/2018 16:13:04 192.168.2.10 Admin login success
06/21/2018 16:12:13 Duplicate user login from 78.58.145.84
06/21/2018 16:08:24 DHCP Client: [ATM3]Receive Ack from 10.227.228.1,Lease time=86400
06/21/2018 16:08:24 DHCP Client: [ATM3]Send Request, Request IP=10.227.229.142
06/21/2018 16:08:21 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 86.83.124.1,Lease time=600
06/21/2018 16:08:21 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=86.83.124.106
06/21/2018 16:03:53 192.168.2.10 Admin login success
Dit zie ik in het menu, wat betekenen de duplicate user inlogs? Zijn er nog meer van, steeds andere ip adressen.
Er was 1 TR069 sessie na DSL up, maar dat is gebruikelijk begrijp ik
Reputatie 8
Zie na mijn reactie pas je twee vervolgreacties.
(Niet eerder de pagina ververst met de voorbereiding van mijn lange antwoord hiervoor).

Ter aanvulling, China geldt natuurlijk als niet veilig, maar de situatie inhuis is daar altijd als volgt. De glasvezelkabel is aangesloten op een modem van de telecom maatschappij. Daarop kun je niet inloggen en de wifi kan alleen worden gebruikt door een monteur. Zelf moet je een modem daarachter aanschaffen met een instelbaar wachtwoord en beveiligde wifi.
Ik denk dat je bedoelt dat er eerst een glasvezel "modem" is, waar je geen toegang toe hebt.
En erachter een eigen "router" moet aansluiten. Daar zijn wel opties voor te bedenken, hoe een systeem op afstand te benaderen, ook als het WAN IP-adres van je aansluiting telkens verandert.

VPN is een ander verhaal.
De standaard poorten van bepaalde VPN methodes in dit soort dictatoriaal geregeerde landen zullen mogelijk geblokkeerd worden. Dus niet elke VPN methode is "standaard" in te zetten.

Maar daar zijn alternatieven voor te bedenken waarbij gebruik wordt gemaakt van andere zelf te kiezen poorten, bijv. poort 443, wat als een normale "encrypted" https verbinding geldt.
Die zal waarschijnlijk niet worden geblokkeerd. Want ook in China zal men van beveiligde / versleutelde verbindingen gebruik moeten kunnen maken om bijv. te kunnen telebankieren.

Maar dat gaat me nu even te ver om daar nu uitvoerig op in te gaan.
Daar kom ik nog wel op terug. 😉
Reputatie 1
Badge +2
Met of zonder aangesloten dsl kabel rood internetlampje. Wifi lampje brandt helemaal niet. Ik schreef toch al, geen andere lampjes branden dus ook het blauwe ecolampje niet. Broadband lampje gaat niet aan, dat moet eerst aan voordat internetlampje gaatbranden.Het oude modem werkt met dezelfde kabeltjes wel.
Resetten dus het knopje achterop ingedrukt houden geeft geen effect.
Ik dacht dat ik het hierboven toch duidelijk beschreven heb, het modem werkt niet. Alles wat door forumleden aan raad gegeven is heb ik gedaan. Uren mee bezig geweest het weekend, zinloos.
Gaat vandaag terug.
Reputatie 8
Nadat ik vanmorgen uitgelogd had geen nieuwe meldingen. De twee van vanmorgen waren ook de enige twee vandaag en gisteren, alleen eergisteren een paar.
Dat zijn feitelijk die paar teveel. Je zou eigenlijk helemaal geen andere inlog IP meldingen er tussen moeten hebben? (Bij mij ben ik er nog nooit eentje tegen gekomen).

Vandaag opnieuw wachtwoord aangepast en Google Chrome met ingebouwde vpn uitgezet.
Die VPN heb je eerder niet aangegeven. Wat is het effect daarvan?
Zo kun je vreemde inlog meldingen natuurlijk nooit tackelen als je achterliggend nog VPN-verbindingen via een server elders laat lopen en services van een Swingbox open laat staan?

Merkwaardige met port forwarding en vast ip adres toekennen is dat net als bij alle vorige modems de pagina's daarvoor in het menu alleen na een (her)start zichtbaar zijn. Dus om even een poort open en dicht te zetten moet ik tweemaal rebooten.
Om een apparaat een (ander) vast IP-adres te geven, uiteraard moet je erna rebooten, want een oude lease op een IP moet eerst ongedaan worden gemaakt, en vervolgens een nieuwe lease op een nieuw IP worden gegeven.

Alleen port forwarding aan/uit zou met "EDIT" (dat potloodje) en dan het vinkje van "enable" plaatsen, of juist weg, en dan met het "terugloop pijltje" bevestigen, zou je gewoon in het menu moeten blijven zitten.
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Net heb ik met Guidion gesproken en er is een monteur in het gebied van Beekbergen op zaterdagen werkzaam. Ze bellen je vandaag om een afspraak te maken. Ik zou je dus adviseren om een afspraak hiervoor te maken zodat de monteur kan onderzoeken waar het hier iedere keer fout gaat. Laat je het weten wat hier uit komt?
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Dank je wel voor je reactie, het is me nu duidelijk. Ik zie in het systeem dat je verbinding momenteel online is inderdaad. Zou je me in een privébericht het MAC adres willen sturen dat achterop het modem staat, zowel voor de Experiabox? Ik denk dat je inderdaad, zoals je zelf al aan geeft, te maken hebt met een defect modem. Ik hoor het graag van je.
Reputatie 8
Tot mijn verrassing is voor de eerste keer bij een nieuw modem het externe ip adres gelijk gebleven.
Dat is tegenwoordig bij de meest aansluitingen het geval met een zogenaamde "SNI-F" leverstraat.
Daarbij is het WAN IP-adres gekoppeld aan je internetaansluiting, en niet aan het MAC-adres van de modem/router die je eraan koppelt. Of met andere woorden, ongeacht welke modem/router je aansluit zul je telkens hetzelfde WAN IP-adres krijgen.

....wat betekenen de duplicate user inlogs? Zijn er nog meer van, steeds andere ip adressen.
Je TV-ontvanger heeft zijn eigen VLAN en eigen IP-adres.
Verder hebben de gateways van KPN / Telfort hun eigen IP adressen.

Om te zien wat je "vers" aan allerlei binnengekomen data binnen krijgt, zou je de lijst kunnen wissen met "clear", en daarna de modem/router een keer opnieuw kunnen opstarten. (Met powerknopje achterop de modem/router uitzetten, en na pakweg 30-60 seconden weer inschakelen).
Daarna rustig wachten tot alles is opgestart, daarna kun je inloggen in de modem/router.

De log begint altijd met de oudste regel onderaan, en de jongste staat helemaal boven.

Als ik dat doe met mijn Experia Box V8 krijg ik de volgende eerste data (zie plaatje verderop):
Als opmerking daarbij: In mijn geval heb ik het standaard LAN sub-net in een ander IP-bereik gezet.
In het bereik: 192.168.22.xx
In plaats van: 192.168.2.xx
+ vast IP voor de TV-ontvanger = 192.168.22.25
+ vast IP vanuit achterliggend systeem = 192.168.22.10

Onderaan bij opstart is de klok nog niet ingesteld, vandaar een verkeerde tijd voor datum en tijd.
Mijn aangekoppeld LAN systeem krijg eerst al een IP-adres toegewezen, nog voordat er een WAN IP-adres is uitgegeven. Dan volgen WAN IP-adres en TV IP-adres.
Daarna wordt contact gezocht met een time-server. De eerste wordt niet gevonden, erna een alternatieve time-server. Die werkt wel en de tijd wordt in de modem/router gezet.

Dan nog een aantal interne checks vanuit de Telfort server middels het TR069 protocol.

Als laatste de inlog van mezelf (bovenste regel):

Reageer