beantwoord

Restart modem

  • 13 juni 2018
  • 71 reacties
  • 1410 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Op beide adressen die ik heb restarten de modems om de paar dagen. Het gaat om experia v8 modellen, een adsl verbinding en een vdsl. Ditis al geruime tijd maar het gaat me steeds meer irriteren, omdat het ook overdag gebeurt. De oorzaak komt van buitenaf want ik zie in het menu TR069 sessies bij het herstarten?
icon

Beste antwoord door Babylonia 16 juni 2018, 13:32

Een perfecte korte ronde kabel met vervlechting is al door een KPN monteur indertijd geinstalleerd.
Dat zegt nog niet zoveel.
(Bovendien heb ik mijn sterke twijfels of een KPN of Guidion monteur dat soort type bekabeling gebruikt. Die gebruiken vaak nu "nog steeds" de "ouderwetse" KPN norm "telefoondraad".
Die bekabeling voldoet niet aan huidige normen van hoogfrequent data-verkeer).

Verder: "Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst".
Slechte contacten aan de uiteinden van verder "perfecte" kabels, kan alsnog een probleem zijn.
Herstartende modems/routers gebeurt niet zomaar.

Gewoon even uitwisselen met een ander kabeltje en contacten van ISRA-punten nalopen op vervuiling / corrosie (+ schoonmaken) geeft al snel uitsluitsel. Problemen met bekabeling is zo ongeveer de meest voorkomende oorzaak van storingen die te licht worden opgevat door gebruikers.
Bekijk reactie

71 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Voor wat betreft Santpoort kan ik nu melden dat ik bij mijn 50/20 abo nu de hoogste effective snelheid heb ooit hier behaald volgens Speedtest.net, te weten 45/18. Dank zij nieuwe modem dat nu zonder restarts werkt
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Ik heb met opluchting je bericht gelezen, ontzettend fijn dat het nu is opgelost! Ik hoor het graag wanneer we nog iets voor je kunnen betekenen, heel erg bedankt voor al jullie tips en het meedenken, @Babylonia, @XTF, @Enterprise, @Galdor68 & @nelly jacoba!
Reputatie 1
Badge +2
Dat verhaal van de monteur sloeg op Santpoort, daar is het probleem opgelost met een nieuw modem. Daar was het israpunt niet de oorzaak en nam ik de vrijheid dat te benoemen.
That's all Folks.
Reputatie 8
Flauw hoor, maar jullie hadden wel gelijk,....
Misschien flauw, maar jij was degene die mij in het begin "betweterig" vond, en de adviezen van een goede controle van je netwerk naar de prullenmand verwees, omdat het naar je mening wel goed moest zijn omdat "een echte oude kpn monteur" dat ooit eerder had aangelegd.

Controle van het ISRA-punt en bekabeling is zowat de eerst gestelde vraag, telkens weer op het forum. Gebruikers plaatsen vaak genoeg foto's waar uit blijkt wat de bottleneck is. Het advies is ook altijd om bekabeling met de juiste gereedschappen en materialen te testen en te repareren.

Mocht die (tot "vervelens toe" 🆒 ) uitgebreide leidraad waar ikzelf altijd naar verwijs, nog steeds onduidelijkheden bevatten, kunnen mensen er altijd nog vragen over stellen wat ermee bedoeld wordt. Ben altijd bereid dat verder toe te lichten als mensen het niet begrijpen.

Bekabeling is gewoon van cruciaal belang. Het kan hem in grotere of kleine onvolkomenheden zitten.
Omstandigheden waar men geen controle over heeft treft iedereen vroeg of laat. (Ook ik ben geen uitzondering en moet de netwerken welke ik beheer onderhouden en zo nodig corrigeren).

Heeft men niet zelf de kennis in huis om zaken te testen of te corrigeren, is het geen schande om er direct al een monteur voor in huis te halen. (Ook dat wordt vaak genoeg geadviseerd, met name bij het herstellen van een ISRA-punt).

Maar goed, het is nu hersteld en hoop voor je dat het voorlopig geen problemen meer oplevert.
Reputatie 8
Badge +10
Flauw hoor, maar jullie hadden wel gelijk, maar dit had ik nooit opgelost. Want jullie praten ook over strippen van de kabeltjes en dat moest nu juist niet volgens de monteur. Van het juist niet strippen en het contact door de mesjes laten maken had ik nog nooit gehoord en jullie blijkbaar ook niet. Evengoed bedankt voor de raadgevingen, al was tobben tot de monteur kwam onvermijdelijk dus.
Dan heb je het waarschijnlijk niet goed begrepen wat dat strippen betreft.
Kabeltjes strippen wordt alleen geadviseerd voor een aansluiting in een ISRA-punt, aansluitdoosje etc.
Voor kabeltjes die in een RJ11-stekkertje (jij noemt dat een aansluitblokje) aangesloten worden is nooit sprake geweest van strippen.
Dat bij het aandrukken van een RJ11-stekker de mesjes in de stekker door de krimptang door de kabelwand heensnijden is me gevoeglijk bekend, ik heb dat de afgelopen twintig jaar al honderd keer gedaan...

Maar... eind goed, al goed en fijn dat het weer naar behoren werkt.
Reputatie 1
Badge +2
Flauw hoor, maar jullie hadden wel gelijk, maar dit had ik nooit opgelost. Want jullie praten ook over strippen van de kabeltjes en dat moest nu juist niet volgens de monteur. Van het juist niet strippen en het contact door de mesjes laten maken had ik nog nooit gehoord en jullie blijkbaar ook niet. Evengoed bedankt voor de raadgevingen, al was tobben tot de monteur kwam onvermijdelijk dus.
Reputatie 8
Badge +10
Dus toch oude, vervuilde en gecorrodeerde netwerkaansluitingen.
In mijn eerste reactie een maand terug wees ik je er al op om de volgende informatie eens door te nemen (+ vervolgreacties) < HIER > met o.a.:

- Goed schone en "corrosievrije" contacten van een hoofd KPN aansluitpunt / ISRA-aansluiting.
. (Evt. draad opnieuw strippen en vervuilde contacten bewerken met contactspray).
. Geen vertakkingen en/of splitters in bekabeling tussen ISRA en modem/router.

Praktijkvoorbeeld hoe een en ander te doorlopen < HIER >

Maar luisteren ho maar... ;)
Dan maar een maand tobben...
Reputatie 8
Dus toch oude, vervuilde en gecorrodeerde netwerkaansluitingen.
In mijn eerste reactie een maand terug wees ik je er al op om de volgende informatie eens door te nemen (+ vervolgreacties) < HIER > met o.a.:

- Goed schone en "corrosievrije" contacten van een hoofd KPN aansluitpunt / ISRA-aansluiting.
. (Evt. draad opnieuw strippen en vervuilde contacten bewerken met contactspray).
. Geen vertakkingen en/of splitters in bekabeling tussen ISRA en modem/router.

Praktijkvoorbeeld hoe een en ander te doorlopen < HIER >
Reputatie 1
Badge +2
Monteur net weg, anderhalf uur bezig geweest. Isra punt gecheckt, oud verdeelprintje en de aansluitblokjes voor de kabeltjes waren fout aangesloten, met blootgemaakt koper dat zo aan corrosie onderhevig kan zijn en niet met het plastic omhulsel intact dat dan doorgesneden wordt door twee " mesjes" aan de zijkant in de aansluitblokjes. Varkenssnuit isra punt vervangen door een nieuw varkenssnuit isra punt met gelaste aansluitingen en ongestripte kabeltjes in de aansluitblokjes. Nog even in de wijkkast ook gecontroleerd. Oud modem weer up en snelheid weer als een jaar geleden, tegen de 9000/900.
Direct al verbetering dus.
In ieder geval zeer tevreden over de service in het weekend, top!
Reputatie 3
Badge +4
Helemaal goed, @ronny forgeron, houd ons op de hoogte!
Reputatie 1
Badge +2
Klopt, heb al een afspraak voor morgen. We gaan het zien!
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Net heb ik met Guidion gesproken en er is een monteur in het gebied van Beekbergen op zaterdagen werkzaam. Ze bellen je vandaag om een afspraak te maken. Ik zou je dus adviseren om een afspraak hiervoor te maken zodat de monteur kan onderzoeken waar het hier iedere keer fout gaat. Laat je het weten wat hier uit komt?
Reputatie 1
Badge +2
Liever ontvang ik nu een goed nieuw modem ipv een niet werkend.
Reputatie 1
Badge +2
Dat heeft geen zin, op werkdagen zal ik tot november niet in Beekbergen aanwezig zijn
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Ik denk toch dat het verstandig is om een monteur langs te sturen. Ik heb een ticket aangemaakt en de monteur neemt binnen enkele dagen contact met je op om een afspraak te maken. Laat je het me weten hoe het gaat nadat de monteur is langs geweest?
Reputatie 1
Badge +2
Klantnummer heb ik je in prive bericht gestuurd. Mac adres dat eindigt op 3A4 herken ik niet, heb eerder in bericht het LAN en WLAN mac adres gestuurd.
De verbinding was niet stabiel, daar ging het juist om, steeds restarts om de paar dagen. Ook als er niemand is en geen enkel apparaat is aangesloten. Nu pas 2 dagen up via datzelfde oude modem.
Reputatie 3
Badge +4
Dank je wel voor je bericht. Er stond in het systeem een Zyxel modem geregistreerd op het adres in Beekbergen, vandaar mijn verwarring. Hoe gaat het nu met de verbinding in Beekbergen? Ik zie dat er nu een stabiele verbinding loopt naar het modem, klopt dit? Ik zie ook in het systeem een MAC adres dat eindigt op 3A4. Zou je me ter controle nog het klantnummer van dit adres willen sturen? Dan weten we zeker dat we op één lijn zitten. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 1
Badge +2
Je hebt blijkbaar mijn eerdere posts niet goed gelezen. Ik heb in Beekbergen geen Zyxel maar al langere tijd een Experia8. Bij het proberen van het nieuwe modem heb ik zowel met aangesloten als lege dsl en wan ports getest.
Ik zal je het mac adres van de "oude" experia in prive bericht toesturen. En van de teruggestuurde nieuwe het vgtvnummer wanneer ik weer in Beekbergen ben.
Reputatie 3
Badge +4
Dank je wel voor je bericht, Ronny. Werkt het met het Zyxel modem stabiel? Zou je daar het MAC adres nog van willen sturen? Ik zou graag een ticket aanmaken voor de technische dienst om je lijn te onderzoeken. Voordat ik dit doe zou ik je nog voor de zekerheid willen vragen of de WAN poort ook leeg was? Als dit het geval is, ga ik het ticket aanmaken. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 1
Badge +2
Bericht is verstuurd. Nu draait oude modem weer in Beekbergen inderdaad.
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Dank je wel voor je reactie, het is me nu duidelijk. Ik zie in het systeem dat je verbinding momenteel online is inderdaad. Zou je me in een privébericht het MAC adres willen sturen dat achterop het modem staat, zowel voor de Experiabox? Ik denk dat je inderdaad, zoals je zelf al aan geeft, te maken hebt met een defect modem. Ik hoor het graag van je.
Reputatie 1
Badge +2
Met of zonder aangesloten dsl kabel rood internetlampje. Wifi lampje brandt helemaal niet. Ik schreef toch al, geen andere lampjes branden dus ook het blauwe ecolampje niet. Broadband lampje gaat niet aan, dat moet eerst aan voordat internetlampje gaatbranden.Het oude modem werkt met dezelfde kabeltjes wel.
Resetten dus het knopje achterop ingedrukt houden geeft geen effect.
Ik dacht dat ik het hierboven toch duidelijk beschreven heb, het modem werkt niet. Alles wat door forumleden aan raad gegeven is heb ik gedaan. Uren mee bezig geweest het weekend, zinloos.
Gaat vandaag terug.
Reputatie 3
Badge +4
Dat is wel heel erg balen zeg! Er zijn problemen met wifi op de Experiabox in combinatie met iOS apparaten op dit moment. Staat je eco lampje ook aan? Heb je de wifi knop ook een keer 10 seconden ingedrukt? De DSLkabel moet wel aangesloten zijn om een groen internetlampje te krijgen, heb je gecontroleerd of de DSL kabel ook goed zit aangesloten op het IS/RA punt? Ik hoor het graag!
Reputatie 1
Badge +2
ter aanvulling, bij de eerste start brandde ook het wifi lampje. Echter geen signaal te ontvangen op Ipad of telefoon. Na de eerste reset is lampje van wifi niet meer aangeweest.
Reputatie 1
Badge +2
Nieuwe modem is echt niet goed dus. Restarts, resets met paperclipje, aan uit, resultaat altijd hetzelfde, namelijk een rood internetlampje. Of je nu wel of niet dsl kabeltje hebt aangesloten. Broadband lampje gaat bij start nooit branden, en dat zou eerst moeten aangaan en dan internetlampje. Maar dat wordt dus direct rood. Maandag stuur ik modem retour

Reageer