beantwoord

Restart modem

  • 13 juni 2018
  • 71 reacties
  • 1349 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Op beide adressen die ik heb restarten de modems om de paar dagen. Het gaat om experia v8 modellen, een adsl verbinding en een vdsl. Ditis al geruime tijd maar het gaat me steeds meer irriteren, omdat het ook overdag gebeurt. De oorzaak komt van buitenaf want ik zie in het menu TR069 sessies bij het herstarten?
icon

Beste antwoord door Babylonia 16 juni 2018, 13:32

Een perfecte korte ronde kabel met vervlechting is al door een KPN monteur indertijd geinstalleerd.
Dat zegt nog niet zoveel.
(Bovendien heb ik mijn sterke twijfels of een KPN of Guidion monteur dat soort type bekabeling gebruikt. Die gebruiken vaak nu "nog steeds" de "ouderwetse" KPN norm "telefoondraad".
Die bekabeling voldoet niet aan huidige normen van hoogfrequent data-verkeer).

Verder: "Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst".
Slechte contacten aan de uiteinden van verder "perfecte" kabels, kan alsnog een probleem zijn.
Herstartende modems/routers gebeurt niet zomaar.

Gewoon even uitwisselen met een ander kabeltje en contacten van ISRA-punten nalopen op vervuiling / corrosie (+ schoonmaken) geeft al snel uitsluitsel. Problemen met bekabeling is zo ongeveer de meest voorkomende oorzaak van storingen die te licht worden opgevat door gebruikers.
Bekijk reactie

71 reacties

Reputatie 8
De oorzaak komt van buitenaf want ik zie in het menu TR069 sessies bij het herstarten?
Die staan er altijd bij, juist als gevolg van een herstart.
Bij opnieuw herstart worden gegevens behorende bij een account opnieuw verzonden.

Met die herstarts, doorloop de volgende algemene info + vervolgreacties:
https://forum.telfort.nl/internet-267/mijn-verbinding-valt-weg-lampjes-vallen-uit-op-modem-67836#post561505
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Wat vervelend dat je verbinding steeds weg valt! Wat zie je allemaal terug in de Security Log van je Experiabox? De TR069 melding lijkt te maken te hebben met het niet kunnen bereiken van de configuratieserver. Hoe vaak herstarten je modems? Heb je ook een DSL kabel aangesloten die niet langer is dan 1,5 meter? Het beste is om een ronde kabel te gebruiken. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 8
Heb je ook een platte DSL kabel aangesloten die niet langer is dan 1,5 meter?
Je zou juist absoluut beter GEEN platte telefoon / DSL kabel gebruiken.
Dat is nu net vragen om moeilijkheden.

Gebruik een ronde kabel (met koperkern draden, en niet bijv. aluminium met een dun laagje koper eroverheen), waarbij de kerndraden per paar voldoende om elkaar heen "gedraaid" (getwist) zijn om elektromagnetische interferentie zoveel mogelijk tegen te gaan.

Een kabel die daarbij met afscherming is voorzien is nog weer eens beter.
En al helemaal als de afscherming bovendien is geaard. (Maar kost de nodige aanpassing, afhankelijk van het soort ISRA-punt makkelijker of moeilijker uit te voeren).
Reputatie 3
Badge +4
Klopt inderdaad @Babylonia, ik heb het in mijn eerdere reactie verkeerd geformuleerd. Ik heb mijn antwoord even gewijzigd, dank je wel voor het signaleren!
Reputatie 1
Badge +2
Een perfecte korte ronde kabel met vervlechting is al door een KPN monteur indertijd geinstalleerd. Het is op twee verschillende plaatsen een probleem waar de aansluitingen al vele malen getest en goed bevonden zijn. De modems starten uit zichzelf opnieuw op, dat was vroeger eens per jaar, dan om de paar maanden, maar de frequentie loopt steeds verder op. Steeds 1 tot 8 dagen laatste maanden.. Soms in de nacht als er geen verkeer is, soms overdag net als je bezig bent.
Reputatie 8
Een perfecte korte ronde kabel met vervlechting is al door een KPN monteur indertijd geinstalleerd.
Dat zegt nog niet zoveel.
(Bovendien heb ik mijn sterke twijfels of een KPN of Guidion monteur dat soort type bekabeling gebruikt. Die gebruiken vaak nu "nog steeds" de "ouderwetse" KPN norm "telefoondraad".
Die bekabeling voldoet niet aan huidige normen van hoogfrequent data-verkeer).

Verder: "Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst".
Slechte contacten aan de uiteinden van verder "perfecte" kabels, kan alsnog een probleem zijn.
Herstartende modems/routers gebeurt niet zomaar.

Gewoon even uitwisselen met een ander kabeltje en contacten van ISRA-punten nalopen op vervuiling / corrosie (+ schoonmaken) geeft al snel uitsluitsel. Problemen met bekabeling is zo ongeveer de meest voorkomende oorzaak van storingen die te licht worden opgevat door gebruikers.
Reputatie 1
Badge +2
Het was geen kpn guidion monteur maar een eclhte oude kpn monteur. De kabel die ik heb is echt de beste die je kan hebben (ondanks jouw twijfels) . En dan, dit gedoe heb ik op twee verschillende plaatsen in Nederland, waar niets aan de aansluitingen gewijzigd is. Ik twijfel aan de kabel tussen huis en centrale.
Reputatie 8
Het was geen kpn guidion monteur maar een eclhte oude kpn monteur.
Al was het een gepensioneerde directeur van KPN zelf.
Omstandigheden die storingen veroorzaken maken geen onderscheid in aanzien des persoons.
Reputatie 1
Badge +2
Aan dit soort betweterij heb ik natuurlijk niets. Het kabeltje en de aansluitingen zijn (op beide plaatsen 100km van elkaar verwijderd) perfect, dus begin daar niet weer over alsjeblieft.
Reputatie 8
Al zijn ze 10.000 km van elkaar verwijdert. Dat doet totaal niet ter zake.

Degene die betweterig is ben jezelf. Je gaat er per definitie vanuit dat je eigen netwerk (en het tweede op 100 km afstand) correct in orde zijn, door te stellen dat een "ooit aangelegd netwerk" door "een oude KPN monteur" de heilige graal is in perfecte aansluitingen zonder problemen.

Mensen zijn niet perfect, hebben gebreken. Werkelijk niemand uitgezonderd (ook ik niet). Dus ook niet de de door hen bedachte systemen, of hulp in aanleg van netwerken door KPN monteurs. Daarnaast heb je externe factoren die de door "de mens" bedachte systemen dwarsbomen.
Ook hier "geen uitzonderingen" !!

Juist door die imperfectie en de grilligheid van zowel menselijke als externe factoren is de eerste actie om de eigen systemen alsnog door en door te testen en te controleren met de daartoe geëigende hulpmiddelen, meetinstrumenten of work-arounds (gebruik van andere kabels). Pas als daar met grote zekerheid uitsluitsel over is, kun je als vervolg daarop met meer zekerheid aangeven dat de problemen "waarschijnlijk" aan andere factoren te wijten zijn.

Zolang je echter geen enkele rekenschap geeft van je eigen bevindingen van nieuwe tests, met wat jezelf NU hebt gecontroleerd in hoe en wat, en zaken simpelweg afwimpelt / naast je neer legt, kom je daar inderdaad niet mee verder.

Maar nog belangrijker, ook Telfort niet. Die zal je vergelijkbare vragen stellen en de nodige acties van je verlangen voordat zij op ander niveau aan de gang willen gaan. (Aan de hand van de antwoorden die je geeft heb ik de indruk dat je geen letter hebt gelezen van de informatie waar eerder naar is verwezen).

Realiseer je, dat het niet mijn of Telfort probleem is, maar het jouwe wat je opgelost wilt hebben.
Als je eigenwijs wilt zijn, prima. Ben je over maanden nog bezig om iets opgelost te krijgen. Daar heb je niet ons mee, maar alleen jezelf.
De verbindingstypen zijn verschillend, zijn er naast het model experiabox nog andere vergelijkbare factoren. Het feit dat je op twee verschillende adressen met een andere verbinding adsl en vdsl, hetzelfde probleem lijkt te hebben doet mij denken aan een vergelijkbare oorzaak.
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ronny,

Ik heb een meting gedaan van de wijkkast naar je huis en zie dat hier geen problemen lijken te zijn. In dit geval vermoed ik toch dat er intern iets niet goed gaat.

Ik heb een nieuw modem jouw kant op gestuurd, omdat de oorzaak van de TR069 niet makkelijk te traceren is. Ik heb alleen de gegevens van het klantnummer dat eindigt op 315, dus wanneer je wilt dat ik naar je andere verbinding kijk zou ik je willen vragen of je je profiel zou willen aanvullen met de gegevens van het andere adres.

Ik hoor graag of dit nieuwe modem de problemen op lost!
Reputatie 8
omdat de oorzaak van de TR069 niet makkelijk te traceren is
?? TR069 wordt als intern protocol gebruikt door Telfort om te communiceren met de modem/router.
Maar er zitten ook "loze" regels bij in een log aangaande TR069
Zie eerdere berichten m.b.t. TR069

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/tr069-inform-fail-invalid-url-or-acs-unreachable-57119
https://forum.telfort.nl/internet-267/tr069-inform-fail-invalid-url-or-acs-unreachable-71408

M.b.t. de eerste verwijzing:
Exact elk heel uur komen er TR069 berichten in het log. Geen internetproblemen hier !!
Heb even de tussenliggende logregels verwijderd.

code:

06/18/2018 09:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 09:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 09:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 08:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 08:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 08:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 07:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 07:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 07:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 06:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 06:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 06:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 05:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 05:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 05:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 04:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 04:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 04:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 03:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 03:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 03:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 02:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 02:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 02:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

06/18/2018 01:05:06 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
06/18/2018 01:05:06 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
06/18/2018 01:05:06 TR069: Sending 1 BOOT inform.

Enzovoort...

Daarnaast, afhankelijk van problemen kunnen er andere TR069 meldingen voorkomen.
Reputatie 1
Badge +2
We gaan het nieuwe modem proberen zodra het arriveert. Vandaag rond twaalven superslow internet en na restart ( niet door mij!) elke paar minuten een TR069 sessie tot tegen enen.
Reputatie 1
Badge +2
Nieuwe modem geinstalleerd. Had wel wat voeten in de aarde, paar keer de stroom eraf voordat het goed opstartte en er via wifi ingelogd kon worden en ik in het menu kon om de nodige aanpassingen te doen. Tot mijn verrassing is voor de eerste keer bij een nieuw modem het externe ip adres gelijk gebleven.
In de begeleidende brief wordt gevraagd het oude modem op te sturen (ga ik doen natuurlijk) met de oude adaptor en de oude kabeltjes. Er zat alleen een nieuwe adaptor in de doos en geen kabeltjes! dus ik stuur alleen modem en adaptor retour en gebruik verder de huidige kabeltjes waaronder de ronde met gevlochten buitenmantel van de KPN monteur :P
Maar:
06/21/2018 16:13:21 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 86.83.124.1,Lease time=600
06/21/2018 16:13:21 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=86.83.124.106
06/21/2018 16:13:04 192.168.2.10 Admin login success
06/21/2018 16:12:13 Duplicate user login from 78.58.145.84
06/21/2018 16:08:24 DHCP Client: [ATM3]Receive Ack from 10.227.228.1,Lease time=86400
06/21/2018 16:08:24 DHCP Client: [ATM3]Send Request, Request IP=10.227.229.142
06/21/2018 16:08:21 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 86.83.124.1,Lease time=600
06/21/2018 16:08:21 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=86.83.124.106
06/21/2018 16:03:53 192.168.2.10 Admin login success
Dit zie ik in het menu, wat betekenen de duplicate user inlogs? Zijn er nog meer van, steeds andere ip adressen.
Er was 1 TR069 sessie na DSL up, maar dat is gebruikelijk begrijp ik
Reputatie 8
Tot mijn verrassing is voor de eerste keer bij een nieuw modem het externe ip adres gelijk gebleven.
Dat is tegenwoordig bij de meest aansluitingen het geval met een zogenaamde "SNI-F" leverstraat.
Daarbij is het WAN IP-adres gekoppeld aan je internetaansluiting, en niet aan het MAC-adres van de modem/router die je eraan koppelt. Of met andere woorden, ongeacht welke modem/router je aansluit zul je telkens hetzelfde WAN IP-adres krijgen.

....wat betekenen de duplicate user inlogs? Zijn er nog meer van, steeds andere ip adressen.
Je TV-ontvanger heeft zijn eigen VLAN en eigen IP-adres.
Verder hebben de gateways van KPN / Telfort hun eigen IP adressen.

Om te zien wat je "vers" aan allerlei binnengekomen data binnen krijgt, zou je de lijst kunnen wissen met "clear", en daarna de modem/router een keer opnieuw kunnen opstarten. (Met powerknopje achterop de modem/router uitzetten, en na pakweg 30-60 seconden weer inschakelen).
Daarna rustig wachten tot alles is opgestart, daarna kun je inloggen in de modem/router.

De log begint altijd met de oudste regel onderaan, en de jongste staat helemaal boven.

Als ik dat doe met mijn Experia Box V8 krijg ik de volgende eerste data (zie plaatje verderop):
Als opmerking daarbij: In mijn geval heb ik het standaard LAN sub-net in een ander IP-bereik gezet.
In het bereik: 192.168.22.xx
In plaats van: 192.168.2.xx
+ vast IP voor de TV-ontvanger = 192.168.22.25
+ vast IP vanuit achterliggend systeem = 192.168.22.10

Onderaan bij opstart is de klok nog niet ingesteld, vandaar een verkeerde tijd voor datum en tijd.
Mijn aangekoppeld LAN systeem krijg eerst al een IP-adres toegewezen, nog voordat er een WAN IP-adres is uitgegeven. Dan volgen WAN IP-adres en TV IP-adres.
Daarna wordt contact gezocht met een time-server. De eerste wordt niet gevonden, erna een alternatieve time-server. Die werkt wel en de tijd wordt in de modem/router gezet.

Dan nog een aantal interne checks vanuit de Telfort server middels het TR069 protocol.

Als laatste de inlog van mezelf (bovenste regel):

Reputatie 1
Badge +2
Ja dat klopt allemaal. Clearen had ik ook al gedaan en opnieuw opstarten. Alles lijkt nu goed te werken. IpTV heb ik trouwens niet, kijk schotel.
Wel nog steeds het probleem met de intenetradio, om de paar uur valt het signaal weg. Dat was al zo met het vorige modem en ook met de vorige internetradio van hetzelfde merk en model. Ik vermoed dat het te maken heeft met de vele wifi signalen rondom ons. Op de Ipad valt wifi ook soms weg. Radio en Ipad 3 meter van modem verwijderd.
Reputatie 8
De WiFi van de Experia Box is nooit een hoogvlieger geweest. Het komt daarbij echt aan op een goed kanaal kiezen. Met iPad's die je gebruikt (en mogelijk andere mobiele apparaten met 5 GHz aan boord) zou ik overwegen een WiFi Access Point erbij te nemen die 5 GHz ondersteunt.
Dat geeft een stuk hogere snelheid. Bovendien is het het een stuk rustiger op die 5 GHz WiFi band.
(Jammer dat Telfort niet een Experia Box V10 uitlevert als vervanging. Dat is hun beleid. Die heeft beide WiFi banden, en beter van kwaliteit bovendien dan van de V8, zie test < HIER > ).

Ter vergelijking toevallig gisteren de drukte aan 2,4 GHz netwerken hier om het huis vergeleken.
De test software (Vistumbler - PC) pikt maar liefst 94 netwerken op.

(Lijst aan MAC- adressen en eigen netwerk gedeeltelijk afgeschermd):
Bovenste is mijn eigen netwerk op 2,4 GHz (WiFi van een Synology router):


Wat verder naar beneden gescrolld:


Komt in die plaatjes verder niet echt tot uiting, maar gisteren met meer info als men naar rechts scrollt, viel mij op dat mensen toch erg slecht hun netwerken beveiligen. Ik trof maar liefst iets van 6 of 7 netwerken aan die onbeveiligd waren. In het bovenste plaatje zie je nog wel één rondje "zonder slotje" (regel 16), bij het onderste plaatje drie (regel 80, 94, 91).

De drukte aan 2,4 GHz netwerken grafisch uiteengezet, waarvan het telefoon appje slechts de sterkste signalen laat zien, een testje twee maanden geleden, zie < HIER >.
Met nog een aanbeveling / verwijzing voor een goed Access Point onderaan in die reactie.
Reputatie 8
Maar:
06/21/2018 16:12:13 Duplicate user login from 78.58.145.84

Dit zie ik in het menu, wat betekenen de duplicate user inlogs?

Was me vorige keer eigenlijk ontgaan.
Heb je daar inmiddels meer van dit soort meldingen van in je log-lijst staan?
(Sla de log-lijst op in een bestand, en lees het uit met Notepad + doe een zoekactie).

Zoek ik dat IP namelijk op, blijkt dat een IP adres te zijn uit Litouwen:
Vul het IP 78.58.145.84 in bij de volgende controle websites, dan krijg je uitgebreide info:
https://hackertarget.com/whois-lookup/
https://www.ultratools.com/tools/ipWhoisLookup
https://www.melissadata.com/lookups/iplocation.asp - (compleet met Google maps kaartje erbij).
Directe info: http://whois.domaintools.com/78.58.145.84

Dus vraag me af of je gehackt bent? Of misschien wel de modem/router?
En dat dan weer naar aanleiding van informatie die onlangs is verspreid.
Info via Tweakers.net
Info via ander kanaal

Verder o.a.:
https://blog.talosintelligence.com/2018/05/VPNFilter.html

Als de Telfort modem/router gehackt zou zijn, zou dat de eerste melding zijn m.b.t. Telfort.

Andere melding m.b.t. hack, welke anders verloopt (specifiek DrayTek), zie < dit draadje >
Je zou eens kunnen kijken of de DNS-instellingen zijn veranderd in de modem/router??

Malware die uitmonden in hacks kunnen ook via bezochte websites verlopen.
Controleer je PC's en update virusscanner data / software.
Off topic
Die kpn fon uit regel 16, 80 en 84 zijn standaard open dat is de kpn hotspot de samenwerking met het spaanse Fon. De ziggo spots hebben doorgaans wel een slotje omdat je ziggo klant moet zijn. Ik zie hier ook regelmatig een fon die gewoon open is.
FON
Reputatie 1
Badge +2
De duplicate user inlogs zie ik pas wanneer ik eerst uitlog uit modem en dan weer inlog. Dan staan ze tussen de vorige inlog en de uitlog. Vanmorgen een adres in Czechia en Seychelles, allebei bedrijven.
DNS adressen zijn niet veranderd. Wachtwoord veranderen maakt niet uit. PC heeft avast security etc.
Wat betreft de wifi, die nieuwere 5 GHz band kunnen mijn internetradio's niet ontvangen...
Poort 5001 staat open voor een specifiek intern ip adres waarop de Slingbox zit. Leek een paar maal dat getracht werd dat apparaat over te nemen, maar kon dat altijd overschrijven.
Lees regelmatig op tweakers en had over modem hacking al iets meegekregen.
Dank voor je uitgebreide info.
Reputatie 8
De duplicate user inlogs zie ik pas wanneer ik eerst uitlog uit modem en dan weer inlog. Dan staan ze tussen de vorige inlog en de uitlog. Vanmorgen een adres in Czechia en Seychelles, allebei bedrijven.
Omdat vreemde inlogs tussen je eigen uitlogs en nieuw inlog in de lijst komen vraag ik mij af of het via een "lus" toch via je achterliggende apparaten daar vandaan komt? Alsof een 3e partij "over je rug" meekijkt (dus vanuit je PC of ander apparaat), met wat jezelf doet en via diezelfde weg "van binnenuit" daardoor die melding komt.

Czechia en Seychelles zijn typisch ook landen die verdacht zijn.
Dat het namen van bedrijven zijn, zegt niets. Gebruikers (hackers) die van internet gebruik maken, zijn hun internet accounts altijd terug te vinden bij een internet service provider. Je eigen IP adres thuis ingevuld bij zo'n test website zul je KPN/Telfort als bedrijf tegenkomen.
https://www.watismijnip.nl/
https://www.ultratools.com/tools/ipWhoisLookup

Je kunt eens testen door die Slingbox af te koppelen, en poort 5001 dicht te zetten, dan weer in te loggen, daarna weer uit te loggen of er dan nog steeds duplicaat logins voorkomen?

@Galdor68
M.b.t. open WiFi hot-spots Inderdaad, daar had ik niet aan gedacht.
Bedankt voor je opmerkzaamheid.
Reputatie 1
Badge +2
De duplicate inlogs staan tussen de oude inlog en de uitlog, dus wanneer ik ingelogd was, maar pas zichtbaar na een nieuwe inlog, niet na refresh. Bedrijf in Seychelles is een Broadband company.
Nadat ik vanmorgen uitgelogd had geen nieuwe meldingen. De twee van vanmorgen waren ook de enige twee vandaag en gisteren, alleen eergisteren een paar. Vandaag opnieuw wachtwoord aangepast en Google Chrome met ingebouwde vpn uitgezet.
Merkwaardige met port forwarding en vast ip adres toekennen is dat net als bij alle vorige modems de pagina's daarvoor in het menu alleen na een (her)start zichtbaar zijn. Dus om even een poort open en dicht te zetten moet ik tweemaal rebooten.
Reputatie 8
Nadat ik vanmorgen uitgelogd had geen nieuwe meldingen. De twee van vanmorgen waren ook de enige twee vandaag en gisteren, alleen eergisteren een paar.
Dat zijn feitelijk die paar teveel. Je zou eigenlijk helemaal geen andere inlog IP meldingen er tussen moeten hebben? (Bij mij ben ik er nog nooit eentje tegen gekomen).

Vandaag opnieuw wachtwoord aangepast en Google Chrome met ingebouwde vpn uitgezet.
Die VPN heb je eerder niet aangegeven. Wat is het effect daarvan?
Zo kun je vreemde inlog meldingen natuurlijk nooit tackelen als je achterliggend nog VPN-verbindingen via een server elders laat lopen en services van een Swingbox open laat staan?

Merkwaardige met port forwarding en vast ip adres toekennen is dat net als bij alle vorige modems de pagina's daarvoor in het menu alleen na een (her)start zichtbaar zijn. Dus om even een poort open en dicht te zetten moet ik tweemaal rebooten.
Om een apparaat een (ander) vast IP-adres te geven, uiteraard moet je erna rebooten, want een oude lease op een IP moet eerst ongedaan worden gemaakt, en vervolgens een nieuwe lease op een nieuw IP worden gegeven.

Alleen port forwarding aan/uit zou met "EDIT" (dat potloodje) en dan het vinkje van "enable" plaatsen, of juist weg, en dan met het "terugloop pijltje" bevestigen, zou je gewoon in het menu moeten blijven zitten.
Reputatie 1
Badge +2
Nee in het menu kun je de pagina waar je vast ip adres kunt geven of port forwarding kunt doen niet meer zien wanneer je ze eenmaal na start of herstart bekeken hebt, onverschillig of je iets invoert of niet. Dat was ooit niet zo, bij de Zyxel namelijk, maar alle experia boxen die il kreeg hebben dit .
Via poort 5001 kun je alleen de Slingbox bereiken en daarmee een tv ontvanger bedienen, niet in software of een andere computer komen.
De Google chrome met vpn extensie gebruik ik maar zelden, gewoonlijk draait Edge, en dacht ik niet actief te hebben. Maar bij controle gister bleek Chrome altijd op de achtergrond te draaien na automatische opstart bij starten pc. Dus nu echt afgezet.
Maar dan is het nog zo dat ik bij extern inloggen op het modem vanuit Beekbergen ook de duplicate inlogs zag, terwijl toen geen enkele pc of andere computer aan stond in Santpoort..
Overigens draait alles nu zonder problemen en sinds de laatste twee die ik geen gisteren meldde geen duplicates meer gezien en (nog) geen restarts modem.

Reageer